현재 중소형 선박용 엔진의 경우 엔진룸의 형상 및 엔진의 운전 조건을 고려하여 다양한 형태로 사용되고 있다. 기존 자동차용이나 산업용 디젤엔진을 개조하여 사용하는 중소형 선박용 엔진의 경우, 엔진 출력 향상을 목적으로 흡배기 시스템을 개조하고 있는 실정이다. 그러나 흡 배기 시스템의 형상에 따라 유동 특성의 변화로 인해 엔진 출력에 많은 영향을 미치기 때문에 엔진 개조 시 해당 부품에 대한 형상 변화를 고려하여야 한다. 본 연구에서는 디젤엔진의 ...
현재 중소형 선박용 엔진의 경우 엔진룸의 형상 및 엔진의 운전 조건을 고려하여 다양한 형태로 사용되고 있다. 기존 자동차용이나 산업용 디젤엔진을 개조하여 사용하는 중소형 선박용 엔진의 경우, 엔진 출력 향상을 목적으로 흡배기 시스템을 개조하고 있는 실정이다. 그러나 흡 배기 시스템의 형상에 따라 유동 특성의 변화로 인해 엔진 출력에 많은 영향을 미치기 때문에 엔진 개조 시 해당 부품에 대한 형상 변화를 고려하여야 한다. 본 연구에서는 디젤엔진의 흡기매니폴드의 형상을 변화하였을 경우 내부의 유동특성을 고찰하고자 하였다. 중소형 선박용 엔진에서 주로 적용된 흡기 매니폴드 형상을 반영하여 4가지 형태의 형상을 고려하여 모델링하였다. 3D설계 프로그램(Inventor)과 유동해석 프로그램(STAR CCM+)를 이용하여 설계 및 해석을 수행하였고, 흡기매니폴드 내에서의 유동 속도, 압력, 유량등의 유동 특성을 고찰하였다. 연구결과 공기 흐름 분리막이 2개 장착된 CASE 3번의 경우에서 높은 유량과 작은 유량 변동량을 보였으며, 이는 엔진성능에 최적화된 형상이라고 판단된다.
현재 중소형 선박용 엔진의 경우 엔진룸의 형상 및 엔진의 운전 조건을 고려하여 다양한 형태로 사용되고 있다. 기존 자동차용이나 산업용 디젤엔진을 개조하여 사용하는 중소형 선박용 엔진의 경우, 엔진 출력 향상을 목적으로 흡배기 시스템을 개조하고 있는 실정이다. 그러나 흡 배기 시스템의 형상에 따라 유동 특성의 변화로 인해 엔진 출력에 많은 영향을 미치기 때문에 엔진 개조 시 해당 부품에 대한 형상 변화를 고려하여야 한다. 본 연구에서는 디젤엔진의 흡기 매니폴드의 형상을 변화하였을 경우 내부의 유동특성을 고찰하고자 하였다. 중소형 선박용 엔진에서 주로 적용된 흡기 매니폴드 형상을 반영하여 4가지 형태의 형상을 고려하여 모델링하였다. 3D설계 프로그램(Inventor)과 유동해석 프로그램(STAR CCM+)를 이용하여 설계 및 해석을 수행하였고, 흡기매니폴드 내에서의 유동 속도, 압력, 유량등의 유동 특성을 고찰하였다. 연구결과 공기 흐름 분리막이 2개 장착된 CASE 3번의 경우에서 높은 유량과 작은 유량 변동량을 보였으며, 이는 엔진성능에 최적화된 형상이라고 판단된다.
Currently, small and medium marine engines are used in various forms considering the shape of the engine room and the operating conditions of the engine. In the case of a small-sized marine engine that is used for retrofitting a conventional automobile or industrial diesel engine, the intake and exh...
Currently, small and medium marine engines are used in various forms considering the shape of the engine room and the operating conditions of the engine. In the case of a small-sized marine engine that is used for retrofitting a conventional automobile or industrial diesel engine, the intake and exhaust system is being modified for the purpose of improving the engine output. However, due to the change of the flow characteristics depending on the shape of the intake and exhaust system, the influence of the engine In this study, the flow characteristics of the intake manifold of a diesel engine were investigated. It is modeled considering four types of shapes reflecting intake manifold shapes mainly applied to small and medium marine engines. Design and analysis were performed using a 3D design program (Inventor) and a flow analysis program (STAR CCM +). Flow characteristics such as flow velocity, pressure and flow rate in the intake manifold were investigated. In the case of CASE 3 with two air flow separation membranes, high flow rate and small flow fluctuation were observed, which is considered to be the optimum shape for engine
Currently, small and medium marine engines are used in various forms considering the shape of the engine room and the operating conditions of the engine. In the case of a small-sized marine engine that is used for retrofitting a conventional automobile or industrial diesel engine, the intake and exhaust system is being modified for the purpose of improving the engine output. However, due to the change of the flow characteristics depending on the shape of the intake and exhaust system, the influence of the engine In this study, the flow characteristics of the intake manifold of a diesel engine were investigated. It is modeled considering four types of shapes reflecting intake manifold shapes mainly applied to small and medium marine engines. Design and analysis were performed using a 3D design program (Inventor) and a flow analysis program (STAR CCM +). Flow characteristics such as flow velocity, pressure and flow rate in the intake manifold were investigated. In the case of CASE 3 with two air flow separation membranes, high flow rate and small flow fluctuation were observed, which is considered to be the optimum shape for engine
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