[학위논문]기업 및 소비자 관점에서 소셜 커머스 성과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구: 베트남과 한국의 국가간 문화적 차이를 중심으로 A Study on Determinants of Social Commerce Outcomes under Enterprise and Customer Perspectives : Focused on Korea and Vietnam Cultural Differences원문보기
Web 2.0과 소셜 미디어의 혁명은 소비자와 기업 모두에게 소셜 커머스라는 새로운 접근을 가능하게 했다. 소셜 커머스는 고객의 구매의도를 개인적 쇼핑에서 사회적 쇼핑으로 전환시켰다. 소셜 미디어를 이용한 소셜 커머스는 빠르게 성장하고 있으며, 특히 개발도상국인 동남아시아...
Web 2.0과 소셜 미디어의 혁명은 소비자와 기업 모두에게 소셜 커머스라는 새로운 접근을 가능하게 했다. 소셜 커머스는 고객의 구매의도를 개인적 쇼핑에서 사회적 쇼핑으로 전환시켰다. 소셜 미디어를 이용한 소셜 커머스는 빠르게 성장하고 있으며, 특히 개발도상국인 동남아시아에서 소비자와 기업 모두에게 새로운 기회를 제공하고 있다. 본 연구는 다음의 두 가지를 목표로 한다. 첫째는 소셜 커머스의 지속적 사용의도에 미치는 요인에 대한 증거를 제시하고, 둘째는 한국과 베트남의 고객 관점에서 소셜 커머스의 지속적 사용의도 차이를 알아보고자 한다. 연구 결과, 한국과 베트남의 문화적 차이가 소셜 커머스를 사용하는 고객의 지속적 사용의도에 영향을 미칠 수 있음을 보여준다. 한국과 베트남의 소비자들을 비교해보면 소비자들은 국가 문화적 이론에 근거하여 논해지고 설명된다. 또한 본 연구는 기업의 소셜 커머스 결과의 결정요인에 대한 연구를 수행하였으며 이는 베트남과 같은 개발도상국들에게 소셜 커머스 시스템을 개선시키고 발전시키는데 매우 중요하다. 마지막으로, 본 연구 결과는 연구자들에게 소셜 커머스 시스템의 성공에 영향을 미치는 주요 요인들을 설명할 수 있고, 기업들에게 더 나은 소셜 커머스 전략을 개발하는데 도움을 준다.
Web 2.0과 소셜 미디어의 혁명은 소비자와 기업 모두에게 소셜 커머스라는 새로운 접근을 가능하게 했다. 소셜 커머스는 고객의 구매의도를 개인적 쇼핑에서 사회적 쇼핑으로 전환시켰다. 소셜 미디어를 이용한 소셜 커머스는 빠르게 성장하고 있으며, 특히 개발도상국인 동남아시아에서 소비자와 기업 모두에게 새로운 기회를 제공하고 있다. 본 연구는 다음의 두 가지를 목표로 한다. 첫째는 소셜 커머스의 지속적 사용의도에 미치는 요인에 대한 증거를 제시하고, 둘째는 한국과 베트남의 고객 관점에서 소셜 커머스의 지속적 사용의도 차이를 알아보고자 한다. 연구 결과, 한국과 베트남의 문화적 차이가 소셜 커머스를 사용하는 고객의 지속적 사용의도에 영향을 미칠 수 있음을 보여준다. 한국과 베트남의 소비자들을 비교해보면 소비자들은 국가 문화적 이론에 근거하여 논해지고 설명된다. 또한 본 연구는 기업의 소셜 커머스 결과의 결정요인에 대한 연구를 수행하였으며 이는 베트남과 같은 개발도상국들에게 소셜 커머스 시스템을 개선시키고 발전시키는데 매우 중요하다. 마지막으로, 본 연구 결과는 연구자들에게 소셜 커머스 시스템의 성공에 영향을 미치는 주요 요인들을 설명할 수 있고, 기업들에게 더 나은 소셜 커머스 전략을 개발하는데 도움을 준다.
The evolution of web 2.0, social media has created a new approach for online commerce from the perspectives of both enterprises and consumers, namely social commerce. Social commerce has shifted the purchase intention of customers from individual to social shopping. By taking advantages of social me...
The evolution of web 2.0, social media has created a new approach for online commerce from the perspectives of both enterprises and consumers, namely social commerce. Social commerce has shifted the purchase intention of customers from individual to social shopping. By taking advantages of social media, social commerce is recently growing rapidly, especially in developing countries in Southeast Asia like Vietnam, which introduces new opportunities for new businesses. However, there is still lack of researches on success/outcome factors of social commerce in the perspectives of enterprises in developing countries. Therefore, this study analyzes factors affecting social commerce outcomes based on Information System (IS) Success Model of DeLone and McLean in the context of Vietnam enterprises. Additionally, as the continuance intention to use of consumers is one of key expected outcomes contributing to the success of social commerce enterprises, we also investigate factors affecting the continuance intention to use in the perspective of consumers. To provide a better understanding and benchmarking to enable enterprises to develop appropriate strategies to improve the continuance intention to use of customers, we study the IS Success and Continuance Model to evaluate factors affecting the continuance intention to use of consumers in both Vietnam, a developing country, and Korea, a developed country where e-commerce and social commerce are popular and have a long history in development. The study shows differences in the consumer behaviors of the two countries. Compared results between Korean consumers and Vietnamese consumers are discussed and explained based on Hofstede's cultural dimensions theory. The study is very important for enhancing and improving social commerce system in the context of developing countries like Vietnam. Our findings not only help researchers understand key factors affecting the social commerce system success, but also assist enterprises in developing better social commerce strategies.
The evolution of web 2.0, social media has created a new approach for online commerce from the perspectives of both enterprises and consumers, namely social commerce. Social commerce has shifted the purchase intention of customers from individual to social shopping. By taking advantages of social media, social commerce is recently growing rapidly, especially in developing countries in Southeast Asia like Vietnam, which introduces new opportunities for new businesses. However, there is still lack of researches on success/outcome factors of social commerce in the perspectives of enterprises in developing countries. Therefore, this study analyzes factors affecting social commerce outcomes based on Information System (IS) Success Model of DeLone and McLean in the context of Vietnam enterprises. Additionally, as the continuance intention to use of consumers is one of key expected outcomes contributing to the success of social commerce enterprises, we also investigate factors affecting the continuance intention to use in the perspective of consumers. To provide a better understanding and benchmarking to enable enterprises to develop appropriate strategies to improve the continuance intention to use of customers, we study the IS Success and Continuance Model to evaluate factors affecting the continuance intention to use of consumers in both Vietnam, a developing country, and Korea, a developed country where e-commerce and social commerce are popular and have a long history in development. The study shows differences in the consumer behaviors of the two countries. Compared results between Korean consumers and Vietnamese consumers are discussed and explained based on Hofstede's cultural dimensions theory. The study is very important for enhancing and improving social commerce system in the context of developing countries like Vietnam. Our findings not only help researchers understand key factors affecting the social commerce system success, but also assist enterprises in developing better social commerce strategies.
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