본 연구는 청소년의 정서 함양을 위해 청소년 문화활동의 중요성 및 청소년 문화 영역 확장의 필요성을 제시하며 그 방안으로 청소년기 대표적인 문화활동인 팬덤활동이 청소년의 ‘자아존중감’과 ‘우울감’에 어떠한 영향을 끼치며 우울감의 수준에 따라 팬덤활동이 자아존중감에 미치는 영향 변화에 대해 한국청소년정책연구원의 ‘한국아동·청소년패널조사’ 초등학교 4학년 패널 6차년도(2015년)의 자료를 사용하여 실증적으로 분석하였다. 분석 결과 청소년의 팬덤활동이 자아존중감에 미치는 영향은 청소년이 인지하는 우울감의 수준에 따라 다르다는 것을 확인하였으며 이 결과는 팬덤활동을 청소년의 발달과 정서에 영향을 미치는 ...
본 연구는 청소년의 정서 함양을 위해 청소년 문화활동의 중요성 및 청소년 문화 영역 확장의 필요성을 제시하며 그 방안으로 청소년기 대표적인 문화활동인 팬덤활동이 청소년의 ‘자아존중감’과 ‘우울감’에 어떠한 영향을 끼치며 우울감의 수준에 따라 팬덤활동이 자아존중감에 미치는 영향 변화에 대해 한국청소년정책연구원의 ‘한국아동·청소년패널조사’ 초등학교 4학년 패널 6차년도(2015년)의 자료를 사용하여 실증적으로 분석하였다. 분석 결과 청소년의 팬덤활동이 자아존중감에 미치는 영향은 청소년이 인지하는 우울감의 수준에 따라 다르다는 것을 확인하였으며 이 결과는 팬덤활동을 청소년의 발달과 정서에 영향을 미치는 독립변수로 설계하고 분석한 선행연구들의 한계를 벗어나 팬덤활동이 다른 변수들과 상호작용을 통해 영향을 주는 변수라는 것을 실증적으로 분석한 것으로 의의를 갖는다. 이와 같은 결과는 청소년의 부정적 정서를 완화할 수 있는 방안으로 다양한 문화예술 활동을 시사한다. 문화예술은 경험 후 그 가치를 알 수 있는 경험재로 생애 주기 과도기적 단계인 청소년기의 자아 형성 및 경험은 생애 주기 전반에 영향을 미칠 수 있기에 청소년기 문화예술에 대한 올바른 인식 및 가치 판단의 기준을 마련 할 수 있도록 적극적인 기회 제공이 필요하다. 따라서 청소년의 대표적인 문화활동인 팬덤활동이 청소년들에게 부정적인 영향만을 주지 않도록 청소년들의 팬덤 문화를 사회문화적인 차원에서 보호하고 더불어 긍정적 효과를 줄 수 있는 문화의 한 영역으로 조성되도록 해야 한다. 또한, 청소년 문화활동의 활성화 및 문화 영역의 확장을 위해 문화예술 관련 정책적 지원 마련과 가정, 교육 및 행정기관 등의 유기적인 협력 관계 구축이 필요할 것으로 판단된다.
본 연구는 청소년의 정서 함양을 위해 청소년 문화활동의 중요성 및 청소년 문화 영역 확장의 필요성을 제시하며 그 방안으로 청소년기 대표적인 문화활동인 팬덤활동이 청소년의 ‘자아존중감’과 ‘우울감’에 어떠한 영향을 끼치며 우울감의 수준에 따라 팬덤활동이 자아존중감에 미치는 영향 변화에 대해 한국청소년정책연구원의 ‘한국아동·청소년패널조사’ 초등학교 4학년 패널 6차년도(2015년)의 자료를 사용하여 실증적으로 분석하였다. 분석 결과 청소년의 팬덤활동이 자아존중감에 미치는 영향은 청소년이 인지하는 우울감의 수준에 따라 다르다는 것을 확인하였으며 이 결과는 팬덤활동을 청소년의 발달과 정서에 영향을 미치는 독립변수로 설계하고 분석한 선행연구들의 한계를 벗어나 팬덤활동이 다른 변수들과 상호작용을 통해 영향을 주는 변수라는 것을 실증적으로 분석한 것으로 의의를 갖는다. 이와 같은 결과는 청소년의 부정적 정서를 완화할 수 있는 방안으로 다양한 문화예술 활동을 시사한다. 문화예술은 경험 후 그 가치를 알 수 있는 경험재로 생애 주기 과도기적 단계인 청소년기의 자아 형성 및 경험은 생애 주기 전반에 영향을 미칠 수 있기에 청소년기 문화예술에 대한 올바른 인식 및 가치 판단의 기준을 마련 할 수 있도록 적극적인 기회 제공이 필요하다. 따라서 청소년의 대표적인 문화활동인 팬덤활동이 청소년들에게 부정적인 영향만을 주지 않도록 청소년들의 팬덤 문화를 사회문화적인 차원에서 보호하고 더불어 긍정적 효과를 줄 수 있는 문화의 한 영역으로 조성되도록 해야 한다. 또한, 청소년 문화활동의 활성화 및 문화 영역의 확장을 위해 문화예술 관련 정책적 지원 마련과 가정, 교육 및 행정기관 등의 유기적인 협력 관계 구축이 필요할 것으로 판단된다.
This study recognizes the importance of teenage cultural activities in their emotional development, and presents the necessity of teenage culture and its expansion. It empirically analyzed fandom culture, a classic teenage cultural activity, and its effect on ‘self-esteem’ and‘level of depression’- ...
This study recognizes the importance of teenage cultural activities in their emotional development, and presents the necessity of teenage culture and its expansion. It empirically analyzed fandom culture, a classic teenage cultural activity, and its effect on ‘self-esteem’ and‘level of depression’- especially how participating in fandom culture impacts self-esteem as per level of depression. Empirical analysis utilized data on 4th grade elementary student panels and their 6th year(2015) results as of grade 9, attained from ‘Korean Children and Youth Panel Survey’ conducted by National Youth Policy Institute. Through the analysis, it was confirmed that participating in fandom culture impacts self-esteem as per level of depression. This suggests that there is limitation in setting up fandom culture as an independent variable that impacts teenage development and emotion. Through such identification, this study confirms that fandom culture may alleviate negative emotions during teenage period through interaction with other variables. This study confirms that fandom culture may alleviate negative emotions during teenage period through interaction with other variables. Cultural arts can be valued only through experience. Teenagers are at a transitional period and self-formation experience in these years may affect their entire life cycle. Thus it is critical that they are provided the opportunity to properly recognize and set value standards on cultural arts. Therefore, fandom culture should be protected on the social and cultural level so that it may establish itself as a cultural area that can positively affect teenage development. Through related policy support and expansion, close cooperation system should be established among homes, educational institutions, and administrative organizations, also for the activation of the teenage culture activities and its expansions
This study recognizes the importance of teenage cultural activities in their emotional development, and presents the necessity of teenage culture and its expansion. It empirically analyzed fandom culture, a classic teenage cultural activity, and its effect on ‘self-esteem’ and‘level of depression’- especially how participating in fandom culture impacts self-esteem as per level of depression. Empirical analysis utilized data on 4th grade elementary student panels and their 6th year(2015) results as of grade 9, attained from ‘Korean Children and Youth Panel Survey’ conducted by National Youth Policy Institute. Through the analysis, it was confirmed that participating in fandom culture impacts self-esteem as per level of depression. This suggests that there is limitation in setting up fandom culture as an independent variable that impacts teenage development and emotion. Through such identification, this study confirms that fandom culture may alleviate negative emotions during teenage period through interaction with other variables. This study confirms that fandom culture may alleviate negative emotions during teenage period through interaction with other variables. Cultural arts can be valued only through experience. Teenagers are at a transitional period and self-formation experience in these years may affect their entire life cycle. Thus it is critical that they are provided the opportunity to properly recognize and set value standards on cultural arts. Therefore, fandom culture should be protected on the social and cultural level so that it may establish itself as a cultural area that can positively affect teenage development. Through related policy support and expansion, close cooperation system should be established among homes, educational institutions, and administrative organizations, also for the activation of the teenage culture activities and its expansions
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