초등학생 부모의 자아개념, 부모역량, 의사소통이 부모-자녀 관계성에 미치는 영향 The Effects of Self-Concept, Parental Competency, and Communication on Parent-Child Relationship in Primary School Parents원문보기
부모는 자신의 성장을 도모해야 하고, 사회적으로 직장이나 공동체 관계에 적응해야 하며, 자녀를 양육하고 성장시켜야 하는 복합적인 발달과업을 가지고 있다. 초등학생 부모는 자녀와의 긍정적 관계성을 형성함으로써 자녀의 성장을 촉진해야 한다. 이에 본 연구는 초등학교 학부모를 대상으로 부모의 자아개념, 부모역량, 의사소통이 부모-자녀 관계성에 미치는 영향에 대한 구조적 관계를 분석하고자 하였다. 이 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. 첫째, 초등학생 부모의 자아개념, 부모역량, 의사소통은 부모-자녀 관계성에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 둘째, 초등학생 부모의 자아개념, 부모역량은 의사소통에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 셋째, 초등학생 부모의 자아개념, 부모역량은 의사소통을 매개하여 부모-자녀 관계성에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 넷째, 초등학생 부모의 자아개념은 부모역량을 매개하여 의사소통, 부모-자녀 관계성에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 가설 검증을 위하여 연구모델Ⅰ과 동치모델인 연구모델Ⅱ를 설정하였다. 연구대상은 전국적으로 926명의 초등학교 학부모를 선정하였으며 ...
부모는 자신의 성장을 도모해야 하고, 사회적으로 직장이나 공동체 관계에 적응해야 하며, 자녀를 양육하고 성장시켜야 하는 복합적인 발달과업을 가지고 있다. 초등학생 부모는 자녀와의 긍정적 관계성을 형성함으로써 자녀의 성장을 촉진해야 한다. 이에 본 연구는 초등학교 학부모를 대상으로 부모의 자아개념, 부모역량, 의사소통이 부모-자녀 관계성에 미치는 영향에 대한 구조적 관계를 분석하고자 하였다. 이 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. 첫째, 초등학생 부모의 자아개념, 부모역량, 의사소통은 부모-자녀 관계성에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 둘째, 초등학생 부모의 자아개념, 부모역량은 의사소통에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 셋째, 초등학생 부모의 자아개념, 부모역량은 의사소통을 매개하여 부모-자녀 관계성에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 넷째, 초등학생 부모의 자아개념은 부모역량을 매개하여 의사소통, 부모-자녀 관계성에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 가설 검증을 위하여 연구모델Ⅰ과 동치모델인 연구모델Ⅱ를 설정하였다. 연구대상은 전국적으로 926명의 초등학교 학부모를 선정하였으며 온라인과 오프라인으로 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 연구도구로는 성인용 자아개념(SCI-Ⅱ), 연구자가 단축화한 부모역량, 부모용 의사소통, 부모용으로 수정한 부모-자녀 관계성 측정 도구를 사용하였으며, 내용타당도, 요인분석, 신뢰도 검사를 실시하였다. 분석 방법은 AMOS 23을 활용하여 구조방정식모델로 구조경로를 확인하고 부트스트랩, Sobel test 방법으로 매개효과를 검증하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 자아개념은 의사소통 및 부모-자녀 관계성에 직접효과가 유의하지 않았으나 부모역량은 의사소통에, 의사소통과 부모역량은 부모-자녀 관계성에 직접효과 정(+)적으로 유의하게 나타났다. 둘째, 부모의 자아개념은 의사소통을 매개하여 부모-자녀 관계성에 미치는 간접효과가 유의하지 않았으나, 부모역량은 의사소통을 매개하여 부모-자녀 관계성에 미치는 간접효과가 정(+)적으로 유의하게 나타났다. 셋째, 부모의 자아개념은 부모역량을 매개하여 의사소, 부모-자녀 관계성에 미치는 간접효과가 정(+)적으로 유의하게 나타났다. 따라서 초등학생 부모의 부모역량은 부모-자녀 관계성을 높이는 직접적인 요인이며, 의사소통을 매개하여 부모-자녀 관계성에 영향을 주는 요인임이 확인되었다. 또한 부모 자아개념은 부모역량에 영향을 줌으로써 부모-자녀 관계성에 영향을 미치는 원인적 요인이며, 부모의 자아개념은 부모역량을 강화할 때만 부모-자녀 관계성에 긍정적 영향을 미치게 된다는 점을 확인하였다. 이에 본 연구에서는 부모-자녀 관계성을 높이기 위해서 부모 자아개념과 부모역량을 높여야 한다는 점과, 자아개념, 부모역량, 의사소통을 높이기 위한 부모교육의 필요성을 제언하였다.
부모는 자신의 성장을 도모해야 하고, 사회적으로 직장이나 공동체 관계에 적응해야 하며, 자녀를 양육하고 성장시켜야 하는 복합적인 발달과업을 가지고 있다. 초등학생 부모는 자녀와의 긍정적 관계성을 형성함으로써 자녀의 성장을 촉진해야 한다. 이에 본 연구는 초등학교 학부모를 대상으로 부모의 자아개념, 부모역량, 의사소통이 부모-자녀 관계성에 미치는 영향에 대한 구조적 관계를 분석하고자 하였다. 이 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구가설을 설정하였다. 첫째, 초등학생 부모의 자아개념, 부모역량, 의사소통은 부모-자녀 관계성에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 둘째, 초등학생 부모의 자아개념, 부모역량은 의사소통에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 셋째, 초등학생 부모의 자아개념, 부모역량은 의사소통을 매개하여 부모-자녀 관계성에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 넷째, 초등학생 부모의 자아개념은 부모역량을 매개하여 의사소통, 부모-자녀 관계성에 정(+)적 영향을 미칠 것이다. 가설 검증을 위하여 연구모델Ⅰ과 동치모델인 연구모델Ⅱ를 설정하였다. 연구대상은 전국적으로 926명의 초등학교 학부모를 선정하였으며 온라인과 오프라인으로 설문지를 통해 자료를 수집하였다. 연구도구로는 성인용 자아개념(SCI-Ⅱ), 연구자가 단축화한 부모역량, 부모용 의사소통, 부모용으로 수정한 부모-자녀 관계성 측정 도구를 사용하였으며, 내용타당도, 요인분석, 신뢰도 검사를 실시하였다. 분석 방법은 AMOS 23을 활용하여 구조방정식모델로 구조경로를 확인하고 부트스트랩, Sobel test 방법으로 매개효과를 검증하였다. 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모의 자아개념은 의사소통 및 부모-자녀 관계성에 직접효과가 유의하지 않았으나 부모역량은 의사소통에, 의사소통과 부모역량은 부모-자녀 관계성에 직접효과 정(+)적으로 유의하게 나타났다. 둘째, 부모의 자아개념은 의사소통을 매개하여 부모-자녀 관계성에 미치는 간접효과가 유의하지 않았으나, 부모역량은 의사소통을 매개하여 부모-자녀 관계성에 미치는 간접효과가 정(+)적으로 유의하게 나타났다. 셋째, 부모의 자아개념은 부모역량을 매개하여 의사소, 부모-자녀 관계성에 미치는 간접효과가 정(+)적으로 유의하게 나타났다. 따라서 초등학생 부모의 부모역량은 부모-자녀 관계성을 높이는 직접적인 요인이며, 의사소통을 매개하여 부모-자녀 관계성에 영향을 주는 요인임이 확인되었다. 또한 부모 자아개념은 부모역량에 영향을 줌으로써 부모-자녀 관계성에 영향을 미치는 원인적 요인이며, 부모의 자아개념은 부모역량을 강화할 때만 부모-자녀 관계성에 긍정적 영향을 미치게 된다는 점을 확인하였다. 이에 본 연구에서는 부모-자녀 관계성을 높이기 위해서 부모 자아개념과 부모역량을 높여야 한다는 점과, 자아개념, 부모역량, 의사소통을 높이기 위한 부모교육의 필요성을 제언하였다.
Parents have a complex developmental task that must promote their growth, adapt socially to work or community relationships, and nurture and grow their children. Parents of primary students should promote their children's growth by forming positive relationships with their children. The purpose of t...
Parents have a complex developmental task that must promote their growth, adapt socially to work or community relationships, and nurture and grow their children. Parents of primary students should promote their children's growth by forming positive relationships with their children. The purpose of this study was to analyze the structural relationship between parents' self-concept, parental competency, and communication on parent-child relationship for primary school parents. To achieve this goal, the following research hypotheses were established. First, self-concept, parent competence, and communication of primary school students' parents will have a positive effect on parent-child relationship. Second, the self-concept of parents and parental competency of primary school students will have a positive effect on communication. Third, self-concept and parent competency of primary school students will positively influence parent-child relationship through communication. Fourth, self-concept of primary school students parents will have a positive effect on communication and parent-child relationship through mediation of parent competency. For the hypothesis test, the research model Ⅰ, which is equivalent to the research model Ⅰ, was set up. A total of 926 elementary school parents were selected for the study nationwide. Data were collected online and offline through questionnaires. As a research tool, we used adult self concept(SCI-Ⅱ), shortened parental competency, parent communication, and parent-child relationship measurement tool modified for parents, content validity, factor analysis. The analysis method used AMOS 23 to verify the structural effect of the structural equation model and verify the mediating effect by bootstrap and Sobel test method. The main results are as follows. First, parental self-concept did not have direct effect on communication and parent-child relationship, but parental competency had a positive effect on communication, communication and parental competence had direct effect on parent-child relationship. Second, the indirect effect of parental self-concept on communication of parent-child relationship was not significant, but parental competence had a positive(+) indirect effect on parent appear. Third, the parent's self-concept was positively(+) indirectly influenced by parents' competency on doctor and parent child relationship. Therefore, parental competency of primary school parents is a direct factor for enhancing parent-child relationship, and it is confirmed that it is a factor influencing parent-child relationship through communication. In addition, the parent self concept is a causal factor influencing the parent-child relationship by influencing the parent competency, and the self-concept of the parent affects the parent-child relationship only when the parent competency is strengthened. In this study, it was suggested that parents' self-concept and parental competency should be increased in order to enhance parent-child relationship, and the necessity of parent education to enhance self-concept, parental competency and communication.
Parents have a complex developmental task that must promote their growth, adapt socially to work or community relationships, and nurture and grow their children. Parents of primary students should promote their children's growth by forming positive relationships with their children. The purpose of this study was to analyze the structural relationship between parents' self-concept, parental competency, and communication on parent-child relationship for primary school parents. To achieve this goal, the following research hypotheses were established. First, self-concept, parent competence, and communication of primary school students' parents will have a positive effect on parent-child relationship. Second, the self-concept of parents and parental competency of primary school students will have a positive effect on communication. Third, self-concept and parent competency of primary school students will positively influence parent-child relationship through communication. Fourth, self-concept of primary school students parents will have a positive effect on communication and parent-child relationship through mediation of parent competency. For the hypothesis test, the research model Ⅰ, which is equivalent to the research model Ⅰ, was set up. A total of 926 elementary school parents were selected for the study nationwide. Data were collected online and offline through questionnaires. As a research tool, we used adult self concept(SCI-Ⅱ), shortened parental competency, parent communication, and parent-child relationship measurement tool modified for parents, content validity, factor analysis. The analysis method used AMOS 23 to verify the structural effect of the structural equation model and verify the mediating effect by bootstrap and Sobel test method. The main results are as follows. First, parental self-concept did not have direct effect on communication and parent-child relationship, but parental competency had a positive effect on communication, communication and parental competence had direct effect on parent-child relationship. Second, the indirect effect of parental self-concept on communication of parent-child relationship was not significant, but parental competence had a positive(+) indirect effect on parent appear. Third, the parent's self-concept was positively(+) indirectly influenced by parents' competency on doctor and parent child relationship. Therefore, parental competency of primary school parents is a direct factor for enhancing parent-child relationship, and it is confirmed that it is a factor influencing parent-child relationship through communication. In addition, the parent self concept is a causal factor influencing the parent-child relationship by influencing the parent competency, and the self-concept of the parent affects the parent-child relationship only when the parent competency is strengthened. In this study, it was suggested that parents' self-concept and parental competency should be increased in order to enhance parent-child relationship, and the necessity of parent education to enhance self-concept, parental competency and communication.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.