발달장애학생은 사회적 기술을 터득하는데 어려움을 가지고 있어 인간관계를 맺고 유지하는데 비장애학생에 비하여 더 많은 노력이 필요하다. 본 연구는 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 위한 영화 프로젝트 프로그램을 개발하고, 적용하여 발달장애학생들의 사회적 적응행동에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위한 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 목적으로 하는 영화 프로젝트 프로그램의 개발 방향 설정과 절차를 구안하고, 프로그램 구성 내용을 개발한다. 둘째, 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생의 사회적 적응행동에 미치는 효과를 알아본다. 먼저 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 위한 영화 프로젝트 프로그램을 다음과 같이 개발하였다. 첫째, ...
발달장애학생은 사회적 기술을 터득하는데 어려움을 가지고 있어 인간관계를 맺고 유지하는데 비장애학생에 비하여 더 많은 노력이 필요하다. 본 연구는 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 위한 영화 프로젝트 프로그램을 개발하고, 적용하여 발달장애학생들의 사회적 적응행동에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위한 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 목적으로 하는 영화 프로젝트 프로그램의 개발 방향 설정과 절차를 구안하고, 프로그램 구성 내용을 개발한다. 둘째, 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생의 사회적 적응행동에 미치는 효과를 알아본다. 먼저 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 위한 영화 프로젝트 프로그램을 다음과 같이 개발하였다. 첫째, 프로젝트 기반 학습의 원리와 영화의 특성을 분석하여 프로그램 초안을 개발하고, 프로그램 검증 및 수정·보완과정을 거쳐 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 위한 영화 프로젝트 프로그램을 개발하였다. 영화 프로젝트 프로그램의 구성요소는 영화 선정 기준, 영화 프로젝트 프로그램 제재 및 세부내용으로 이루어져 있다. 둘째, 영화 프로젝트 프로그램의 제재 및 세부내용은 프로젝트 기반 학습의 흐름에 맞게 준비-시작-전개-마무리의 4단계, 31개의 제재로 구성하였으며, 특수교육 현장의 상황과 발달장애학생의 개별적인 특성에 맞게 재구성할 수 있도록 제시하였다. 개발한 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생에게 미치는 효과가 어떠한지를 알아보기 위한 연구 목적을 달성하기 위하여 발달장애학생 3명을 대상으로 2017년 4월 24일부터 2017년 10월 31일까지 여름 방학 기간 및 학교 행사를 제외한 총 20주 동안 프로그램을 실시하였다. 연구 설계는 대상자 간 중다 기초선 설계를 사용하였다. 수업 동영상, 연구자의 관찰, 담임교사 면담을 통하여 수집한 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생의 사회적 적응행동의 반응 기회 제시 및 상황에 많이 노출시키는 수업이었다. 둘째, 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생의 사회적 적응행동 수행률을 향상시키는데 효과가 있었다. 이러한 결과는 본 연구에서 제시한 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생의 사회적 적응행동을 향상시킬 수 있음을 의미한다. 이상에서 살펴본 것을 종합해 볼 때, 발달장애학생의 사회적 적응행동 특성을 파악하고, 프로젝트 기반학습 원리 및 주제의 특성을 살린 영화 프로젝트 프로그램은 발달장애학생의 사회적 적응행동을 향상시키기 위한 하나의 방안이 될 수 있을 것이다.
발달장애학생은 사회적 기술을 터득하는데 어려움을 가지고 있어 인간관계를 맺고 유지하는데 비장애학생에 비하여 더 많은 노력이 필요하다. 본 연구는 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 위한 영화 프로젝트 프로그램을 개발하고, 적용하여 발달장애학생들의 사회적 적응행동에 미치는 효과를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위한 본 연구의 구체적인 목적은 다음과 같다. 첫째, 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 목적으로 하는 영화 프로젝트 프로그램의 개발 방향 설정과 절차를 구안하고, 프로그램 구성 내용을 개발한다. 둘째, 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생의 사회적 적응행동에 미치는 효과를 알아본다. 먼저 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 위한 영화 프로젝트 프로그램을 다음과 같이 개발하였다. 첫째, 프로젝트 기반 학습의 원리와 영화의 특성을 분석하여 프로그램 초안을 개발하고, 프로그램 검증 및 수정·보완과정을 거쳐 발달장애학생의 사회적 적응행동 향상을 위한 영화 프로젝트 프로그램을 개발하였다. 영화 프로젝트 프로그램의 구성요소는 영화 선정 기준, 영화 프로젝트 프로그램 제재 및 세부내용으로 이루어져 있다. 둘째, 영화 프로젝트 프로그램의 제재 및 세부내용은 프로젝트 기반 학습의 흐름에 맞게 준비-시작-전개-마무리의 4단계, 31개의 제재로 구성하였으며, 특수교육 현장의 상황과 발달장애학생의 개별적인 특성에 맞게 재구성할 수 있도록 제시하였다. 개발한 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생에게 미치는 효과가 어떠한지를 알아보기 위한 연구 목적을 달성하기 위하여 발달장애학생 3명을 대상으로 2017년 4월 24일부터 2017년 10월 31일까지 여름 방학 기간 및 학교 행사를 제외한 총 20주 동안 프로그램을 실시하였다. 연구 설계는 대상자 간 중다 기초선 설계를 사용하였다. 수업 동영상, 연구자의 관찰, 담임교사 면담을 통하여 수집한 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생의 사회적 적응행동의 반응 기회 제시 및 상황에 많이 노출시키는 수업이었다. 둘째, 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생의 사회적 적응행동 수행률을 향상시키는데 효과가 있었다. 이러한 결과는 본 연구에서 제시한 영화 프로젝트 프로그램이 발달장애학생의 사회적 적응행동을 향상시킬 수 있음을 의미한다. 이상에서 살펴본 것을 종합해 볼 때, 발달장애학생의 사회적 적응행동 특성을 파악하고, 프로젝트 기반학습 원리 및 주제의 특성을 살린 영화 프로젝트 프로그램은 발달장애학생의 사회적 적응행동을 향상시키기 위한 하나의 방안이 될 수 있을 것이다.
Students with developmental disabilities have difficulty in acquiring social skills, so more efforts are needed to establish and maintain human relationships than non-disabled students. The purpose of this study is to develop a movie project program to improve social adaptation behaviors of stud...
Students with developmental disabilities have difficulty in acquiring social skills, so more efforts are needed to establish and maintain human relationships than non-disabled students. The purpose of this study is to develop a movie project program to improve social adaptation behaviors of students with developmental disabilities and to identify the effects of the program on social adaptation behaviors of children with developmental disabilities. The specific objectives of this study are as follows. First, develop a movie project program aimed at improving social adaptation behavior of students with developmental disabilities. Second, examine the effects of the movie project program on the social adaptation behaviors of children with developmental disabilities. The movie project program to improve the social adaptation behaviors of students with developmental disabilities was developed as follows. First, the program draft was developed by analyzing the principle of project-based learning and movie characteristics, and developed a movie project program to improve the social adaptation behaviors of students with developmental disabilities through program verification, revision and supplementation process. The components of the movie project program consist of criteria for selecting movie, movie project program sanctions and details. Second, the sanctions and details of the movie project program consisted of 31 steps, consisting of four stages: preparation-start-development-finish according to the flow of the project-based learning and presented to reconstruct the movie project program depending on the situation of special education and individual characteristics of students with developmental disabilities. The purpose of this study is to investigate the effects of the developed movie project program on students with developmental disabilities. From April 24, 2017 to October 31, 2017, the program was conducted for a total of 20 weeks excluding summer vacation and school events. The design of the study was multiple baseline across subjects. The results of analyzing the collected data through class video, researcher 's observation, and teacher' s interview are as follows. First, the movie project program was a class that exposed many opportunities and situations of social adaptation behavior of students with developmental disabilities. Second, the movie project program was effective in improving the social adaptation behavior performance rate of students with developmental disabilities. This result implies that the film project program presented in this study can improve the social adaptation behavior of students with developmental disabilities. In summary, If we identify the social adaptive behavioral characteristics of students with developmental disabilities, and we develop and apply project programs that take advantage of project-based learning principles and characteristics of subject. the movie project program could be a way to improve the social adaptation behavior of students with developmental disabilities.
Students with developmental disabilities have difficulty in acquiring social skills, so more efforts are needed to establish and maintain human relationships than non-disabled students. The purpose of this study is to develop a movie project program to improve social adaptation behaviors of students with developmental disabilities and to identify the effects of the program on social adaptation behaviors of children with developmental disabilities. The specific objectives of this study are as follows. First, develop a movie project program aimed at improving social adaptation behavior of students with developmental disabilities. Second, examine the effects of the movie project program on the social adaptation behaviors of children with developmental disabilities. The movie project program to improve the social adaptation behaviors of students with developmental disabilities was developed as follows. First, the program draft was developed by analyzing the principle of project-based learning and movie characteristics, and developed a movie project program to improve the social adaptation behaviors of students with developmental disabilities through program verification, revision and supplementation process. The components of the movie project program consist of criteria for selecting movie, movie project program sanctions and details. Second, the sanctions and details of the movie project program consisted of 31 steps, consisting of four stages: preparation-start-development-finish according to the flow of the project-based learning and presented to reconstruct the movie project program depending on the situation of special education and individual characteristics of students with developmental disabilities. The purpose of this study is to investigate the effects of the developed movie project program on students with developmental disabilities. From April 24, 2017 to October 31, 2017, the program was conducted for a total of 20 weeks excluding summer vacation and school events. The design of the study was multiple baseline across subjects. The results of analyzing the collected data through class video, researcher 's observation, and teacher' s interview are as follows. First, the movie project program was a class that exposed many opportunities and situations of social adaptation behavior of students with developmental disabilities. Second, the movie project program was effective in improving the social adaptation behavior performance rate of students with developmental disabilities. This result implies that the film project program presented in this study can improve the social adaptation behavior of students with developmental disabilities. In summary, If we identify the social adaptive behavioral characteristics of students with developmental disabilities, and we develop and apply project programs that take advantage of project-based learning principles and characteristics of subject. the movie project program could be a way to improve the social adaptation behavior of students with developmental disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.