도로 교통수단은 가마, 인력거, 증기 자동차, 디젤 자동차, 전기자동차 순으로 발전을 거듭하면서 사람들의 활동영역이 더욱 넓어졌다. 이동 시간을 절약하여 바쁘게 살아가는 현대인들에게 더 많은 일들을 할 수 있게 해준다. 하지만 자동차가 보편화 되고 사용량이 많아짐에 따라 차량 관련 사고가 증가하고 있다. 근래에는 각종 자동차의 부품이 전자화 되면서 급발진이라고 주장하는 원인에 의한 사고가 해마다 급증하고 있다. 자동차 급발진이란 아직까지 국내에서는 현상 자체가 공인된 사례가 없다. 하지만 일반적으로 자동차가 운전자의 제어 범위를 벗어나 의지와 상관없이 급격하게 가속되는 현상이라고 정의하고 있다. 본 논문에서는 자동차 급발진 시에 나타나는 엔진음을 추정하기 위해 youtube를 통해 구할 수 있는 급발진 주장 사례의 ...
도로 교통수단은 가마, 인력거, 증기 자동차, 디젤 자동차, 전기자동차 순으로 발전을 거듭하면서 사람들의 활동영역이 더욱 넓어졌다. 이동 시간을 절약하여 바쁘게 살아가는 현대인들에게 더 많은 일들을 할 수 있게 해준다. 하지만 자동차가 보편화 되고 사용량이 많아짐에 따라 차량 관련 사고가 증가하고 있다. 근래에는 각종 자동차의 부품이 전자화 되면서 급발진이라고 주장하는 원인에 의한 사고가 해마다 급증하고 있다. 자동차 급발진이란 아직까지 국내에서는 현상 자체가 공인된 사례가 없다. 하지만 일반적으로 자동차가 운전자의 제어 범위를 벗어나 의지와 상관없이 급격하게 가속되는 현상이라고 정의하고 있다. 본 논문에서는 자동차 급발진 시에 나타나는 엔진음을 추정하기 위해 youtube를 통해 구할 수 있는 급발진 주장 사례의 블랙박스 엔진 음원과 정상 차량 급가속의 블랙박스 엔진 음원을 분석하여 음향학적인 특징을 찾아 패턴을 분류했다. 자동차 엔진음이란 엔진이 동력을 생산하는 과정에서 엔진의 진동에 의해 발생하는 소음이다. 엔진 소음은 크게 연소 소음, 흡기 소음, 배기 소음, 냉각 소음으로 나눌 수 있으며 구동장치에서는 변속기 소음, 제동장치에서는 브레이크 소음, 부대장치에서는 부대장치 소음, 노면에서는 타이어 소음이 발생할 수 있다. 본 논문에서는 급발진 주장 사례를 토대로 급발진 현상을 추정하기 위해 블랙박스 상으로 녹음된 youtube 상에 존재하는 급발진 주장 사례 음원 5종(급발진 주장 차량_01, 급발진 주장 차량_02, 급발진 주장 차량_03, 급발진 주장 차량_04, 급발진 주장 차량_05)과 블랙박스 위치에서 녹음한 정상 차량의 급가속 음원 5종(정상 급가속 차량_01, 정상 급가속 차량_02, 정상 급가속 차량_03, 정상 급가속 차량_04, 정상 급가속 차량_05)을 사용하였다. 각 실험음원에서 나타나는 최고 주파수와 1초 전의 주파수, 그리고 최대 주파수를 이루기까지의 1초간의 상승치를 토대로 음향학적 분석을 통해 추정 rpm을 구하였으며 구해진 총 6가지의 음향학적 특성을 바탕으로 다차원 척도 분석을 통해 시각화 및 군집화 하였다. 실험 결과 급발진 주장 차량_05를 제외한 나머지 급발진 주장 차량에서 나타나는 음향학적 특성이 정상 급가속 차량 5종과 상이하게 나타나며 다른 군집을 이루는 것을 확인할 수 있다.
도로 교통수단은 가마, 인력거, 증기 자동차, 디젤 자동차, 전기자동차 순으로 발전을 거듭하면서 사람들의 활동영역이 더욱 넓어졌다. 이동 시간을 절약하여 바쁘게 살아가는 현대인들에게 더 많은 일들을 할 수 있게 해준다. 하지만 자동차가 보편화 되고 사용량이 많아짐에 따라 차량 관련 사고가 증가하고 있다. 근래에는 각종 자동차의 부품이 전자화 되면서 급발진이라고 주장하는 원인에 의한 사고가 해마다 급증하고 있다. 자동차 급발진이란 아직까지 국내에서는 현상 자체가 공인된 사례가 없다. 하지만 일반적으로 자동차가 운전자의 제어 범위를 벗어나 의지와 상관없이 급격하게 가속되는 현상이라고 정의하고 있다. 본 논문에서는 자동차 급발진 시에 나타나는 엔진음을 추정하기 위해 youtube를 통해 구할 수 있는 급발진 주장 사례의 블랙박스 엔진 음원과 정상 차량 급가속의 블랙박스 엔진 음원을 분석하여 음향학적인 특징을 찾아 패턴을 분류했다. 자동차 엔진음이란 엔진이 동력을 생산하는 과정에서 엔진의 진동에 의해 발생하는 소음이다. 엔진 소음은 크게 연소 소음, 흡기 소음, 배기 소음, 냉각 소음으로 나눌 수 있으며 구동장치에서는 변속기 소음, 제동장치에서는 브레이크 소음, 부대장치에서는 부대장치 소음, 노면에서는 타이어 소음이 발생할 수 있다. 본 논문에서는 급발진 주장 사례를 토대로 급발진 현상을 추정하기 위해 블랙박스 상으로 녹음된 youtube 상에 존재하는 급발진 주장 사례 음원 5종(급발진 주장 차량_01, 급발진 주장 차량_02, 급발진 주장 차량_03, 급발진 주장 차량_04, 급발진 주장 차량_05)과 블랙박스 위치에서 녹음한 정상 차량의 급가속 음원 5종(정상 급가속 차량_01, 정상 급가속 차량_02, 정상 급가속 차량_03, 정상 급가속 차량_04, 정상 급가속 차량_05)을 사용하였다. 각 실험음원에서 나타나는 최고 주파수와 1초 전의 주파수, 그리고 최대 주파수를 이루기까지의 1초간의 상승치를 토대로 음향학적 분석을 통해 추정 rpm을 구하였으며 구해진 총 6가지의 음향학적 특성을 바탕으로 다차원 척도 분석을 통해 시각화 및 군집화 하였다. 실험 결과 급발진 주장 차량_05를 제외한 나머지 급발진 주장 차량에서 나타나는 음향학적 특성이 정상 급가속 차량 5종과 상이하게 나타나며 다른 군집을 이루는 것을 확인할 수 있다.
Road transportation has been developed in the order of palanquin, rickshaw, steam car, diesel automobile, and electric vehicle, which allows people to do more things to modern people who are busy living by expanding their activity area and saving travel time. However, as automobile is universalized ...
Road transportation has been developed in the order of palanquin, rickshaw, steam car, diesel automobile, and electric vehicle, which allows people to do more things to modern people who are busy living by expanding their activity area and saving travel time. However, as automobile is universalized and amount used increases, vehicle-related accidents are increasing. In recent years, automobile parts are being digitized and accidents caused by unintended acceleration are increasing year by year. Although unintended acceleration of automobile has not yet been proven in Korea, it is generally defined that automobile accelerates beyond the operator's control range, regardless of operator's will. In this paper, we analyze the black box engine sound source of unintended acceleration opinion case and black box engine sound source of normal automobile rapid acceleration which can be obtained through youtube to estimate the engine sound in unintended acceleration of automobile, And classified the patterns. The automobile engine sound is the noise generated by the engine's vibration during engine power production. Engine noise can be classified into combustion noise, inhalation noise, exhaust noise, and cooling noise, and transmission noise, brake noise, and tire noise may occur in a driving device. In this paper, we used five unintended acceleration opinion case sources on youtube and five normal automobile rapid acceleration sources recorded in black box locations to estimate unintended acceleration phenomena based on unintended acceleration opinion case. Based on the highest frequency, 1 second ago frequency, and 1 second frequency increment in each experimental sound source, the estimated rpm was obtained from the acoustic analysis. Visualization and clustering were performed by multidimensional scaling analysis based on the obtained six acoustic characteristics. Experimental results show that the acoustical characteristics appearing in the unintended acceleration opinion automobile except unintended acceleration opinion automobile_05 are different from those of normal automobile rapid acceleration and It can be confirmed that it forms another cluster.
Road transportation has been developed in the order of palanquin, rickshaw, steam car, diesel automobile, and electric vehicle, which allows people to do more things to modern people who are busy living by expanding their activity area and saving travel time. However, as automobile is universalized and amount used increases, vehicle-related accidents are increasing. In recent years, automobile parts are being digitized and accidents caused by unintended acceleration are increasing year by year. Although unintended acceleration of automobile has not yet been proven in Korea, it is generally defined that automobile accelerates beyond the operator's control range, regardless of operator's will. In this paper, we analyze the black box engine sound source of unintended acceleration opinion case and black box engine sound source of normal automobile rapid acceleration which can be obtained through youtube to estimate the engine sound in unintended acceleration of automobile, And classified the patterns. The automobile engine sound is the noise generated by the engine's vibration during engine power production. Engine noise can be classified into combustion noise, inhalation noise, exhaust noise, and cooling noise, and transmission noise, brake noise, and tire noise may occur in a driving device. In this paper, we used five unintended acceleration opinion case sources on youtube and five normal automobile rapid acceleration sources recorded in black box locations to estimate unintended acceleration phenomena based on unintended acceleration opinion case. Based on the highest frequency, 1 second ago frequency, and 1 second frequency increment in each experimental sound source, the estimated rpm was obtained from the acoustic analysis. Visualization and clustering were performed by multidimensional scaling analysis based on the obtained six acoustic characteristics. Experimental results show that the acoustical characteristics appearing in the unintended acceleration opinion automobile except unintended acceleration opinion automobile_05 are different from those of normal automobile rapid acceleration and It can be confirmed that it forms another cluster.
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