본 연구는 최근 개정된 도로교통법에 따른 운전면허시험 중 기능시험 코스를 STISim Drive3(System Technology Inc Simulator Drive3)를 사용하여 구현하고, 기존의 시뮬레이터의 단점을 보완한 미니 버전을 개발하여 핸드컨트롤을 사용한 그룹과 일반페달을 사용한 그룹의 운전성능을 비교하는데 목적을 둔다. 연구는 대구대학교 장애인운전재활센터에서 실시하였으며, 개발한 시뮬레이터를 이용하여 실험을 진행하였다. 실험대상자는 운전면허를 모두 보유하고 있으며, 실험은 2일 동안 연속적으로 실시하며 1일 5회 지정된 코스를 주행하였다. 평가방법은 도로교통법에 명시되어있는 기능시험 채점 항목을 이용하여 평가하는 방법과 STISim 프로그램에서 얻을 수 있는 데이터로 분석하는 방법 2가지를 사용하여 평가하였다. 실험결과 기능시험점수와 평균주행시간, ...
본 연구는 최근 개정된 도로교통법에 따른 운전면허시험 중 기능시험 코스를 STISim Drive3(System Technology Inc Simulator Drive3)를 사용하여 구현하고, 기존의 시뮬레이터의 단점을 보완한 미니 버전을 개발하여 핸드컨트롤을 사용한 그룹과 일반페달을 사용한 그룹의 운전성능을 비교하는데 목적을 둔다. 연구는 대구대학교 장애인운전재활센터에서 실시하였으며, 개발한 시뮬레이터를 이용하여 실험을 진행하였다. 실험대상자는 운전면허를 모두 보유하고 있으며, 실험은 2일 동안 연속적으로 실시하며 1일 5회 지정된 코스를 주행하였다. 평가방법은 도로교통법에 명시되어있는 기능시험 채점 항목을 이용하여 평가하는 방법과 STISim 프로그램에서 얻을 수 있는 데이터로 분석하는 방법 2가지를 사용하여 평가하였다. 실험결과 기능시험점수와 평균주행시간, 평균속력을 통해서 기능코스 주행성능을 파악할 수 있었으며, 코스별 감점 원인을 파악할 수 있었다. 또 차선이탈횟수와 주행하는 차량 중심의 위치 값을 이용하여 조향성능을 분석할 수 있었고, 제동시간과 제동거리를 이용하여 제동성능을 분석할 수 있었다. 본 연구에서 개발한 시뮬레이터를 이용한 운전능력평가 및 분석 결과 자동차운전면허 기능시험에 있어서 핸드컨트롤러를 사용하여도 훈련을 통한 적응이 이루어진다면 통과하는데 있어서 충분히 가능하다는 결과를 내릴 수 있다.
본 연구는 최근 개정된 도로교통법에 따른 운전면허시험 중 기능시험 코스를 STISim Drive3(System Technology Inc Simulator Drive3)를 사용하여 구현하고, 기존의 시뮬레이터의 단점을 보완한 미니 버전을 개발하여 핸드컨트롤을 사용한 그룹과 일반페달을 사용한 그룹의 운전성능을 비교하는데 목적을 둔다. 연구는 대구대학교 장애인운전재활센터에서 실시하였으며, 개발한 시뮬레이터를 이용하여 실험을 진행하였다. 실험대상자는 운전면허를 모두 보유하고 있으며, 실험은 2일 동안 연속적으로 실시하며 1일 5회 지정된 코스를 주행하였다. 평가방법은 도로교통법에 명시되어있는 기능시험 채점 항목을 이용하여 평가하는 방법과 STISim 프로그램에서 얻을 수 있는 데이터로 분석하는 방법 2가지를 사용하여 평가하였다. 실험결과 기능시험점수와 평균주행시간, 평균속력을 통해서 기능코스 주행성능을 파악할 수 있었으며, 코스별 감점 원인을 파악할 수 있었다. 또 차선이탈횟수와 주행하는 차량 중심의 위치 값을 이용하여 조향성능을 분석할 수 있었고, 제동시간과 제동거리를 이용하여 제동성능을 분석할 수 있었다. 본 연구에서 개발한 시뮬레이터를 이용한 운전능력평가 및 분석 결과 자동차운전면허 기능시험에 있어서 핸드컨트롤러를 사용하여도 훈련을 통한 적응이 이루어진다면 통과하는데 있어서 충분히 가능하다는 결과를 내릴 수 있다.
In this study, we implemented a functional test course using the STISim Drive3 (System Technology Inc Simulator Drive3) during the driver 's license test according to the recently revised Road Traffic Act, developed a mini version that complements the disadvantages of the existing simulator, The pur...
In this study, we implemented a functional test course using the STISim Drive3 (System Technology Inc Simulator Drive3) during the driver 's license test according to the recently revised Road Traffic Act, developed a mini version that complements the disadvantages of the existing simulator, The purpose of this study is to compare the driving performance of a group with a general pedal. The research was carried out by Daegu University Disabled Driving Rehabilitation Center and the experiment was conducted using the developed simulator. The experiment was carried out continuously for 2 days and 5 times a day on the designated course. The evaluation method was evaluated using two methods: evaluation using the functional test scoring items specified in the Road Traffic Act, and analysis using data obtained from the STISim program. As a result of the experiment, we were able to understand the performance of the course. In addition, the steering performance was analyzed and the braking performance was analyzed. As a result of the evaluation and analysis of the driving ability using the simulator developed in this study, it can be concluded that it is possible to pass through the hand driver controller if the adaptation through the training is performed even if the hand controller is used.
In this study, we implemented a functional test course using the STISim Drive3 (System Technology Inc Simulator Drive3) during the driver 's license test according to the recently revised Road Traffic Act, developed a mini version that complements the disadvantages of the existing simulator, The purpose of this study is to compare the driving performance of a group with a general pedal. The research was carried out by Daegu University Disabled Driving Rehabilitation Center and the experiment was conducted using the developed simulator. The experiment was carried out continuously for 2 days and 5 times a day on the designated course. The evaluation method was evaluated using two methods: evaluation using the functional test scoring items specified in the Road Traffic Act, and analysis using data obtained from the STISim program. As a result of the experiment, we were able to understand the performance of the course. In addition, the steering performance was analyzed and the braking performance was analyzed. As a result of the evaluation and analysis of the driving ability using the simulator developed in this study, it can be concluded that it is possible to pass through the hand driver controller if the adaptation through the training is performed even if the hand controller is used.
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