조건부확률 정의 표현방식에 따른 고등학생의 개념 형성 차이 The difference of high school students’ conceptualization according to definition expression of conditional probability원문보기
본 연구는 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정의 선택과목 ≪확률과 통계≫ 교과서에 제시된 조건부확률 정의의 표현 방식에 따른 고등학생들의 개념 형성의 차이를 알아보기 위한 것으로 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1: 2009 개정 교육과정에 따른 ≪확률과 통계≫ 교과서에서 조건부확률 개념의 정의 표현방식과 문제 유형이 교과서간 차이가 있는가? 연구문제 2: 조건부확률에 대한 교과서의 정의 표현방식이 학생들의 조건부확률 개념 형성에 영향을 미치는가? (1) 조건부확률 정의 표현방식이 학생들의 시간적 ...
본 연구는 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정의 선택과목 ≪확률과 통계≫ 교과서에 제시된 조건부확률 정의의 표현 방식에 따른 고등학생들의 개념 형성의 차이를 알아보기 위한 것으로 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1: 2009 개정 교육과정에 따른 ≪확률과 통계≫ 교과서에서 조건부확률 개념의 정의 표현방식과 문제 유형이 교과서간 차이가 있는가? 연구문제 2: 조건부확률에 대한 교과서의 정의 표현방식이 학생들의 조건부확률 개념 형성에 영향을 미치는가? (1) 조건부확률 정의 표현방식이 학생들의 시간적 오개념 형성에 영향을 미치는가? (2) 조건부확률 정의 표현방식에 따른 학생들의 시간적 오개념 형성이 시간 축 오류와 관련된 문제해결에 영향을 미치는가? 연구문제 1을 해결하기 위해 확률과 통계 9종(전종)의 교과서에 있는 조건부확률의 정의 표현방식을 조사하여 정의 표현방식에 따라 유형을 분류하고 문제 유형을 분석하였고, 연구문제 2를 해결하기 위해 연구문제 1의 연구결과를 바탕으로 정의 표현방식에 따른 정의 유형별 설문지를 구성하였다. 그 후, 서로 다른 유형의 교과서를 사용하고 있는 일반계 고등학교 2곳을 선정하여 총 337명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석은 각 학교에서 회수한 176부, 161부 중 각각 167부, 160부를 대상으로 삼아 각 문항별 학생들의 반응에 대한 빈도분석, SPSS 24.0 version을 이용한 교차분석을 실시하였다. 이에 대한 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, ≪확률과 통계≫ 교과서 9종(전종)을 분석한 결과, 교과서별로 조건부확률의 정의 표현방식과 문제 유형에 다소 차이가 있었다. 둘째, 조건부확률 정의 표현방식은 학생들의 시간적 오개념 형성에 영향을 끼쳤다. 그러나 정의 표현방식에 따른 시간적 오개념 형성의 차이를 조사 분석한 결과, 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 셋째, 조건부확률 정의 표현방식에 따른 학생들의 시간적 오개념 형성이 시간 축 오류와 관련된 문제해결에도 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 즉, 사건 A와 사건 B가 순차적으로 일어날 때, P(A|B)를 묻고 있는 문항에서 전체적인 정답률이 낮을 뿐만 아니라 정의 표현방식에 따른 학생들의 응답에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 또한 조건부확률 정의 표현방식에 따른 개념 형성 정도가 학생들의 시간 축 오류와 관련된 문제해결에 끼치는 영향을 알아본 결과, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 드러났다(p<.05).
본 연구는 2009 개정 교육과정에 따른 수학과 교육과정의 선택과목 ≪확률과 통계≫ 교과서에 제시된 조건부확률 정의의 표현 방식에 따른 고등학생들의 개념 형성의 차이를 알아보기 위한 것으로 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 연구문제 1: 2009 개정 교육과정에 따른 ≪확률과 통계≫ 교과서에서 조건부확률 개념의 정의 표현방식과 문제 유형이 교과서간 차이가 있는가? 연구문제 2: 조건부확률에 대한 교과서의 정의 표현방식이 학생들의 조건부확률 개념 형성에 영향을 미치는가? (1) 조건부확률 정의 표현방식이 학생들의 시간적 오개념 형성에 영향을 미치는가? (2) 조건부확률 정의 표현방식에 따른 학생들의 시간적 오개념 형성이 시간 축 오류와 관련된 문제해결에 영향을 미치는가? 연구문제 1을 해결하기 위해 확률과 통계 9종(전종)의 교과서에 있는 조건부확률의 정의 표현방식을 조사하여 정의 표현방식에 따라 유형을 분류하고 문제 유형을 분석하였고, 연구문제 2를 해결하기 위해 연구문제 1의 연구결과를 바탕으로 정의 표현방식에 따른 정의 유형별 설문지를 구성하였다. 그 후, 서로 다른 유형의 교과서를 사용하고 있는 일반계 고등학교 2곳을 선정하여 총 337명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석은 각 학교에서 회수한 176부, 161부 중 각각 167부, 160부를 대상으로 삼아 각 문항별 학생들의 반응에 대한 빈도분석, SPSS 24.0 version을 이용한 교차분석을 실시하였다. 이에 대한 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, ≪확률과 통계≫ 교과서 9종(전종)을 분석한 결과, 교과서별로 조건부확률의 정의 표현방식과 문제 유형에 다소 차이가 있었다. 둘째, 조건부확률 정의 표현방식은 학생들의 시간적 오개념 형성에 영향을 끼쳤다. 그러나 정의 표현방식에 따른 시간적 오개념 형성의 차이를 조사 분석한 결과, 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 셋째, 조건부확률 정의 표현방식에 따른 학생들의 시간적 오개념 형성이 시간 축 오류와 관련된 문제해결에도 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 즉, 사건 A와 사건 B가 순차적으로 일어날 때, P(A|B)를 묻고 있는 문항에서 전체적인 정답률이 낮을 뿐만 아니라 정의 표현방식에 따른 학생들의 응답에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다(p<.05). 또한 조건부확률 정의 표현방식에 따른 개념 형성 정도가 학생들의 시간 축 오류와 관련된 문제해결에 끼치는 영향을 알아본 결과, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 드러났다(p<.05).
The purpose of this study was to investigate the difference in high school students’ concept formation according to definition expression of conditional probability at probability section. The research questions of this study are followed as: 1. Does the definition expression of conditiona...
The purpose of this study was to investigate the difference in high school students’ concept formation according to definition expression of conditional probability at probability section. The research questions of this study are followed as: 1. Does the definition expression of conditional probability differ depending on the ≪Probability and Statistics≫ textbook of 2009 revised curriculum? 2. How dose the definition expression of the conditional probability influence on the students’ conceptualization of conditional probability? (1) Does the definition expression of conditional probability affect the formation of students’ misconceptions related to temporal order? (2) Does the students’ misconceptions related to temporal order according to the definition expression of conditional probability affect the problem solving associated with fallacy of time-axis? In order to solve the research question 1, I investigated the definition expression of the conditional probability in the 9 kinds(all kinds) of ≪Probability and Statistics≫ textbooks and classified the types according to the definition expression method. Next, I constructed a questionnaire for each type of definition based on the results of research question 1 to solve research question 2 and selected 2 high schools which used textbooks with the definitions of type1 and type2 respectively and conducted a survey with 337 students of grade in the natural science classes. I compared and analyzed the percentages of students' correct answers and wrong answers for each question, and obtained a cross analysis using the SPSS 24.0 version. The results of the analysis are summarized as follows. First, as a result of analyzing 9 kinds of ≪Probability and Statistics≫ textbooks, there was a slight difference in the definition expression of conditional probability. Second, the definition expression of conditional probability affects the formation of students’ misconceptions related to temporal order. Third, it is shown that students' misconceptions related to temporal order by conditional probability definition expression have an influence on problem solving related to fallacy of time-axis. In addition, it can be said that the students’ misconceptions related to temporal order according to the definition expression of conditional probability affect the problem solving associated with fallacy of time-axis.
The purpose of this study was to investigate the difference in high school students’ concept formation according to definition expression of conditional probability at probability section. The research questions of this study are followed as: 1. Does the definition expression of conditional probability differ depending on the ≪Probability and Statistics≫ textbook of 2009 revised curriculum? 2. How dose the definition expression of the conditional probability influence on the students’ conceptualization of conditional probability? (1) Does the definition expression of conditional probability affect the formation of students’ misconceptions related to temporal order? (2) Does the students’ misconceptions related to temporal order according to the definition expression of conditional probability affect the problem solving associated with fallacy of time-axis? In order to solve the research question 1, I investigated the definition expression of the conditional probability in the 9 kinds(all kinds) of ≪Probability and Statistics≫ textbooks and classified the types according to the definition expression method. Next, I constructed a questionnaire for each type of definition based on the results of research question 1 to solve research question 2 and selected 2 high schools which used textbooks with the definitions of type1 and type2 respectively and conducted a survey with 337 students of grade in the natural science classes. I compared and analyzed the percentages of students' correct answers and wrong answers for each question, and obtained a cross analysis using the SPSS 24.0 version. The results of the analysis are summarized as follows. First, as a result of analyzing 9 kinds of ≪Probability and Statistics≫ textbooks, there was a slight difference in the definition expression of conditional probability. Second, the definition expression of conditional probability affects the formation of students’ misconceptions related to temporal order. Third, it is shown that students' misconceptions related to temporal order by conditional probability definition expression have an influence on problem solving related to fallacy of time-axis. In addition, it can be said that the students’ misconceptions related to temporal order according to the definition expression of conditional probability affect the problem solving associated with fallacy of time-axis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.