본고는 외국인 한국어 학습자 대상으로 도깨비 이야기를 통한 한국문화 교육 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 본고에서는 도깨비 이야기를 활용한 문화교육에 대한 필요성을 느끼고 이에 대해 논의해 보고자 한다. 이를 위해 도깨비 이야기를 연구 대상으로 삼아 한국문화 교육에서 활용할 수 있는 내용을 선별하고 이를 통한 교육 방안을 개발하고자 한다. 본 연구의 내용을 요약하면 아래와 같다. 제1장에서는 도깨비 이미지와 이야기를 통한 문화 교육의 목적과 필요성을 살펴보았다. 선행연구를 통해 도깨비 이미지와 도깨비 이야기에 대해 연구하였다. 제2장에서는 도깨비 이미지에 대해 소개하고 도깨비의 기원을 간단하게 살펴보았다. 그리고 도깨비와 관련된 이야기를 통해 한국 문화에 나타난 도깨비의 이미지를 정리하였다. 이를 통해 도깨비의 성격과 도깨비 이야기의 특징을 파악할 수 있을 것이다. 제3장에서는 앞의 도깨비 이미지에 대해 분석한 내용을 바탕으로 한국어 교육에서 도깨비 이야기를 활용해야 하는 이유와 의미를 제시하였다. 또한 현재 사용하고 있는 한국어 교재에서 나타나는 도깨비 이야기에 대해서도 분석하였다. 이를 통해 한국어 교육에서 도깨비 이야기를 활용할 때의 문제점을 찾아서 ...
본고는 외국인 한국어 학습자 대상으로 도깨비 이야기를 통한 한국문화 교육 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 본고에서는 도깨비 이야기를 활용한 문화교육에 대한 필요성을 느끼고 이에 대해 논의해 보고자 한다. 이를 위해 도깨비 이야기를 연구 대상으로 삼아 한국문화 교육에서 활용할 수 있는 내용을 선별하고 이를 통한 교육 방안을 개발하고자 한다. 본 연구의 내용을 요약하면 아래와 같다. 제1장에서는 도깨비 이미지와 이야기를 통한 문화 교육의 목적과 필요성을 살펴보았다. 선행연구를 통해 도깨비 이미지와 도깨비 이야기에 대해 연구하였다. 제2장에서는 도깨비 이미지에 대해 소개하고 도깨비의 기원을 간단하게 살펴보았다. 그리고 도깨비와 관련된 이야기를 통해 한국 문화에 나타난 도깨비의 이미지를 정리하였다. 이를 통해 도깨비의 성격과 도깨비 이야기의 특징을 파악할 수 있을 것이다. 제3장에서는 앞의 도깨비 이미지에 대해 분석한 내용을 바탕으로 한국어 교육에서 도깨비 이야기를 활용해야 하는 이유와 의미를 제시하였다. 또한 현재 사용하고 있는 한국어 교재에서 나타나는 도깨비 이야기에 대해서도 분석하였다. 이를 통해 한국어 교육에서 도깨비 이야기를 활용할 때의 문제점을 찾아서 해결 방안을 제안하였다. 제4장에서는 앞에서 내용을 바탕으로 한국구비문학대계에서 도깨비 이야기 6편을 선정하고 재구성하였다. 선정된 6편 도깨비 이야기 중에 언어적인 지식과 문화적인 요소를 분석하였고 한국어 고급 학습자를 대상으로 한 한국문화 교육의 목표, 절차와 방법을 소개하였다. 그리고 선정된 도깨비 이야기를 이용해서 4차시로 나누어 구체적인 수업 내용과 학습 활동을 제시하고 지도안도 제시하였다. 제5장에서는 결론 부분으로 연구 결과를 정리하였다. 본 연구를 통해 도깨비 이미지와 이야기는 한국문화 속에서 특별한 존재임을 알 수 있다. 연구를 통해 도깨비의 다양한 면모를 알게 되었고 그 모습은 한국 전통문화의 다양성과 맥이 닿아 있음을 알 수 있었다. 앞으로도 한국어 교육에서 도깨비 이야기와 같은 특별한 문화 요소를 이용해서 교육 텍스트 개발과 교육 방안 개발이 필요성이 있다. 한국 문화가 담겨있는 특별한 요소와 이야기를 이용해 한국어 교육과 한국문화 교육을 동시에 진행하는 것이 좋은 교육 방법으로 생각한다.
본고는 외국인 한국어 학습자 대상으로 도깨비 이야기를 통한 한국문화 교육 방안을 제시하는 데 목적이 있다. 본고에서는 도깨비 이야기를 활용한 문화교육에 대한 필요성을 느끼고 이에 대해 논의해 보고자 한다. 이를 위해 도깨비 이야기를 연구 대상으로 삼아 한국문화 교육에서 활용할 수 있는 내용을 선별하고 이를 통한 교육 방안을 개발하고자 한다. 본 연구의 내용을 요약하면 아래와 같다. 제1장에서는 도깨비 이미지와 이야기를 통한 문화 교육의 목적과 필요성을 살펴보았다. 선행연구를 통해 도깨비 이미지와 도깨비 이야기에 대해 연구하였다. 제2장에서는 도깨비 이미지에 대해 소개하고 도깨비의 기원을 간단하게 살펴보았다. 그리고 도깨비와 관련된 이야기를 통해 한국 문화에 나타난 도깨비의 이미지를 정리하였다. 이를 통해 도깨비의 성격과 도깨비 이야기의 특징을 파악할 수 있을 것이다. 제3장에서는 앞의 도깨비 이미지에 대해 분석한 내용을 바탕으로 한국어 교육에서 도깨비 이야기를 활용해야 하는 이유와 의미를 제시하였다. 또한 현재 사용하고 있는 한국어 교재에서 나타나는 도깨비 이야기에 대해서도 분석하였다. 이를 통해 한국어 교육에서 도깨비 이야기를 활용할 때의 문제점을 찾아서 해결 방안을 제안하였다. 제4장에서는 앞에서 내용을 바탕으로 한국구비문학대계에서 도깨비 이야기 6편을 선정하고 재구성하였다. 선정된 6편 도깨비 이야기 중에 언어적인 지식과 문화적인 요소를 분석하였고 한국어 고급 학습자를 대상으로 한 한국문화 교육의 목표, 절차와 방법을 소개하였다. 그리고 선정된 도깨비 이야기를 이용해서 4차시로 나누어 구체적인 수업 내용과 학습 활동을 제시하고 지도안도 제시하였다. 제5장에서는 결론 부분으로 연구 결과를 정리하였다. 본 연구를 통해 도깨비 이미지와 이야기는 한국문화 속에서 특별한 존재임을 알 수 있다. 연구를 통해 도깨비의 다양한 면모를 알게 되었고 그 모습은 한국 전통문화의 다양성과 맥이 닿아 있음을 알 수 있었다. 앞으로도 한국어 교육에서 도깨비 이야기와 같은 특별한 문화 요소를 이용해서 교육 텍스트 개발과 교육 방안 개발이 필요성이 있다. 한국 문화가 담겨있는 특별한 요소와 이야기를 이용해 한국어 교육과 한국문화 교육을 동시에 진행하는 것이 좋은 교육 방법으로 생각한다.
The purpose of this article is to present a plan of Korean culture education through the story of the goblin with Korean language learners who are foreigners. In this article, we will feel the necessity of cultural education using the story of the goblin and discuss it. The purpose of this study is ...
The purpose of this article is to present a plan of Korean culture education through the story of the goblin with Korean language learners who are foreigners. In this article, we will feel the necessity of cultural education using the story of the goblin and discuss it. The purpose of this study is to develop a teaching method to select contents that can be used in Korean culture education. The contents of this study are summarized as follows. In Chapter 1, we examined the purpose and necessity of cultural education through the image of the goblins and storytelling. Through previous research, we have studied about the image of goblin and the story of goblin. Chapter 2 introduces the image of the goblin and briefly explores the origin of goblin. And the images of the goblins that appeared in Korean culture through stories related to the goblins. In this way, we can understand the nature of the goblin and the characteristics of the goblin story. In Chapter 3, based on the analysis of the image of the goblins, we presented the reason and meaning of using the goblins story in Korean language education. In addition, we analyzed the story of Dokkaebi in the current Korean textbooks. Through this study, we found out the problem of using the story of the goblin in Korean language education and proposed a solution. In chapter 4, we have selected and reconstructed the six stories of the goblin story in the Korean literature. We analyzed the linguistic knowledge and cultural factors in the selected six episodes, and introduced the goals, procedures and methods of Korean culture education for advanced learners of Korean language. Using the selected gogokbi story, we divided into 4 classes and presented specific lesson contents and learning activities, and presented suggestions. Chapter 5 summarizes the results of the study. Through this study, it can be seen that the image and story of the goblin are unique in Korean culture. Through the study, we learned various aspects of the goblin, and it was found that the shape and the diversity of Korean traditional culture are inextricably linked. In the future, it is necessary to develop education texts and educational plans by using special cultural elements such as the story of the goblins in Korean language education. I think it is good education method to carry out both Korean language education and Korean culture education at the same time by using special elements and stories that Korean culture is contained.
The purpose of this article is to present a plan of Korean culture education through the story of the goblin with Korean language learners who are foreigners. In this article, we will feel the necessity of cultural education using the story of the goblin and discuss it. The purpose of this study is to develop a teaching method to select contents that can be used in Korean culture education. The contents of this study are summarized as follows. In Chapter 1, we examined the purpose and necessity of cultural education through the image of the goblins and storytelling. Through previous research, we have studied about the image of goblin and the story of goblin. Chapter 2 introduces the image of the goblin and briefly explores the origin of goblin. And the images of the goblins that appeared in Korean culture through stories related to the goblins. In this way, we can understand the nature of the goblin and the characteristics of the goblin story. In Chapter 3, based on the analysis of the image of the goblins, we presented the reason and meaning of using the goblins story in Korean language education. In addition, we analyzed the story of Dokkaebi in the current Korean textbooks. Through this study, we found out the problem of using the story of the goblin in Korean language education and proposed a solution. In chapter 4, we have selected and reconstructed the six stories of the goblin story in the Korean literature. We analyzed the linguistic knowledge and cultural factors in the selected six episodes, and introduced the goals, procedures and methods of Korean culture education for advanced learners of Korean language. Using the selected gogokbi story, we divided into 4 classes and presented specific lesson contents and learning activities, and presented suggestions. Chapter 5 summarizes the results of the study. Through this study, it can be seen that the image and story of the goblin are unique in Korean culture. Through the study, we learned various aspects of the goblin, and it was found that the shape and the diversity of Korean traditional culture are inextricably linked. In the future, it is necessary to develop education texts and educational plans by using special cultural elements such as the story of the goblins in Korean language education. I think it is good education method to carry out both Korean language education and Korean culture education at the same time by using special elements and stories that Korean culture is contained.
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