본 연구에서는 대학 평생교육원 기관의 수강생들을 통하여 평생교육원에 대한 실태와 만족도가 어떠한지를 알아보고 설문한 결과를 분석하여 대학 부설 평생교육원의 개선방안을 모색하여 대학 평생교육원의 미래 방향을 수립하는데 기여하고자 한다. 이를 위해 문헌을 통하여 대학 평생교육 개념, 대학 평생교육의 필요성에 대하여 이론적 배경을 고찰하고, 대학 평생교육원의 프로그램에 참여하는 수강생을 대상으로 프로그램 운영 실태와 대학 평생교육원 프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 애로사항과 요구사항을 토대로 대학 평생교육원 프로그램 만족도에 대하여 설문 조사를 실시하였으며, 2010학년도 2학기 대학 평생교육원에서 수강 중인 성인학습자로 그 범위는 경기도 지역의 D대학교와 A대학교를 선정하였다. 수집된 자료의 처리는 ...
본 연구에서는 대학 평생교육원 기관의 수강생들을 통하여 평생교육원에 대한 실태와 만족도가 어떠한지를 알아보고 설문한 결과를 분석하여 대학 부설 평생교육원의 개선방안을 모색하여 대학 평생교육원의 미래 방향을 수립하는데 기여하고자 한다. 이를 위해 문헌을 통하여 대학 평생교육 개념, 대학 평생교육의 필요성에 대하여 이론적 배경을 고찰하고, 대학 평생교육원의 프로그램에 참여하는 수강생을 대상으로 프로그램 운영 실태와 대학 평생교육원 프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 애로사항과 요구사항을 토대로 대학 평생교육원 프로그램 만족도에 대하여 설문 조사를 실시하였으며, 2010학년도 2학기 대학 평생교육원에서 수강 중인 성인학습자로 그 범위는 경기도 지역의 D대학교와 A대학교를 선정하였다. 수집된 자료의 처리는 SPSS 14.0 통계프로그램을 이용하여 연구대상 수강생들의 일반적 특성에 따라 평생교육원에 대한 운영 실태와 만족도를 파악하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하고 카이스케어 검증(χ2 test)을 실시하였으며, 등간척도의 경우 평균(M)과 표준편차(SD)를 산출하여 t-test, 일원변량분석(One-Way ANOVA) 등을 실시하였다. 변량분석결과 유의한 차이가 나타난 변인에 대해서는 Scheffe 통계량으로 사후검증 하였다. 이를 통해 얻어진 연구 결과는 첫째, 대학 부설 평생교육원의 프로그램 실태로 평생교육의 필요성 질문에는 ‘나의 인격적 성장 및 삶의 변화, 발전을 위해서’라는 응답이 다수 나타났다. 학습자들의 요구에 부응하기 위해 지속적으로 지식·정보를 함양할 수 있는 프로그램이 마련될 필요가 있다. 참여 프로그램 결과에서는 일반교양 과정과 전문교양 과정을 많이 수강한 것으로 나타났다. 프로그램에 참여 목적은 ‘자신의 만족과 보람을 얻기 위하여’라는 응답이 많았다. 수강생이 프로그램을 접하게 경로는 인터넷과 주위 사람들을 통해서나 그 외에 홍보 전단지 및 포스터를 통해 접한 경우도 적지 않다. 평생교육기관을 선택할 때 프로그램의 질을 고려하는 것으로 나타났으며, 그 외에 본인의 동기에 맞춰 선택하는 것으로 나타났다. 둘째, 대학부설 평생교육원 프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 애로점과 요구사항은 평생교육 프로그램의 지속적인 참여에 대한 결과는 계속참여 할 의사가 있는 경우가 대다수를 차지하고 있으며 타인에게 프로그램 추천하겠다는 응답도 높게 나타났다. 평생교육에서 제공하는 프로그램 내용과 시간이 수강생이 원하는 프로그램과의 일치가 부족한 것이 주요 저해 요인으로 나타나고 있다. 선호하는 프로그램은 ‘일반교양 과정’, ‘건강문화예술 과정‘의 응답이 대다수 차지하고 있다. 프로그램 교육방법은 ‘강의와 실습을 병행하는 방법’이 가장 높은 결과를 나타났다. 셋째, 평생교육원에 대한 만족도는 접해본 후에 느낄 수 있는 만족감은 대체적으로 만족스러워 한다는 것을 알 수 있다. 수강했던 강의가 해당분야에 지식 습득에 도움을 주었다고 생각하는 정도와 강의가 자기계발에 도움을 준 정도는 대체적으로 만족스럽다는 응답을 했으며, 강사의 열의에 대한 결과도 만족스럽다는 것을 나타내고 있다. 직원들의 교육상담 태도도 만족스럽다는 결과를 나타내고 있다.
본 연구에서는 대학 평생교육원 기관의 수강생들을 통하여 평생교육원에 대한 실태와 만족도가 어떠한지를 알아보고 설문한 결과를 분석하여 대학 부설 평생교육원의 개선방안을 모색하여 대학 평생교육원의 미래 방향을 수립하는데 기여하고자 한다. 이를 위해 문헌을 통하여 대학 평생교육 개념, 대학 평생교육의 필요성에 대하여 이론적 배경을 고찰하고, 대학 평생교육원의 프로그램에 참여하는 수강생을 대상으로 프로그램 운영 실태와 대학 평생교육원 프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 애로사항과 요구사항을 토대로 대학 평생교육원 프로그램 만족도에 대하여 설문 조사를 실시하였으며, 2010학년도 2학기 대학 평생교육원에서 수강 중인 성인학습자로 그 범위는 경기도 지역의 D대학교와 A대학교를 선정하였다. 수집된 자료의 처리는 SPSS 14.0 통계프로그램을 이용하여 연구대상 수강생들의 일반적 특성에 따라 평생교육원에 대한 운영 실태와 만족도를 파악하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하고 카이스케어 검증(χ2 test)을 실시하였으며, 등간척도의 경우 평균(M)과 표준편차(SD)를 산출하여 t-test, 일원변량분석(One-Way ANOVA) 등을 실시하였다. 변량분석결과 유의한 차이가 나타난 변인에 대해서는 Scheffe 통계량으로 사후검증 하였다. 이를 통해 얻어진 연구 결과는 첫째, 대학 부설 평생교육원의 프로그램 실태로 평생교육의 필요성 질문에는 ‘나의 인격적 성장 및 삶의 변화, 발전을 위해서’라는 응답이 다수 나타났다. 학습자들의 요구에 부응하기 위해 지속적으로 지식·정보를 함양할 수 있는 프로그램이 마련될 필요가 있다. 참여 프로그램 결과에서는 일반교양 과정과 전문교양 과정을 많이 수강한 것으로 나타났다. 프로그램에 참여 목적은 ‘자신의 만족과 보람을 얻기 위하여’라는 응답이 많았다. 수강생이 프로그램을 접하게 경로는 인터넷과 주위 사람들을 통해서나 그 외에 홍보 전단지 및 포스터를 통해 접한 경우도 적지 않다. 평생교육기관을 선택할 때 프로그램의 질을 고려하는 것으로 나타났으며, 그 외에 본인의 동기에 맞춰 선택하는 것으로 나타났다. 둘째, 대학부설 평생교육원 프로그램에 참여하고 있는 학습자들의 애로점과 요구사항은 평생교육 프로그램의 지속적인 참여에 대한 결과는 계속참여 할 의사가 있는 경우가 대다수를 차지하고 있으며 타인에게 프로그램 추천하겠다는 응답도 높게 나타났다. 평생교육에서 제공하는 프로그램 내용과 시간이 수강생이 원하는 프로그램과의 일치가 부족한 것이 주요 저해 요인으로 나타나고 있다. 선호하는 프로그램은 ‘일반교양 과정’, ‘건강문화예술 과정‘의 응답이 대다수 차지하고 있다. 프로그램 교육방법은 ‘강의와 실습을 병행하는 방법’이 가장 높은 결과를 나타났다. 셋째, 평생교육원에 대한 만족도는 접해본 후에 느낄 수 있는 만족감은 대체적으로 만족스러워 한다는 것을 알 수 있다. 수강했던 강의가 해당분야에 지식 습득에 도움을 주었다고 생각하는 정도와 강의가 자기계발에 도움을 준 정도는 대체적으로 만족스럽다는 응답을 했으며, 강사의 열의에 대한 결과도 만족스럽다는 것을 나타내고 있다. 직원들의 교육상담 태도도 만족스럽다는 결과를 나타내고 있다.
This study investigated attendees’ satisfaction with university lifelong education and an actual condition of university lifelong education, and sought a development plan for the institute of lifelong education by analyzing the survey results. Furthermore, I wanted to contribute to establish a direc...
This study investigated attendees’ satisfaction with university lifelong education and an actual condition of university lifelong education, and sought a development plan for the institute of lifelong education by analyzing the survey results. Furthermore, I wanted to contribute to establish a direction for lifelong education For this purpose, I have considered the theoretical background such as concept of lifelong education and necessity of lifelong education through literature review. Then I investigated satisfaction with lifelong education based on the collected survey results from attendees of lifelong education. The respondents consist of second semester of 2010 adult learners of ‘D’ university and ‘A’ university which are located in Gyeonggi-do. The collected data was handled by SPSS 14.0 and Chi-Square analysis was conducted to compare the satisfaction with lifelong education according to general characteristics For the interval scale, T-test and one-way ANOVA were conducted by calculating mean and standard deviation. As a result of variables analysis, for the meaningful variables, post-hoc analysis was conducted by Scheffe statistics. The results of the research were as below. First, the most frequently selected answer for the question regarding necessity of lifelong education, which seeks an actual condition of lifelong education program, was ‘for the self-development.’ The necessity for the programs enabling students to cultivate knowledge and acquire information continuously was deduced based on the research results. Furthermore, the cultural programs and professional programs for culture were most frequently taken by students. The primary purpose of participation in education program was ‘self-satisfaction and fruitful learning.’ For the channels of contact with program, internet and spread from mouth to mouth were the primary channels. Lastly the major motives for decision making of program were the quality of program and personal preference. Second, the claims and difficulties were primarily from attendees of university lifelong education programs, who have a will of continuous participation, and many respondents had an intention to recommend those programs to others. The main obstacle to vitalization of lifelong education was discordance between provided programs and wanted programs of students. In addition, the preferred programs were ‘cultural lecture course,‘ health and cultural lecture course’ and the preferred education method was ‘lecture with practice.’ Third, according to the research results, level of satisfaction with lifelong education was generally satisfactory. The satisfied areas were ‘helpful for acquisition of the certain knowledge’ and ‘helpful for self-development.’ In addition ‘passion of lecturer’ and ‘’attitude of counseling for education.
This study investigated attendees’ satisfaction with university lifelong education and an actual condition of university lifelong education, and sought a development plan for the institute of lifelong education by analyzing the survey results. Furthermore, I wanted to contribute to establish a direction for lifelong education For this purpose, I have considered the theoretical background such as concept of lifelong education and necessity of lifelong education through literature review. Then I investigated satisfaction with lifelong education based on the collected survey results from attendees of lifelong education. The respondents consist of second semester of 2010 adult learners of ‘D’ university and ‘A’ university which are located in Gyeonggi-do. The collected data was handled by SPSS 14.0 and Chi-Square analysis was conducted to compare the satisfaction with lifelong education according to general characteristics For the interval scale, T-test and one-way ANOVA were conducted by calculating mean and standard deviation. As a result of variables analysis, for the meaningful variables, post-hoc analysis was conducted by Scheffe statistics. The results of the research were as below. First, the most frequently selected answer for the question regarding necessity of lifelong education, which seeks an actual condition of lifelong education program, was ‘for the self-development.’ The necessity for the programs enabling students to cultivate knowledge and acquire information continuously was deduced based on the research results. Furthermore, the cultural programs and professional programs for culture were most frequently taken by students. The primary purpose of participation in education program was ‘self-satisfaction and fruitful learning.’ For the channels of contact with program, internet and spread from mouth to mouth were the primary channels. Lastly the major motives for decision making of program were the quality of program and personal preference. Second, the claims and difficulties were primarily from attendees of university lifelong education programs, who have a will of continuous participation, and many respondents had an intention to recommend those programs to others. The main obstacle to vitalization of lifelong education was discordance between provided programs and wanted programs of students. In addition, the preferred programs were ‘cultural lecture course,‘ health and cultural lecture course’ and the preferred education method was ‘lecture with practice.’ Third, according to the research results, level of satisfaction with lifelong education was generally satisfactory. The satisfied areas were ‘helpful for acquisition of the certain knowledge’ and ‘helpful for self-development.’ In addition ‘passion of lecturer’ and ‘’attitude of counseling for education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.