초등학생의 아침 신체활동이 건강 체력 향상과 사회성 발달에 미치는 영향 The effects of morning physical activity on progress of health-realated[실은 related] physical strength and sociality development of elementary school students원문보기
본 연구는 초등학교 아동을 대상으로 아침 신체활동이 건강 체력 향상과 사회성 발달에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 이 연구는 경기도 소재 초등학교 5, 6학년 학생 150명을 대상으로 참여자 75명 비참여자 75명으로 나누어 실시하였다. 참여 집단은 아침 신체활동 프로그램에 따라서 참여 진행하였으며 비참여 집단은 기존 교육과정에 참여 진행하였다. 데이터 분석을 위해 SPSS V22.0 프로그램을 사용하였으며 통계처리 방법으로는 ...
본 연구는 초등학교 아동을 대상으로 아침 신체활동이 건강 체력 향상과 사회성 발달에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 이 연구는 경기도 소재 초등학교 5, 6학년 학생 150명을 대상으로 참여자 75명 비참여자 75명으로 나누어 실시하였다. 참여 집단은 아침 신체활동 프로그램에 따라서 참여 진행하였으며 비참여 집단은 기존 교육과정에 참여 진행하였다. 데이터 분석을 위해 SPSS V22.0 프로그램을 사용하였으며 통계처리 방법으로는 T검증 (t-test)과 공변량 분석(ANCOVA: Analysis of Covariance)을 사용하였다. 본 연구기간은 총 17주이며 자료 분석의 결과로 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 아침 신체 활동에 참여한 참여 집단은 비 참여 집단에 비해 건강 체력의 하위 요인 중 심폐지구력, 유연성, 순발력에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 이것으로 볼 때 아침 신체활동이 아동의 건강 체력 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 아침 신체 활동에 참여한 참여 집단은 비참여 집단에 비해 사회성에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 결론적으로 아침 신체활동에 참여한 참여 집단 학생들은 아침 신체 활동에 참여하지 않은 비참여 집단의 학생들에 비해 건강체력 향상과 사회성 발달에 효과가 있음을 알 수 있다. 따라서 학생들에게 아침 신체 활동의 기회를 제공해줌으로써 미래에 건강한 생활을 영위할 수 있도록 다양한 아침 신체 활동 프로그램을 개발하기 위한 노력이 필요할 것이다.
본 연구는 초등학교 아동을 대상으로 아침 신체활동이 건강 체력 향상과 사회성 발달에 미치는 영향을 규명하는데 목적이 있다. 이 연구는 경기도 소재 초등학교 5, 6학년 학생 150명을 대상으로 참여자 75명 비참여자 75명으로 나누어 실시하였다. 참여 집단은 아침 신체활동 프로그램에 따라서 참여 진행하였으며 비참여 집단은 기존 교육과정에 참여 진행하였다. 데이터 분석을 위해 SPSS V22.0 프로그램을 사용하였으며 통계처리 방법으로는 T검증 (t-test)과 공변량 분석(ANCOVA: Analysis of Covariance)을 사용하였다. 본 연구기간은 총 17주이며 자료 분석의 결과로 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 아침 신체 활동에 참여한 참여 집단은 비 참여 집단에 비해 건강 체력의 하위 요인 중 심폐지구력, 유연성, 순발력에서 차이가 있는 것으로 나타났다. 이것으로 볼 때 아침 신체활동이 아동의 건강 체력 향상에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 아침 신체 활동에 참여한 참여 집단은 비참여 집단에 비해 사회성에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 확인할 수 있었다. 결론적으로 아침 신체활동에 참여한 참여 집단 학생들은 아침 신체 활동에 참여하지 않은 비참여 집단의 학생들에 비해 건강체력 향상과 사회성 발달에 효과가 있음을 알 수 있다. 따라서 학생들에게 아침 신체 활동의 기회를 제공해줌으로써 미래에 건강한 생활을 영위할 수 있도록 다양한 아침 신체 활동 프로그램을 개발하기 위한 노력이 필요할 것이다.
The purpose of this study is to establish the effects of morning physical activity on progress of health-realated physical strength and sociality development of elementary school students. The participants group was composed of 75 5th to 6th grade students of elementary school in Gyeonggi-do. The no...
The purpose of this study is to establish the effects of morning physical activity on progress of health-realated physical strength and sociality development of elementary school students. The participants group was composed of 75 5th to 6th grade students of elementary school in Gyeonggi-do. The non-participants group was also 75 5th to 6th grade students of elementary school in Gyeonggi-do. The morning physical activity programs were conducted in the participants group, and the non-participants group continued existing formal school education curriculum. Data management was performed using SPSS 22.0, and statistics process was performed by t-test and ANCOVA. This study was accomplished 17 weeks, and conclusions based on the research data is as follows:
Firts of all, regarding health-realated physical strength, the participants group had a little more improvement in cardiovascular endurance, flexibility, ability to react instantly than those of the non-participants group. Accordingly, it is found that the morning physical activity has a positive effects on the progress of health-realated physical strength. Second, compared with the non-participants group, the participants group who did the morning physical activity statedly had better positive effects on sociality. In conclusion, it reasoned out that the morning physical activity produced a meaningful difference in health-realated physical strength and sociality development of elementary school students. Therefore, it required to develop various morning physical activity programs for students' future healthy life.
The purpose of this study is to establish the effects of morning physical activity on progress of health-realated physical strength and sociality development of elementary school students. The participants group was composed of 75 5th to 6th grade students of elementary school in Gyeonggi-do. The non-participants group was also 75 5th to 6th grade students of elementary school in Gyeonggi-do. The morning physical activity programs were conducted in the participants group, and the non-participants group continued existing formal school education curriculum. Data management was performed using SPSS 22.0, and statistics process was performed by t-test and ANCOVA. This study was accomplished 17 weeks, and conclusions based on the research data is as follows:
Firts of all, regarding health-realated physical strength, the participants group had a little more improvement in cardiovascular endurance, flexibility, ability to react instantly than those of the non-participants group. Accordingly, it is found that the morning physical activity has a positive effects on the progress of health-realated physical strength. Second, compared with the non-participants group, the participants group who did the morning physical activity statedly had better positive effects on sociality. In conclusion, it reasoned out that the morning physical activity produced a meaningful difference in health-realated physical strength and sociality development of elementary school students. Therefore, it required to develop various morning physical activity programs for students' future healthy life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.