미래사회로 나아갈수록, 사회 구성원이 서로 협력하며 하나의 공동체를 이루는 것이 무엇보다 중요한 가치로 손꼽히고 있다. 하지만 현대 우리 사회는 갈수록 사회 구성원간의 갈등이 커지고 있으며, 그 양상도 매우 복잡하게 나타나고 있는 실정이다. 특히 부당한 이유로, 특정 사회 집단이나 구성원을 차별하는 행위 및 사고가 심각한 사회문제로 대두되고 있다. 그리고 이러한 차별적 태도는 언어 사용에서 가장 먼저 드러난다. 본 연구는 이를 해결할 수 있는 방법의 일환으로, ‘차별적 언어 표현의 개선 방안’을 모색하고자 하였다. 차별적 언어 표현은 언어 사용의 문제이므로, 언어를 도구로 삼고 그 자체를 목표로 하는 국어 교육 영역에서 가장 먼저 다루어야 할 것이다. 이에 본고는 차별적 언어 표현 개선을 위하여, 국어 교육이 지녀야 할 역할과 방향성에 대해 살펴보는 것을 주요 목적으로 삼았다. 본 연구의 전개 과정은 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장에서는 아직 완전하게 정립되지 않은 차별적 언어 표현의 개념을, 그와 관련한 연구들을 살펴봄으로써 다시 논의해 보았다. 그 과정에서 차별적 언어 표현의 정의를 ‘사회의 특정 집단이나 개인에 대한 편견을 지니고 그를 향해 차별적 의도를 드러낸, 혹은 그를 향한 차별적 관념이 기저에 깔려있는 단어, 구, 문장으로 이루어진 표현’으로 설정하였다. 또한 그간의 논의를 분석 및 비교하여, 중등 국어과 교육과정에서 적절하게 활용할 수 있는 차별적 언어 표현의 유형을 도출하였다. Ⅲ장에서는 국어 교육에서의 차별적 언어 표현 개선을 위한 노력을 분석하였다. 중등 국어과 교육과정에서는, 차별적 언어 표현의 개선을 위한 교육 내용이 고등학교 1학년 학습자를 대상으로 편성되어있다. 이를 살펴보기 위해 가까운 교육과정인 ‘2011년 개정 국어과 교육과정’과, 현행 교육과정인 ‘2015년 개정 국어과 교육과정’의 해당 내용을 들여다보았다. 더불어 각각에 따른 실제 교과서가 어떻게 구현되어 있는지, 그 양상을 분석하였다. 이를 통해 기존 국어과 교육과정과, 그에 따른 교과서가 지닌 의의 및 한계를 살펴보았다. Ⅳ장에서는 Ⅱ장과 Ⅲ장의 내용을 바탕으로 차별적 언어 표현의 개선을 위한 국어 교육이, 어떠한 방향성을 띠고 어떠한 내용을 담아야 하는지 논하였다. 특히 미래사회에서 학습자가 반드시 지녀야 할, ...
미래사회로 나아갈수록, 사회 구성원이 서로 협력하며 하나의 공동체를 이루는 것이 무엇보다 중요한 가치로 손꼽히고 있다. 하지만 현대 우리 사회는 갈수록 사회 구성원간의 갈등이 커지고 있으며, 그 양상도 매우 복잡하게 나타나고 있는 실정이다. 특히 부당한 이유로, 특정 사회 집단이나 구성원을 차별하는 행위 및 사고가 심각한 사회문제로 대두되고 있다. 그리고 이러한 차별적 태도는 언어 사용에서 가장 먼저 드러난다. 본 연구는 이를 해결할 수 있는 방법의 일환으로, ‘차별적 언어 표현의 개선 방안’을 모색하고자 하였다. 차별적 언어 표현은 언어 사용의 문제이므로, 언어를 도구로 삼고 그 자체를 목표로 하는 국어 교육 영역에서 가장 먼저 다루어야 할 것이다. 이에 본고는 차별적 언어 표현 개선을 위하여, 국어 교육이 지녀야 할 역할과 방향성에 대해 살펴보는 것을 주요 목적으로 삼았다. 본 연구의 전개 과정은 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장에서는 아직 완전하게 정립되지 않은 차별적 언어 표현의 개념을, 그와 관련한 연구들을 살펴봄으로써 다시 논의해 보았다. 그 과정에서 차별적 언어 표현의 정의를 ‘사회의 특정 집단이나 개인에 대한 편견을 지니고 그를 향해 차별적 의도를 드러낸, 혹은 그를 향한 차별적 관념이 기저에 깔려있는 단어, 구, 문장으로 이루어진 표현’으로 설정하였다. 또한 그간의 논의를 분석 및 비교하여, 중등 국어과 교육과정에서 적절하게 활용할 수 있는 차별적 언어 표현의 유형을 도출하였다. Ⅲ장에서는 국어 교육에서의 차별적 언어 표현 개선을 위한 노력을 분석하였다. 중등 국어과 교육과정에서는, 차별적 언어 표현의 개선을 위한 교육 내용이 고등학교 1학년 학습자를 대상으로 편성되어있다. 이를 살펴보기 위해 가까운 교육과정인 ‘2011년 개정 국어과 교육과정’과, 현행 교육과정인 ‘2015년 개정 국어과 교육과정’의 해당 내용을 들여다보았다. 더불어 각각에 따른 실제 교과서가 어떻게 구현되어 있는지, 그 양상을 분석하였다. 이를 통해 기존 국어과 교육과정과, 그에 따른 교과서가 지닌 의의 및 한계를 살펴보았다. Ⅳ장에서는 Ⅱ장과 Ⅲ장의 내용을 바탕으로 차별적 언어 표현의 개선을 위한 국어 교육이, 어떠한 방향성을 띠고 어떠한 내용을 담아야 하는지 논하였다. 특히 미래사회에서 학습자가 반드시 지녀야 할, 핵심역량을 함양하는 과정에 기여할 수 있도록 초점을 두었다. 또한 Ⅲ장에서 살펴본 기존의 교육과정과 교과서가 지닌 의의를 부각하고, 한계는 보완하여 ‘차별적 언어 표현 개선을 위한 국어과 교육과정’을 새로이 구성하였다. 나아가 그에 따른 실제 교과서 내용을 구성해봄으로써, 차별적 언어 표현 개선을 위한 국어 교육의 효과적 실현 방안을 제안하였다. 하지만 본 연구 결과에 따른 실제 교수 및 학습 과정안을 도출하지 못한 데에 아쉬움이 남는다. 본고에서 제안한 교육과정 및 교과서 내용을 반영한 교수 · 학습 지도안의 구성과, 그에 따른 실제 수업 효과에 대한 분석이 후속 연구의 과제로 남는다.
※핵심어: 차별적 언어 표현, 차별표현, 국어교육, 국어과 교육과정, 국어 교과서, 고등학교 1학년 국어
미래사회로 나아갈수록, 사회 구성원이 서로 협력하며 하나의 공동체를 이루는 것이 무엇보다 중요한 가치로 손꼽히고 있다. 하지만 현대 우리 사회는 갈수록 사회 구성원간의 갈등이 커지고 있으며, 그 양상도 매우 복잡하게 나타나고 있는 실정이다. 특히 부당한 이유로, 특정 사회 집단이나 구성원을 차별하는 행위 및 사고가 심각한 사회문제로 대두되고 있다. 그리고 이러한 차별적 태도는 언어 사용에서 가장 먼저 드러난다. 본 연구는 이를 해결할 수 있는 방법의 일환으로, ‘차별적 언어 표현의 개선 방안’을 모색하고자 하였다. 차별적 언어 표현은 언어 사용의 문제이므로, 언어를 도구로 삼고 그 자체를 목표로 하는 국어 교육 영역에서 가장 먼저 다루어야 할 것이다. 이에 본고는 차별적 언어 표현 개선을 위하여, 국어 교육이 지녀야 할 역할과 방향성에 대해 살펴보는 것을 주요 목적으로 삼았다. 본 연구의 전개 과정은 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장에서는 아직 완전하게 정립되지 않은 차별적 언어 표현의 개념을, 그와 관련한 연구들을 살펴봄으로써 다시 논의해 보았다. 그 과정에서 차별적 언어 표현의 정의를 ‘사회의 특정 집단이나 개인에 대한 편견을 지니고 그를 향해 차별적 의도를 드러낸, 혹은 그를 향한 차별적 관념이 기저에 깔려있는 단어, 구, 문장으로 이루어진 표현’으로 설정하였다. 또한 그간의 논의를 분석 및 비교하여, 중등 국어과 교육과정에서 적절하게 활용할 수 있는 차별적 언어 표현의 유형을 도출하였다. Ⅲ장에서는 국어 교육에서의 차별적 언어 표현 개선을 위한 노력을 분석하였다. 중등 국어과 교육과정에서는, 차별적 언어 표현의 개선을 위한 교육 내용이 고등학교 1학년 학습자를 대상으로 편성되어있다. 이를 살펴보기 위해 가까운 교육과정인 ‘2011년 개정 국어과 교육과정’과, 현행 교육과정인 ‘2015년 개정 국어과 교육과정’의 해당 내용을 들여다보았다. 더불어 각각에 따른 실제 교과서가 어떻게 구현되어 있는지, 그 양상을 분석하였다. 이를 통해 기존 국어과 교육과정과, 그에 따른 교과서가 지닌 의의 및 한계를 살펴보았다. Ⅳ장에서는 Ⅱ장과 Ⅲ장의 내용을 바탕으로 차별적 언어 표현의 개선을 위한 국어 교육이, 어떠한 방향성을 띠고 어떠한 내용을 담아야 하는지 논하였다. 특히 미래사회에서 학습자가 반드시 지녀야 할, 핵심역량을 함양하는 과정에 기여할 수 있도록 초점을 두었다. 또한 Ⅲ장에서 살펴본 기존의 교육과정과 교과서가 지닌 의의를 부각하고, 한계는 보완하여 ‘차별적 언어 표현 개선을 위한 국어과 교육과정’을 새로이 구성하였다. 나아가 그에 따른 실제 교과서 내용을 구성해봄으로써, 차별적 언어 표현 개선을 위한 국어 교육의 효과적 실현 방안을 제안하였다. 하지만 본 연구 결과에 따른 실제 교수 및 학습 과정안을 도출하지 못한 데에 아쉬움이 남는다. 본고에서 제안한 교육과정 및 교과서 내용을 반영한 교수 · 학습 지도안의 구성과, 그에 따른 실제 수업 효과에 대한 분석이 후속 연구의 과제로 남는다.
※핵심어: 차별적 언어 표현, 차별표현, 국어교육, 국어과 교육과정, 국어 교과서, 고등학교 1학년 국어
As humanity develops, cooperation and unification between social members have become the most important factor in our society. However, conflicts between social members are increasing and its features are becoming even more complex than before. Specifically, making distinctions on a certain group or...
As humanity develops, cooperation and unification between social members have become the most important factor in our society. However, conflicts between social members are increasing and its features are becoming even more complex than before. Specifically, making distinctions on a certain group or a social member based on unjustifiable reason has turned into a severe social problem. It is in 'language' where such discriminative attitude first appears. Therefore, this study aims to seek for 'improvement method for discriminative language expressions' as a solution to the countered problem. Discriminative language expression is a matter of language use. So, it is obvious to be dealt with in the field of Korean language education. It is the purpose of this study to examine the role of Korean language education and its directions. In order to achieve such goal, this paper discusses the subject in the following order. First of all, in chapter Ⅱ the concept of discriminative language expression, which has not been clearly defined, will be discussed with related previous researches. In this process, the concept was defined as ‘A word, a phrase or a sentence which possess a certain bias towards a group or an individual, and at the same time has discriminative perception below or have already exposed such intention outwards’. Also, a comparative analysis between precedent studies was done which resulted in creating a category of discriminative language expression that can be adequately used in secondary school level education. Chapter Ⅲ analyzed the efforts of improving the discriminative language expression in the field of Korean language education. In secondary school curriculum of Korean language education, educational contents of discriminative language expression are organized for the first grade students in high school. For these reasons, The recent National Curriculum; and the current National Curriculum; was reviewed. Besides, reflection of textbooks for each of them was analyzed as well. Through these stages, the significance and limitation of the previous Korean language education course and the textbook were examined. In chapter Ⅳ, based on the contents of chapter Ⅱ and chapter Ⅲ, it was examined that which direction the Korean language education to improve the discriminative language expression should head to and what contents it should include. Especially it focused on having students promote key competencies that learners must have in the future society. Also, the 'Korean language education course for improvement of discriminative language use' was newly established, through highlighting significance and complementing limitation of existing curriculums and textbooks. Moreover, composing actual textbook contents, effective Korean language education method for improvement of discriminative language expression was proposed. However, I regret that the actual lesson plans have not been concluded in this study. The task; applying the newly established educational course and the textbook in reality, and analyzing the aftereffects of it, remains for the succeeding research.
As humanity develops, cooperation and unification between social members have become the most important factor in our society. However, conflicts between social members are increasing and its features are becoming even more complex than before. Specifically, making distinctions on a certain group or a social member based on unjustifiable reason has turned into a severe social problem. It is in 'language' where such discriminative attitude first appears. Therefore, this study aims to seek for 'improvement method for discriminative language expressions' as a solution to the countered problem. Discriminative language expression is a matter of language use. So, it is obvious to be dealt with in the field of Korean language education. It is the purpose of this study to examine the role of Korean language education and its directions. In order to achieve such goal, this paper discusses the subject in the following order. First of all, in chapter Ⅱ the concept of discriminative language expression, which has not been clearly defined, will be discussed with related previous researches. In this process, the concept was defined as ‘A word, a phrase or a sentence which possess a certain bias towards a group or an individual, and at the same time has discriminative perception below or have already exposed such intention outwards’. Also, a comparative analysis between precedent studies was done which resulted in creating a category of discriminative language expression that can be adequately used in secondary school level education. Chapter Ⅲ analyzed the efforts of improving the discriminative language expression in the field of Korean language education. In secondary school curriculum of Korean language education, educational contents of discriminative language expression are organized for the first grade students in high school. For these reasons, The recent National Curriculum; and the current National Curriculum; was reviewed. Besides, reflection of textbooks for each of them was analyzed as well. Through these stages, the significance and limitation of the previous Korean language education course and the textbook were examined. In chapter Ⅳ, based on the contents of chapter Ⅱ and chapter Ⅲ, it was examined that which direction the Korean language education to improve the discriminative language expression should head to and what contents it should include. Especially it focused on having students promote key competencies that learners must have in the future society. Also, the 'Korean language education course for improvement of discriminative language use' was newly established, through highlighting significance and complementing limitation of existing curriculums and textbooks. Moreover, composing actual textbook contents, effective Korean language education method for improvement of discriminative language expression was proposed. However, I regret that the actual lesson plans have not been concluded in this study. The task; applying the newly established educational course and the textbook in reality, and analyzing the aftereffects of it, remains for the succeeding research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.