협동중심 집단미술치료 프로그램이 학령전기 아동의 학습행동에 미치는 효과 : 플로우 이론을 기반으로 The Effects of Cooperation-Centered Group Art Therapy Program on Learning Attitudes of Preschool Children : Based on Flow Theory원문보기
본 연구는 협동중심 집단미술치료 프로그램이 학령전기 아동의 학습행동에 미치는 효과를 알아보는 것에 있다. 이를 위하여 플로우 이론을 기반으로 한 프로그램을 구성하였으며 아동의 동기를 유발시키고 주의집중력을 증진시키고자 하였다. 연구의 대상은 경기도 소재 Y유치원에 다니는 방과후반 만 5세 아동 중 미술치료 프로그램에 동의한 16명이다. 아동의 학습행동에 대한 평가를 위해 학습행동설문지를 아동들의 담임교사가 작성하여 그 결과에 따라 실험집단 8명과 비교집단 8명으로 구성하였다. 미술치료 프로그램은 2017년 4월 18일부터 2017년 6월 1일까지 7주간 실시하였고, 주 2회 60분씩 총 12회기를 진행하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 유아 학습행동 평정척도 검사를 사전·사후에 실시하여 점수를 비교하였으며, 실험집단 아동의 언어 및 행동 변화를 관찰, 분석하였다. 본 프로그램의 ...
본 연구는 협동중심 집단미술치료 프로그램이 학령전기 아동의 학습행동에 미치는 효과를 알아보는 것에 있다. 이를 위하여 플로우 이론을 기반으로 한 프로그램을 구성하였으며 아동의 동기를 유발시키고 주의집중력을 증진시키고자 하였다. 연구의 대상은 경기도 소재 Y유치원에 다니는 방과후반 만 5세 아동 중 미술치료 프로그램에 동의한 16명이다. 아동의 학습행동에 대한 평가를 위해 학습행동설문지를 아동들의 담임교사가 작성하여 그 결과에 따라 실험집단 8명과 비교집단 8명으로 구성하였다. 미술치료 프로그램은 2017년 4월 18일부터 2017년 6월 1일까지 7주간 실시하였고, 주 2회 60분씩 총 12회기를 진행하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 유아 학습행동 평정척도 검사를 사전·사후에 실시하여 점수를 비교하였으며, 실험집단 아동의 언어 및 행동 변화를 관찰, 분석하였다. 본 프로그램의 자료 분석은 SPSS 22.0을 사용하였고, 두 집단의 프로그램 전·후 효과 검증을 위해 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협동중심 집단미술치료 프로그램은 학령전기 아동의 학습동기 향상에 효과가 있는 것으로 나타났으며, 통계분석 결과 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 협동중심 집단미술치료 프로그램은 학령전기 아동의 주의지속 향상에 효과가 있는 것으로 나타났고, 통계분석 결과에서도 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 협동중심 집단미술치료 프로그램의 회기가 진행되면서 아동들의 동기가 유발되고 주의집중력이 향상되어 회기 중 구성원들의 언어 및 행동이 긍정적으로 변화한 것을 확인할 수 있었다. 연구결과를 종합해보면, 협동중심 집단미술치료 프로그램이 학령전기 아동의 학습행동 향상에 긍정적인 영향을 끼쳐 학습동기를 유발시키고 주의지속 향상에 긍정적인 효과가 있다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 기존 미술치료 연구에서 전무한 학령전기 아동의 학습행동에 관심을 가지고 학령전기 아동의 학습행동 증진을 위해 협동중심 집단미술치료 프로그램을 연구, 개발하여 그 효과성을 검증하였다는 것에 의의가 있다. 또한 아동들이 재미없고 어렵게 생각하는 학습을 미술이라는 매체를 사용하여 아동에게 친근하고 익숙하게 다가가 학습행동 향상에 도움을 줄 수 있는 미술치료 프로그램을 개발하였다는 것에 본 연구의 의의를 가진다.
본 연구는 협동중심 집단미술치료 프로그램이 학령전기 아동의 학습행동에 미치는 효과를 알아보는 것에 있다. 이를 위하여 플로우 이론을 기반으로 한 프로그램을 구성하였으며 아동의 동기를 유발시키고 주의집중력을 증진시키고자 하였다. 연구의 대상은 경기도 소재 Y유치원에 다니는 방과후반 만 5세 아동 중 미술치료 프로그램에 동의한 16명이다. 아동의 학습행동에 대한 평가를 위해 학습행동설문지를 아동들의 담임교사가 작성하여 그 결과에 따라 실험집단 8명과 비교집단 8명으로 구성하였다. 미술치료 프로그램은 2017년 4월 18일부터 2017년 6월 1일까지 7주간 실시하였고, 주 2회 60분씩 총 12회기를 진행하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 유아 학습행동 평정척도 검사를 사전·사후에 실시하여 점수를 비교하였으며, 실험집단 아동의 언어 및 행동 변화를 관찰, 분석하였다. 본 프로그램의 자료 분석은 SPSS 22.0을 사용하였고, 두 집단의 프로그램 전·후 효과 검증을 위해 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협동중심 집단미술치료 프로그램은 학령전기 아동의 학습동기 향상에 효과가 있는 것으로 나타났으며, 통계분석 결과 유의미한 차이를 보였다. 둘째, 협동중심 집단미술치료 프로그램은 학령전기 아동의 주의지속 향상에 효과가 있는 것으로 나타났고, 통계분석 결과에서도 유의미한 차이를 보였다. 셋째, 협동중심 집단미술치료 프로그램의 회기가 진행되면서 아동들의 동기가 유발되고 주의집중력이 향상되어 회기 중 구성원들의 언어 및 행동이 긍정적으로 변화한 것을 확인할 수 있었다. 연구결과를 종합해보면, 협동중심 집단미술치료 프로그램이 학령전기 아동의 학습행동 향상에 긍정적인 영향을 끼쳐 학습동기를 유발시키고 주의지속 향상에 긍정적인 효과가 있다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 기존 미술치료 연구에서 전무한 학령전기 아동의 학습행동에 관심을 가지고 학령전기 아동의 학습행동 증진을 위해 협동중심 집단미술치료 프로그램을 연구, 개발하여 그 효과성을 검증하였다는 것에 의의가 있다. 또한 아동들이 재미없고 어렵게 생각하는 학습을 미술이라는 매체를 사용하여 아동에게 친근하고 익숙하게 다가가 학습행동 향상에 도움을 줄 수 있는 미술치료 프로그램을 개발하였다는 것에 본 연구의 의의를 가진다.
The purpose of this study is to investigate the effect of cooperative-centered group art therapy program on learning behavior of preschool children. To do this, we constructed a program based on flow theory and tried to induce the child's motivation and concentration. The subjects of this study were...
The purpose of this study is to investigate the effect of cooperative-centered group art therapy program on learning behavior of preschool children. To do this, we constructed a program based on flow theory and tried to induce the child's motivation and concentration. The subjects of this study were 16 children who agreed to the art therapy program among 5-year-old children belonging to the After-School Class of Y-Kindergarten in Gyeonggi-do. For the evaluation of the child's learning behaviors, the learning behavior questionnaire was written by the homeroom teacher of the children, and consisted of 8 experimental groups and 8 comparison groups. The art therapy program was held from April 18, 2017 to June 1, 2017 for 7 weeks, twice a week for 60 minutes each, and a total of 12 sessions were held. In order to verify the effectiveness of the program, an infant learning behavior rating scale test was carried out pre- and post-term and changes in the language and behaviour of the experimental group children were observed and analyzed during the session. Data analysis of this program used SPSS 22.0, and ANCOVA was used to verify the effect of both groups before and after the program. The results of this study are summarized as follows. First, cooperative-centered group art therapy program was found to be effective in improving learning motivation of preschool children. Statistical analysis showed significant difference. Second, cooperative-centered group art therapy programs were found to be effective in improving the concentration of preschool children and statistically significant differences were found. Third, as the sessions of the cooperative-centered group art therapy program progressed more and more, the motivation of the children and the concentration increased, and it was confirmed that the language and behavior of the members changed positively during the session. The results of this study suggest that cooperative-centered group art therapy programs have an effect on the improvement of learning behavior of preschool children and have a positive effect on inducing learning motivation and attention attitude improvement. This study is worth researching that we have studied and developed a cooperative-centered group art therapy program for improvement of learning behavior after interest in improvement of learning behavior of preschool children which can not be found in existing art therapy research. also, this study is worthy of the fact that the medium of art has been used intimately and familiarly with the topic of learning that children think is boring and difficult, and has positively influenced children's learning behavior.
The purpose of this study is to investigate the effect of cooperative-centered group art therapy program on learning behavior of preschool children. To do this, we constructed a program based on flow theory and tried to induce the child's motivation and concentration. The subjects of this study were 16 children who agreed to the art therapy program among 5-year-old children belonging to the After-School Class of Y-Kindergarten in Gyeonggi-do. For the evaluation of the child's learning behaviors, the learning behavior questionnaire was written by the homeroom teacher of the children, and consisted of 8 experimental groups and 8 comparison groups. The art therapy program was held from April 18, 2017 to June 1, 2017 for 7 weeks, twice a week for 60 minutes each, and a total of 12 sessions were held. In order to verify the effectiveness of the program, an infant learning behavior rating scale test was carried out pre- and post-term and changes in the language and behaviour of the experimental group children were observed and analyzed during the session. Data analysis of this program used SPSS 22.0, and ANCOVA was used to verify the effect of both groups before and after the program. The results of this study are summarized as follows. First, cooperative-centered group art therapy program was found to be effective in improving learning motivation of preschool children. Statistical analysis showed significant difference. Second, cooperative-centered group art therapy programs were found to be effective in improving the concentration of preschool children and statistically significant differences were found. Third, as the sessions of the cooperative-centered group art therapy program progressed more and more, the motivation of the children and the concentration increased, and it was confirmed that the language and behavior of the members changed positively during the session. The results of this study suggest that cooperative-centered group art therapy programs have an effect on the improvement of learning behavior of preschool children and have a positive effect on inducing learning motivation and attention attitude improvement. This study is worth researching that we have studied and developed a cooperative-centered group art therapy program for improvement of learning behavior after interest in improvement of learning behavior of preschool children which can not be found in existing art therapy research. also, this study is worthy of the fact that the medium of art has been used intimately and familiarly with the topic of learning that children think is boring and difficult, and has positively influenced children's learning behavior.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.