오늘날 일본을 대표하는 콘텐츠 산업으로 만화와 애니메이션을 이어 특촬물이 떠오르고 있다. 일본의 만화와 애니메이션은 각 나라의 언어로 번역되어 출판되거나 더빙되어 TV로 방영되고 있으며 독특한 일본의 만화와 애니메이션을 각각의 일본식 발음을 그대로 가져와 사용하는 등, 세계시장에서 자리를 잡고 있는 것은 물론 인정을 받고 있다고 할 수 있는 콘텐츠 산업이다. 그리고 일본의 특촬물 역시 비슷한 행보를 보여주고 있다. 특수촬영물의 줄임말인 특촬물은 일본에서 시작되어 미국 할리우드의 리얼리티 높은 특수효과와 달리 슈트메이션과 아날로그 특수효과가 중심으로 이루어져 있다. 인형 탈의 느낌이 강한 슈트와 ...
오늘날 일본을 대표하는 콘텐츠 산업으로 만화와 애니메이션을 이어 특촬물이 떠오르고 있다. 일본의 만화와 애니메이션은 각 나라의 언어로 번역되어 출판되거나 더빙되어 TV로 방영되고 있으며 독특한 일본의 만화와 애니메이션을 각각의 일본식 발음을 그대로 가져와 사용하는 등, 세계시장에서 자리를 잡고 있는 것은 물론 인정을 받고 있다고 할 수 있는 콘텐츠 산업이다. 그리고 일본의 특촬물 역시 비슷한 행보를 보여주고 있다. 특수촬영물의 줄임말인 특촬물은 일본에서 시작되어 미국 할리우드의 리얼리티 높은 특수효과와 달리 슈트메이션과 아날로그 특수효과가 중심으로 이루어져 있다. 인형 탈의 느낌이 강한 슈트와 미니어처를 비롯한 아날로그 특수효과로 인해 리얼리티를 느끼기 어려운 특촬물은 오히려 그러한 부분을 특징이자 강점으로 삼으며 아동용 작품을 중심으로 많은 작품들이 제작되었다. 뿐만 아니라 한국이나 미국, 필리핀, 중국, 인도네시아 등 여러 나라로 수출되어 각국의 아동들에게도 큰 인기를 얻고 있으며 청소년과 성인들 사이에서도 마니아와 같은 사람들이 생겨날 정도이다. 블록버스터 영화는 물론 독립영화나 TV 드라마와 같은 수많은 영상 콘텐츠에서 컴퓨터그래픽을 활용하여 리얼리티 높은 특수효과가 사용되는 것이 일반적인 오늘날, 특촬물이 일본을 대표하는 새로운 콘텐츠로 떠오르는 것은 어떤 면으로는 매우 아이러니한 일이라 할 수 있다. 이러한 점에서 본 논문은 일본 특촬물의 발전 경위와 콘텐츠 산업 현황을 조사함으로써 어떠한 요인으로 특촬물이 성공하였나를 알아보고자 하였다. 특촬물이 성공한 요인으로 세 가지를 찾을 수 있는데 첫 번째는 슈트메이션을 사용하여 저예산으로 제작이 된다는 점이다. 미국의 할리우드와 같이 리얼리티 높은 특수효과를 추구하던 일본의 영화계에서는 적은 제작비로 인해 할리우드에 비해 리얼리티 높은 작품을 제작하는 것에 매우 큰 어려움이 있는 상황으로 그것을 타파하기 위한 방법으로 고안한 슈트메이션을 사용하여 저예산으로도 리얼리티 높은 작품을 만들 수 있게 되었다. 또한, 슈트메이션에 사용되는 특수의상은 캐릭터의 특징을 보여주기에 매우 적합한 수단으로, 오늘날 리얼리티 높은 특수효과 사용이 예전에 비교해 수월해졌음에도 이러한 슈트메이션을 고집함으로써 사람들이 캐릭터를 한눈에 인식할 수 있게 되었다고 할 수 있다. 두 번째 요인은 많은 작품이 시리즈로 제작된다는 것이다. 많은 작품이 제작되어 특촬물을 사람들에게 금방 인식시킬 수는 있으나 짧은 기간으로는 주요 시청 연령대의 사람들에게 잠시 인기를 끄는 것으로 그칠 정도이며 특촬물을 수많은 사람에게 익숙하게 만들기엔 어려움이 있다. 이 때문에 많은 작품이 시리즈로 제작됨으로써 특촬물이라는 장르가 생겨남은 물론, 화려하고 리얼리티 높은 특수효과가 사용된 작품들이 점차 늘어남에도 특촬물에 익숙해져 어색하게 받아들이지 않는 상황과 함께 캐릭터들이 폭넓은 연령층의 사람들에게 익숙해지는 결과를 가져오게 되었다. 마지막으로 다른 산업과의 연계, 즉 원소스 멀티유즈를 적극적으로 활용하였다는 점이다. 시작은 스스로 의도한 것이 아닌 완구 사업이었으나 그것을 통해 생겨나는 이득을 결코 소홀히 보지 않고 오히려 권장하고 적극적으로 이용하면서 점차 완구에 그치는 것이 아니라 의류나 게임 등 캐릭터를 통해 연계가 가능한 사업에 적극적으로 대하는 모습을 볼 수 있었다. 그뿐만 아니라 일본 특촬물은 나아가 캐릭터의 특성을 살려 할리우드를 통해 새로운 영화로써 제작이 되거나 아동을 중심으로 이루어지던 특촬물 산업에 성인을 위한 산업이 확장되는 부분, 캐릭터나 제작방식의 익숙함으로 인하여 새로운 산업과의 연계나 새로운 작품의 흥망의 안정성 등 앞으로의 발전 가능성까지 지니고 있음을 알 수 있었다. 이러한 일본 특촬물의 콘텐츠 산업의 세 가지 성공 요인과 그를 통해 앞으로의 산업 발전 가능성을 알아봄으로써 현재 한국에서 제작되고 있는 콘텐츠들이 세계적으로 경쟁력 있는 콘텐츠로 성장할 수 있는 작은 도움이 되고자 하였다.
오늘날 일본을 대표하는 콘텐츠 산업으로 만화와 애니메이션을 이어 특촬물이 떠오르고 있다. 일본의 만화와 애니메이션은 각 나라의 언어로 번역되어 출판되거나 더빙되어 TV로 방영되고 있으며 독특한 일본의 만화와 애니메이션을 각각의 일본식 발음을 그대로 가져와 사용하는 등, 세계시장에서 자리를 잡고 있는 것은 물론 인정을 받고 있다고 할 수 있는 콘텐츠 산업이다. 그리고 일본의 특촬물 역시 비슷한 행보를 보여주고 있다. 특수촬영물의 줄임말인 특촬물은 일본에서 시작되어 미국 할리우드의 리얼리티 높은 특수효과와 달리 슈트메이션과 아날로그 특수효과가 중심으로 이루어져 있다. 인형 탈의 느낌이 강한 슈트와 미니어처를 비롯한 아날로그 특수효과로 인해 리얼리티를 느끼기 어려운 특촬물은 오히려 그러한 부분을 특징이자 강점으로 삼으며 아동용 작품을 중심으로 많은 작품들이 제작되었다. 뿐만 아니라 한국이나 미국, 필리핀, 중국, 인도네시아 등 여러 나라로 수출되어 각국의 아동들에게도 큰 인기를 얻고 있으며 청소년과 성인들 사이에서도 마니아와 같은 사람들이 생겨날 정도이다. 블록버스터 영화는 물론 독립영화나 TV 드라마와 같은 수많은 영상 콘텐츠에서 컴퓨터그래픽을 활용하여 리얼리티 높은 특수효과가 사용되는 것이 일반적인 오늘날, 특촬물이 일본을 대표하는 새로운 콘텐츠로 떠오르는 것은 어떤 면으로는 매우 아이러니한 일이라 할 수 있다. 이러한 점에서 본 논문은 일본 특촬물의 발전 경위와 콘텐츠 산업 현황을 조사함으로써 어떠한 요인으로 특촬물이 성공하였나를 알아보고자 하였다. 특촬물이 성공한 요인으로 세 가지를 찾을 수 있는데 첫 번째는 슈트메이션을 사용하여 저예산으로 제작이 된다는 점이다. 미국의 할리우드와 같이 리얼리티 높은 특수효과를 추구하던 일본의 영화계에서는 적은 제작비로 인해 할리우드에 비해 리얼리티 높은 작품을 제작하는 것에 매우 큰 어려움이 있는 상황으로 그것을 타파하기 위한 방법으로 고안한 슈트메이션을 사용하여 저예산으로도 리얼리티 높은 작품을 만들 수 있게 되었다. 또한, 슈트메이션에 사용되는 특수의상은 캐릭터의 특징을 보여주기에 매우 적합한 수단으로, 오늘날 리얼리티 높은 특수효과 사용이 예전에 비교해 수월해졌음에도 이러한 슈트메이션을 고집함으로써 사람들이 캐릭터를 한눈에 인식할 수 있게 되었다고 할 수 있다. 두 번째 요인은 많은 작품이 시리즈로 제작된다는 것이다. 많은 작품이 제작되어 특촬물을 사람들에게 금방 인식시킬 수는 있으나 짧은 기간으로는 주요 시청 연령대의 사람들에게 잠시 인기를 끄는 것으로 그칠 정도이며 특촬물을 수많은 사람에게 익숙하게 만들기엔 어려움이 있다. 이 때문에 많은 작품이 시리즈로 제작됨으로써 특촬물이라는 장르가 생겨남은 물론, 화려하고 리얼리티 높은 특수효과가 사용된 작품들이 점차 늘어남에도 특촬물에 익숙해져 어색하게 받아들이지 않는 상황과 함께 캐릭터들이 폭넓은 연령층의 사람들에게 익숙해지는 결과를 가져오게 되었다. 마지막으로 다른 산업과의 연계, 즉 원소스 멀티유즈를 적극적으로 활용하였다는 점이다. 시작은 스스로 의도한 것이 아닌 완구 사업이었으나 그것을 통해 생겨나는 이득을 결코 소홀히 보지 않고 오히려 권장하고 적극적으로 이용하면서 점차 완구에 그치는 것이 아니라 의류나 게임 등 캐릭터를 통해 연계가 가능한 사업에 적극적으로 대하는 모습을 볼 수 있었다. 그뿐만 아니라 일본 특촬물은 나아가 캐릭터의 특성을 살려 할리우드를 통해 새로운 영화로써 제작이 되거나 아동을 중심으로 이루어지던 특촬물 산업에 성인을 위한 산업이 확장되는 부분, 캐릭터나 제작방식의 익숙함으로 인하여 새로운 산업과의 연계나 새로운 작품의 흥망의 안정성 등 앞으로의 발전 가능성까지 지니고 있음을 알 수 있었다. 이러한 일본 특촬물의 콘텐츠 산업의 세 가지 성공 요인과 그를 통해 앞으로의 산업 발전 가능성을 알아봄으로써 현재 한국에서 제작되고 있는 콘텐츠들이 세계적으로 경쟁력 있는 콘텐츠로 성장할 수 있는 작은 도움이 되고자 하였다.
Today, Tokusatsu, following cartoons and animations, are emerging as the representative content industry in Japan. Japanese cartoons and animations are published in TV worldwide as translated and dubbed versions. Distinct Japanese cartoons and animations use Japanese pronunciation, thus proves that ...
Today, Tokusatsu, following cartoons and animations, are emerging as the representative content industry in Japan. Japanese cartoons and animations are published in TV worldwide as translated and dubbed versions. Distinct Japanese cartoons and animations use Japanese pronunciation, thus proves that this content industry is prominent in the world market. Also, Japanese Tokusatsu is following the similar path today. Tokusatsu, the abbreviation of "specially filmed contents" in Japanese, orginated in Japan. Unlike special effects of Hollywood that uses the techniques that show off high reality, Tokusatsu consists of suitmation and special effects based on analogue. Some Tokusatsus that are hard to portray the sense of reality due to analogue special effects as suits that look like traditional face masks and miniatures use such aspects as their character and strength, and such techniques are used to produce many pieces for children. Not only that, such pieces are exported to diverse countries as Korea, the United States, Philippine, China, and Indonesia, and have been gaining substantial popularity. There are even a lot of adolescent and adult fans. In many video contents such as blockbuster movies, independent movies, and soap operas; it is typical that special effects that are high in reality owing to the state-of-the-art computer graphics. In this sense, it is somewhat ironic that such Tokusatsus are emerging as Japan's representative content. In this sense, this study investigates the path of Japanese Tokusatsu's development, and the current trend of its content industry, for the purpose of finding out how Tokusatsus leaped significant success. There are three factors that led Tokusatsus to be successful: First of all, using suitmation is a cost-effect way of production. In Japanese film industry that pursued high reality special effects as Hollywood, there were a lot of difficulties due to the limited budget in producing the pieces. In order to resolve this problem, suitmation skills were used, allowing cost-effect pieces that are still high in reality. Also, special costumes used for suitmations are very appropriate for showing characters' traits. Continuing to use such suitmations regardless of better access to high reality special effects, it became easier for people to recognize each character. While many pieces of Tokusatsus can be recognized by people, they are only effective temporarily among the limited age groups. Plus, it is not easy to make Tokusatsus familiar to many people. For these reasons, the genre Tokusatsu was born as many pieces were produced as a series. Not only that, while there are increasing number of high reality special effect pieces today, people from diverse age groups do not feel awkward with Tokusatsus, getting used to the characters produced in this format. Finally, this technology actively uses the link with other industries- one-source multiuse. At first, it was not intentional. The unintentional benefits reaped from this technology was not neglected, but encouraged and used actively. As a result, people treated it actively by not limiting them solely to toys, but to diverse clothes and games. Furthermore, Japanese Tokusatsus made the traits of characters prominent, thus having them produced as new movies through Hollywood. It also went through great lengths to extend Tokusatsu industries for adult audiences, link to other industries, and new pieces' stability through the familiarization to characters and production methods. In these senses, this technology has a considerable possibility of future development. Through the three factors that led to Japanese Tokusatsu content industry's success, and delving into the possibility of the industry's future development through them, I want to contribute to current Korean contents to develop as a competitive contents worldwide.
Today, Tokusatsu, following cartoons and animations, are emerging as the representative content industry in Japan. Japanese cartoons and animations are published in TV worldwide as translated and dubbed versions. Distinct Japanese cartoons and animations use Japanese pronunciation, thus proves that this content industry is prominent in the world market. Also, Japanese Tokusatsu is following the similar path today. Tokusatsu, the abbreviation of "specially filmed contents" in Japanese, orginated in Japan. Unlike special effects of Hollywood that uses the techniques that show off high reality, Tokusatsu consists of suitmation and special effects based on analogue. Some Tokusatsus that are hard to portray the sense of reality due to analogue special effects as suits that look like traditional face masks and miniatures use such aspects as their character and strength, and such techniques are used to produce many pieces for children. Not only that, such pieces are exported to diverse countries as Korea, the United States, Philippine, China, and Indonesia, and have been gaining substantial popularity. There are even a lot of adolescent and adult fans. In many video contents such as blockbuster movies, independent movies, and soap operas; it is typical that special effects that are high in reality owing to the state-of-the-art computer graphics. In this sense, it is somewhat ironic that such Tokusatsus are emerging as Japan's representative content. In this sense, this study investigates the path of Japanese Tokusatsu's development, and the current trend of its content industry, for the purpose of finding out how Tokusatsus leaped significant success. There are three factors that led Tokusatsus to be successful: First of all, using suitmation is a cost-effect way of production. In Japanese film industry that pursued high reality special effects as Hollywood, there were a lot of difficulties due to the limited budget in producing the pieces. In order to resolve this problem, suitmation skills were used, allowing cost-effect pieces that are still high in reality. Also, special costumes used for suitmations are very appropriate for showing characters' traits. Continuing to use such suitmations regardless of better access to high reality special effects, it became easier for people to recognize each character. While many pieces of Tokusatsus can be recognized by people, they are only effective temporarily among the limited age groups. Plus, it is not easy to make Tokusatsus familiar to many people. For these reasons, the genre Tokusatsu was born as many pieces were produced as a series. Not only that, while there are increasing number of high reality special effect pieces today, people from diverse age groups do not feel awkward with Tokusatsus, getting used to the characters produced in this format. Finally, this technology actively uses the link with other industries- one-source multiuse. At first, it was not intentional. The unintentional benefits reaped from this technology was not neglected, but encouraged and used actively. As a result, people treated it actively by not limiting them solely to toys, but to diverse clothes and games. Furthermore, Japanese Tokusatsus made the traits of characters prominent, thus having them produced as new movies through Hollywood. It also went through great lengths to extend Tokusatsu industries for adult audiences, link to other industries, and new pieces' stability through the familiarization to characters and production methods. In these senses, this technology has a considerable possibility of future development. Through the three factors that led to Japanese Tokusatsu content industry's success, and delving into the possibility of the industry's future development through them, I want to contribute to current Korean contents to develop as a competitive contents worldwide.
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