중국 제조업 수출기업의 국제기업가지향성, 조직 간 유효성, 시장역동성이 수출성과에 미치는 영향 : 국제시장지향성의 조절효과 및 매개효과 모형의 비교 The Effects of International Entrepreneurial Orientation Inter-organizational Effectiveness, Market Dynamism on the Export Performance of Chinese Manufacturing Company: Comparison of the Moderating Effect and the Mediating Effect Model of the International Market Orientation원문보기
최근 다국적기업의 국제경영 활동에 관한 연구들은 기업의 국제화 과정이나 해외시장 진입에서 기업의 성과를 향상시킬 수 있는 전략 및 경쟁역량에 관한 내용이 주를 이루고 있다. 특히 국제전략지향성 중 국제기업가지향성(international entrepreneurial orientation)과 국제시장지향성(international market orientation)은 해외시장에서 부족한 내부 자원의 한계를 극복하고 보다 효율적으로 국제경영 활동을 할 수 있는 중요한 수단으로 인식되고 있다(Cadogan et al., 2016). 그러나 대부분 선행연구에서는 국제시장지향성을 선행변수로서 수출성과간의 관계에 대해서 많은 연구가 이루어 졌지만 이들 관계가 비교적 모호한 관계로 남아있다. 또한 국제시장지향성에 대하여 ...
최근 다국적기업의 국제경영 활동에 관한 연구들은 기업의 국제화 과정이나 해외시장 진입에서 기업의 성과를 향상시킬 수 있는 전략 및 경쟁역량에 관한 내용이 주를 이루고 있다. 특히 국제전략지향성 중 국제기업가지향성(international entrepreneurial orientation)과 국제시장지향성(international market orientation)은 해외시장에서 부족한 내부 자원의 한계를 극복하고 보다 효율적으로 국제경영 활동을 할 수 있는 중요한 수단으로 인식되고 있다(Cadogan et al., 2016). 그러나 대부분 선행연구에서는 국제시장지향성을 선행변수로서 수출성과간의 관계에 대해서 많은 연구가 이루어 졌지만 이들 관계가 비교적 모호한 관계로 남아있다. 또한 국제시장지향성에 대하여 조절변수에 관한 연구와 매개변수에 관한 연구로 나누어져 있는 실적이다. 따라서 본 연구에서는 기존 연구의 한계점을 극복하고 기업이 국제경영활동에서 국제기업가지향성과 수출성과의 사이에서 국제시장지향성의 실질적인 역할을 검증하고자 한다. 본 논문의 연구목적은 첫째, 중국 수출기업을 대상으로 국제기업가지향성과 국제시장지향성이 수출성과에 비선형의 영향을 미치는지를 검증하는 것이다. 둘째, 이러한 관계에서 조직 간 유효성과 시장역동성의 조절효과를 검증하는 것이다. 셋째, 국제기업가지향성과 수출성과의 관계에서 국제시장지향성의 조절효과 모형과 매개효과 모형의 비교를 통하여 최적 모형을 도출하는 것이다. 이러한 연구목적에 근거하여 다음과 같은 구체적인 연구목표를 설정하였다. 첫째, 중국의 대외무역 현황에 대해 설명하고, 국제기업가지향성, 국제시장지향성, 조직 간 유효성, 시장역동성의 이론적 배경 및 선행연구를 검토하여 연구모형의 도출 및 연구가설을 설정하는 것이다. 둘째, Spss 22, SmartPLS 3.0, Matlab 2014 통계패키지를 이용하여 측정도구의 신뢰성과 타당성 및 모형검증을 실시한 후 가설검증을 하는 것이다. 셋째, 가설검증 결과를 바탕으로 국제기업가지향성, 국제시장지향성, 조직 간 유효성, 시장역동성이 수출성과에 어떠한 영향을 미치는 지를 규명하고 시사점을 제시하는 것이다. 본 논문의 가설검증을 위해 사용된 설문지는 총 485부이다. 연구결과를 요약하면 첫째, 국제기업가지향성과 수출성과의 관계는 J형 관계인 것으로 나타났다. 둘째, 국제시장지향성과 수출성과의 관계는 역U형 관계인 것으로 나타났다. 셋째, 조직 간 유효성은 국제시장지향성과 수출성과의 역U형 관계를 완화하는 것으로 나타났고, 시장역동성은 국제시장지향성과 수출성과의 역U형 관계를 강화하는 것으로 나타났다. 넷째, 조직 간 유효성과 시장역동성은 국제기업가지향성과 수출성과의 관계에서 조절작용을 미치지 않는 것으로 나타났지만, 국제시장지향성이 이들 관계에 미치는 조절작용을 강화시키는 것으로 나타났다. 마지막으로 국제시장지향성은 국제기업가지향성과 수출성과의 관계에서 조절효과 모형이 더욱 적합한 것으로 나타났다. 연구결과는 다음과 같은 이론적 기여와 경영적 기여를 한다. 이론적 기여로는 국제기업가지향성(J형) 및 국제시장지향성(역U형)과 수출성과는 비선형 관계를 형성한다는 것이 확인되었고, 국제시장지향성은 국제기업가지향성과 수출성과의 관계에서 매개작용 보다는 조절작용이 더욱 적합한 것으로 나타나 국제전략지향성과 수출성과의 관계를 새롭게 접근할 수 있는 실증적인 기여를 이루었다. 경영적 기여로는 중국 수출기업이 해외시장에서의 국제경영활동에서 시장역동성이 높을수록 수출성과의 향상을 위하여서는 더욱 높은 국제기업가지향성과 국제시장지향성 행위를 함께 진행시켜야 한다는 것을 시사하고, 조직 간 유효성은 이들 관계에 대하여 시너지 효과를 부여한다는 것을 시사한다.
최근 다국적기업의 국제경영 활동에 관한 연구들은 기업의 국제화 과정이나 해외시장 진입에서 기업의 성과를 향상시킬 수 있는 전략 및 경쟁역량에 관한 내용이 주를 이루고 있다. 특히 국제전략지향성 중 국제기업가지향성(international entrepreneurial orientation)과 국제시장지향성(international market orientation)은 해외시장에서 부족한 내부 자원의 한계를 극복하고 보다 효율적으로 국제경영 활동을 할 수 있는 중요한 수단으로 인식되고 있다(Cadogan et al., 2016). 그러나 대부분 선행연구에서는 국제시장지향성을 선행변수로서 수출성과간의 관계에 대해서 많은 연구가 이루어 졌지만 이들 관계가 비교적 모호한 관계로 남아있다. 또한 국제시장지향성에 대하여 조절변수에 관한 연구와 매개변수에 관한 연구로 나누어져 있는 실적이다. 따라서 본 연구에서는 기존 연구의 한계점을 극복하고 기업이 국제경영활동에서 국제기업가지향성과 수출성과의 사이에서 국제시장지향성의 실질적인 역할을 검증하고자 한다. 본 논문의 연구목적은 첫째, 중국 수출기업을 대상으로 국제기업가지향성과 국제시장지향성이 수출성과에 비선형의 영향을 미치는지를 검증하는 것이다. 둘째, 이러한 관계에서 조직 간 유효성과 시장역동성의 조절효과를 검증하는 것이다. 셋째, 국제기업가지향성과 수출성과의 관계에서 국제시장지향성의 조절효과 모형과 매개효과 모형의 비교를 통하여 최적 모형을 도출하는 것이다. 이러한 연구목적에 근거하여 다음과 같은 구체적인 연구목표를 설정하였다. 첫째, 중국의 대외무역 현황에 대해 설명하고, 국제기업가지향성, 국제시장지향성, 조직 간 유효성, 시장역동성의 이론적 배경 및 선행연구를 검토하여 연구모형의 도출 및 연구가설을 설정하는 것이다. 둘째, Spss 22, SmartPLS 3.0, Matlab 2014 통계패키지를 이용하여 측정도구의 신뢰성과 타당성 및 모형검증을 실시한 후 가설검증을 하는 것이다. 셋째, 가설검증 결과를 바탕으로 국제기업가지향성, 국제시장지향성, 조직 간 유효성, 시장역동성이 수출성과에 어떠한 영향을 미치는 지를 규명하고 시사점을 제시하는 것이다. 본 논문의 가설검증을 위해 사용된 설문지는 총 485부이다. 연구결과를 요약하면 첫째, 국제기업가지향성과 수출성과의 관계는 J형 관계인 것으로 나타났다. 둘째, 국제시장지향성과 수출성과의 관계는 역U형 관계인 것으로 나타났다. 셋째, 조직 간 유효성은 국제시장지향성과 수출성과의 역U형 관계를 완화하는 것으로 나타났고, 시장역동성은 국제시장지향성과 수출성과의 역U형 관계를 강화하는 것으로 나타났다. 넷째, 조직 간 유효성과 시장역동성은 국제기업가지향성과 수출성과의 관계에서 조절작용을 미치지 않는 것으로 나타났지만, 국제시장지향성이 이들 관계에 미치는 조절작용을 강화시키는 것으로 나타났다. 마지막으로 국제시장지향성은 국제기업가지향성과 수출성과의 관계에서 조절효과 모형이 더욱 적합한 것으로 나타났다. 연구결과는 다음과 같은 이론적 기여와 경영적 기여를 한다. 이론적 기여로는 국제기업가지향성(J형) 및 국제시장지향성(역U형)과 수출성과는 비선형 관계를 형성한다는 것이 확인되었고, 국제시장지향성은 국제기업가지향성과 수출성과의 관계에서 매개작용 보다는 조절작용이 더욱 적합한 것으로 나타나 국제전략지향성과 수출성과의 관계를 새롭게 접근할 수 있는 실증적인 기여를 이루었다. 경영적 기여로는 중국 수출기업이 해외시장에서의 국제경영활동에서 시장역동성이 높을수록 수출성과의 향상을 위하여서는 더욱 높은 국제기업가지향성과 국제시장지향성 행위를 함께 진행시켜야 한다는 것을 시사하고, 조직 간 유효성은 이들 관계에 대하여 시너지 효과를 부여한다는 것을 시사한다.
Recently, studies on international management activities of multinational corporations are mainly focused on strategies and competitiveness that can improve the company's performance in the process of internationalization of companies or entry into overseas. In particular, international entrepreneur...
Recently, studies on international management activities of multinational corporations are mainly focused on strategies and competitiveness that can improve the company's performance in the process of internationalization of companies or entry into overseas. In particular, international entrepreneurial orientation and international market orientation among international strategic orientation are recognized as an important means to overcome the limitations of internal resources that are lacking in overseas markets and to conduct international business activities more efficiently(Cadogan et. al., 2016). However, in most of the previous studies, there has been much research on the relationship between export performance and international market orientation as a leading variable, but these relationships remain relatively ambiguous. In addition, the results are divided into research on the control variables and parameters on international market orientation. Therefore, in this study, we try to overcome the limitation of existing research and verify the practical role of the international market orientation between the international entrepreneurial orientation and the export performance in the international business activities. The purpose of this study is to examine whether the effects of international entrepreneurship orientation and international market orientation on non - linear effects of export performance on Chinese export companies. Second, to verify the effect of organizational effectiveness and market dynamics in these relationships. Third, the optimal model is derived by comparing the moderating effect model and the mediating effect model of the international market orientation in relation to the international entrepreneurial orientation and export performance. Based on these research objectives, we set the following specific research goals. First, it explains the status of foreign trade in China, and draws up a research model and sets up a research hypothesis by examining the theoretical background and prior research of international entrepreneurial orientation, international market orientation, inter-organizational effectiveness, and market dynamics. Second, the reliability, validity, and model validation of the measurement tools are performed using Spss 22, SmartPLS 3.0, and Matlab 2014 statistical package, and then the hypothesis is verified. Third, based on the results of the hypothesis test, the effect of international entrepreneurship orientation, international market orientation, inter-organizational effectiveness, and market dynamics on export performance is clarified and implications are suggested A total of 485 questionnaires were used for the hypothesis test. The results of this study are summarized as follows: First, the relationship between international entrepreneurship orientation and export performance is J-shaped. Second, the relationship between international market orientation and export performance is inversely U-shaped. Third, the inter-organizational effectiveness showed that the reverse U-shaped relationship between international market orientation and export performance was relaxed, and that market dynamics strengthened the reverse U-shaped relationship between international market orientation and export performance. Fourth, organizational effectiveness and market dynamics did not have a regulatory effect on the relation between international entrepreneurial orientation and export performance, but it was shown that international market orientation strengthened the regulatory effect on these relations. Finally, the international market orientation is more suitable for the regulatory effect model in relation to the international entrepreneur orientation and export performance. The results of the research provide the following theoretical and managerial contributions. The theoretical contribution was confirmed that the international entrepreneurial orientation (J shaped) and international market orientation (inverted U shaped) and export performance form a non - linear relationship, International market orientation is more likely to be mediated rather than mediated in relation to international entrepreneurial orientation and export performance and has made an empirical contribution to a new approach to the relationship between international strategic orientation and export performance. As a managerial contribution, It is suggested that with increasing the dynamism of the overseas markets Chinese exporting companies should move forward with higher international entrepreneurial orientation and international market oriented behavior and the inter-organizational effectiveness implying synergy effects on these relationships in order to improve export performance.
Recently, studies on international management activities of multinational corporations are mainly focused on strategies and competitiveness that can improve the company's performance in the process of internationalization of companies or entry into overseas. In particular, international entrepreneurial orientation and international market orientation among international strategic orientation are recognized as an important means to overcome the limitations of internal resources that are lacking in overseas markets and to conduct international business activities more efficiently(Cadogan et. al., 2016). However, in most of the previous studies, there has been much research on the relationship between export performance and international market orientation as a leading variable, but these relationships remain relatively ambiguous. In addition, the results are divided into research on the control variables and parameters on international market orientation. Therefore, in this study, we try to overcome the limitation of existing research and verify the practical role of the international market orientation between the international entrepreneurial orientation and the export performance in the international business activities. The purpose of this study is to examine whether the effects of international entrepreneurship orientation and international market orientation on non - linear effects of export performance on Chinese export companies. Second, to verify the effect of organizational effectiveness and market dynamics in these relationships. Third, the optimal model is derived by comparing the moderating effect model and the mediating effect model of the international market orientation in relation to the international entrepreneurial orientation and export performance. Based on these research objectives, we set the following specific research goals. First, it explains the status of foreign trade in China, and draws up a research model and sets up a research hypothesis by examining the theoretical background and prior research of international entrepreneurial orientation, international market orientation, inter-organizational effectiveness, and market dynamics. Second, the reliability, validity, and model validation of the measurement tools are performed using Spss 22, SmartPLS 3.0, and Matlab 2014 statistical package, and then the hypothesis is verified. Third, based on the results of the hypothesis test, the effect of international entrepreneurship orientation, international market orientation, inter-organizational effectiveness, and market dynamics on export performance is clarified and implications are suggested A total of 485 questionnaires were used for the hypothesis test. The results of this study are summarized as follows: First, the relationship between international entrepreneurship orientation and export performance is J-shaped. Second, the relationship between international market orientation and export performance is inversely U-shaped. Third, the inter-organizational effectiveness showed that the reverse U-shaped relationship between international market orientation and export performance was relaxed, and that market dynamics strengthened the reverse U-shaped relationship between international market orientation and export performance. Fourth, organizational effectiveness and market dynamics did not have a regulatory effect on the relation between international entrepreneurial orientation and export performance, but it was shown that international market orientation strengthened the regulatory effect on these relations. Finally, the international market orientation is more suitable for the regulatory effect model in relation to the international entrepreneur orientation and export performance. The results of the research provide the following theoretical and managerial contributions. The theoretical contribution was confirmed that the international entrepreneurial orientation (J shaped) and international market orientation (inverted U shaped) and export performance form a non - linear relationship, International market orientation is more likely to be mediated rather than mediated in relation to international entrepreneurial orientation and export performance and has made an empirical contribution to a new approach to the relationship between international strategic orientation and export performance. As a managerial contribution, It is suggested that with increasing the dynamism of the overseas markets Chinese exporting companies should move forward with higher international entrepreneurial orientation and international market oriented behavior and the inter-organizational effectiveness implying synergy effects on these relationships in order to improve export performance.
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