과거 1970년대를 전후하여 수요가 공급을 초과한 시대에서는 제품을 만들기만 하면 팔리는 시대였으나, 1990년대부터는 고객의 품질에 대한 인식이 변화되면서 기업간의 제품경쟁력이 치열하게 되었다. 이러한 시대적 변화에 따라 품질에 대한 인식도 점차 달라지게 되었다. 과거에는 제조자 입장에서 제품규격을 설정한 후 이에 맞는 제품을 생산하였다, 그러나 이러한 제품생산 개념으로는 치열한 시장경쟁 하에서 기업이 살아 날 수 없다는 것을 인식하게 되었고, 이제는 고객중시의 제품개발만이 현재의 기업환경 변화에 대응할 수 있고 시장에서 살아남을 수 있다는 것을 깨닫게 되었다. 그래서 기업은 최근 시대적 환경변화에 따른 품질 인식의 전환이 필요하다고 본다. 따라서 이러한 품질개념의 변화에 따라 이에 걸맞는 품질정책만이 무한 경쟁의 시장환경 하에서 기업이 생존할 수 있다는 사실을 인식하고 있어야 한다는 것이 본 논문의 주된 목적이다.
본 논문에서는 자동차가죽시트커버링 산업의 품질 확보를 위해 품질경영활동의 대한 이론 고찰은 물론 자동차 가죽 시트 커버링의 이론에 대해 알아보고 실제 ...
과거 1970년대를 전후하여 수요가 공급을 초과한 시대에서는 제품을 만들기만 하면 팔리는 시대였으나, 1990년대부터는 고객의 품질에 대한 인식이 변화되면서 기업간의 제품경쟁력이 치열하게 되었다. 이러한 시대적 변화에 따라 품질에 대한 인식도 점차 달라지게 되었다. 과거에는 제조자 입장에서 제품규격을 설정한 후 이에 맞는 제품을 생산하였다, 그러나 이러한 제품생산 개념으로는 치열한 시장경쟁 하에서 기업이 살아 날 수 없다는 것을 인식하게 되었고, 이제는 고객중시의 제품개발만이 현재의 기업환경 변화에 대응할 수 있고 시장에서 살아남을 수 있다는 것을 깨닫게 되었다. 그래서 기업은 최근 시대적 환경변화에 따른 품질 인식의 전환이 필요하다고 본다. 따라서 이러한 품질개념의 변화에 따라 이에 걸맞는 품질정책만이 무한 경쟁의 시장환경 하에서 기업이 생존할 수 있다는 사실을 인식하고 있어야 한다는 것이 본 논문의 주된 목적이다.
본 논문에서는 자동차가죽시트커버링 산업의 품질 확보를 위해 품질경영활동의 대한 이론 고찰은 물론 자동차 가죽 시트 커버링의 이론에 대해 알아보고 실제 사례연구를 통해 업체를 대한 실태를 분석하고 K기업의 다섯가지 품질확보방안을 도출하였다.
도출된 확보방안은 첫째 APQP단계 수립을 통한 시스템의 정립, 둘째 카시트 커버링의 특별 및 공정 특성 파악을 통한 체계적인 검사 항목 관리이다. 셋째 ‘과거 품질 문제점에 대한 개선 방안’으로서 기존 품질 불량을 유형별로 나누어 상위 세 가지 는 불량유형들에 대한 품질확보방안을 제시하였다. 넷째 ‘지속적 품질 향상을 위한 동영상 표준화 활동’으로서 그 제조공정과 시험 작업 방법을 정해두는 것뿐만이 아니라 그 작업 방법에 대해서 분석하고 지금보다도 더 나은 품질향상을 위한 기틀을 마련할 수 있다. 다섯째 ‘품질경영시스템 체제 확립’으로서 인증획득을 위한 품질경영시스템 활동이 아니라 품질확보에 기반을 둔 품질경영시스템 체계를 확립을 제시하였다.
본 논문은 국내 자동차 부품업체들 중 특히 자동차 시트 커버링 업체들의 양산품질 문제점을 해결하기 위한 방안을 제시하였다. 품질 확보가 되면 향후 국내 자동차 부품 산업의 글로벌화 및 선진화에 기여 할 수 있을 것으로 기대된다.
과거 1970년대를 전후하여 수요가 공급을 초과한 시대에서는 제품을 만들기만 하면 팔리는 시대였으나, 1990년대부터는 고객의 품질에 대한 인식이 변화되면서 기업간의 제품경쟁력이 치열하게 되었다. 이러한 시대적 변화에 따라 품질에 대한 인식도 점차 달라지게 되었다. 과거에는 제조자 입장에서 제품규격을 설정한 후 이에 맞는 제품을 생산하였다, 그러나 이러한 제품생산 개념으로는 치열한 시장경쟁 하에서 기업이 살아 날 수 없다는 것을 인식하게 되었고, 이제는 고객중시의 제품개발만이 현재의 기업환경 변화에 대응할 수 있고 시장에서 살아남을 수 있다는 것을 깨닫게 되었다. 그래서 기업은 최근 시대적 환경변화에 따른 품질 인식의 전환이 필요하다고 본다. 따라서 이러한 품질개념의 변화에 따라 이에 걸맞는 품질정책만이 무한 경쟁의 시장환경 하에서 기업이 생존할 수 있다는 사실을 인식하고 있어야 한다는 것이 본 논문의 주된 목적이다.
본 논문에서는 자동차가죽시트커버링 산업의 품질 확보를 위해 품질경영활동의 대한 이론 고찰은 물론 자동차 가죽 시트 커버링의 이론에 대해 알아보고 실제 사례연구를 통해 업체를 대한 실태를 분석하고 K기업의 다섯가지 품질확보방안을 도출하였다.
도출된 확보방안은 첫째 APQP단계 수립을 통한 시스템의 정립, 둘째 카시트 커버링의 특별 및 공정 특성 파악을 통한 체계적인 검사 항목 관리이다. 셋째 ‘과거 품질 문제점에 대한 개선 방안’으로서 기존 품질 불량을 유형별로 나누어 상위 세 가지 는 불량유형들에 대한 품질확보방안을 제시하였다. 넷째 ‘지속적 품질 향상을 위한 동영상 표준화 활동’으로서 그 제조공정과 시험 작업 방법을 정해두는 것뿐만이 아니라 그 작업 방법에 대해서 분석하고 지금보다도 더 나은 품질향상을 위한 기틀을 마련할 수 있다. 다섯째 ‘품질경영시스템 체제 확립’으로서 인증획득을 위한 품질경영시스템 활동이 아니라 품질확보에 기반을 둔 품질경영시스템 체계를 확립을 제시하였다.
본 논문은 국내 자동차 부품업체들 중 특히 자동차 시트 커버링 업체들의 양산품질 문제점을 해결하기 위한 방안을 제시하였다. 품질 확보가 되면 향후 국내 자동차 부품 산업의 글로벌화 및 선진화에 기여 할 수 있을 것으로 기대된다.
In the times when demand exceeds supply before and after the past 1970s, products once manufactured were entirely sold. But product competition between corporation have become keen as customer's recognition of quality changed since the 1990s. According to the changes that time has brought to us, rec...
In the times when demand exceeds supply before and after the past 1970s, products once manufactured were entirely sold. But product competition between corporation have become keen as customer's recognition of quality changed since the 1990s. According to the changes that time has brought to us, recognition of quality has also gradually changed. In the past, manufacturers firstly established product specifications and then manufactured products suitable for them. However, they recognized that the corporation could not survive under the keen market competition only with the concept of product manufacturing and that only development of products on respect for customers could respond to change of the current corporate environment and survive in markets. Corporations consider that conversion of quality recognition depending on the recent change of environment in times is necessary. Thus, this study is purposed to inform that a corporation must recognize the fact that quality policy effectively reflecting such a change of quality concept is only a method for the corporation to survive in the market environment of the limitless competition.
This study examined theories on quality management activities of obtaining product quality in the car leather sheet covering industry, analyzed the actual conditions of manufacturers through actual case study and derived K-company's 5 methods for obtaining quality.
The first method for obtaining quality is to establish a system through establishment of the APQP phase. The second method is to suggest the method for the systematic inspection item management by understanding particular process characteristics of car-sheet covering. The third method is to suggest quality obtaining methods for defective types falling in the Top-3 by classifying products into types of defective quality in the past, which is as 'method for improving the past quality problems'. The fourth method is to define manufacturing process and trial working methods of product, analyze the working methods and prepare a platform for the better improvement of quality as a part of 'mobile image-based standardization activities for continuing quality improvement'. The fifth method is to perform the quality management system activity for obtaining the quality management system activity certification by a corporation as a part of the 'establishment of the quality management system'. This study suggests the quality management system based on quality obtaining, not quality management system activity for obtaining only certification.
It is expected that this study will contribute the globalization and the advancement of the Korea car parts industry in the future when quality of car-sheet covering quality would be achieved through above methods for solving problems in the mass production quality of car-sheet covering manufacturers among the Korea car parts manufacturers.
In the times when demand exceeds supply before and after the past 1970s, products once manufactured were entirely sold. But product competition between corporation have become keen as customer's recognition of quality changed since the 1990s. According to the changes that time has brought to us, recognition of quality has also gradually changed. In the past, manufacturers firstly established product specifications and then manufactured products suitable for them. However, they recognized that the corporation could not survive under the keen market competition only with the concept of product manufacturing and that only development of products on respect for customers could respond to change of the current corporate environment and survive in markets. Corporations consider that conversion of quality recognition depending on the recent change of environment in times is necessary. Thus, this study is purposed to inform that a corporation must recognize the fact that quality policy effectively reflecting such a change of quality concept is only a method for the corporation to survive in the market environment of the limitless competition.
This study examined theories on quality management activities of obtaining product quality in the car leather sheet covering industry, analyzed the actual conditions of manufacturers through actual case study and derived K-company's 5 methods for obtaining quality.
The first method for obtaining quality is to establish a system through establishment of the APQP phase. The second method is to suggest the method for the systematic inspection item management by understanding particular process characteristics of car-sheet covering. The third method is to suggest quality obtaining methods for defective types falling in the Top-3 by classifying products into types of defective quality in the past, which is as 'method for improving the past quality problems'. The fourth method is to define manufacturing process and trial working methods of product, analyze the working methods and prepare a platform for the better improvement of quality as a part of 'mobile image-based standardization activities for continuing quality improvement'. The fifth method is to perform the quality management system activity for obtaining the quality management system activity certification by a corporation as a part of the 'establishment of the quality management system'. This study suggests the quality management system based on quality obtaining, not quality management system activity for obtaining only certification.
It is expected that this study will contribute the globalization and the advancement of the Korea car parts industry in the future when quality of car-sheet covering quality would be achieved through above methods for solving problems in the mass production quality of car-sheet covering manufacturers among the Korea car parts manufacturers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.