[학위논문]특성화고등학교 학생의 핵심직업능력 중요도 분석 : 수산·해운 전공 교사를 대상으로 An Analysis on the Importance of Core Occupational Competency for Specialized High School Students with a Special Reference to Fisheries and Maritime Teachers원문보기
본 연구의 목적은 수산·해운 분야 교사가 인식하는 특성화고등학교 학생이 갖추어야 할 핵심직업능력의 중요도를 분석하는 데 있다. 연구 목적 달성을 위해 문헌을 고찰하였고, 이를 토대로 수산·해운 분야의 직업교육 전문가들로 구성된 포커스 그룹 인터뷰, 전문가 심층 면담으로 수산·해운 산업에서 요구하는 직무수행능력을 도출하여 국가직무능력표준(NCS)의 직업기초능력 평가 영역과 더불어 설문지를 구성하였다. 설문 조사는 수산·해운 직업기초능력 부분과 직무수행능력 부분으로 구분하여 ...
본 연구의 목적은 수산·해운 분야 교사가 인식하는 특성화고등학교 학생이 갖추어야 할 핵심직업능력의 중요도를 분석하는 데 있다. 연구 목적 달성을 위해 문헌을 고찰하였고, 이를 토대로 수산·해운 분야의 직업교육 전문가들로 구성된 포커스 그룹 인터뷰, 전문가 심층 면담으로 수산·해운 산업에서 요구하는 직무수행능력을 도출하여 국가직무능력표준(NCS)의 직업기초능력 평가 영역과 더불어 설문지를 구성하였다. 설문 조사는 수산·해운 직업기초능력 부분과 직무수행능력 부분으로 구분하여 AHP 조사 기법을 적용하여 핵심직업능력의 중요도를 분석하였다. 이들 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 직업기초능력 10개 대영역의 상대적 중요도 결과를 보면, 가장 중요도가 높은 1순위는 문제해결능력과 직업윤리이었고, 다음 순위로 기술능력과 대인관계능력이 동일하게 높게 확인되었다. 하위 세부요소 34개의 순위를 확인한 결과, ① 문제처리능력, ② 기술적용능력, ③ 공동체윤리, ④ 근로윤리, ⑤ 컴퓨터활용능력, 기술이해능력, 사고력이 1순위에서 5순위로 포진되었다. 그리고 승선집단과 비승선집단의 상대적 중요도에서 높은 순위로는 문제해결능력, 기술능력, 직업윤리, 대인관계능력으로 확인되었다. 하위 세부요소에 대한 집단간 비교에서 ① 문제처리능력, ② 근로윤리, ③ 공동체윤리, ④ 기술적용능력, ⑤ 사고력이 1순위에서 5순위로 포진되었다. 둘째, 수산·해운 분야 핵심직무수행능력 7개 대영역의 상대적 중요도 결과를 보면, 해양안전관리능력과 선박운항기술능력의 중요도가 동일하게 가장 높게 나타났고, 다음으로 해양생산기술능력, 해양준법성윤리 순이었다. 하위 세부요소 21개에 대한 중요도를 보면, ① 선박운항, ② 선박조난과 구명기기 조작, ③ 수영·익수자 구조와 인공호흡, ④ 수산물 생산·양식, ⑤ 해상화재와 안전관리 등으로 1순위에서 5순위로 나타났다. 승선집단과 비승선집단간의 상대적 중요도에서도 상위 5위까지 선박운항, 선박조난과 구명기기조작, 수영·익수자 구조와 인공호흡, 해상화재와 안전관리, 수산물 생산·양식 등이 포함되었다. 이상의 연구결과를 종합하면 수산·해운 분야에서도 직업기초능력은 제4차 산업혁명 시대에 요구되는 미래 인재가 갖추어야 할 복합문제해결능력과 동일하게 일반적인 직업인으로 갖추어야 할 능력으로 문제해결능력을 가장 중요한 것으로 인식하고 있음을 보여 주고 있다. 또한 기술능력과 직업윤리가 높은 것은 졸업 후 취업으로 진로 설정 가능성이 높다는 것을 알 수 있다. 그리고 미래의 수산·해운 분야 직업의 특성상 직업 진입 초기부터 바다에 관한 기초적인 지식과 기술, 태도를 갖추지 않는다면 직업인으로 활동하는 데 많은 어려움을 겪을 수 있다고 보고 있다. 이는 직업의 특성상 해양이라는 제한된 근로환경 조건이 직업 활동에서 가장 우선적으로 극복되어야 한다는 것과 해양 활동에서 필수적인 선박이용기술이 가장 중요하다는 것을 입증하고 있다. 따라서 산업계의 요구가 반영된 수요자 중심의 차별화된 교육을 위하여 학생이 갖추어야 할 핵심직업능력을 교육과정에 반영하여 수산·해운 산업 발전에 기여하는 인재 양성의 필요성이 요구된다.
본 연구의 목적은 수산·해운 분야 교사가 인식하는 특성화고등학교 학생이 갖추어야 할 핵심직업능력의 중요도를 분석하는 데 있다. 연구 목적 달성을 위해 문헌을 고찰하였고, 이를 토대로 수산·해운 분야의 직업교육 전문가들로 구성된 포커스 그룹 인터뷰, 전문가 심층 면담으로 수산·해운 산업에서 요구하는 직무수행능력을 도출하여 국가직무능력표준(NCS)의 직업기초능력 평가 영역과 더불어 설문지를 구성하였다. 설문 조사는 수산·해운 직업기초능력 부분과 직무수행능력 부분으로 구분하여 AHP 조사 기법을 적용하여 핵심직업능력의 중요도를 분석하였다. 이들 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 직업기초능력 10개 대영역의 상대적 중요도 결과를 보면, 가장 중요도가 높은 1순위는 문제해결능력과 직업윤리이었고, 다음 순위로 기술능력과 대인관계능력이 동일하게 높게 확인되었다. 하위 세부요소 34개의 순위를 확인한 결과, ① 문제처리능력, ② 기술적용능력, ③ 공동체윤리, ④ 근로윤리, ⑤ 컴퓨터활용능력, 기술이해능력, 사고력이 1순위에서 5순위로 포진되었다. 그리고 승선집단과 비승선집단의 상대적 중요도에서 높은 순위로는 문제해결능력, 기술능력, 직업윤리, 대인관계능력으로 확인되었다. 하위 세부요소에 대한 집단간 비교에서 ① 문제처리능력, ② 근로윤리, ③ 공동체윤리, ④ 기술적용능력, ⑤ 사고력이 1순위에서 5순위로 포진되었다. 둘째, 수산·해운 분야 핵심직무수행능력 7개 대영역의 상대적 중요도 결과를 보면, 해양안전관리능력과 선박운항기술능력의 중요도가 동일하게 가장 높게 나타났고, 다음으로 해양생산기술능력, 해양준법성윤리 순이었다. 하위 세부요소 21개에 대한 중요도를 보면, ① 선박운항, ② 선박조난과 구명기기 조작, ③ 수영·익수자 구조와 인공호흡, ④ 수산물 생산·양식, ⑤ 해상화재와 안전관리 등으로 1순위에서 5순위로 나타났다. 승선집단과 비승선집단간의 상대적 중요도에서도 상위 5위까지 선박운항, 선박조난과 구명기기조작, 수영·익수자 구조와 인공호흡, 해상화재와 안전관리, 수산물 생산·양식 등이 포함되었다. 이상의 연구결과를 종합하면 수산·해운 분야에서도 직업기초능력은 제4차 산업혁명 시대에 요구되는 미래 인재가 갖추어야 할 복합문제해결능력과 동일하게 일반적인 직업인으로 갖추어야 할 능력으로 문제해결능력을 가장 중요한 것으로 인식하고 있음을 보여 주고 있다. 또한 기술능력과 직업윤리가 높은 것은 졸업 후 취업으로 진로 설정 가능성이 높다는 것을 알 수 있다. 그리고 미래의 수산·해운 분야 직업의 특성상 직업 진입 초기부터 바다에 관한 기초적인 지식과 기술, 태도를 갖추지 않는다면 직업인으로 활동하는 데 많은 어려움을 겪을 수 있다고 보고 있다. 이는 직업의 특성상 해양이라는 제한된 근로환경 조건이 직업 활동에서 가장 우선적으로 극복되어야 한다는 것과 해양 활동에서 필수적인 선박이용기술이 가장 중요하다는 것을 입증하고 있다. 따라서 산업계의 요구가 반영된 수요자 중심의 차별화된 교육을 위하여 학생이 갖추어야 할 핵심직업능력을 교육과정에 반영하여 수산·해운 산업 발전에 기여하는 인재 양성의 필요성이 요구된다.
The purpose of the study was to analyze the importance of core occupational abilities that fisheries and maritime teachers recognize specialized high school students should have. In order to achieve the purpose of this study, we reviewed the related literatures and conducted in-depth interviews...
The purpose of the study was to analyze the importance of core occupational abilities that fisheries and maritime teachers recognize specialized high school students should have. In order to achieve the purpose of this study, we reviewed the related literatures and conducted in-depth interviews with the focus groups consisting of experts in vocational education in fisheries and marine fields. We organized a survey designed to identify essential job skills required by the fisheries and maritime industry. The survey questionnaires were combined with occupational skills included in The National Competency Standards (NCS). The questionnaire was divided into two parts.- One was an area for the basic occupational ability required in fisheries and marine industry and the other is an area related to job performance. The importance of core job competence was analyzed by applying the Analytical Hierarchy Process (AHP) survey technique. The results of these studies were summarized as follows: First, in the relative importance of the 10 basic occupational abilities, problem solving ability and work ethics were the most important, followed by technical ability and ability of interpersonal relation. As a result of examining the 34 sub-components, problem-solving ability, adaptability of skills, community ethics, work ethics and computer application ability, adaptability of skills, ability to think were ranked from the first to the fifth. The relative importance of basic occupational abilities was also examined by groups (boarding vs. non-boarding). The most important basic occupational ability was problem-solving, followed by work ethics, community ethics, and then adaptability of skills, ability to think were ranked from the first to the fifth. Second, in a study of relative importance of seven major areas specific to job performance in marine and maritime fields, maritime safety and management ability, and technical ability to operate ships were found to be equally most important followed by marine production technology ability and marine ethics compliance. In 21 sub-components involved in , the relative importance ranked from first to fifth were ship operation, vessel distress and life-saving device operation, swimming, drowner rescue and artificial respiration, aquatic production, and aquaculture, maritime fire and safety management. Among the relative importance of skills for job performance by the group (boarding vs non-boarding), the top five skills included vessel maneuvering, vessel mistress and rescue operations, swimming· drowner rescue and artificial respiration, maritime fire and safety management, fisheries production, aquaculture. In summary, the results of this study suggested that experts in the fields of fisheries and maritime recognize that the most important basic skill in this field is problem-solving ability, which is necessarily essential skills in other occupations as well. Among the talents necessary in the coming the forth industrial revolution era, the complex problem-solving skill was the most important ability for all kinds of occupational fields. Additionally, the higher technical ability and the work ethic were also core skills for the fields. Due to the unique environment and scenarios encountered by workers in fisheries and maritime industries, having basic knowledge and attitudes about the sea from an individual’s early career will be a key in overcoming these challenges. It was highly recommended that the essential skills identified in this study should be emphasized in school curriculum in order to give students a relevant and specialized education in preparing to be successful contributors to the fisheries and maritime industry.
The purpose of the study was to analyze the importance of core occupational abilities that fisheries and maritime teachers recognize specialized high school students should have. In order to achieve the purpose of this study, we reviewed the related literatures and conducted in-depth interviews with the focus groups consisting of experts in vocational education in fisheries and marine fields. We organized a survey designed to identify essential job skills required by the fisheries and maritime industry. The survey questionnaires were combined with occupational skills included in The National Competency Standards (NCS). The questionnaire was divided into two parts.- One was an area for the basic occupational ability required in fisheries and marine industry and the other is an area related to job performance. The importance of core job competence was analyzed by applying the Analytical Hierarchy Process (AHP) survey technique. The results of these studies were summarized as follows: First, in the relative importance of the 10 basic occupational abilities, problem solving ability and work ethics were the most important, followed by technical ability and ability of interpersonal relation. As a result of examining the 34 sub-components, problem-solving ability, adaptability of skills, community ethics, work ethics and computer application ability, adaptability of skills, ability to think were ranked from the first to the fifth. The relative importance of basic occupational abilities was also examined by groups (boarding vs. non-boarding). The most important basic occupational ability was problem-solving, followed by work ethics, community ethics, and then adaptability of skills, ability to think were ranked from the first to the fifth. Second, in a study of relative importance of seven major areas specific to job performance in marine and maritime fields, maritime safety and management ability, and technical ability to operate ships were found to be equally most important followed by marine production technology ability and marine ethics compliance. In 21 sub-components involved in , the relative importance ranked from first to fifth were ship operation, vessel distress and life-saving device operation, swimming, drowner rescue and artificial respiration, aquatic production, and aquaculture, maritime fire and safety management. Among the relative importance of skills for job performance by the group (boarding vs non-boarding), the top five skills included vessel maneuvering, vessel mistress and rescue operations, swimming· drowner rescue and artificial respiration, maritime fire and safety management, fisheries production, aquaculture. In summary, the results of this study suggested that experts in the fields of fisheries and maritime recognize that the most important basic skill in this field is problem-solving ability, which is necessarily essential skills in other occupations as well. Among the talents necessary in the coming the forth industrial revolution era, the complex problem-solving skill was the most important ability for all kinds of occupational fields. Additionally, the higher technical ability and the work ethic were also core skills for the fields. Due to the unique environment and scenarios encountered by workers in fisheries and maritime industries, having basic knowledge and attitudes about the sea from an individual’s early career will be a key in overcoming these challenges. It was highly recommended that the essential skills identified in this study should be emphasized in school curriculum in order to give students a relevant and specialized education in preparing to be successful contributors to the fisheries and maritime industry.
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