본 연구는 현재 육군에서 장교와 부사관 모집을 위해 실시하고 있는 홍보 콘텐츠에 대한 만족도를 분석하고 실제 지원의사에 미치는 영향을 검증하여 효과적인 육군모집 홍보 전략을 수립할 수 있도록 기초 자료를 제공하는데 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. “첫째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따라 직업군인의 지원의사에 차이가 있는가?, 두 번째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따라 홍보 콘텐츠에 대한 만족도에 차이가 있는가?, 세 번째, 현재 육군에서 실시하고 있는 홍보 콘텐츠가 지원의사에 어떠한 영향을 미치는가?, 네 번째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따른 직업군인 지원의사에 홍보 콘텐츠는 ...
본 연구는 현재 육군에서 장교와 부사관 모집을 위해 실시하고 있는 홍보 콘텐츠에 대한 만족도를 분석하고 실제 지원의사에 미치는 영향을 검증하여 효과적인 육군모집 홍보 전략을 수립할 수 있도록 기초 자료를 제공하는데 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. “첫째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따라 직업군인의 지원의사에 차이가 있는가?, 두 번째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따라 홍보 콘텐츠에 대한 만족도에 차이가 있는가?, 세 번째, 현재 육군에서 실시하고 있는 홍보 콘텐츠가 지원의사에 어떠한 영향을 미치는가?, 네 번째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따른 직업군인 지원의사에 홍보 콘텐츠는 조절효과를 발생시키는가?” 이다. 이를 연구하기 위해 경기지역 일대의 안양, 시흥, 용인 등 지역 내 대학교, 고등학교, 중학교를 방문하여 육군의 직접적인 홍보 대상자인 대학생(153명) 및 고등학생(183명)과 잠재적 홍보대상자인 중학생(80명) 등 총 416명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 성별로는 남학생(312명), 여학생(104명)으로 구분되었으며, 지역별로는 수도권(227명), 비수도권(189명)으로 구분되었다. 연구문제 검증을 위해 SPSS 2.0을 사용하였으며, 416명(결측값 ‘0’)의 설문조사 결과 값을 분석하였다. 우선 빈도분석, R-type 요인분석, Cronbach알파 값을 사용한 신뢰도 분석, 연관성 분석(Pearson 상관분석)을 실시하였으며, 이 후 각각의 요인이 지원의사에 미치는 정도에 대한 측정을 위한 위계적 회귀분석을 실시하고 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따른 인구사회학적 요소를 더미변수로 변환하여 지원의사와 홍보 콘텐츠 만족도를 확인하기 위한 회귀분석을 실시하였다. 마지막으로 더미 변수를 이용한 지원의사 분석에 홍보 콘텐츠가 미치는 영향을 확인하기 위하여 조절 회귀분석을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준을 더미변수 화하여 지원의사의 차이를 검증한 결과 모든 회귀모형은 유의한 수준(P < 0.05)을 나타내었으며, 남성 > 여성, 비수도권 > 수도권, 대학생 > 중학생 > 고등학생 순으로 지원의사의 차이가 있는 것으로 분석되었다. 둘째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준을 더미변수 화하여 육군에서 실시중인 홍보 콘텐츠에 대한 만족도를 확인하기 위한 회귀분석을 실시한 결과 이중 일부는 유의한 회귀모형으로 분석되었다. SNS는 성별, 학생신분, 지역 변수 모두에게 만족도의 차이가 없음으로 분석되었으나 유인물은 학생 신분의 차이(중학생 > 고등학생)에 따라 만족도의 차이가 있는 것으로 확인되었다. 설명회는 성별의 차이에 따라 만족도의 차이가 있으며 상대적으로 여자가 남자보다 더 많은 만족도를 갖는 것으로 분석되었다. 마지막으로 홍보영상은 SNS와 마찬가지로 모든 요인들에 대해 만족도의 차이가 없는 것으로 분석되었다. 이는 SNS나 홍보영상은 다양한 매체를 통해 접할 수 있어 시청이나 접근성에 제약이 없기 때문으로 판단된다. 셋째, 홍보 콘텐츠가 지원의사에 미치는 영향에 대해 경험적 요소를 근거로 위계적 회귀분석을 실시하였으며, 모두 유의한 회귀모형(P < .005)으로 분석되었다. 회귀분석 결과 지원의사에 영향력을 주는 순서는 유인물 > 설명회 > 홍보영상 > SNS 순으로 나타났다. 넷째, 더미 변수를 이용한 지원의사의 차이를 분석한 결과 값에 홍보 콘텐츠를 조절변수로 하여 회귀분석을 실시한 결과 더미성별 변수에는 ‘설명회’, 더미지역 변수에는 ‘설명회, 홍보영상’, 더미학생신분 변수에는 ‘홍보영상’이 유의한 회귀모형(P < .005)으로 분석되어 지원의사에 정(+) 조절효과를 주는 것으로 확인되었다. 연구결과에 따른 지원율 제고를 위한 홍보 콘텐츠 운용방안에 대해 다음과 같이 대안을 제시하였는데 첫째, 직업군인 체제로의 인력구조 개편은 여군 증원도 포함되므로 상대적으로 지원의사가 낮게 측정된 여성에게도 어필할 수 있는 홍보 콘텐츠 보강이 필요하며 학생신분 별로는 관심도가 높은 대학생, 중학생, 고등학생 연령순으로 우선순위를 두고 실시하되 특히, 중학생 때부터 진로교육법에 의한 직업탐색이 시작되므로 장기적인 플랜으로 중학생에 대한 홍보활동을 강화할 필요가 있다는 것이다. 지역별 홍보 콘텐츠 운용은 지원의사의 차이를 고려하여 단기적으로는 상대적으로 지원의사가 높은 수원, 성남 등 경기도 비수도권 지역과 대전, 광주, 대구, 부산 등 지방 대도시를 우선하여 공략해야하나 장기적으로는 인구감소가 현실화되므로 서울을 비롯한 수도권 지역의 학생들을 설득할 수 있는 콘텐츠 제작과 홍보 전략이 필요할 것이다. 둘째, 홍보 콘텐츠 중 SNS는 페이스 북을 가장 선호하나 목적에 맞게 운용방법을 변화하여야 한다. SNS홍보는 군 이미지 홍보 등의 방식으로 전환하고 호응도가 높은 검색광고를 SNS홍보와 연계해서 시행하는 것이다. 유인물은 중학생들을 대상으로 집중하여 홍보하며 연령의 특성을 고려하여 호기심을 충족시킬 수 있도록 군인다운 이미지를 이용하는 것이 주요할 것이다. 설명회는 타 콘텐츠에 비해 인력이 가장 많이 소요되는 방법으로 노력의 한계가 있으므로 상대적으로 만족도가 가장 높게 나타난 여학생들과 직업탐색을 최초로 시작하게 되는 중학생들을 대상으로 집중적으로 홍보하는 것이 효율성을 높일 수 있을 것이다. 홍보영상은 최신 트렌드를 고려하여 1분 이내로 짧으면서 재미있고 전달하는 내용이 정확한 영상물을 제작 및 활용하여 만족도를 높일 수 있도록 해야 한다. 마지막으로 인구사회학적 요인에 따른 지원의사의 차이에 홍보 콘텐츠가 조절효과를 발생하는 것으로 검증됨에 따라 대상자의 성별, 학생신분, 거주 지역에 따른 특성을 면밀히 분석하여 현재 운용하고 있는 홍보 콘텐츠를 전략적으로 운용해야만 효과를 극대화시킬 수 있을 것이다.
본 연구는 현재 육군에서 장교와 부사관 모집을 위해 실시하고 있는 홍보 콘텐츠에 대한 만족도를 분석하고 실제 지원의사에 미치는 영향을 검증하여 효과적인 육군모집 홍보 전략을 수립할 수 있도록 기초 자료를 제공하는데 있다. 연구 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. “첫째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따라 직업군인의 지원의사에 차이가 있는가?, 두 번째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따라 홍보 콘텐츠에 대한 만족도에 차이가 있는가?, 세 번째, 현재 육군에서 실시하고 있는 홍보 콘텐츠가 지원의사에 어떠한 영향을 미치는가?, 네 번째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따른 직업군인 지원의사에 홍보 콘텐츠는 조절효과를 발생시키는가?” 이다. 이를 연구하기 위해 경기지역 일대의 안양, 시흥, 용인 등 지역 내 대학교, 고등학교, 중학교를 방문하여 육군의 직접적인 홍보 대상자인 대학생(153명) 및 고등학생(183명)과 잠재적 홍보대상자인 중학생(80명) 등 총 416명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 성별로는 남학생(312명), 여학생(104명)으로 구분되었으며, 지역별로는 수도권(227명), 비수도권(189명)으로 구분되었다. 연구문제 검증을 위해 SPSS 2.0을 사용하였으며, 416명(결측값 ‘0’)의 설문조사 결과 값을 분석하였다. 우선 빈도분석, R-type 요인분석, Cronbach알파 값을 사용한 신뢰도 분석, 연관성 분석(Pearson 상관분석)을 실시하였으며, 이 후 각각의 요인이 지원의사에 미치는 정도에 대한 측정을 위한 위계적 회귀분석을 실시하고 성별, 학생신분, 지역발전 수준에 따른 인구사회학적 요소를 더미변수로 변환하여 지원의사와 홍보 콘텐츠 만족도를 확인하기 위한 회귀분석을 실시하였다. 마지막으로 더미 변수를 이용한 지원의사 분석에 홍보 콘텐츠가 미치는 영향을 확인하기 위하여 조절 회귀분석을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준을 더미변수 화하여 지원의사의 차이를 검증한 결과 모든 회귀모형은 유의한 수준(P < 0.05)을 나타내었으며, 남성 > 여성, 비수도권 > 수도권, 대학생 > 중학생 > 고등학생 순으로 지원의사의 차이가 있는 것으로 분석되었다. 둘째, 성별, 학생신분, 지역발전 수준을 더미변수 화하여 육군에서 실시중인 홍보 콘텐츠에 대한 만족도를 확인하기 위한 회귀분석을 실시한 결과 이중 일부는 유의한 회귀모형으로 분석되었다. SNS는 성별, 학생신분, 지역 변수 모두에게 만족도의 차이가 없음으로 분석되었으나 유인물은 학생 신분의 차이(중학생 > 고등학생)에 따라 만족도의 차이가 있는 것으로 확인되었다. 설명회는 성별의 차이에 따라 만족도의 차이가 있으며 상대적으로 여자가 남자보다 더 많은 만족도를 갖는 것으로 분석되었다. 마지막으로 홍보영상은 SNS와 마찬가지로 모든 요인들에 대해 만족도의 차이가 없는 것으로 분석되었다. 이는 SNS나 홍보영상은 다양한 매체를 통해 접할 수 있어 시청이나 접근성에 제약이 없기 때문으로 판단된다. 셋째, 홍보 콘텐츠가 지원의사에 미치는 영향에 대해 경험적 요소를 근거로 위계적 회귀분석을 실시하였으며, 모두 유의한 회귀모형(P < .005)으로 분석되었다. 회귀분석 결과 지원의사에 영향력을 주는 순서는 유인물 > 설명회 > 홍보영상 > SNS 순으로 나타났다. 넷째, 더미 변수를 이용한 지원의사의 차이를 분석한 결과 값에 홍보 콘텐츠를 조절변수로 하여 회귀분석을 실시한 결과 더미성별 변수에는 ‘설명회’, 더미지역 변수에는 ‘설명회, 홍보영상’, 더미학생신분 변수에는 ‘홍보영상’이 유의한 회귀모형(P < .005)으로 분석되어 지원의사에 정(+) 조절효과를 주는 것으로 확인되었다. 연구결과에 따른 지원율 제고를 위한 홍보 콘텐츠 운용방안에 대해 다음과 같이 대안을 제시하였는데 첫째, 직업군인 체제로의 인력구조 개편은 여군 증원도 포함되므로 상대적으로 지원의사가 낮게 측정된 여성에게도 어필할 수 있는 홍보 콘텐츠 보강이 필요하며 학생신분 별로는 관심도가 높은 대학생, 중학생, 고등학생 연령순으로 우선순위를 두고 실시하되 특히, 중학생 때부터 진로교육법에 의한 직업탐색이 시작되므로 장기적인 플랜으로 중학생에 대한 홍보활동을 강화할 필요가 있다는 것이다. 지역별 홍보 콘텐츠 운용은 지원의사의 차이를 고려하여 단기적으로는 상대적으로 지원의사가 높은 수원, 성남 등 경기도 비수도권 지역과 대전, 광주, 대구, 부산 등 지방 대도시를 우선하여 공략해야하나 장기적으로는 인구감소가 현실화되므로 서울을 비롯한 수도권 지역의 학생들을 설득할 수 있는 콘텐츠 제작과 홍보 전략이 필요할 것이다. 둘째, 홍보 콘텐츠 중 SNS는 페이스 북을 가장 선호하나 목적에 맞게 운용방법을 변화하여야 한다. SNS홍보는 군 이미지 홍보 등의 방식으로 전환하고 호응도가 높은 검색광고를 SNS홍보와 연계해서 시행하는 것이다. 유인물은 중학생들을 대상으로 집중하여 홍보하며 연령의 특성을 고려하여 호기심을 충족시킬 수 있도록 군인다운 이미지를 이용하는 것이 주요할 것이다. 설명회는 타 콘텐츠에 비해 인력이 가장 많이 소요되는 방법으로 노력의 한계가 있으므로 상대적으로 만족도가 가장 높게 나타난 여학생들과 직업탐색을 최초로 시작하게 되는 중학생들을 대상으로 집중적으로 홍보하는 것이 효율성을 높일 수 있을 것이다. 홍보영상은 최신 트렌드를 고려하여 1분 이내로 짧으면서 재미있고 전달하는 내용이 정확한 영상물을 제작 및 활용하여 만족도를 높일 수 있도록 해야 한다. 마지막으로 인구사회학적 요인에 따른 지원의사의 차이에 홍보 콘텐츠가 조절효과를 발생하는 것으로 검증됨에 따라 대상자의 성별, 학생신분, 거주 지역에 따른 특성을 면밀히 분석하여 현재 운용하고 있는 홍보 콘텐츠를 전략적으로 운용해야만 효과를 극대화시킬 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to analyze satisfaction with promotional contents that are currently being carried out in the army for recruiting commissioned and noncommissioned officers and to provide basic data for establishing effective army recruitment public relations strategy by verifying its ef...
The purpose of this study is to analyze satisfaction with promotional contents that are currently being carried out in the army for recruiting commissioned and noncommissioned officers and to provide basic data for establishing effective army recruitment public relations strategy by verifying its effect on actual intention to apply. The research problems set to achieve purpose of this study are as follows. First, is there difference in intention to apply for professional soldier according to gender, status, and regional development level? Secondly, is there difference in satisfaction with promotional contents according to gender, status, and regional development level? Thirdly, how do the promotional contents that are currently being carried out in the army affect intention to apply? Fourthly, do promotional contents induce moderating effects on intention to apply for professional soldier according to gender, status, and regional development level? To this end, the researcher visited colleges, high schools, and middle schools in Anyang, Shiheung, and Yongin in Gyeonggi-do and conducted a survey on total 416 students as 153 college students who are the direct promotion candidates of the army, 183 high school students, and 80 middle school students, the potential promotion targets. Gender was classified into male student(312 people) and female student(104 people), and region was classified into metropolitan region(227 people) and non-capital region(189 people). This study conducted SPSS 2.0 to verify research problems, and analyzed the survey result values of 416 people(missing value ‘0’). First, this study conducted frequency analysis, R-type factor analysis, reliability analysis using Cronbachs alpha, and association analysis(Pearson’s correlation analysis). Then, this study performed a hierarchical regression analysis to measure the degree of effects of each factor on intention to apply, and conducted a regression analysis to identify satisfaction of intention to apply and promotional contents by transforming social demographic factors according to status, gender, and regional development level into dummy variables. Lastly, this study conducted a moderator regression analysis to identify the effects of promotional contents on the analysis of intention to apply using dummy variables, and the results are as follows. First, according to the result of verifying the difference in intention to apply by transforming gender, status, and regional development level into dummy variables, all regression model showed a significant level(P female, non-capital region > metropolitan region, and college students > middle school students > high school students. Secondly, according to the result of conducting a regression analysis to identify satisfaction with promotional contents that are being carried out in the army by transforming gender, status, and regional development level into dummy variables, some of them were analyzed to be a significant regression analysis. Among them, it was analyzed that there is no difference in satisfaction level of SNS by gender, region, and status, and printed materials showed difference in satisfaction level by difference in status(middle school student > high school student). Briefing session showed difference in satisfaction level according to gender(male, female) and other factors did not show difference, and this signifies that female are relatively more satisfied than male. Lastly, as with SNS, it was identified that there is no difference in satisfaction level of promotional video for all factors. This is considered to be because there are no restrictions on viewing or accessing SNS or promotional video because they are available on various media. Thirdly, this study performed a hierarchical regression analysis based on empirical factors for the effects of promotional contents on intention to apply, and they were all analyzed to be a significant regression model(P briefing session > promotional video > SNS』. Fourthly, according to the result of conducting a regression analysis by transforming promotional contents into moderating variables on the result value of difference in intention to apply using dummy variables, it was identified that ‘briefing session’ on dummy gender variable, ‘briefing session, promotional video’ on dummy regional variable, and ‘promotional video’ on dummy status variable are significant regression models(P < .005) and make effect on intention to apply. Therefore, this study suggested the following alternatives about the application plan of promotional contents for increased application rates. First, promotional contents need reinforcement that can appeal to women with relatively low intention to apply because restructuring the manpower structure into a professional soldier system includes female soldier reinforcement. For status, it should be conducted by putting priority according to age as college student with high interest, middle school student, and high school student, and it is necessary to strengthen promotional activity for middle school students as a long-term plan because job exploration starts in middle school by Career Education Act. Promotional content management by region needs to target Gyeonggi-do noncapital region as Suwon and Sungnam and provincial cities as Daejeon, Gwangju, Daegu, and Busan with relatively high intention to apply in the short term, but in the long run, content creation and public relations strategy that can persuade students in metropolitan area including Seoul will be needed because a decrease in population will be realized in the long run. Secondly, SNS prefers Facebook the most among promotional contents but operation methods need to change to serve the purpose. SNS promotion is about changing into a method of promoting the military image and enforcing search advertisement with high positive response rate with SNS promotion. It will be important for printed materials to promote by focusing on middle school students and to use military images to satisfy curiosity by considering age-related characteristics. Focusing on promoting female students with relatively high satisfaction level and middle school students who explore jobs for the first time would increase efficiency because there is a limit of effort as briefing session requires the highest level of manpower compare to other contents. It will be necessary for promotional video to increase satisfaction by creating and using short video of less than a minute with interesting and accurate contents by taking the latest trends into account. Lastly, as it was verified that promotional contents make moderating effect on the difference of intention to apply according to social demographic factors, the effect would be maximized only when the current promotional contents are used strategically by carefully analyzing characteristics according to the gender, status, and residential area.
The purpose of this study is to analyze satisfaction with promotional contents that are currently being carried out in the army for recruiting commissioned and noncommissioned officers and to provide basic data for establishing effective army recruitment public relations strategy by verifying its effect on actual intention to apply. The research problems set to achieve purpose of this study are as follows. First, is there difference in intention to apply for professional soldier according to gender, status, and regional development level? Secondly, is there difference in satisfaction with promotional contents according to gender, status, and regional development level? Thirdly, how do the promotional contents that are currently being carried out in the army affect intention to apply? Fourthly, do promotional contents induce moderating effects on intention to apply for professional soldier according to gender, status, and regional development level? To this end, the researcher visited colleges, high schools, and middle schools in Anyang, Shiheung, and Yongin in Gyeonggi-do and conducted a survey on total 416 students as 153 college students who are the direct promotion candidates of the army, 183 high school students, and 80 middle school students, the potential promotion targets. Gender was classified into male student(312 people) and female student(104 people), and region was classified into metropolitan region(227 people) and non-capital region(189 people). This study conducted SPSS 2.0 to verify research problems, and analyzed the survey result values of 416 people(missing value ‘0’). First, this study conducted frequency analysis, R-type factor analysis, reliability analysis using Cronbachs alpha, and association analysis(Pearson’s correlation analysis). Then, this study performed a hierarchical regression analysis to measure the degree of effects of each factor on intention to apply, and conducted a regression analysis to identify satisfaction of intention to apply and promotional contents by transforming social demographic factors according to status, gender, and regional development level into dummy variables. Lastly, this study conducted a moderator regression analysis to identify the effects of promotional contents on the analysis of intention to apply using dummy variables, and the results are as follows. First, according to the result of verifying the difference in intention to apply by transforming gender, status, and regional development level into dummy variables, all regression model showed a significant level(P female, non-capital region > metropolitan region, and college students > middle school students > high school students. Secondly, according to the result of conducting a regression analysis to identify satisfaction with promotional contents that are being carried out in the army by transforming gender, status, and regional development level into dummy variables, some of them were analyzed to be a significant regression analysis. Among them, it was analyzed that there is no difference in satisfaction level of SNS by gender, region, and status, and printed materials showed difference in satisfaction level by difference in status(middle school student > high school student). Briefing session showed difference in satisfaction level according to gender(male, female) and other factors did not show difference, and this signifies that female are relatively more satisfied than male. Lastly, as with SNS, it was identified that there is no difference in satisfaction level of promotional video for all factors. This is considered to be because there are no restrictions on viewing or accessing SNS or promotional video because they are available on various media. Thirdly, this study performed a hierarchical regression analysis based on empirical factors for the effects of promotional contents on intention to apply, and they were all analyzed to be a significant regression model(P briefing session > promotional video > SNS』. Fourthly, according to the result of conducting a regression analysis by transforming promotional contents into moderating variables on the result value of difference in intention to apply using dummy variables, it was identified that ‘briefing session’ on dummy gender variable, ‘briefing session, promotional video’ on dummy regional variable, and ‘promotional video’ on dummy status variable are significant regression models(P < .005) and make effect on intention to apply. Therefore, this study suggested the following alternatives about the application plan of promotional contents for increased application rates. First, promotional contents need reinforcement that can appeal to women with relatively low intention to apply because restructuring the manpower structure into a professional soldier system includes female soldier reinforcement. For status, it should be conducted by putting priority according to age as college student with high interest, middle school student, and high school student, and it is necessary to strengthen promotional activity for middle school students as a long-term plan because job exploration starts in middle school by Career Education Act. Promotional content management by region needs to target Gyeonggi-do noncapital region as Suwon and Sungnam and provincial cities as Daejeon, Gwangju, Daegu, and Busan with relatively high intention to apply in the short term, but in the long run, content creation and public relations strategy that can persuade students in metropolitan area including Seoul will be needed because a decrease in population will be realized in the long run. Secondly, SNS prefers Facebook the most among promotional contents but operation methods need to change to serve the purpose. SNS promotion is about changing into a method of promoting the military image and enforcing search advertisement with high positive response rate with SNS promotion. It will be important for printed materials to promote by focusing on middle school students and to use military images to satisfy curiosity by considering age-related characteristics. Focusing on promoting female students with relatively high satisfaction level and middle school students who explore jobs for the first time would increase efficiency because there is a limit of effort as briefing session requires the highest level of manpower compare to other contents. It will be necessary for promotional video to increase satisfaction by creating and using short video of less than a minute with interesting and accurate contents by taking the latest trends into account. Lastly, as it was verified that promotional contents make moderating effect on the difference of intention to apply according to social demographic factors, the effect would be maximized only when the current promotional contents are used strategically by carefully analyzing characteristics according to the gender, status, and residential area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.