본 연구는 지적장애를 가진 중·고등학생의 다양한 수준과 흥미를 고려하여, 디즈니 애니메이션을 활용한 음악 중심의 통합교육과정 프로그램을 개발하는데 그 목적이 있다. 음악은 장애 학생의 의사소통 및 감정 표현 능력에 도움을 주고, 사회성 및 정서적 안정감을 증진시켜 장애 학생들의 정서·행동 문제 감소에 긍정적인 영향을 미친다. 그러므로 특수교육에서 음악은 매우 유용하며 필수적인 교과목이라고 할 수 있는데 그럼에도 불구하고 다양한 수준의 장애 학생들이 있는 특수학교의 교육현장에서는 특수교사들의 음악적 전문지식 미비와 수준별 수업 준비의 부담이라는 이유로 ...
본 연구는 지적장애를 가진 중·고등학생의 다양한 수준과 흥미를 고려하여, 디즈니 애니메이션을 활용한 음악 중심의 통합교육과정 프로그램을 개발하는데 그 목적이 있다. 음악은 장애 학생의 의사소통 및 감정 표현 능력에 도움을 주고, 사회성 및 정서적 안정감을 증진시켜 장애 학생들의 정서·행동 문제 감소에 긍정적인 영향을 미친다. 그러므로 특수교육에서 음악은 매우 유용하며 필수적인 교과목이라고 할 수 있는데 그럼에도 불구하고 다양한 수준의 장애 학생들이 있는 특수학교의 교육현장에서는 특수교사들의 음악적 전문지식 미비와 수준별 수업 준비의 부담이라는 이유로 음악 교육을 실시하는데 많은 어려움을 겪고 있다. 이를 근거로 본 연구는 이러한 음악 수업에 대한 특수 교사들의 부담을 감소시키고, 학습 효율성과 학습 동기를 높이기 위해 장애 학생들의 수준과 흥미에 초점을 맞춘 애니메이션 영화를 활용하여 통합교육과정 수업을 구상하고자 하였다. 통합교육과정을 통한 학습은 학생들로 하여금 단편적인 지식이 아닌 통합적인 사고력을 길러주어 전인적 발달을 도모하고 학습한 지식이나 경험을 의미 있는 형태로 만들어줄 수 있는 장점이 있다. 그리고 영화의 한 장르인 애니메이션은 3차원적 시각 예술로서 움직임의 환상을 실현시켜 학생들에게 다양한 시청각적 자극을 줄 수 있고, 캐릭터를 통한 모델링 학습 효과도 기대할 수 있다. 특히 그 중 디즈니의 애니메이션은 주로 아동을 대상으로 제작되어 교훈적 스토리를 담고 있고, 뮤지컬 형식의 극음악적 요소가 많아 통합교육과정 수업 내용으로 활용하기에 적합하다. 따라서 본 연구는 몇 가지 교육적 기준에 근거하여 이에 적합한 디즈니 애니메이션 영화 <모아나>와 <코코>를 선정하였고, 이 작품을 활용한 교육 활동들을 교과 통합적으로 분석하여 포가티(Robin Fogarty, 통합교육과정 연구자)의 통합교육과정모형에 적용시켰다. 이를 바탕으로 한 학기에 13차시씩 총 26차시의 1년 프로그램을 구성하고 이 중 음악 교과 중심의 수업 4차시를 선정하여 구체적인 지도방안을 제시하였다. 지도방안에는 교수·학습 과정안을 중심으로 차시별 학습 자료와 평가도구를 포함하였다. 특히 교수·학습 과정안에는 해당 수업과 연계된 2015 개정 교육과정 음악과의 성취기준과 3개의 수준별 학습목표 및 활동, 지도 전략 등이 제시되어 있다. 본 통합교육과정 프로그램은 2015 개정교육과정에서 강조하는 핵심역량 강화에 근거하였으며, 정규 교과 수업 내외의 다양한 수업에서 교과 통합적으로 활용이 가능하다. 또한 본 연구는 영화를 교육 내용으로 활용하였으므로 여가 활동과 관련지어 장애 학생들의 자립생활 기능 향상에도 도움이 된다. 따라서 본 연구를 시작으로 다양한 문화 예술 콘텐츠를 활용한 통합교육과정 프로그램이 더 많이 개발되어 장애학생들의 인지나 정서·사회성 발달에 도움이 되길 기대한다.
본 연구는 지적장애를 가진 중·고등학생의 다양한 수준과 흥미를 고려하여, 디즈니 애니메이션을 활용한 음악 중심의 통합교육과정 프로그램을 개발하는데 그 목적이 있다. 음악은 장애 학생의 의사소통 및 감정 표현 능력에 도움을 주고, 사회성 및 정서적 안정감을 증진시켜 장애 학생들의 정서·행동 문제 감소에 긍정적인 영향을 미친다. 그러므로 특수교육에서 음악은 매우 유용하며 필수적인 교과목이라고 할 수 있는데 그럼에도 불구하고 다양한 수준의 장애 학생들이 있는 특수학교의 교육현장에서는 특수교사들의 음악적 전문지식 미비와 수준별 수업 준비의 부담이라는 이유로 음악 교육을 실시하는데 많은 어려움을 겪고 있다. 이를 근거로 본 연구는 이러한 음악 수업에 대한 특수 교사들의 부담을 감소시키고, 학습 효율성과 학습 동기를 높이기 위해 장애 학생들의 수준과 흥미에 초점을 맞춘 애니메이션 영화를 활용하여 통합교육과정 수업을 구상하고자 하였다. 통합교육과정을 통한 학습은 학생들로 하여금 단편적인 지식이 아닌 통합적인 사고력을 길러주어 전인적 발달을 도모하고 학습한 지식이나 경험을 의미 있는 형태로 만들어줄 수 있는 장점이 있다. 그리고 영화의 한 장르인 애니메이션은 3차원적 시각 예술로서 움직임의 환상을 실현시켜 학생들에게 다양한 시청각적 자극을 줄 수 있고, 캐릭터를 통한 모델링 학습 효과도 기대할 수 있다. 특히 그 중 디즈니의 애니메이션은 주로 아동을 대상으로 제작되어 교훈적 스토리를 담고 있고, 뮤지컬 형식의 극음악적 요소가 많아 통합교육과정 수업 내용으로 활용하기에 적합하다. 따라서 본 연구는 몇 가지 교육적 기준에 근거하여 이에 적합한 디즈니 애니메이션 영화 <모아나>와 <코코>를 선정하였고, 이 작품을 활용한 교육 활동들을 교과 통합적으로 분석하여 포가티(Robin Fogarty, 통합교육과정 연구자)의 통합교육과정모형에 적용시켰다. 이를 바탕으로 한 학기에 13차시씩 총 26차시의 1년 프로그램을 구성하고 이 중 음악 교과 중심의 수업 4차시를 선정하여 구체적인 지도방안을 제시하였다. 지도방안에는 교수·학습 과정안을 중심으로 차시별 학습 자료와 평가도구를 포함하였다. 특히 교수·학습 과정안에는 해당 수업과 연계된 2015 개정 교육과정 음악과의 성취기준과 3개의 수준별 학습목표 및 활동, 지도 전략 등이 제시되어 있다. 본 통합교육과정 프로그램은 2015 개정교육과정에서 강조하는 핵심역량 강화에 근거하였으며, 정규 교과 수업 내외의 다양한 수업에서 교과 통합적으로 활용이 가능하다. 또한 본 연구는 영화를 교육 내용으로 활용하였으므로 여가 활동과 관련지어 장애 학생들의 자립생활 기능 향상에도 도움이 된다. 따라서 본 연구를 시작으로 다양한 문화 예술 콘텐츠를 활용한 통합교육과정 프로그램이 더 많이 개발되어 장애학생들의 인지나 정서·사회성 발달에 도움이 되길 기대한다.
The purpose of this study is to develop an integrated curriculum program based on music of Disney animations focusing on various levels and interests of middle and high school students with intellectual disabilities. Music has a positive effect on reducing the problem behaviors of students with disa...
The purpose of this study is to develop an integrated curriculum program based on music of Disney animations focusing on various levels and interests of middle and high school students with intellectual disabilities. Music has a positive effect on reducing the problem behaviors of students with disabilities by helping them to communicate and express their emotions and to improve their social and emotional stability. Therefore, music course is a very necessary in special education. However, in special schools where there are students with various levels of disabilities, numerous difficulties lies in carrying out music education due to a lack of music expertise of special teachers and the their heavy workload of preparing class for various students with disabilities. Based on this background, this study aims to devise an integrated course which reduces the workload of special teachers to prepare for classes and increases the learning efficiency and motivation of disabled students by using animated films which fit the level and interest of the students. Learning through the integrated curriculum has the advantage of prompting holistic development and making learned experience and knowledge meaningful by developing integrated thinking rather than fragmentary knowledge. And animation, which is a genre of film, is a three-dimensional visual art that realizes the illusion of movement and can give various audiovisual stimuli to students, and it can be expected modeling learning effect through characters. Especially, Disney animations are mostly targeted for children and therefore contain stories with a moral along with many dramatic elements from musicals which make them suitable for the contents of the integrated education course. Therefore, the Disney animated films and were selected according to several educational standards. The educational activities utilizing these films were analyzed from a integrated curriculum perspective and applied to the integrated curriculum model by Fogarty(Robin Fogarty, Integrated curriculum researcher). Based on this, a total of 26 classes were organized for a year, including 13 classes for each semester. Among them, Specific music instructional plans were provided for 4 classes of the total classes. These plans included the learning materials and evaluation tools of each class based on the teaching-learning process. In particular, the 2015 revised music education curriculum achievement standards, three level-specific learning goals and activities, and instructional strategies are presented in the teaching and learning process. This integrated curriculum program was based on strengthening key competencies emphasized in the 2015 revised educational curriculum, and it can be utilized in various courses both inside and outside the regular curriculum. In addition, this study helps improve the self-reliance of students with disabilities in terms of leisure activities because the animations for this study were used as educational contents. Beginning with this study, it is expected that the integrated curriculum program using various culture and art contents will help cognitive, emotional and social development of disabled students.
The purpose of this study is to develop an integrated curriculum program based on music of Disney animations focusing on various levels and interests of middle and high school students with intellectual disabilities. Music has a positive effect on reducing the problem behaviors of students with disabilities by helping them to communicate and express their emotions and to improve their social and emotional stability. Therefore, music course is a very necessary in special education. However, in special schools where there are students with various levels of disabilities, numerous difficulties lies in carrying out music education due to a lack of music expertise of special teachers and the their heavy workload of preparing class for various students with disabilities. Based on this background, this study aims to devise an integrated course which reduces the workload of special teachers to prepare for classes and increases the learning efficiency and motivation of disabled students by using animated films which fit the level and interest of the students. Learning through the integrated curriculum has the advantage of prompting holistic development and making learned experience and knowledge meaningful by developing integrated thinking rather than fragmentary knowledge. And animation, which is a genre of film, is a three-dimensional visual art that realizes the illusion of movement and can give various audiovisual stimuli to students, and it can be expected modeling learning effect through characters. Especially, Disney animations are mostly targeted for children and therefore contain stories with a moral along with many dramatic elements from musicals which make them suitable for the contents of the integrated education course. Therefore, the Disney animated films and were selected according to several educational standards. The educational activities utilizing these films were analyzed from a integrated curriculum perspective and applied to the integrated curriculum model by Fogarty(Robin Fogarty, Integrated curriculum researcher). Based on this, a total of 26 classes were organized for a year, including 13 classes for each semester. Among them, Specific music instructional plans were provided for 4 classes of the total classes. These plans included the learning materials and evaluation tools of each class based on the teaching-learning process. In particular, the 2015 revised music education curriculum achievement standards, three level-specific learning goals and activities, and instructional strategies are presented in the teaching and learning process. This integrated curriculum program was based on strengthening key competencies emphasized in the 2015 revised educational curriculum, and it can be utilized in various courses both inside and outside the regular curriculum. In addition, this study helps improve the self-reliance of students with disabilities in terms of leisure activities because the animations for this study were used as educational contents. Beginning with this study, it is expected that the integrated curriculum program using various culture and art contents will help cognitive, emotional and social development of disabled students.
주제어
#디즈니 애니메이션 영화 애니메이션 활용 교육 통합교육과정 특수학교 지적장애 학생 대상 음악 수업 코코(Coco) 모아나(Moana) Disney animation films utilization of animation in education integrated curriculum special school music class for students with intellectual disabilities Coco Moana
학위논문 정보
저자
서은
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
장지원
발행연도
2018
총페이지
v, 120장
키워드
디즈니 애니메이션 영화 애니메이션 활용 교육 통합교육과정 특수학교 지적장애 학생 대상 음악 수업 코코(Coco) 모아나(Moana) Disney animation films utilization of animation in education integrated curriculum special school music class for students with intellectual disabilities Coco Moana
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.