[학위논문]현장실무형 일학습병행제 교육과정 개발 : 자동차 시트커버 봉제 직무를 중심으로 Developing an On-site Work-Learning Parallel Curriculum for the Industry Field of Car Seat Covering원문보기
이 연구는 자동차 시트커버 봉제 분야에서 신입기술자 양성을 위한 체계적인 교육과정을 개발하려는 목적으로 이루어졌다. 그 계기는 이 산업분야의 한 중견업체(Y사)가 일학습병행제 프로그램을 개발하였으나 곧 현장적합성 문제에 봉착했기 때문이었다. 제도상으로 일학습병행제 프로그램의 개발은 ‘산업체의 의견’을 충분히 반영하면서 ‘NCS체계’를 따르도록 되어 있다. 하지만 현실은 ‘NCS체계’에 치중되어 진행되기 마련이다. 프로그램의 현장적합성이 낮을 수밖에 없는 이유이다. Y사의 일학습병행제 교육과정이 지나치게 많은 수의 교과목들로 구성된 이유는 NCS의 분류항목들이 산업현장의 특수직무와 결부되지 않아서 나타난 현상이었다. ‘산업체의 의견’과 ‘NCS체계’라는 두 요소의 균형을 갖추며 연구를 진행한 결과, 도합 15개 교과목으로 구성된 현장실무형 교육과정이 도출되었다. 직업기초 분야 4과목은 NCS 구성목록 중에서 ‘정선’되었고, 이론분야 4과목은 대학과의 협력을 전제로 ‘소박’하게 편성되었으며, 실습분야 7교과목은 현장의 필요를 충족하기 위해 ‘치밀’하게 구성된 것으로 분석되었다. 특히 실습과목의 경우 비중이 커지고 작업기술보다는 생산품목과 생산라인을 중심으로 교과가 구성되어 프로그램의 높은 현장적합성을 기대할 수 있게 되었다. NCS기반으로 개발된 교육 프로그램은 교과목 ...
이 연구는 자동차 시트커버 봉제 분야에서 신입기술자 양성을 위한 체계적인 교육과정을 개발하려는 목적으로 이루어졌다. 그 계기는 이 산업분야의 한 중견업체(Y사)가 일학습병행제 프로그램을 개발하였으나 곧 현장적합성 문제에 봉착했기 때문이었다. 제도상으로 일학습병행제 프로그램의 개발은 ‘산업체의 의견’을 충분히 반영하면서 ‘NCS체계’를 따르도록 되어 있다. 하지만 현실은 ‘NCS체계’에 치중되어 진행되기 마련이다. 프로그램의 현장적합성이 낮을 수밖에 없는 이유이다. Y사의 일학습병행제 교육과정이 지나치게 많은 수의 교과목들로 구성된 이유는 NCS의 분류항목들이 산업현장의 특수직무와 결부되지 않아서 나타난 현상이었다. ‘산업체의 의견’과 ‘NCS체계’라는 두 요소의 균형을 갖추며 연구를 진행한 결과, 도합 15개 교과목으로 구성된 현장실무형 교육과정이 도출되었다. 직업기초 분야 4과목은 NCS 구성목록 중에서 ‘정선’되었고, 이론분야 4과목은 대학과의 협력을 전제로 ‘소박’하게 편성되었으며, 실습분야 7교과목은 현장의 필요를 충족하기 위해 ‘치밀’하게 구성된 것으로 분석되었다. 특히 실습과목의 경우 비중이 커지고 작업기술보다는 생산품목과 생산라인을 중심으로 교과가 구성되어 프로그램의 높은 현장적합성을 기대할 수 있게 되었다. NCS기반으로 개발된 교육 프로그램은 교과목 프로파일 작성으로 완성되는데, 7개 실습교과의 프로파일에 제시된 하부단원 내용의 정교함은 전문기술인의 직무소양을 적나라하게 보여주었다. 그 내용은 모두 작업현장의 관리 및 실무 책임자들과의 비구조화된 면담 결과 도출된 것이었다. 기업체의 현장은 자체의 역량과 노하우를 갖추고 있었던 것이다. NCS 시스템은 ‘산업체 의견’을 표방은 하지만 그 속성상 온갖 생산현장을 모두 아우르기는 어렵다. 탑다운 방식의 NCS체계는 성긴 그물로서 최대한 조밀하게 구성을 하더라도 아래서부터 생성되는(바텀업) 다양한 산업현장의 특수 직무들을 감당하지 못하기 마련이다. 자동차 시트커버링은 그러한 직무의 전형에 속한다. NCS체계가 양립하기 어려운 또 다른 패러다임과의 모순된 상황을 다루기 위해서는 다른 패러다임의 존재와 가치를 인정할 필요가 있다. 비유를 하자면, 법체계에 성문법과 판례법이 있듯이 직업교육에도 체계적 분류(NCS)와 현장사례집이 있을 수 있다. 체계적 분류방식이 완성도를 높이면 다 해결될 문제라고 생각하는 것은 편의적 발상으로 근원적 모순에 지속적으로 노출될 수밖에 없다. 다른 접근방식의 필요와 가치를 수용한다면 보다 열린 체계를 갖추게 될 것이며 NCS가 현장에서 더 환영을 받게 될 것이다.
이 연구는 자동차 시트커버 봉제 분야에서 신입기술자 양성을 위한 체계적인 교육과정을 개발하려는 목적으로 이루어졌다. 그 계기는 이 산업분야의 한 중견업체(Y사)가 일학습병행제 프로그램을 개발하였으나 곧 현장적합성 문제에 봉착했기 때문이었다. 제도상으로 일학습병행제 프로그램의 개발은 ‘산업체의 의견’을 충분히 반영하면서 ‘NCS체계’를 따르도록 되어 있다. 하지만 현실은 ‘NCS체계’에 치중되어 진행되기 마련이다. 프로그램의 현장적합성이 낮을 수밖에 없는 이유이다. Y사의 일학습병행제 교육과정이 지나치게 많은 수의 교과목들로 구성된 이유는 NCS의 분류항목들이 산업현장의 특수직무와 결부되지 않아서 나타난 현상이었다. ‘산업체의 의견’과 ‘NCS체계’라는 두 요소의 균형을 갖추며 연구를 진행한 결과, 도합 15개 교과목으로 구성된 현장실무형 교육과정이 도출되었다. 직업기초 분야 4과목은 NCS 구성목록 중에서 ‘정선’되었고, 이론분야 4과목은 대학과의 협력을 전제로 ‘소박’하게 편성되었으며, 실습분야 7교과목은 현장의 필요를 충족하기 위해 ‘치밀’하게 구성된 것으로 분석되었다. 특히 실습과목의 경우 비중이 커지고 작업기술보다는 생산품목과 생산라인을 중심으로 교과가 구성되어 프로그램의 높은 현장적합성을 기대할 수 있게 되었다. NCS기반으로 개발된 교육 프로그램은 교과목 프로파일 작성으로 완성되는데, 7개 실습교과의 프로파일에 제시된 하부단원 내용의 정교함은 전문기술인의 직무소양을 적나라하게 보여주었다. 그 내용은 모두 작업현장의 관리 및 실무 책임자들과의 비구조화된 면담 결과 도출된 것이었다. 기업체의 현장은 자체의 역량과 노하우를 갖추고 있었던 것이다. NCS 시스템은 ‘산업체 의견’을 표방은 하지만 그 속성상 온갖 생산현장을 모두 아우르기는 어렵다. 탑다운 방식의 NCS체계는 성긴 그물로서 최대한 조밀하게 구성을 하더라도 아래서부터 생성되는(바텀업) 다양한 산업현장의 특수 직무들을 감당하지 못하기 마련이다. 자동차 시트커버링은 그러한 직무의 전형에 속한다. NCS체계가 양립하기 어려운 또 다른 패러다임과의 모순된 상황을 다루기 위해서는 다른 패러다임의 존재와 가치를 인정할 필요가 있다. 비유를 하자면, 법체계에 성문법과 판례법이 있듯이 직업교육에도 체계적 분류(NCS)와 현장사례집이 있을 수 있다. 체계적 분류방식이 완성도를 높이면 다 해결될 문제라고 생각하는 것은 편의적 발상으로 근원적 모순에 지속적으로 노출될 수밖에 없다. 다른 접근방식의 필요와 가치를 수용한다면 보다 열린 체계를 갖추게 될 것이며 NCS가 현장에서 더 환영을 받게 될 것이다.
This study aimed to develop a work-learning parallel curriculum through an on-site approach for training new recruits in the field of car seat cover sewing. The reason for this was that a mid-sized firm(Y) in the industry developed a program based on the NCS system, but soon encountered a problem of...
This study aimed to develop a work-learning parallel curriculum through an on-site approach for training new recruits in the field of car seat cover sewing. The reason for this was that a mid-sized firm(Y) in the industry developed a program based on the NCS system, but soon encountered a problem of unsuitability. Therefore, the program was developed with the emphasis on meeting the needs of the industry and the NCS system’s requirements simultaneously. According to the regulation, a work-learning parallel curriculum has to be developed to fully comply with the 'opinions of the firm' and follow the 'NCS system'. However, the developers are more likely to get influences from the latter. As a result, in the case of special job skills such as car seat sewing, the program suitability to the industiral site is inevitably low. The reason why Y's curriculum consists of an excessive number of subjects is that the NCS’s classified contents are not suitably associated with the special job skills in the industrial fields. The on-site work-learning parallel curriculum produced 15 subjects as a result of balancing the 'opinions of the firm' and 'NCS system'. Four courses were derived from the list of NCS. Another four theoretical subjects were chosen from the academics under the premise of cooperation with the university. Seven subjects in the practical field were cautiously selected in order to meet the needs of the firm. The weight of the training courses was increased and the practical subjects were composed to comply with the production line rather than the job skills, so that the program suitability could be expected. The NCS-based program developing is completed by the creation of each subject’s profile. The sophistication of the subject contents presented in the profiles of the 7 practical subjects reflected the on-site job skills. All of which were derived from unstructured interviews with site managers in the workplace. It reflected that the firm had enough capabilities and know-hows to develop its own curriculum. Although the NCS system emphasizes on embracing the 'firm’s opinions', it is difficult for the system to cover all kinds of production sites. The NCS system’s top-down style is not harmonized with various industrial sites’ special job skills generated from below. The car seat covering is typical of such skills. In order to deal with contradictory situations with another paradigm that is incompatible with the NCS system, it is necessary for the system to acknowledge the existence and value of the other paradigm. Just as there are the statute law and the case law in the legal system, there could be the systematic classification(NCS) and the casebooks in vocational education. The idea that if the systematic classification approach improves its completeness, then the problem can be solved is quite naive. If NCS accepts the needs and values of another approach, it would become a more open system and more welcomed from the industrial world
This study aimed to develop a work-learning parallel curriculum through an on-site approach for training new recruits in the field of car seat cover sewing. The reason for this was that a mid-sized firm(Y) in the industry developed a program based on the NCS system, but soon encountered a problem of unsuitability. Therefore, the program was developed with the emphasis on meeting the needs of the industry and the NCS system’s requirements simultaneously. According to the regulation, a work-learning parallel curriculum has to be developed to fully comply with the 'opinions of the firm' and follow the 'NCS system'. However, the developers are more likely to get influences from the latter. As a result, in the case of special job skills such as car seat sewing, the program suitability to the industiral site is inevitably low. The reason why Y's curriculum consists of an excessive number of subjects is that the NCS’s classified contents are not suitably associated with the special job skills in the industrial fields. The on-site work-learning parallel curriculum produced 15 subjects as a result of balancing the 'opinions of the firm' and 'NCS system'. Four courses were derived from the list of NCS. Another four theoretical subjects were chosen from the academics under the premise of cooperation with the university. Seven subjects in the practical field were cautiously selected in order to meet the needs of the firm. The weight of the training courses was increased and the practical subjects were composed to comply with the production line rather than the job skills, so that the program suitability could be expected. The NCS-based program developing is completed by the creation of each subject’s profile. The sophistication of the subject contents presented in the profiles of the 7 practical subjects reflected the on-site job skills. All of which were derived from unstructured interviews with site managers in the workplace. It reflected that the firm had enough capabilities and know-hows to develop its own curriculum. Although the NCS system emphasizes on embracing the 'firm’s opinions', it is difficult for the system to cover all kinds of production sites. The NCS system’s top-down style is not harmonized with various industrial sites’ special job skills generated from below. The car seat covering is typical of such skills. In order to deal with contradictory situations with another paradigm that is incompatible with the NCS system, it is necessary for the system to acknowledge the existence and value of the other paradigm. Just as there are the statute law and the case law in the legal system, there could be the systematic classification(NCS) and the casebooks in vocational education. The idea that if the systematic classification approach improves its completeness, then the problem can be solved is quite naive. If NCS accepts the needs and values of another approach, it would become a more open system and more welcomed from the industrial world
주제어
#일학습병행제 현장실무형 교육과정 자동차 시트커버 봉제 직업교육 work-learning parallel system NCS ojt car seat covering sewing vocational education
학위논문 정보
저자
이정학
학위수여기관
위덕대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과 교육행정
지도교수
신재영
발행연도
2018
총페이지
208
키워드
일학습병행제 현장실무형 교육과정 자동차 시트커버 봉제 직업교육 work-learning parallel system NCS ojt car seat covering sewing vocational education
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