본 연구는 학교전문상담사들이 경험한 상담스트레스 경험의 내용과 구조를 알아보고자 한다. 이를 위하여 경기도, 충청도, 서울, 인천 지역의 초중고에서 현재 근무하는 학교전문 상담사 8명을 연구 대상으로 선정하였다. 자료수집 방법은 반구조화된 질문지를 이용하여 인터뷰를 수행하였으며, 2015년 11월10일부터 11월 25일까지 동의된 녹음과정을 거쳐 축어록을 작성하였다. 면담의 회수는 각 참여자마다 1회씩 수행하였고, 통화와 이메일을 통하여 추가적인 인터뷰를 수행하였다. 그 후 추가적으로 연구를 진행하기 위해 2017년 9월 27일 추가로 연구에 참여할 참여자들을 선정하였고, 2017년 10 월 2일부터 10월 11일까지 인터뷰를 수행하였으며, 동일한 과정을 거쳐 축어록을 작성하였다. 이를 통해 수집된 면담내용을 Giorgi의 ...
본 연구는 학교전문상담사들이 경험한 상담스트레스 경험의 내용과 구조를 알아보고자 한다. 이를 위하여 경기도, 충청도, 서울, 인천 지역의 초중고에서 현재 근무하는 학교전문 상담사 8명을 연구 대상으로 선정하였다. 자료수집 방법은 반구조화된 질문지를 이용하여 인터뷰를 수행하였으며, 2015년 11월10일부터 11월 25일까지 동의된 녹음과정을 거쳐 축어록을 작성하였다. 면담의 회수는 각 참여자마다 1회씩 수행하였고, 통화와 이메일을 통하여 추가적인 인터뷰를 수행하였다. 그 후 추가적으로 연구를 진행하기 위해 2017년 9월 27일 추가로 연구에 참여할 참여자들을 선정하였고, 2017년 10 월 2일부터 10월 11일까지 인터뷰를 수행하였으며, 동일한 과정을 거쳐 축어록을 작성하였다. 이를 통해 수집된 면담내용을 Giorgi의 현상학적 방법에 따라 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 경험의 내용으로 4개의 구성요소와 12개의 하위구성요소가 도출되었다. 4개의 구성요소로는 ‘상담으로 인해 발생하는 스트레스’, ‘상담스트레스를 대처하기 위한 노력’, ‘상담스트레스의 가치’, ‘상담이 가져다 준 내 삶의 변화’ 이다. 첫 번째 구성요소인 ‘상담으로 인해 발생하는 스트레스’의 하위구성요소로는 ‘학교장면에서 발생하는 스트레스’, ‘상담을 진행하며 발생하는 스트레스’, ‘내담자와의 관계로 인한 스트레스’, ‘상담 후에 찾아오는 정서적 스트레스’ 로 나타났으며, 이는 학교전문상담사가 학교상담을 진행하며 느끼는 스트레스를 의미한다. 두 번째 구성요소인 ‘상담스트레스를 대처하기 위한 노력’에서는 ‘인내를 통한 대처’, ‘기분전환을 통한 대처’, ‘나 자신의 실력을 키우며 대처’ 로 하위구성요소가 나타났으며 이는 스트레스 요인들은 각자의 개인적인 노력을 통하여 해결한다는 것을 의미한다. 세 번째 구성요소인 ‘상담스트레스의 가치’의 하위구성요소로는 ‘스트레스 경험을 통하여 성장’, ‘상담자로서의 한계에 직면’, ‘상담을 통해 느낀 보람’으로 나타 났으며 이는 이전의 구성요소인 스트레스 대처를 통한 경험의 의미로 나타나며 부정적 영향, 긍정적 영향으로 분리되었다. 네 번째 구성요소인 ‘상담이 가져다 준 내 삶의 변화’에서는 ‘누구의 삶도 아닌 나 스스로의 삶’,‘사람을 대하는 관점의 변화’로 하위구성요소가 나타났으며 상담스트레스를 겪으며 변화한 삶에 대하여 기술하고 있다. 이 연구의 의의는 학교전문상담사의 상담스트레스 경험을 기술적 현상학의 분석을 통하여 상담스트레스 경험의 본질적인 의미구조를 도출하고, 그들의 관점에서 깊이 이해할 수 있게 되었다는 점이다. 이러한 상담스트레스 경험의 이해를 통하여 향후 학교상담의 주체인 학교전문상담사를 이해하는 실천적 기초 자료로 사용 될 수 있다. 또한 학교전문상담사들의 상 담스트레스 경험에 대한 후속 연구에 발화점이 되기를 기대한다.
본 연구는 학교전문상담사들이 경험한 상담스트레스 경험의 내용과 구조를 알아보고자 한다. 이를 위하여 경기도, 충청도, 서울, 인천 지역의 초중고에서 현재 근무하는 학교전문 상담사 8명을 연구 대상으로 선정하였다. 자료수집 방법은 반구조화된 질문지를 이용하여 인터뷰를 수행하였으며, 2015년 11월10일부터 11월 25일까지 동의된 녹음과정을 거쳐 축어록을 작성하였다. 면담의 회수는 각 참여자마다 1회씩 수행하였고, 통화와 이메일을 통하여 추가적인 인터뷰를 수행하였다. 그 후 추가적으로 연구를 진행하기 위해 2017년 9월 27일 추가로 연구에 참여할 참여자들을 선정하였고, 2017년 10 월 2일부터 10월 11일까지 인터뷰를 수행하였으며, 동일한 과정을 거쳐 축어록을 작성하였다. 이를 통해 수집된 면담내용을 Giorgi의 현상학적 방법에 따라 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 경험의 내용으로 4개의 구성요소와 12개의 하위구성요소가 도출되었다. 4개의 구성요소로는 ‘상담으로 인해 발생하는 스트레스’, ‘상담스트레스를 대처하기 위한 노력’, ‘상담스트레스의 가치’, ‘상담이 가져다 준 내 삶의 변화’ 이다. 첫 번째 구성요소인 ‘상담으로 인해 발생하는 스트레스’의 하위구성요소로는 ‘학교장면에서 발생하는 스트레스’, ‘상담을 진행하며 발생하는 스트레스’, ‘내담자와의 관계로 인한 스트레스’, ‘상담 후에 찾아오는 정서적 스트레스’ 로 나타났으며, 이는 학교전문상담사가 학교상담을 진행하며 느끼는 스트레스를 의미한다. 두 번째 구성요소인 ‘상담스트레스를 대처하기 위한 노력’에서는 ‘인내를 통한 대처’, ‘기분전환을 통한 대처’, ‘나 자신의 실력을 키우며 대처’ 로 하위구성요소가 나타났으며 이는 스트레스 요인들은 각자의 개인적인 노력을 통하여 해결한다는 것을 의미한다. 세 번째 구성요소인 ‘상담스트레스의 가치’의 하위구성요소로는 ‘스트레스 경험을 통하여 성장’, ‘상담자로서의 한계에 직면’, ‘상담을 통해 느낀 보람’으로 나타 났으며 이는 이전의 구성요소인 스트레스 대처를 통한 경험의 의미로 나타나며 부정적 영향, 긍정적 영향으로 분리되었다. 네 번째 구성요소인 ‘상담이 가져다 준 내 삶의 변화’에서는 ‘누구의 삶도 아닌 나 스스로의 삶’,‘사람을 대하는 관점의 변화’로 하위구성요소가 나타났으며 상담스트레스를 겪으며 변화한 삶에 대하여 기술하고 있다. 이 연구의 의의는 학교전문상담사의 상담스트레스 경험을 기술적 현상학의 분석을 통하여 상담스트레스 경험의 본질적인 의미구조를 도출하고, 그들의 관점에서 깊이 이해할 수 있게 되었다는 점이다. 이러한 상담스트레스 경험의 이해를 통하여 향후 학교상담의 주체인 학교전문상담사를 이해하는 실천적 기초 자료로 사용 될 수 있다. 또한 학교전문상담사들의 상 담스트레스 경험에 대한 후속 연구에 발화점이 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to examine the content and structure of counseling experience experienced by professional counselors. To do this, we selected eight school counselors currently working in elementary and junior high schools in Kyonggi - do, Chungcheong - do, Seoul and Incheon. Interviews ...
The purpose of this study is to examine the content and structure of counseling experience experienced by professional counselors. To do this, we selected eight school counselors currently working in elementary and junior high schools in Kyonggi - do, Chungcheong - do, Seoul and Incheon. Interviews were conducted using semi - structured questionnaires. The data were collected from November 10, 2015 to November 25, 2015 through consent recording. The interviews were conducted once for each participant, and additional interviews were conducted via telephone and email. To further study, participants were selected for further research on September 27, 2017, and interviews were conducted from October 2, 2017 to October 11, 2017.The collected interviews were analyzed according to Giorgi 's phenomenological method. The results of the study are as follows. Four components and twelve subcomponents were derived from the experience. Four components are 'stress caused by counseling', 'efforts to cope with counseling stress', 'value of counseling stress', 'change of my life brought by counseling'. sub-components appeared as 'life itself, not my life,'and 'change in perspective on people.' As a result, Describes life. The purpose of this study is to elucidate the counseling stress experience of school counselors through the analysis of technical phenomenology and to understand the essential semantic structure of counseling stress experience and to understand them from their point of view. Through the understanding of these counseling stress experience, it can be used as practical basic data to understand the school counselor who is the subject of school counseling in the future. Also, I expect that the professional counselors will be the ignition point for the follow - up study on the counseling stress experience.
The purpose of this study is to examine the content and structure of counseling experience experienced by professional counselors. To do this, we selected eight school counselors currently working in elementary and junior high schools in Kyonggi - do, Chungcheong - do, Seoul and Incheon. Interviews were conducted using semi - structured questionnaires. The data were collected from November 10, 2015 to November 25, 2015 through consent recording. The interviews were conducted once for each participant, and additional interviews were conducted via telephone and email. To further study, participants were selected for further research on September 27, 2017, and interviews were conducted from October 2, 2017 to October 11, 2017.The collected interviews were analyzed according to Giorgi 's phenomenological method. The results of the study are as follows. Four components and twelve subcomponents were derived from the experience. Four components are 'stress caused by counseling', 'efforts to cope with counseling stress', 'value of counseling stress', 'change of my life brought by counseling'. sub-components appeared as 'life itself, not my life,'and 'change in perspective on people.' As a result, Describes life. The purpose of this study is to elucidate the counseling stress experience of school counselors through the analysis of technical phenomenology and to understand the essential semantic structure of counseling stress experience and to understand them from their point of view. Through the understanding of these counseling stress experience, it can be used as practical basic data to understand the school counselor who is the subject of school counseling in the future. Also, I expect that the professional counselors will be the ignition point for the follow - up study on the counseling stress experience.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.