공공부문의 모바일 인스턴트 메신저 이용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 실증적 연구 An Empirical Study on the Factors Affecting the Intention to Use Mobile Instant Messenger in Public Sector원문보기
다양하고 편리한 민간의 모바일 메신저가 활성화됨에 따라 정부 및 공공기관 직원들이 업무에 활용하면서 내부 자료의 유출 문제가 대두되기 시작하였고, 정부는 민간 모바일 메신저를 통한 업무자료 유통을 금지하게 되었다. 이에, 정부 및 공공기관에서는 자체 모바일 메신저를 도입하여 정보보안 이슈와 모바일 기반의 스마트워크를 동시에 해결하고자 하였다. 하지만, 안타깝게도 모바일 메신저를 도입한 대부분의 기관에서는 모바일 메신저의 이용률이 저조한 실정이다. 기업용 모바일 메신저의 ...
다양하고 편리한 민간의 모바일 메신저가 활성화됨에 따라 정부 및 공공기관 직원들이 업무에 활용하면서 내부 자료의 유출 문제가 대두되기 시작하였고, 정부는 민간 모바일 메신저를 통한 업무자료 유통을 금지하게 되었다. 이에, 정부 및 공공기관에서는 자체 모바일 메신저를 도입하여 정보보안 이슈와 모바일 기반의 스마트워크를 동시에 해결하고자 하였다. 하지만, 안타깝게도 모바일 메신저를 도입한 대부분의 기관에서는 모바일 메신저의 이용률이 저조한 실정이다. 기업용 모바일 메신저의 포지셔닝은 커뮤니케이션 도구와 스마트워크를 위한 도구 사이에 있으며, 공공부문에서는 정보보호 도구로서의 역할까지 있다. 이러한 특성의 모바일 메신저의 이용의도를 분석하기 위해 민간 모바일 메신저의 지속사용 의도, 모바일 오피스의 스트레스, 정보보호와 신뢰성, 정보시스템 성공모델과 기술수용모델에 대해 선행연구를 진행하였다. 통합기술수용 이론을 기반으로 독립변수에 시스템 특성, 업무 스트레스, 인지된 보안성과 개인정보보호, 인지된 신뢰성, 개인의 특성을 요인으로 추가하여 연구모델을 설정하였다. 실증분석을 위해 국내 공무원을 포함한 공공부문의 직장인을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 SPSS 18.0과 SmartPLS 3.0을 이용하여 분석하였다. 분석 결과 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 성과기대는 모바일 메신저 이용의도에 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 노력기대는 모바일 메신저 이용의도에 유의한 영향을 미치지 못했다. 셋째, 인지된 신뢰성은 모바일 메신저 이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 직무 스트레스는 모바일 메신저 이용의도에 부정적인 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 다섯째, 어떠한 상황에서도 바람직한 행동을 할 수 있다는 신념인 자기 효능감은 모바일 메신저 이용의도에 관계가 없었으나, 개인의 혁신성은 이용의도에 직접적으로 높은 영향을 미쳤다. 여섯째, 사회적 영향의 하위 개념인 상호 작용성과 인지된 네트워크의 크기는 성과기대를 매개로 이용의도에 간접적으로 영향을 미침을 확인하였다. 일곱째, 기술지원, 스마트폰 호환성, 인터페이스 개선 등의 안정적 운영과 관련된 시스템 풀질은 이용의도에 영향을 미치지 못함을 확인하였다. 결과적으로, 공공부문의 모바일 메신저의 이용의도와 관련된 요인으로는 크기순으로 성과기대, 인지된 네트워크 크기, 상호 작용성, 개인의 혁신성, 인지된 신뢰성, 직무 스트레스, 인지된 보안성, 정보품질로 도출하였다. 본 연구는 기존에 연구되지 않았던 공공부문의 모바일 메신저 이용의도를 다양한 요인을 고려하여 밝혔다는 점에서 의의가 있다. 연구결과를 기반으로 모바일 메신저의 활용도를 높이고자 하는 기관은 효율적인 투자를 할 수 있고, 신규 도입 기관은 시행착오를 줄일 수 있을 것으로 기대된다.
다양하고 편리한 민간의 모바일 메신저가 활성화됨에 따라 정부 및 공공기관 직원들이 업무에 활용하면서 내부 자료의 유출 문제가 대두되기 시작하였고, 정부는 민간 모바일 메신저를 통한 업무자료 유통을 금지하게 되었다. 이에, 정부 및 공공기관에서는 자체 모바일 메신저를 도입하여 정보보안 이슈와 모바일 기반의 스마트워크를 동시에 해결하고자 하였다. 하지만, 안타깝게도 모바일 메신저를 도입한 대부분의 기관에서는 모바일 메신저의 이용률이 저조한 실정이다. 기업용 모바일 메신저의 포지셔닝은 커뮤니케이션 도구와 스마트워크를 위한 도구 사이에 있으며, 공공부문에서는 정보보호 도구로서의 역할까지 있다. 이러한 특성의 모바일 메신저의 이용의도를 분석하기 위해 민간 모바일 메신저의 지속사용 의도, 모바일 오피스의 스트레스, 정보보호와 신뢰성, 정보시스템 성공모델과 기술수용모델에 대해 선행연구를 진행하였다. 통합기술수용 이론을 기반으로 독립변수에 시스템 특성, 업무 스트레스, 인지된 보안성과 개인정보보호, 인지된 신뢰성, 개인의 특성을 요인으로 추가하여 연구모델을 설정하였다. 실증분석을 위해 국내 공무원을 포함한 공공부문의 직장인을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 SPSS 18.0과 SmartPLS 3.0을 이용하여 분석하였다. 분석 결과 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 성과기대는 모바일 메신저 이용의도에 높은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 노력기대는 모바일 메신저 이용의도에 유의한 영향을 미치지 못했다. 셋째, 인지된 신뢰성은 모바일 메신저 이용의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 직무 스트레스는 모바일 메신저 이용의도에 부정적인 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 다섯째, 어떠한 상황에서도 바람직한 행동을 할 수 있다는 신념인 자기 효능감은 모바일 메신저 이용의도에 관계가 없었으나, 개인의 혁신성은 이용의도에 직접적으로 높은 영향을 미쳤다. 여섯째, 사회적 영향의 하위 개념인 상호 작용성과 인지된 네트워크의 크기는 성과기대를 매개로 이용의도에 간접적으로 영향을 미침을 확인하였다. 일곱째, 기술지원, 스마트폰 호환성, 인터페이스 개선 등의 안정적 운영과 관련된 시스템 풀질은 이용의도에 영향을 미치지 못함을 확인하였다. 결과적으로, 공공부문의 모바일 메신저의 이용의도와 관련된 요인으로는 크기순으로 성과기대, 인지된 네트워크 크기, 상호 작용성, 개인의 혁신성, 인지된 신뢰성, 직무 스트레스, 인지된 보안성, 정보품질로 도출하였다. 본 연구는 기존에 연구되지 않았던 공공부문의 모바일 메신저 이용의도를 다양한 요인을 고려하여 밝혔다는 점에서 의의가 있다. 연구결과를 기반으로 모바일 메신저의 활용도를 높이고자 하는 기관은 효율적인 투자를 할 수 있고, 신규 도입 기관은 시행착오를 줄일 수 있을 것으로 기대된다.
As various and convenient private mobile messengers have been utilized, internal data leakage problems have begun to arise as government and public employees use them for work. So, the government has banned distribution of business data through private mobile messenger. Therefore, government and pub...
As various and convenient private mobile messengers have been utilized, internal data leakage problems have begun to arise as government and public employees use them for work. So, the government has banned distribution of business data through private mobile messenger. Therefore, government and public organizations introduced their mobile messengers to solve information security issue and mobile based smart work at the same time. Unfortunately, most of the organizations that have introduced mobile messenger have a low usage rate. The positioning of enterprise mobile messenger is between communication tools and smart work tools, and it also serves as an information security tool in the public sector. In order to analyze the intention to use mobile messenger with these characteristics, previous studies were conducted on the intention of private mobile messenger to use continuously, mobile office stress, information protection and reliability, information system success model and technology acceptance model. Based on the UTAUT integrated technology acceptance model, the research model was set up by adding system characteristics, work stress, perceived security, personal information protection, perceived reliability, individual innovation, and self-efficacy to independent variables. For the empirical analysis, a questionnaire survey was conducted on public employees in the public sector, including public officials. SPSS 18.0 and SmartPLS 3.0 were used for the analysis. The results of this research are as follows. First, performance expectancy has a significant effect on the intention to use mobile messenger. Second, the effort expectation did not affect the intention of using mobile messenger. Third, perceived credibility has a positive effect on intention to use mobile messenger. Fourth, job stress had a negative effect on intention to use mobile messenger. Fifth, the self-efficacy, which is a belief in the desirable behavior in any circumstance, was not related to the intention of using mobile messenger, but the innovativeness of individual had a direct influence on the intention to use. Sixth, it is confirmed that the interactivity and the size of the perceived network indirectly affect the intention to use through the performance expectation. Seventh, it is confirmed that the system performance related to stable operation such as technical support, smartphone compatibility, and interface improvement does not affect the intention to use. As a result, factors related to the use of mobile messenger in the public sector include performance expectation, perceived network size, interactivity, individual innovation, perceived reliability, job stress, perceived security, information quality respectively. This doctoral dissertation is meaningful in that it has identified various factors affecting intention to use mobile messengers in public sector, which have not been studied before. Based on the findings of this study, it is expected that the organizations that want to increase the utilization of mobile messenger can make efficient investment and reduce the trial-and-error of new introduction agencies.
As various and convenient private mobile messengers have been utilized, internal data leakage problems have begun to arise as government and public employees use them for work. So, the government has banned distribution of business data through private mobile messenger. Therefore, government and public organizations introduced their mobile messengers to solve information security issue and mobile based smart work at the same time. Unfortunately, most of the organizations that have introduced mobile messenger have a low usage rate. The positioning of enterprise mobile messenger is between communication tools and smart work tools, and it also serves as an information security tool in the public sector. In order to analyze the intention to use mobile messenger with these characteristics, previous studies were conducted on the intention of private mobile messenger to use continuously, mobile office stress, information protection and reliability, information system success model and technology acceptance model. Based on the UTAUT integrated technology acceptance model, the research model was set up by adding system characteristics, work stress, perceived security, personal information protection, perceived reliability, individual innovation, and self-efficacy to independent variables. For the empirical analysis, a questionnaire survey was conducted on public employees in the public sector, including public officials. SPSS 18.0 and SmartPLS 3.0 were used for the analysis. The results of this research are as follows. First, performance expectancy has a significant effect on the intention to use mobile messenger. Second, the effort expectation did not affect the intention of using mobile messenger. Third, perceived credibility has a positive effect on intention to use mobile messenger. Fourth, job stress had a negative effect on intention to use mobile messenger. Fifth, the self-efficacy, which is a belief in the desirable behavior in any circumstance, was not related to the intention of using mobile messenger, but the innovativeness of individual had a direct influence on the intention to use. Sixth, it is confirmed that the interactivity and the size of the perceived network indirectly affect the intention to use through the performance expectation. Seventh, it is confirmed that the system performance related to stable operation such as technical support, smartphone compatibility, and interface improvement does not affect the intention to use. As a result, factors related to the use of mobile messenger in the public sector include performance expectation, perceived network size, interactivity, individual innovation, perceived reliability, job stress, perceived security, information quality respectively. This doctoral dissertation is meaningful in that it has identified various factors affecting intention to use mobile messengers in public sector, which have not been studied before. Based on the findings of this study, it is expected that the organizations that want to increase the utilization of mobile messenger can make efficient investment and reduce the trial-and-error of new introduction agencies.
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