본 연구의 목적은 다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램의 분석을 통해 실제 교육기관의 교수환경에서 사용하는 상호작용 지원 전략을 비교해 보고 다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램의 활용도를 높이는 데에 있다.
이를 위해 본 연구에서는 2011년 국립국어원과 2015년 교육부에서 수준별, 연령별로 나누어 개발한 다문화 가정 유아를 대상으로 하는 한국어 교육 프로그램의 도입, 전개, 마무리 활동에서 제시된 상호작용 지원 전략을 분석하였다. 분석 결과, 각 단계별로 도입, 전개, 마무리에서 어떤 상호작용 지원 ...
본 연구의 목적은 다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램의 분석을 통해 실제 교육기관의 교수환경에서 사용하는 상호작용 지원 전략을 비교해 보고 다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램의 활용도를 높이는 데에 있다.
이를 위해 본 연구에서는 2011년 국립국어원과 2015년 교육부에서 수준별, 연령별로 나누어 개발한 다문화 가정 유아를 대상으로 하는 한국어 교육 프로그램의 도입, 전개, 마무리 활동에서 제시된 상호작용 지원 전략을 분석하였다. 분석 결과, 각 단계별로 도입, 전개, 마무리에서 어떤 상호작용 지원 전략이 가장 많이 사용되었고 적게 사용되었는지 그래프로 정리하였다.
실제 교육기관의 교수환경에서 사용하는 상호작용 지원 전략 분석은 설문조사를 통해 이루어졌다. 현재 교육기관에서 근무하고 계신 유아교사 27명에게 실시한 설문조사는 ‘다문화 가정 유아’와 ‘다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램’, ‘다문화 가정 유아의 한국어 실력 향상을 위한 교사의 상호작용 지원 전략’의 실제를 파악하고, 다문화 가정 유아를 대상으로 하는 한국어 교육에 있어 고려해야 할 점이 무엇인지 교사 인식 조사를 통해 한국어 교육의 역할을 제시하였다.
연구 결과, 다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램의 도입과 전개 활동에서 제시된 상호작용 지원 전략과 실제 교수환경에서 사용하는 상호작용 지원 전략은 일치한다고 할 수 있지만, 마무리 활동에서 사용하는 상호작용 지원 전략은 불일치하다고 나타났다. 이는 프로그램과 실제 교수환경의 특징 차이에서 나타난 결과라고 예측할 수 있다.
다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램의 활용도를 높이기 위해서는 상호작용 지원 전략 중 과제 세분화 전략을 적극 반영하고, 교육기관의 교사가 프로그램을 연수 후 수업을 진행하여야 한다는 것에 가장 많이 응답하였다. 이는 전문 한국어 교육 교사의 전반적 수업 진행까지는 아니더라도 다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육이 필요하다고 유아교사에게 인식되고 있다고 할 수 있다.
본고는 한국어 교육 분야에서 다문화 가정 자녀 중 학령전기인 유아의 한국어 교육에 대한 프로그램과 실제 교수환경을 조사해 비교·정리하여 이들을 대상으로 하는 한국어 교육 프로그램의 활용도를 높이기 위한 한국어 교육의 역할을 제시하였다는 것에 의의가 있다.
본 연구의 목적은 다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램의 분석을 통해 실제 교육기관의 교수환경에서 사용하는 상호작용 지원 전략을 비교해 보고 다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램의 활용도를 높이는 데에 있다.
이를 위해 본 연구에서는 2011년 국립국어원과 2015년 교육부에서 수준별, 연령별로 나누어 개발한 다문화 가정 유아를 대상으로 하는 한국어 교육 프로그램의 도입, 전개, 마무리 활동에서 제시된 상호작용 지원 전략을 분석하였다. 분석 결과, 각 단계별로 도입, 전개, 마무리에서 어떤 상호작용 지원 전략이 가장 많이 사용되었고 적게 사용되었는지 그래프로 정리하였다.
실제 교육기관의 교수환경에서 사용하는 상호작용 지원 전략 분석은 설문조사를 통해 이루어졌다. 현재 교육기관에서 근무하고 계신 유아교사 27명에게 실시한 설문조사는 ‘다문화 가정 유아’와 ‘다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램’, ‘다문화 가정 유아의 한국어 실력 향상을 위한 교사의 상호작용 지원 전략’의 실제를 파악하고, 다문화 가정 유아를 대상으로 하는 한국어 교육에 있어 고려해야 할 점이 무엇인지 교사 인식 조사를 통해 한국어 교육의 역할을 제시하였다.
연구 결과, 다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램의 도입과 전개 활동에서 제시된 상호작용 지원 전략과 실제 교수환경에서 사용하는 상호작용 지원 전략은 일치한다고 할 수 있지만, 마무리 활동에서 사용하는 상호작용 지원 전략은 불일치하다고 나타났다. 이는 프로그램과 실제 교수환경의 특징 차이에서 나타난 결과라고 예측할 수 있다.
다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육 프로그램의 활용도를 높이기 위해서는 상호작용 지원 전략 중 과제 세분화 전략을 적극 반영하고, 교육기관의 교사가 프로그램을 연수 후 수업을 진행하여야 한다는 것에 가장 많이 응답하였다. 이는 전문 한국어 교육 교사의 전반적 수업 진행까지는 아니더라도 다문화 가정 유아를 위한 한국어 교육이 필요하다고 유아교사에게 인식되고 있다고 할 수 있다.
본고는 한국어 교육 분야에서 다문화 가정 자녀 중 학령전기인 유아의 한국어 교육에 대한 프로그램과 실제 교수환경을 조사해 비교·정리하여 이들을 대상으로 하는 한국어 교육 프로그램의 활용도를 높이기 위한 한국어 교육의 역할을 제시하였다는 것에 의의가 있다.
The purpose of this study is to compare the interaction support strategy used in the teaching environment of actual educational institution through Korean Education Program for multi-cultural families, to increase the utilization of Korean Education Program for children of multi-cultural families.
The purpose of this study is to compare the interaction support strategy used in the teaching environment of actual educational institution through Korean Education Program for multi-cultural families, to increase the utilization of Korean Education Program for children of multi-cultural families.
For this goal, this study analyzed the interaction support strategies presented in the introduction, development, and finishing activities of Korean language education programs for children of multi-cultural families developed by the National Korean Language Institute in 2011 and the Ministry of Education in 2015. As a result of the analysis, this study used the graph to demonstrate which interaction support strategies were most and least used at each stage of introduction, development and finishing.
The analysis of interactive support strategies used in the teaching environment of the actual educational institutions were peformed through survey. The questionnaires conducted to 27 teachers who are currently working at educational institutions figured out the reality of 'children of multi-cultural family',' teacher’s interaction support strategy to improve Korean language skill for children of multi-cultural families', suggested the role of Korean language Education through teacher’s awareness survey on what should be considered in Korean language Education targeting children of multi-cultural families.
As a result, it can be said that the interaction support strategies presented in the introduction and deployment activities of Korean language education programs for children of multi-cultural families coincide with the interactive support strategies used in the actual teaching environment while they don’t coincide with in the finishing activities. We can predict it came from the difference in characteristics between the program and the actual teaching environment.
Most answered that task segmentation strategy should be actively reflected, and the teachers of the educational institutions should conduct the class after training the program in order to increase the utilization of Korean language education programs for multi-cultural families,
This implies that teachers recognize that Korean language education for the children of multi-cultural families is needed even if professional Korean education teachers do not proceed the class generally.
This study is meaningful in that it suggested the role of Korean language education to increase the utilization of Korean language program by investigating, comparing and organizing the program for Korean language education and its actual teaching environment for preschoolers of multi-cultural families.
The purpose of this study is to compare the interaction support strategy used in the teaching environment of actual educational institution through Korean Education Program for multi-cultural families, to increase the utilization of Korean Education Program for children of multi-cultural families.
For this goal, this study analyzed the interaction support strategies presented in the introduction, development, and finishing activities of Korean language education programs for children of multi-cultural families developed by the National Korean Language Institute in 2011 and the Ministry of Education in 2015. As a result of the analysis, this study used the graph to demonstrate which interaction support strategies were most and least used at each stage of introduction, development and finishing.
The analysis of interactive support strategies used in the teaching environment of the actual educational institutions were peformed through survey. The questionnaires conducted to 27 teachers who are currently working at educational institutions figured out the reality of 'children of multi-cultural family',' teacher’s interaction support strategy to improve Korean language skill for children of multi-cultural families', suggested the role of Korean language Education through teacher’s awareness survey on what should be considered in Korean language Education targeting children of multi-cultural families.
As a result, it can be said that the interaction support strategies presented in the introduction and deployment activities of Korean language education programs for children of multi-cultural families coincide with the interactive support strategies used in the actual teaching environment while they don’t coincide with in the finishing activities. We can predict it came from the difference in characteristics between the program and the actual teaching environment.
Most answered that task segmentation strategy should be actively reflected, and the teachers of the educational institutions should conduct the class after training the program in order to increase the utilization of Korean language education programs for multi-cultural families,
This implies that teachers recognize that Korean language education for the children of multi-cultural families is needed even if professional Korean education teachers do not proceed the class generally.
This study is meaningful in that it suggested the role of Korean language education to increase the utilization of Korean language program by investigating, comparing and organizing the program for Korean language education and its actual teaching environment for preschoolers of multi-cultural families.
주제어
#한국어 교육, 다문화 가정 유아, 한국어 교육 프로그램, 상호작용
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.