국문초록
발달 장애인 당사자들의 자조집단 경험에 관한 질적 연구
정유빈
사회복지학과
숭실대학교 대학원
본 연구는 자조집단에 참여한 발달 장애인 당사자들의 경험을 살펴봄으로써, 당사자가 인식하는 자조집단 경험에 대한 이해와 더불어 발달 장애인의 능력과 사회 참여에 대한 회의적인 인식 개선에 이바지하고 자조집단에 대한 정책적 지원을 활성화하는 데에 함의를 도출하기 위해 수행되었다.
이에, 본 연구자는 발달 장애인 자조집단 참여 경험이 있는 당사자 18명을 중심으로...
국문초록
발달 장애인 당사자들의 자조집단 경험에 관한 질적 연구
정유빈
사회복지학과
숭실대학교 대학원
본 연구는 자조집단에 참여한 발달 장애인 당사자들의 경험을 살펴봄으로써, 당사자가 인식하는 자조집단 경험에 대한 이해와 더불어 발달 장애인의 능력과 사회 참여에 대한 회의적인 인식 개선에 이바지하고 자조집단에 대한 정책적 지원을 활성화하는 데에 함의를 도출하기 위해 수행되었다.
이에, 본 연구자는 발달 장애인 자조집단 참여 경험이 있는 당사자 18명을 중심으로 심층 면접을 진행하여 자료를 수집하고, 질적 연구를 수행하였다. 분석 결과는 크게 ‘자조집단 참여 이전’, ‘자조집단 참여 동기’, ‘자조집단 활동과 의미’, ‘자조집단 이후의 변화’로 구분하고 8개의 범주와 17개의 하위 범주를 도출하였다.
연구 참여자들은 자조집단 활동을 통해 다양한 여가문화 활동과 피플퍼스트와 같은 집단 옹호활동을 경험하였다. 이러한 자조집단 활동을 통해 연구 참여자들은 이전의 삶의 모습과 달리, 조력자 및 당사자와 같은 다양한 동료들과 ‘함께함’을 경험하고 주체적인 활동의 범위를 확장해 나갔다. 자조집단 참여 활동 이후에 연구 참여자들은 자신감과 소통능력이 향상되었다고 하였다. 또 자신과 동료들을 향한 새로운 소망들이 생겼고, 변화된 자신을 향하여 가족들도 긍정적인 반응들을 보였다고 말하였다. 연구자는 이상의 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하였다.
첫째, 우리나라보다 자조집단이 활발히 진행되고 있는 해외의 자조집단에 당사자들이 참여할 수 있도록 지원함을 통해 발달 장애인 당사자들이 자조집단의 필요성을 절감하고 자신의 존재에 대한 정당성에 대해서도 실감 할 수 있도록 도울 필요가 있다. 둘째, 여전히 소외되어있는 발달 장애인 당사자와 그 가족 등을 위한 자조집단 홍보가 활발히 진행되어야 한다. 셋째, 발달 장애인 당사자들이 독립적으로 운영하는 자조집단을 위한 당사자 리더교육 활성화가 필요하다고 사료된다. 넷째, 자조집단 참여시, 조력자의 동행이 필요한 발달 장애인들의 참여를 원활히 하기 위하여 조력자들에게도 시간과 근무 환경 자원이 보장되어야 한다. 마지막으로, 조력자들에게도 발달 장애인 지원에 관한 배움의 장이 될 수 있는 자조집단 조력자 양성 교육이 뒷받침 되어야 한다. 이와 더불어, 자조집단 활동 시에 부딪히는 어려운 점과 배운 점 등을 나눌 수 있는 조력자 네트워크 활성화가 필요하다고 본다.
국문초록
발달 장애인 당사자들의 자조집단 경험에 관한 질적 연구
정유빈
사회복지학과
숭실대학교 대학원
본 연구는 자조집단에 참여한 발달 장애인 당사자들의 경험을 살펴봄으로써, 당사자가 인식하는 자조집단 경험에 대한 이해와 더불어 발달 장애인의 능력과 사회 참여에 대한 회의적인 인식 개선에 이바지하고 자조집단에 대한 정책적 지원을 활성화하는 데에 함의를 도출하기 위해 수행되었다.
이에, 본 연구자는 발달 장애인 자조집단 참여 경험이 있는 당사자 18명을 중심으로 심층 면접을 진행하여 자료를 수집하고, 질적 연구를 수행하였다. 분석 결과는 크게 ‘자조집단 참여 이전’, ‘자조집단 참여 동기’, ‘자조집단 활동과 의미’, ‘자조집단 이후의 변화’로 구분하고 8개의 범주와 17개의 하위 범주를 도출하였다.
연구 참여자들은 자조집단 활동을 통해 다양한 여가문화 활동과 피플퍼스트와 같은 집단 옹호활동을 경험하였다. 이러한 자조집단 활동을 통해 연구 참여자들은 이전의 삶의 모습과 달리, 조력자 및 당사자와 같은 다양한 동료들과 ‘함께함’을 경험하고 주체적인 활동의 범위를 확장해 나갔다. 자조집단 참여 활동 이후에 연구 참여자들은 자신감과 소통능력이 향상되었다고 하였다. 또 자신과 동료들을 향한 새로운 소망들이 생겼고, 변화된 자신을 향하여 가족들도 긍정적인 반응들을 보였다고 말하였다. 연구자는 이상의 연구결과를 바탕으로 다음과 같이 제언하였다.
첫째, 우리나라보다 자조집단이 활발히 진행되고 있는 해외의 자조집단에 당사자들이 참여할 수 있도록 지원함을 통해 발달 장애인 당사자들이 자조집단의 필요성을 절감하고 자신의 존재에 대한 정당성에 대해서도 실감 할 수 있도록 도울 필요가 있다. 둘째, 여전히 소외되어있는 발달 장애인 당사자와 그 가족 등을 위한 자조집단 홍보가 활발히 진행되어야 한다. 셋째, 발달 장애인 당사자들이 독립적으로 운영하는 자조집단을 위한 당사자 리더교육 활성화가 필요하다고 사료된다. 넷째, 자조집단 참여시, 조력자의 동행이 필요한 발달 장애인들의 참여를 원활히 하기 위하여 조력자들에게도 시간과 근무 환경 자원이 보장되어야 한다. 마지막으로, 조력자들에게도 발달 장애인 지원에 관한 배움의 장이 될 수 있는 자조집단 조력자 양성 교육이 뒷받침 되어야 한다. 이와 더불어, 자조집단 활동 시에 부딪히는 어려운 점과 배운 점 등을 나눌 수 있는 조력자 네트워크 활성화가 필요하다고 본다.
ABSTRACT
A qualitative study on the people with developmental disability's experience of the self-help group
JUNG YU BIN
Department of Social Welfare
Graduate School of Soongsil University
This study was conducted to enhance understanding of people with development...
ABSTRACT
A qualitative study on the people with developmental disability's experience of the self-help group
JUNG YU BIN
Department of Social Welfare
Graduate School of Soongsil University
This study was conducted to enhance understanding of people with developmental disability's experience of the self-help group, contribute to improve skeptical perception toward people with developmental disability's ability and social participation and draw implication which is to activate policy support for the self-help group of them.
Participants of this study were 18 people with developmental disability, who had experienced in the self-help group. Additionally, the sources of this study were collected by interviewing them in depth. And data analysis was done with thematic analysis. The result was divided into 'Before participation in the self-help group', 'Motive of participation in the self-help group', 'the self-help group activity and meaning' and 'Changes since participation in the self-help group'. Then, 8 categories and 17 sub-categories were drawn by the result.
Joining the self-help group, Participants experienced various leisure and cultural activities and collective advocacy like peoplefirst. Additionally, They could feel 'the companionship' with new colleagues like supporters and other people with developmental disability and extend their field of independent activities like never before. After their experiences of the self-help group, participants said They could improve confidence and communication skills, had new dreams about themselves and colleagues. Also, their families responded positively to participants who had advanced and changed. Based on the result above, this study suggested these proposals.
Firstly, It is needed that people with developmental disability are eligible to take part in the self-help group of other countries where the self-help group is more active than korea. This would help people with developmental disablity realize the necessity of self-help group and justification for existence of themselves. Secondly, promoting the self-help group is needed to inform the still isolated people with developmental disability and their family. Thirdly, by conducting leader training education of people with developmental disability, the self-help group can be more controlled by themselves. Fourthly, To promote participation of people with developmental disability who need support, it is also important to guarantee enough time and working conditions for hired supporters. Lastly, To supporters, it is necessary to supporter training education on the self-help group where it can be place for learning about supporting people with developmental disability. Additionally, a place, such as a supporter-network, to share their difficulties and learning from experience in the self-help group is needed.
ABSTRACT
A qualitative study on the people with developmental disability's experience of the self-help group
JUNG YU BIN
Department of Social Welfare
Graduate School of Soongsil University
This study was conducted to enhance understanding of people with developmental disability's experience of the self-help group, contribute to improve skeptical perception toward people with developmental disability's ability and social participation and draw implication which is to activate policy support for the self-help group of them.
Participants of this study were 18 people with developmental disability, who had experienced in the self-help group. Additionally, the sources of this study were collected by interviewing them in depth. And data analysis was done with thematic analysis. The result was divided into 'Before participation in the self-help group', 'Motive of participation in the self-help group', 'the self-help group activity and meaning' and 'Changes since participation in the self-help group'. Then, 8 categories and 17 sub-categories were drawn by the result.
Joining the self-help group, Participants experienced various leisure and cultural activities and collective advocacy like peoplefirst. Additionally, They could feel 'the companionship' with new colleagues like supporters and other people with developmental disability and extend their field of independent activities like never before. After their experiences of the self-help group, participants said They could improve confidence and communication skills, had new dreams about themselves and colleagues. Also, their families responded positively to participants who had advanced and changed. Based on the result above, this study suggested these proposals.
Firstly, It is needed that people with developmental disability are eligible to take part in the self-help group of other countries where the self-help group is more active than korea. This would help people with developmental disablity realize the necessity of self-help group and justification for existence of themselves. Secondly, promoting the self-help group is needed to inform the still isolated people with developmental disability and their family. Thirdly, by conducting leader training education of people with developmental disability, the self-help group can be more controlled by themselves. Fourthly, To promote participation of people with developmental disability who need support, it is also important to guarantee enough time and working conditions for hired supporters. Lastly, To supporters, it is necessary to supporter training education on the self-help group where it can be place for learning about supporting people with developmental disability. Additionally, a place, such as a supporter-network, to share their difficulties and learning from experience in the self-help group is needed.
주제어
#발달장애인 자조집단
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.