오늘날의 대학평생교육원은 시시각각 변화하는 사회에 적응하기 위해 필요한 능력을 향상시키는 중추적인 역할을 하고 있다. 대학평생교육원은 어려운 환경 속에서 하지 못한 교육의 기회를 제공하고, 직장인들에게는 계속적인 교육의 기회를 제공함으로써 학습자가 살아가고 있는 환경에 적응하도록 많은 도움을 주고 있다. 또한, 대학평생교육원은 대학이라는 특성을 이용하여 지역주민들에게 학습권을 보장하는 역할을 담당하고 있다. 70년대 이후 한국의 많은 대학들은 정규 학생이외의 새로운 수요자인 성인학습자들에게 관심을 갖고 대학의 문을 개방하였다(김애련, 2004). 1971년 계명대학교가 최초의 대학평생교육 프로그램이라고 할 수 있는 ‘주부대학강좌’를 실시한 이후, 1984년 이화여자대학교가 독립적인 면모를 갖춘 대학평생교육원을 설립·운영하면서 대학이 본격적으로 평생교육의 기능을 수행하여 새로운 고객으로서의 성인학습자들을 위한 다양한 교육서비스를 시작하게 된 것이다(한상길, 2001: 227). 그 결과, 2016년 406개 대학이 부설평생교육원을 설치운영하고 있고, 29,532개 과정에서 902,600명이 학습에 참여하고 있다(교육과학기술부, 한국교육개발원, 2016 평생교육 통계자료집). 또한 일부 대학부설 평생교육원에서는 프로그램의 다양화와 전문화, 그리고 성인학습자의 다양화 등의 측면에서도 상당한 질적 성장을 보이고 있다. 일반적으로 학습자로서의 성인은 정규 대학생과는 달리 자발적으로 선택하여 학습에 참여하고, 다양한 생활경험을 가지고 학습상황에 들어가고, 구체적이고 직접적인 학습목표와 동기를 가지고 있다(김애련, 2004). 또한 자기주도적 학습자가 되기를 원하며, 밝은 조명과 안락한 의자 등을 요구하는 신체조건을 가지고 있다(차갑부, 1993). 특히 대학평생교육원 성인학습자가 기대하거나 실제 성취하는 ...
오늘날의 대학평생교육원은 시시각각 변화하는 사회에 적응하기 위해 필요한 능력을 향상시키는 중추적인 역할을 하고 있다. 대학평생교육원은 어려운 환경 속에서 하지 못한 교육의 기회를 제공하고, 직장인들에게는 계속적인 교육의 기회를 제공함으로써 학습자가 살아가고 있는 환경에 적응하도록 많은 도움을 주고 있다. 또한, 대학평생교육원은 대학이라는 특성을 이용하여 지역주민들에게 학습권을 보장하는 역할을 담당하고 있다. 70년대 이후 한국의 많은 대학들은 정규 학생이외의 새로운 수요자인 성인학습자들에게 관심을 갖고 대학의 문을 개방하였다(김애련, 2004). 1971년 계명대학교가 최초의 대학평생교육 프로그램이라고 할 수 있는 ‘주부대학강좌’를 실시한 이후, 1984년 이화여자대학교가 독립적인 면모를 갖춘 대학평생교육원을 설립·운영하면서 대학이 본격적으로 평생교육의 기능을 수행하여 새로운 고객으로서의 성인학습자들을 위한 다양한 교육서비스를 시작하게 된 것이다(한상길, 2001: 227). 그 결과, 2016년 406개 대학이 부설평생교육원을 설치운영하고 있고, 29,532개 과정에서 902,600명이 학습에 참여하고 있다(교육과학기술부, 한국교육개발원, 2016 평생교육 통계자료집). 또한 일부 대학부설 평생교육원에서는 프로그램의 다양화와 전문화, 그리고 성인학습자의 다양화 등의 측면에서도 상당한 질적 성장을 보이고 있다. 일반적으로 학습자로서의 성인은 정규 대학생과는 달리 자발적으로 선택하여 학습에 참여하고, 다양한 생활경험을 가지고 학습상황에 들어가고, 구체적이고 직접적인 학습목표와 동기를 가지고 있다(김애련, 2004). 또한 자기주도적 학습자가 되기를 원하며, 밝은 조명과 안락한 의자 등을 요구하는 신체조건을 가지고 있다(차갑부, 1993). 특히 대학평생교육원 성인학습자가 기대하거나 실제 성취하는 학습성과는 학위나 학점 취득을 목적으로 하는 대학생과는 다르다. 또한 대학평생교육원은 주민자치센터나 문화센터 등 타 평생교육기관보다 전문적·체계적인 교육을 제공하고 있기 때문에 성인학습자의 학습성과는 매우 다양하게 나타나고 있다(김애련, 2004). 즉, 성인학습자들은 대학평생교육원에서 다양하고 광범위하게 교육욕구를 충족하고 자아를 실현하는 기회를 갖게 되거나, 보다 구체적으로는 학위·학점 및 자격 취득, 취업 및 직업적 성장 등의 원하는 목적을 달성하는 등 매우 다양한 성과를 경험하게 된다(김애련, 2004). 2016년도 우리나라 성인의 평생학습 참여율(형식·비형식교육)은 35.7%로 만 25~64세 성인 10명 중 3.5명이 평생학습에 참여하고 있는 것으로 나타났다(교육부, 한국교육개발원, 2016: 44). 이는 2015년의 40.6%에 비해 4.9%p 낮은 수치이다(교육부, 한국교육개발원, 2016: 44). 이는 사회적 문제로 인식되는 저출산, 고령화와 더불어 2008년 경제위기와 같은 경제의 정체 등으로 인한 문제라고 볼 수 있다. 또한, 2010년대 이후에는 성인학습자를 대상으로 하는 평생교육의 공급초과에 따른 과잉 개설과 수요한계로 각 대학평생교육이 학습자 모집에 어려움을 겪으면서 교육의 질은 낮아지게 되었다(남기영, 2016). 성인학습자의 중도 탈락과 낮은 학습성과로 대학평생교육기관들은 운영의 어려움을 겪고 있는 상황이다(남기영, 2016). 이에 본 연구는 대학평생교육원 프로그램에 참여한 경험이 있거나 현재 참여 중인 성인학습자를 대상으로, 대학평생교육원에서의 참여동기가 성인학습자들에게 어떠한 학습성과를 가져왔다고 인식하고 있는지에 대해서 전체적으로 파악하여, 성인학습자를 위한 프로그램 선정과 학습자 지원 등 평생교육기관 교육담당자들에게 대학평생교육원의 활성화를 위한 가능성과 방안을 제시하고, 나아가 대학평생교육에 대한 일반인의 인식을 새롭게 하고 성인학습자들에게 학습참여 욕구를 증대시켜 줄 수 있는 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구범위는 경산시 내의 대구대학교 부설 평생교육원, 경일대학교 부설 평생교육원, 대구가톨릭대학교 부설 평생교육원, 대경대학교 평생교육원의 성인학습자들을 대상으로 하며, 학습자의 학습참여 동기에 따른 학습자들의 학습성과를 알아보기 위하여 2017년 8월 25일부터 2017년 9월 15일까지 28일간 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 연구의 목적을 달성하기 위하여 아래와 같은 연구방법을 사용하였다. 첫째. 문헌연구를 통하여 경산시 대학평생교육원 프로그램의 참여 동기 등에 관련한 변인을 설정하기 위하여 이론 및 선행연구를 활용하였다. 둘째. 설문조사를 통하여 참여 동기 수준에 따른 학습 성과의 차이를 검증하고, 참여동기가 학습 성과에 미치는 영향을 알아보기 위하여 설문조사를 통한 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 모집단은 경산시 4개의 대학부설평생교육원에서 프로그램에 참여한 적이 있거나, 참여 중인 성인학습자들이다. 설문조사를 위한 연구대상 표집은 경산시 4개 대학부설평생교육원에서 비확률표본추출방법 중 임의표본추출(convenience sampling)을 통하여 표집하고, 각 대학부설평생교육원에서 성인학습자들을 대상으로 설문조사를 하였다. 본 연구를 위한 자료 수집은 경산시 4개 대학 평생교육원에서 대학 평생교육원 평생교육프로그램에 참여한 적이 있거나, 참여중인 성인학습자들을 대상으로 총 400부의 설문지를 2017년 8월 25일부터 2017년 9월 15일까지 28일간 자기기입식 설문조사로 실시하였다. 연령분포를 살펴본 결과 30대 이하 81명(27%), 40대 79명(26.3%), 50대 86명(28.7%), 60대 35명(11.7%), 70대 이상 19명(6.3%)으로 50대가 가장 많았다. 평생교육원 평생교육프로그램에 참여하고 있는 학습자는 50대, 30대 이하에 집중되어 있는 것으로 나타났다. 학력수준은 고졸 이하 121명(40.3%), 대졸 이상 179명(59.7%)로 나타났다. 대상자의 소득은 301~400만원이 78명(26%)로 가장 높았고, 101~200만원이 77명(25.7%), 201~300만원이 69명(23%), 400만원 이상 52명(17.3%), 100만원 이하가 24명(8%)의 순서로 나타났다. 그리고 대상자의 직업유무는 직업이 있다가 175명(58.3%), 직업이 없다가 125명(41.7%)로 직업이 있는 대상자가 많음을 알 수 있다. 평생교육의 참여경험 여부는 경험이 있는 대상자가 171명(57%), 경험이 없는 대상자가 129명(43%)로 나타났다. <연구모형1>에서 1-2 학력에 따른 학습성과 차이, 1-3 소득에 따른 학습성과 차이, 1-4 연령에 따른 학습성과 차이, 1-5 직업유무에 따른 학습성과 차이에 유의한 차이가 있었다. <연구모형2>에서 2-3 소득에 따른 참여동기유형 차이, 2-5 직업유무에 따른 참여동기유형 차이에 유의한 차이가 있었다. <연구모형3>에서 3-1 참여 동기 유형에 따른 지적영역 학습성과에 미치는 영향, 3-2 참여 동기 유형에 따른 진로 및 취업영역 학습성과에 미치는 영향, 3-3 참여 동기 유형에 따른 사회활동성과 학습성과에 미치는 영향에 유의한 차이가 있었다. 본 연구의 결과를 통해 도출되는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학 평생교육원 평생교육프로그램 학습자의 일반적 특성에 따른 학습성과와 참여동기 차이가 있는지를 살펴봄으로써 연령, 학력, 소득, 직업의 유무, 평생교육참여경험의 변인에 따라 차이가 나타나는 것을 알 수 있었다. 특히 공통된 변인으로는 소득과 직업의 유무가 중요한 요인으로 작용하고 있었다. 소득이 높을수록 학습성과와 참여동기가 높게 나타나고 있는데, 이는 소득이 높기 때문에 그만큼 삶의 여유를 가지고 평생교육프로그램에 참여하기 때문인 것으로 분석되고 있다. 그리고 직업이 있을수록 참여동기가 높게 나타나고 있는데, 이는 직업이 없는 학습자들의 참여동기와 학습성과가 낮은 것도 이때문인 것으로 분석되고 있다. 둘째, 대학 평생교육원 평생교육프로그램 학습자의 학습성과와 참여동기의 상관관계를 살펴보면 목표지향적 참여동기인 참여자들의 학습성과가 높다. 이것은 평생교육프로그램 학습자들의 참여동기가 학습성과에 영향을 주기 때문인 것으로 분석되고 있다. 셋째, 대학 평생교육원 평생교육프로그램 학습자의 참여동기 유형별 학습성과에 미치는 주요 요인을 살펴본 결과를 통해 대학 평생교육원 평생교육프로그램 참여와 성과를 증대시키기 위한 활성화 방안을 제시하면, ① 평생교육 학습자와 프로그램의 다양성이다. ② 참여동기에 따른 학습성과에 대한 결과를 보고 대처하는 것도 중요하지만, 적극적인 참여동기를 만들어주기 위해서는 홍보가 더욱 중요하다. ③ 대학 부설 평생교육원에 전문적인 평생교육사를 배치하여야 한다. ④ 참여동기와 학습성과 두 가지 모두 긍정적인 결과를 이끌어 내기 위해서는 우수한 교·강사진 섭외는 필수적이다. ⑤ 학습자들의 학습성과를 향상시키기 위해서는 학습자들과 교육 제공자, 교육기관과 지역단체, 정부와 지역사회와의 유대관계를 통한 강력한 마을 평생교육의 핵심역할 수행이 강조되어야 하며, 특히 대학평생교육에 있어서 마을이 그 중심이 되어 학습공동체의 형성을 이끌어야 한다. ⑥ 대학평생교육을 담당하고 있는 담당자의 인식 개선이 필요하다. ⑦ 대학평생교육원 자체적인 연구사업이 필요하다. ⑧ 정부에서는 학습자들의 평생학습 참여율과 학습성과를 증가시키기 위한 정책적인 노력이 필요하다. 이와 같은 평생교육프로그램 학습성과를 증대시키기 위한 활성화 방안을 토대로 제언한다면 대학 부설 평생교육원은 학습자의 요구를 적극 반영하여 대학 부설 평생교육원 특성에 맞는 차별화된 프로그램을 개발하여 적용함으로써 학습자들의 참여동기 및 학습성과를 높여 지역사회 주민들의 삶에 보람을 느끼고, 행복한 삶을 영위할 수 있도록 마을 평생교육기관으로서 중추적인 역할을 하여야 할 것이다.
오늘날의 대학평생교육원은 시시각각 변화하는 사회에 적응하기 위해 필요한 능력을 향상시키는 중추적인 역할을 하고 있다. 대학평생교육원은 어려운 환경 속에서 하지 못한 교육의 기회를 제공하고, 직장인들에게는 계속적인 교육의 기회를 제공함으로써 학습자가 살아가고 있는 환경에 적응하도록 많은 도움을 주고 있다. 또한, 대학평생교육원은 대학이라는 특성을 이용하여 지역주민들에게 학습권을 보장하는 역할을 담당하고 있다. 70년대 이후 한국의 많은 대학들은 정규 학생이외의 새로운 수요자인 성인학습자들에게 관심을 갖고 대학의 문을 개방하였다(김애련, 2004). 1971년 계명대학교가 최초의 대학평생교육 프로그램이라고 할 수 있는 ‘주부대학강좌’를 실시한 이후, 1984년 이화여자대학교가 독립적인 면모를 갖춘 대학평생교육원을 설립·운영하면서 대학이 본격적으로 평생교육의 기능을 수행하여 새로운 고객으로서의 성인학습자들을 위한 다양한 교육서비스를 시작하게 된 것이다(한상길, 2001: 227). 그 결과, 2016년 406개 대학이 부설평생교육원을 설치운영하고 있고, 29,532개 과정에서 902,600명이 학습에 참여하고 있다(교육과학기술부, 한국교육개발원, 2016 평생교육 통계자료집). 또한 일부 대학부설 평생교육원에서는 프로그램의 다양화와 전문화, 그리고 성인학습자의 다양화 등의 측면에서도 상당한 질적 성장을 보이고 있다. 일반적으로 학습자로서의 성인은 정규 대학생과는 달리 자발적으로 선택하여 학습에 참여하고, 다양한 생활경험을 가지고 학습상황에 들어가고, 구체적이고 직접적인 학습목표와 동기를 가지고 있다(김애련, 2004). 또한 자기주도적 학습자가 되기를 원하며, 밝은 조명과 안락한 의자 등을 요구하는 신체조건을 가지고 있다(차갑부, 1993). 특히 대학평생교육원 성인학습자가 기대하거나 실제 성취하는 학습성과는 학위나 학점 취득을 목적으로 하는 대학생과는 다르다. 또한 대학평생교육원은 주민자치센터나 문화센터 등 타 평생교육기관보다 전문적·체계적인 교육을 제공하고 있기 때문에 성인학습자의 학습성과는 매우 다양하게 나타나고 있다(김애련, 2004). 즉, 성인학습자들은 대학평생교육원에서 다양하고 광범위하게 교육욕구를 충족하고 자아를 실현하는 기회를 갖게 되거나, 보다 구체적으로는 학위·학점 및 자격 취득, 취업 및 직업적 성장 등의 원하는 목적을 달성하는 등 매우 다양한 성과를 경험하게 된다(김애련, 2004). 2016년도 우리나라 성인의 평생학습 참여율(형식·비형식교육)은 35.7%로 만 25~64세 성인 10명 중 3.5명이 평생학습에 참여하고 있는 것으로 나타났다(교육부, 한국교육개발원, 2016: 44). 이는 2015년의 40.6%에 비해 4.9%p 낮은 수치이다(교육부, 한국교육개발원, 2016: 44). 이는 사회적 문제로 인식되는 저출산, 고령화와 더불어 2008년 경제위기와 같은 경제의 정체 등으로 인한 문제라고 볼 수 있다. 또한, 2010년대 이후에는 성인학습자를 대상으로 하는 평생교육의 공급초과에 따른 과잉 개설과 수요한계로 각 대학평생교육이 학습자 모집에 어려움을 겪으면서 교육의 질은 낮아지게 되었다(남기영, 2016). 성인학습자의 중도 탈락과 낮은 학습성과로 대학평생교육기관들은 운영의 어려움을 겪고 있는 상황이다(남기영, 2016). 이에 본 연구는 대학평생교육원 프로그램에 참여한 경험이 있거나 현재 참여 중인 성인학습자를 대상으로, 대학평생교육원에서의 참여동기가 성인학습자들에게 어떠한 학습성과를 가져왔다고 인식하고 있는지에 대해서 전체적으로 파악하여, 성인학습자를 위한 프로그램 선정과 학습자 지원 등 평생교육기관 교육담당자들에게 대학평생교육원의 활성화를 위한 가능성과 방안을 제시하고, 나아가 대학평생교육에 대한 일반인의 인식을 새롭게 하고 성인학습자들에게 학습참여 욕구를 증대시켜 줄 수 있는 기초자료를 제공하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구범위는 경산시 내의 대구대학교 부설 평생교육원, 경일대학교 부설 평생교육원, 대구가톨릭대학교 부설 평생교육원, 대경대학교 평생교육원의 성인학습자들을 대상으로 하며, 학습자의 학습참여 동기에 따른 학습자들의 학습성과를 알아보기 위하여 2017년 8월 25일부터 2017년 9월 15일까지 28일간 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 연구의 목적을 달성하기 위하여 아래와 같은 연구방법을 사용하였다. 첫째. 문헌연구를 통하여 경산시 대학평생교육원 프로그램의 참여 동기 등에 관련한 변인을 설정하기 위하여 이론 및 선행연구를 활용하였다. 둘째. 설문조사를 통하여 참여 동기 수준에 따른 학습 성과의 차이를 검증하고, 참여동기가 학습 성과에 미치는 영향을 알아보기 위하여 설문조사를 통한 실증분석을 실시하였다. 본 연구의 모집단은 경산시 4개의 대학부설평생교육원에서 프로그램에 참여한 적이 있거나, 참여 중인 성인학습자들이다. 설문조사를 위한 연구대상 표집은 경산시 4개 대학부설평생교육원에서 비확률표본추출방법 중 임의표본추출(convenience sampling)을 통하여 표집하고, 각 대학부설평생교육원에서 성인학습자들을 대상으로 설문조사를 하였다. 본 연구를 위한 자료 수집은 경산시 4개 대학 평생교육원에서 대학 평생교육원 평생교육프로그램에 참여한 적이 있거나, 참여중인 성인학습자들을 대상으로 총 400부의 설문지를 2017년 8월 25일부터 2017년 9월 15일까지 28일간 자기기입식 설문조사로 실시하였다. 연령분포를 살펴본 결과 30대 이하 81명(27%), 40대 79명(26.3%), 50대 86명(28.7%), 60대 35명(11.7%), 70대 이상 19명(6.3%)으로 50대가 가장 많았다. 평생교육원 평생교육프로그램에 참여하고 있는 학습자는 50대, 30대 이하에 집중되어 있는 것으로 나타났다. 학력수준은 고졸 이하 121명(40.3%), 대졸 이상 179명(59.7%)로 나타났다. 대상자의 소득은 301~400만원이 78명(26%)로 가장 높았고, 101~200만원이 77명(25.7%), 201~300만원이 69명(23%), 400만원 이상 52명(17.3%), 100만원 이하가 24명(8%)의 순서로 나타났다. 그리고 대상자의 직업유무는 직업이 있다가 175명(58.3%), 직업이 없다가 125명(41.7%)로 직업이 있는 대상자가 많음을 알 수 있다. 평생교육의 참여경험 여부는 경험이 있는 대상자가 171명(57%), 경험이 없는 대상자가 129명(43%)로 나타났다. <연구모형1>에서 1-2 학력에 따른 학습성과 차이, 1-3 소득에 따른 학습성과 차이, 1-4 연령에 따른 학습성과 차이, 1-5 직업유무에 따른 학습성과 차이에 유의한 차이가 있었다. <연구모형2>에서 2-3 소득에 따른 참여동기유형 차이, 2-5 직업유무에 따른 참여동기유형 차이에 유의한 차이가 있었다. <연구모형3>에서 3-1 참여 동기 유형에 따른 지적영역 학습성과에 미치는 영향, 3-2 참여 동기 유형에 따른 진로 및 취업영역 학습성과에 미치는 영향, 3-3 참여 동기 유형에 따른 사회활동성과 학습성과에 미치는 영향에 유의한 차이가 있었다. 본 연구의 결과를 통해 도출되는 시사점은 다음과 같다. 첫째, 대학 평생교육원 평생교육프로그램 학습자의 일반적 특성에 따른 학습성과와 참여동기 차이가 있는지를 살펴봄으로써 연령, 학력, 소득, 직업의 유무, 평생교육참여경험의 변인에 따라 차이가 나타나는 것을 알 수 있었다. 특히 공통된 변인으로는 소득과 직업의 유무가 중요한 요인으로 작용하고 있었다. 소득이 높을수록 학습성과와 참여동기가 높게 나타나고 있는데, 이는 소득이 높기 때문에 그만큼 삶의 여유를 가지고 평생교육프로그램에 참여하기 때문인 것으로 분석되고 있다. 그리고 직업이 있을수록 참여동기가 높게 나타나고 있는데, 이는 직업이 없는 학습자들의 참여동기와 학습성과가 낮은 것도 이때문인 것으로 분석되고 있다. 둘째, 대학 평생교육원 평생교육프로그램 학습자의 학습성과와 참여동기의 상관관계를 살펴보면 목표지향적 참여동기인 참여자들의 학습성과가 높다. 이것은 평생교육프로그램 학습자들의 참여동기가 학습성과에 영향을 주기 때문인 것으로 분석되고 있다. 셋째, 대학 평생교육원 평생교육프로그램 학습자의 참여동기 유형별 학습성과에 미치는 주요 요인을 살펴본 결과를 통해 대학 평생교육원 평생교육프로그램 참여와 성과를 증대시키기 위한 활성화 방안을 제시하면, ① 평생교육 학습자와 프로그램의 다양성이다. ② 참여동기에 따른 학습성과에 대한 결과를 보고 대처하는 것도 중요하지만, 적극적인 참여동기를 만들어주기 위해서는 홍보가 더욱 중요하다. ③ 대학 부설 평생교육원에 전문적인 평생교육사를 배치하여야 한다. ④ 참여동기와 학습성과 두 가지 모두 긍정적인 결과를 이끌어 내기 위해서는 우수한 교·강사진 섭외는 필수적이다. ⑤ 학습자들의 학습성과를 향상시키기 위해서는 학습자들과 교육 제공자, 교육기관과 지역단체, 정부와 지역사회와의 유대관계를 통한 강력한 마을 평생교육의 핵심역할 수행이 강조되어야 하며, 특히 대학평생교육에 있어서 마을이 그 중심이 되어 학습공동체의 형성을 이끌어야 한다. ⑥ 대학평생교육을 담당하고 있는 담당자의 인식 개선이 필요하다. ⑦ 대학평생교육원 자체적인 연구사업이 필요하다. ⑧ 정부에서는 학습자들의 평생학습 참여율과 학습성과를 증가시키기 위한 정책적인 노력이 필요하다. 이와 같은 평생교육프로그램 학습성과를 증대시키기 위한 활성화 방안을 토대로 제언한다면 대학 부설 평생교육원은 학습자의 요구를 적극 반영하여 대학 부설 평생교육원 특성에 맞는 차별화된 프로그램을 개발하여 적용함으로써 학습자들의 참여동기 및 학습성과를 높여 지역사회 주민들의 삶에 보람을 느끼고, 행복한 삶을 영위할 수 있도록 마을 평생교육기관으로서 중추적인 역할을 하여야 할 것이다.
Today's Lifelong Education Center of University plays a central role in the improvement of the skills needed to adapt to the ever-changing society. The lifelong education center of university offers learners an opportunity to adjust to their living conditions by providing educational opportunities t...
Today's Lifelong Education Center of University plays a central role in the improvement of the skills needed to adapt to the ever-changing society. The lifelong education center of university offers learners an opportunity to adjust to their living conditions by providing educational opportunities to someone who missed in difficult circumstance and businessman to continuous education opportunities. In addition, the university lifelong education center is in charge of guaranteeing learning rights to local residents by utilizing the characteristics of universities. Since the 70s, many Korean universities have opened their doors to adult learners, who are new to school demand other than regular students(Kim Ae-ryeon, 2004). After Keimyung University started its first university lifelong education program called the Housewife class of University in 1971, as an independent educational institution founded by Ewha Women's University and operated. The university has begun full-fledged lifelong education and has launched various educational services for adult learners as a new customer(Han Sang-gil, 2001 : 227). As a result, a total of 4096 universities opened their own lifelong education centers in 2016 and 902,600 students participated in 29,532 courses (2016 statistics for lifelong education, the Ministry of Education, Science and Technology, Korea Lifelong Education Institute). In addition, some institutions for lifelong education at universities have shown substantial growth in terms of programs diversification, specialization, and diversity of adult learners. In general, adults as learners will voluntarily participate in learning by choosing voluntarily, entering learning situations with a variety of life experiences, and having specific and direct learning goals and motivations unlike regular university students(Kim Ae-ryeon, 2004). They also want to be self-directed learners and have physical conditions that demand bright lighting and comfortable chairs. In particular, the learning outcomes expected or actual achievements of adult learners at university's lifelong education institutes are different from those of university students who aim to earn degrees or credits. Moreover, since the university continuing education center provides more specialized and systematic education than other lifelong education institutions, such as the Community Center or Culture Center, adult learners ’ learning performance is very diverse(Kim Ae-ryeon, 2004). Adult learners will have the opportunity to meet educational needs, broadly, and fulfill themselves at university institutions throughout their lives, or more specifically achieve degrees, credits, and experience, and achieve the jobs they desire to get(Kim Ae-ryeon, 2004). In 2016, the participation rate of adult life study in Korea (formal type or type) was 35.7 % (formal education), which shows that 3.5 out of 10 adults aged 25 to 64 were engaged in lifelong learning(Ministry of Education, Korean Educational Development Institute, 2016 : 44). That was 4.9 percent lower than the 40.6 percent recorded in 2015. This is blamed on the low birth rate, aging population and the economic stagnation of 2008, which is perceived as a social problem. In addition, the quality of education decreased after 2010 as university life education experienced difficulties in recruiting due to excessive opening and demand limits due to the supply of lifelong education to adult learners. Due to the lack of progress in adult learners and poor academic performance, institutions that provide lifelong education are suffering from difficulties in operation(Nam Ki-young, 2016). The study therefore recognizes that adults who have attended or are currently involved in the University Lifelong Education Program have been able to learn from the selections of adult learners, as well as from an understanding of the achievements of participation in the University Lifelong Education program. The purpose of this study is to study the adult learners of Daegu University, Kyungil University, Lifelong Education Center of Daegu Catholic University, and DaeKyung lifelong education center of university. We conducted a questionnaire survey for 28 days from August 25, 2017 to September 15, 2017. In this study, the following method of study was used to achieve the purpose of the study. First, variables related to motivation to participate in the Lifelong Education Program of Gyeongsan City through literature research Theoretical and prior studies were used to establish. Second, verify and participate difference of learning outcomes according to the level of participation motivation by questionnaire An empirical analysis was conducted by a survey to see the effects of motivation on learning outcomes. The population of this study is adult learners who have or are participating in the program at the four continuing education institutes of university building in Gyeongsan City. The sampling of study subjects for the survey was conducted by sampling from non - stochastic sampling at 4 graduate schools in Gyeongsan City, where each university was subjected to lifelong learning by adults to sample sampling. Data collection for this study was conducted by participating in the Lifelong Education Program at 4 University High-Life Education Center in Gyeongsan City, where a total of 28 - 15 - years of adult learners participating were asked to complete the survey from September 7, 2017. As a result of the study, 81 persons under the age range (27 %), 79 persons in their 40s (26.3 %), 86 persons in their 50s (28.7 %), and 35 % (11.7 %) were in their 60s and older. Lifelong learning programs show that learners are mostly in their 50s and younger than 30 years of age. The level of education was 121 (40.3%) or less and 179 (59.7%) of college graduates or less. The subjects' income was the highest, from 301 to 4 million won, with 78 (26%), 77 (25.7%) were between 101 ~ 2 million won, 69 (23%) were between 201 ~ 3 million won, 52 (17.3%) were over 4 million won and 24 (8%) were below 1 million won. And it can be seen that 175 (58.3%) were employed and 125 (41.7%) were jobless. The study found that 71 students (57%) have experience in participating in lifelong education and 129 (43%) have no experience in their careers. In the , the difference in learning performance according to 1-2 educational background, 1-3 Difference in learning performance according to income, 1-4 Difference in learning performance according to age, and 1-5 significant difference in learning outcome according to occupation. In the , there was a significant difference in the difference of participation motive type according to 2-3 income, and the difference in type of participation motive according to 2-5 occupation. In the , 3-1 Effects of Participation Motive Types on Intellectual Domain Learning Outcomes, 3-2 Effects of Participation Motive Types on Career and Job Area Learning Outcomes, 3-3 Effect of Participation Motive Types on Social Activities and Learning Outcomes There was a significant difference. The results of this study have the following implications. First, it was revealed that there was a difference in age, academic background, income, employment, and experience of lifelong education by examining the motivation and learning outcomes depending on the general characteristics of learners of lifelong education programs at university. In particular, income and the presence of jobs were important factors in the common variables. Higher income levels have higher learning outcomes and motivation to participate, which is why it is analyzed is because people enjoy a lifetime education program with more room for their lives. And the more jobs people have, the more motivation they can participate, the less they can learn from students who don't have jobs. Second, the correlation between the performance of lifelong education programs learners at the University Lifelong Education Program and the motivation for participation raises the success of the study participants who are goal oriented participation. This is explained by the fact that the motivation of lifelong education program learners to participate influences learning outcomes. Third, the results of examining the main factors affecting the learning outcomes of lifelong education program learner 's participation motive type in college lifelong education center, suggesting the activation plan to increase participation and performance of lifelong education program in university, ① It is the diversity of lifelong education learners and programs. ② Although it is important to view and respond to the results of learning based on participation motivation, promotion is more important to create active participation motivation. ③ A professional lifetime education specialist must be assigned to the Lifelong Education Center at the university. ④ To produce positive results, both motivation for participation and learning outcomes, it is essential to attract good academic and academic staff. ⑤ In order to improve learners ’ learning outcomes, a strong community of lifelong education must be emphasized by creating a link between learners and educational providers, educational institutions and local communities, and government and local communities in order to develop a strong community lifelong education. ⑥ Improve awareness of the person in charge of lifelong education at university. ⑦ College life education institute itself research project is needed. ⑨ The government needs to make a policy effort to increase the participation rate and performance of learners ’ lifelong learning. Based on the activation plan for enhancing the learning outcomes of such lifelong learning programs, the university-affiliated lifelong education center will actively reflect the needs of the learner and develop differentiated programs according to the characteristics of the lifelong education institutes attached to universities, It should play a pivotal role as a village lifelong education institution so that it can give the lives worth living of the community by raising the education participation motive and educational performance.
Today's Lifelong Education Center of University plays a central role in the improvement of the skills needed to adapt to the ever-changing society. The lifelong education center of university offers learners an opportunity to adjust to their living conditions by providing educational opportunities to someone who missed in difficult circumstance and businessman to continuous education opportunities. In addition, the university lifelong education center is in charge of guaranteeing learning rights to local residents by utilizing the characteristics of universities. Since the 70s, many Korean universities have opened their doors to adult learners, who are new to school demand other than regular students(Kim Ae-ryeon, 2004). After Keimyung University started its first university lifelong education program called the Housewife class of University in 1971, as an independent educational institution founded by Ewha Women's University and operated. The university has begun full-fledged lifelong education and has launched various educational services for adult learners as a new customer(Han Sang-gil, 2001 : 227). As a result, a total of 4096 universities opened their own lifelong education centers in 2016 and 902,600 students participated in 29,532 courses (2016 statistics for lifelong education, the Ministry of Education, Science and Technology, Korea Lifelong Education Institute). In addition, some institutions for lifelong education at universities have shown substantial growth in terms of programs diversification, specialization, and diversity of adult learners. In general, adults as learners will voluntarily participate in learning by choosing voluntarily, entering learning situations with a variety of life experiences, and having specific and direct learning goals and motivations unlike regular university students(Kim Ae-ryeon, 2004). They also want to be self-directed learners and have physical conditions that demand bright lighting and comfortable chairs. In particular, the learning outcomes expected or actual achievements of adult learners at university's lifelong education institutes are different from those of university students who aim to earn degrees or credits. Moreover, since the university continuing education center provides more specialized and systematic education than other lifelong education institutions, such as the Community Center or Culture Center, adult learners ’ learning performance is very diverse(Kim Ae-ryeon, 2004). Adult learners will have the opportunity to meet educational needs, broadly, and fulfill themselves at university institutions throughout their lives, or more specifically achieve degrees, credits, and experience, and achieve the jobs they desire to get(Kim Ae-ryeon, 2004). In 2016, the participation rate of adult life study in Korea (formal type or type) was 35.7 % (formal education), which shows that 3.5 out of 10 adults aged 25 to 64 were engaged in lifelong learning(Ministry of Education, Korean Educational Development Institute, 2016 : 44). That was 4.9 percent lower than the 40.6 percent recorded in 2015. This is blamed on the low birth rate, aging population and the economic stagnation of 2008, which is perceived as a social problem. In addition, the quality of education decreased after 2010 as university life education experienced difficulties in recruiting due to excessive opening and demand limits due to the supply of lifelong education to adult learners. Due to the lack of progress in adult learners and poor academic performance, institutions that provide lifelong education are suffering from difficulties in operation(Nam Ki-young, 2016). The study therefore recognizes that adults who have attended or are currently involved in the University Lifelong Education Program have been able to learn from the selections of adult learners, as well as from an understanding of the achievements of participation in the University Lifelong Education program. The purpose of this study is to study the adult learners of Daegu University, Kyungil University, Lifelong Education Center of Daegu Catholic University, and DaeKyung lifelong education center of university. We conducted a questionnaire survey for 28 days from August 25, 2017 to September 15, 2017. In this study, the following method of study was used to achieve the purpose of the study. First, variables related to motivation to participate in the Lifelong Education Program of Gyeongsan City through literature research Theoretical and prior studies were used to establish. Second, verify and participate difference of learning outcomes according to the level of participation motivation by questionnaire An empirical analysis was conducted by a survey to see the effects of motivation on learning outcomes. The population of this study is adult learners who have or are participating in the program at the four continuing education institutes of university building in Gyeongsan City. The sampling of study subjects for the survey was conducted by sampling from non - stochastic sampling at 4 graduate schools in Gyeongsan City, where each university was subjected to lifelong learning by adults to sample sampling. Data collection for this study was conducted by participating in the Lifelong Education Program at 4 University High-Life Education Center in Gyeongsan City, where a total of 28 - 15 - years of adult learners participating were asked to complete the survey from September 7, 2017. As a result of the study, 81 persons under the age range (27 %), 79 persons in their 40s (26.3 %), 86 persons in their 50s (28.7 %), and 35 % (11.7 %) were in their 60s and older. Lifelong learning programs show that learners are mostly in their 50s and younger than 30 years of age. The level of education was 121 (40.3%) or less and 179 (59.7%) of college graduates or less. The subjects' income was the highest, from 301 to 4 million won, with 78 (26%), 77 (25.7%) were between 101 ~ 2 million won, 69 (23%) were between 201 ~ 3 million won, 52 (17.3%) were over 4 million won and 24 (8%) were below 1 million won. And it can be seen that 175 (58.3%) were employed and 125 (41.7%) were jobless. The study found that 71 students (57%) have experience in participating in lifelong education and 129 (43%) have no experience in their careers. In the , the difference in learning performance according to 1-2 educational background, 1-3 Difference in learning performance according to income, 1-4 Difference in learning performance according to age, and 1-5 significant difference in learning outcome according to occupation. In the , there was a significant difference in the difference of participation motive type according to 2-3 income, and the difference in type of participation motive according to 2-5 occupation. In the , 3-1 Effects of Participation Motive Types on Intellectual Domain Learning Outcomes, 3-2 Effects of Participation Motive Types on Career and Job Area Learning Outcomes, 3-3 Effect of Participation Motive Types on Social Activities and Learning Outcomes There was a significant difference. The results of this study have the following implications. First, it was revealed that there was a difference in age, academic background, income, employment, and experience of lifelong education by examining the motivation and learning outcomes depending on the general characteristics of learners of lifelong education programs at university. In particular, income and the presence of jobs were important factors in the common variables. Higher income levels have higher learning outcomes and motivation to participate, which is why it is analyzed is because people enjoy a lifetime education program with more room for their lives. And the more jobs people have, the more motivation they can participate, the less they can learn from students who don't have jobs. Second, the correlation between the performance of lifelong education programs learners at the University Lifelong Education Program and the motivation for participation raises the success of the study participants who are goal oriented participation. This is explained by the fact that the motivation of lifelong education program learners to participate influences learning outcomes. Third, the results of examining the main factors affecting the learning outcomes of lifelong education program learner 's participation motive type in college lifelong education center, suggesting the activation plan to increase participation and performance of lifelong education program in university, ① It is the diversity of lifelong education learners and programs. ② Although it is important to view and respond to the results of learning based on participation motivation, promotion is more important to create active participation motivation. ③ A professional lifetime education specialist must be assigned to the Lifelong Education Center at the university. ④ To produce positive results, both motivation for participation and learning outcomes, it is essential to attract good academic and academic staff. ⑤ In order to improve learners ’ learning outcomes, a strong community of lifelong education must be emphasized by creating a link between learners and educational providers, educational institutions and local communities, and government and local communities in order to develop a strong community lifelong education. ⑥ Improve awareness of the person in charge of lifelong education at university. ⑦ College life education institute itself research project is needed. ⑨ The government needs to make a policy effort to increase the participation rate and performance of learners ’ lifelong learning. Based on the activation plan for enhancing the learning outcomes of such lifelong learning programs, the university-affiliated lifelong education center will actively reflect the needs of the learner and develop differentiated programs according to the characteristics of the lifelong education institutes attached to universities, It should play a pivotal role as a village lifelong education institution so that it can give the lives worth living of the community by raising the education participation motive and educational performance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.