본 연구에서는 심리운동 프로그램이 발달지체유아의 놀이자발성에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보는 것이다. 본 연구는 장애전문 어린이집에 재원하는 발달지체유아 16명을 대상으로 중재도구인 심리운동 프로그램을 회기 당 40분, 총 16회 적용하였고, 2주후 유지기간을 실시하였다. 사용된 측정도구는 Barnett(1991)가 제작한 유아의 놀이성 평가척도(CPS : Children’s Playfulness Scale)로 유애열(1994)이 번안한 CPS를 참고로 하여 김영희(1995), 유지승(2002). 조은경(2012)이 재수정·첨삭한 질문지를 심리운동 물질경험, 사회경험 진단지에 있는 적절한 7문항을 추가하여 재구성 하여 비교 분석하여 변화를 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 심리운동 프로그램을 통해 놀이자발성과 놀이자발성의 하위요인인 신체적 자발성, ...
본 연구에서는 심리운동 프로그램이 발달지체유아의 놀이자발성에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보는 것이다. 본 연구는 장애전문 어린이집에 재원하는 발달지체유아 16명을 대상으로 중재도구인 심리운동 프로그램을 회기 당 40분, 총 16회 적용하였고, 2주후 유지기간을 실시하였다. 사용된 측정도구는 Barnett(1991)가 제작한 유아의 놀이성 평가척도(CPS : Children’s Playfulness Scale)로 유애열(1994)이 번안한 CPS를 참고로 하여 김영희(1995), 유지승(2002). 조은경(2012)이 재수정·첨삭한 질문지를 심리운동 물질경험, 사회경험 진단지에 있는 적절한 7문항을 추가하여 재구성 하여 비교 분석하여 변화를 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 심리운동 프로그램을 통해 놀이자발성과 놀이자발성의 하위요인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 결과는 흥미, 체험 중심 요소에 중점을 두고 구성한 프로그램과 어떤 상황에서도 강요나 강제성 없이 모든 결정을 유아가 내릴 수 있도록 지원하는 과정에서 발달지체유아의 내적인 동기와 자발성을 이끌어내며 놀이자발성에 긍정적인 영향을 미쳤다는 점을 시사한다.
본 연구에서는 심리운동 프로그램이 발달지체유아의 놀이자발성에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 알아보는 것이다. 본 연구는 장애전문 어린이집에 재원하는 발달지체유아 16명을 대상으로 중재도구인 심리운동 프로그램을 회기 당 40분, 총 16회 적용하였고, 2주후 유지기간을 실시하였다. 사용된 측정도구는 Barnett(1991)가 제작한 유아의 놀이성 평가척도(CPS : Children’s Playfulness Scale)로 유애열(1994)이 번안한 CPS를 참고로 하여 김영희(1995), 유지승(2002). 조은경(2012)이 재수정·첨삭한 질문지를 심리운동 물질경험, 사회경험 진단지에 있는 적절한 7문항을 추가하여 재구성 하여 비교 분석하여 변화를 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 심리운동 프로그램을 통해 놀이자발성과 놀이자발성의 하위요인인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 향상에 효과적인 것으로 나타났다. 이러한 결과는 흥미, 체험 중심 요소에 중점을 두고 구성한 프로그램과 어떤 상황에서도 강요나 강제성 없이 모든 결정을 유아가 내릴 수 있도록 지원하는 과정에서 발달지체유아의 내적인 동기와 자발성을 이끌어내며 놀이자발성에 긍정적인 영향을 미쳤다는 점을 시사한다.
In this study, we have a purpose in figuring out how the psychomotor program affects Self-initiation in play of young children with developmental delays. To do so, we carried out the psychomotor program as mediating tool which consists of 16 sessions and takes 40 minutes per session only for 16 ment...
In this study, we have a purpose in figuring out how the psychomotor program affects Self-initiation in play of young children with developmental delays. To do so, we carried out the psychomotor program as mediating tool which consists of 16 sessions and takes 40 minutes per session only for 16 mentally retarded children in the nursery school for disabilities, and then two weeks later they were asked to have maintenance period. The measurement tool that used in this study was the CPS which stands for Children’s Playfulness Scale that was produced by Barnett(1991) and it was based on CPS adapted by Yoo Ae-yoel(1994) and added questionnaires that Kim Young-hee (1995), Yoo Ji-seung(2002) and Cho Eun-kyung(2012) revised and corrected. And on top of that, we observed the changes from comparing and analyzing them together by re-configuring 7 questions on the Psychomotor experience and social experience diagnosis form. The result of the study is as follows. The psychomotor program has shown to be effective in improving the Self-initiation in play and 4 things of sub-factors of Self-initiation in play, they are called physical Self-initiation, social Self-initiation, cognitive Self-initiation, expression of pleasure and humor in details. This result indicates a positive influence on Self-initiation in play by deriving internal motivation and self-initiation of young children with developmental delays from themselves under specific situations, that situations are Programs which is constructed with an emphasis on interest, experience and support for certain infants to make all decisions without any pressure or compulsion.
In this study, we have a purpose in figuring out how the psychomotor program affects Self-initiation in play of young children with developmental delays. To do so, we carried out the psychomotor program as mediating tool which consists of 16 sessions and takes 40 minutes per session only for 16 mentally retarded children in the nursery school for disabilities, and then two weeks later they were asked to have maintenance period. The measurement tool that used in this study was the CPS which stands for Children’s Playfulness Scale that was produced by Barnett(1991) and it was based on CPS adapted by Yoo Ae-yoel(1994) and added questionnaires that Kim Young-hee (1995), Yoo Ji-seung(2002) and Cho Eun-kyung(2012) revised and corrected. And on top of that, we observed the changes from comparing and analyzing them together by re-configuring 7 questions on the Psychomotor experience and social experience diagnosis form. The result of the study is as follows. The psychomotor program has shown to be effective in improving the Self-initiation in play and 4 things of sub-factors of Self-initiation in play, they are called physical Self-initiation, social Self-initiation, cognitive Self-initiation, expression of pleasure and humor in details. This result indicates a positive influence on Self-initiation in play by deriving internal motivation and self-initiation of young children with developmental delays from themselves under specific situations, that situations are Programs which is constructed with an emphasis on interest, experience and support for certain infants to make all decisions without any pressure or compulsion.
주제어
#심리운동 프로그램 발달지체유아 놀이자발성 흥미 체험중심 psychomotor program young children with developmental delays Self-initiation in play interest experience center
학위논문 정보
저자
김현애
학위수여기관
우석대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
유아특수교육 유아특수교육
지도교수
김윤태
발행연도
2018
총페이지
vii, 62p.
키워드
심리운동 프로그램 발달지체유아 놀이자발성 흥미 체험중심 psychomotor program young children with developmental delays Self-initiation in play interest experience center
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.