2018년 3월, 2015 개정 교육과정에 따라 새롭게 집필된 교과서가 학교교육현장에서 사용되기 시작했다. 현재의 검정 교과서 체제에서 교과서의 구성 및 내용 요소들은 출판사에 따라 차이를 보인다. 이것은 ‘문학’ 영역에서도 두드러지게 나타나는데, 하나의 성취기준 하에 각각의 교과서가 다루고 있는 작품과 학습활동 구성이 다르게 나타난다는 점을 통해 알 수 있다.
본 연구는 이러한 점에 주목하여 개정된 11종 국어 교과서의 현대소설 수록 양상 및 학습활동에 대하여 면밀히 분석하고 고찰하였다. 다양한 문학 갈래 중에서도 현대소...
2018년 3월, 2015 개정 교육과정에 따라 새롭게 집필된 교과서가 학교교육현장에서 사용되기 시작했다. 현재의 검정 교과서 체제에서 교과서의 구성 및 내용 요소들은 출판사에 따라 차이를 보인다. 이것은 ‘문학’ 영역에서도 두드러지게 나타나는데, 하나의 성취기준 하에 각각의 교과서가 다루고 있는 작품과 학습활동 구성이 다르게 나타난다는 점을 통해 알 수 있다.
본 연구는 이러한 점에 주목하여 개정된 11종 국어 교과서의 현대소설 수록 양상 및 학습활동에 대하여 면밀히 분석하고 고찰하였다. 다양한 문학 갈래 중에서도 현대소설을 연구 대상으로 삼은 것은 현대소설이 담고 있는 삶의 완결된 모습이 학생들의 가치관 형성에 끼치는 영향이 지대하다고 판단하였기 때문이다.
이에 따라 성취기준에 따른 교과서별 현대소설 수록 양상을 살펴보고, 성취기준에 부합하는 작품과 학습활동이 적절히 수록되었는가에 대해 고찰하였다. 또한 교과서 수록 현대소설을 작가별, 시대별, 분량별, 주제별로 분석하고 개선하여야 할 점에 대해 논의하였다.
이를 통해 현행 국어 교과서의 현대소설 수록 양상 및 학습활동에 문제점이 있음을 지적하고, 이에 대한 제언과 현대소설 교육이 지향해야 할 방향에 대해 제시하였다.
핵심어: 2015 개정 교육과정, 국어 교과서, 현대소설, 학습활동
2018년 3월, 2015 개정 교육과정에 따라 새롭게 집필된 교과서가 학교교육현장에서 사용되기 시작했다. 현재의 검정 교과서 체제에서 교과서의 구성 및 내용 요소들은 출판사에 따라 차이를 보인다. 이것은 ‘문학’ 영역에서도 두드러지게 나타나는데, 하나의 성취기준 하에 각각의 교과서가 다루고 있는 작품과 학습활동 구성이 다르게 나타난다는 점을 통해 알 수 있다.
본 연구는 이러한 점에 주목하여 개정된 11종 국어 교과서의 현대소설 수록 양상 및 학습활동에 대하여 면밀히 분석하고 고찰하였다. 다양한 문학 갈래 중에서도 현대소설을 연구 대상으로 삼은 것은 현대소설이 담고 있는 삶의 완결된 모습이 학생들의 가치관 형성에 끼치는 영향이 지대하다고 판단하였기 때문이다.
이에 따라 성취기준에 따른 교과서별 현대소설 수록 양상을 살펴보고, 성취기준에 부합하는 작품과 학습활동이 적절히 수록되었는가에 대해 고찰하였다. 또한 교과서 수록 현대소설을 작가별, 시대별, 분량별, 주제별로 분석하고 개선하여야 할 점에 대해 논의하였다.
이를 통해 현행 국어 교과서의 현대소설 수록 양상 및 학습활동에 문제점이 있음을 지적하고, 이에 대한 제언과 현대소설 교육이 지향해야 할 방향에 대해 제시하였다.
핵심어: 2015 개정 교육과정, 국어 교과서, 현대소설, 학습활동
March of 2018, the new Korean language textbook, which was renewed based on initiated its use in public schools and related educational field. Under the current system on authorized textbooks, the composition and contents of textbook differ depending on its publisher. Such phenomenon is also appare...
March of 2018, the new Korean language textbook, which was renewed based on initiated its use in public schools and related educational field. Under the current system on authorized textbooks, the composition and contents of textbook differ depending on its publisher. Such phenomenon is also apparent in the field of ‘literature’. The distinct pieces on each of them prove such fact.
In regards to the mentioned fact, this study aims to thoroughly analyze eleven different Korean language textbooks, those ones that have been revised. Especially, it focused on how the modern novel section is composed within the book and how the book gives direction to the potential readers. The reason why the modern novel was selected as the research subject is that the lives that are described In a novel – usually it presents a completed life - can significantly affect the value formation of a student.
Therefore, this paper examined the modern novels included in each textbook and also researched whether the novel pieces or leaning activities that satisfy the achievement standard are embodied in a proper way. Moreover, this paper classified the modern novels based on their authors, period, quantity and subject and then analyzed them and improvement points of each one of them.
The results of this study revealed the problems that the current Korean language textbooks have on the composition of modern novels and guidelines for student activity. A suggestion on such current situation, and at the same time, the path which future modern novel education should head to have been suggested as well.
key words: 2015 revised curriculum, Korean language textbook, modern novel, learning activity
March of 2018, the new Korean language textbook, which was renewed based on initiated its use in public schools and related educational field. Under the current system on authorized textbooks, the composition and contents of textbook differ depending on its publisher. Such phenomenon is also apparent in the field of ‘literature’. The distinct pieces on each of them prove such fact.
In regards to the mentioned fact, this study aims to thoroughly analyze eleven different Korean language textbooks, those ones that have been revised. Especially, it focused on how the modern novel section is composed within the book and how the book gives direction to the potential readers. The reason why the modern novel was selected as the research subject is that the lives that are described In a novel – usually it presents a completed life - can significantly affect the value formation of a student.
Therefore, this paper examined the modern novels included in each textbook and also researched whether the novel pieces or leaning activities that satisfy the achievement standard are embodied in a proper way. Moreover, this paper classified the modern novels based on their authors, period, quantity and subject and then analyzed them and improvement points of each one of them.
The results of this study revealed the problems that the current Korean language textbooks have on the composition of modern novels and guidelines for student activity. A suggestion on such current situation, and at the same time, the path which future modern novel education should head to have been suggested as well.
key words: 2015 revised curriculum, Korean language textbook, modern novel, learning activity
주제어
#2015 개정 교육과정 국어 교과서 현대소설 학습활동 2015 revised curriculum Korean language textbook modern novel learning activity
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.