창의 융합형 인재 육성을 목표로 고등학교 과학교육의 중점이 이전의 이과 중심에서 문·이과 공통으로 확대되어 모든 학생이 공통 과목으로 ‘과학탐구실험’을 이수하게 되었다. 이에 따라 과학 교사들은 학생들이 과학 실험을 안전하게 수행할 수 있도록 기본적인 안전교육을 해야 할 필요가 있다. 이러한 교육과정의 변화 시점에서 ‘과학탐구실험’ 교과서에 수록된 안전교육 ...
창의 융합형 인재 육성을 목표로 고등학교 과학교육의 중점이 이전의 이과 중심에서 문·이과 공통으로 확대되어 모든 학생이 공통 과목으로 ‘과학탐구실험’을 이수하게 되었다. 이에 따라 과학 교사들은 학생들이 과학 실험을 안전하게 수행할 수 있도록 기본적인 안전교육을 해야 할 필요가 있다. 이러한 교육과정의 변화 시점에서 ‘과학탐구실험’ 교과서에 수록된 안전교육 내용을 분석하고, 체계적인 안전교육 수업지도안을 만드는 것은 문·이과 통합형 교육과정의 과학 실험에 대한 올바른 개선을 위하여 연구할 가치가 있다. 따라서 본 연구는 첫째, 안전교육 7대 표준안, 과학 실험 안전 매뉴얼(중등), 2015 개정 교육과정을 중심으로 교육부에서 강조하고 있는 안전교육 내용을 분석하였다. 둘째, 안전교육 수업에 적합한 ‘과학탐구실험’ 교과 단원을 설정하고 교육과정의 목표에 알맞은 학습 모형을 선정하였다. 마지막으로 이러한 분석 결과와 학습 모형을 적용하여 안전교육에 최적화된 수업지도안을 개발하였다. 이로써 실제 교육 현장에서 과학과 교사들이 수업시간에 안전교육을 효과적으로 전달하고 이를 통해 궁극적으로 실험실 수업 시간에 실험을 안전하게 수행할 수 있기를 기대한다.
창의 융합형 인재 육성을 목표로 고등학교 과학교육의 중점이 이전의 이과 중심에서 문·이과 공통으로 확대되어 모든 학생이 공통 과목으로 ‘과학탐구실험’을 이수하게 되었다. 이에 따라 과학 교사들은 학생들이 과학 실험을 안전하게 수행할 수 있도록 기본적인 안전교육을 해야 할 필요가 있다. 이러한 교육과정의 변화 시점에서 ‘과학탐구실험’ 교과서에 수록된 안전교육 내용을 분석하고, 체계적인 안전교육 수업지도안을 만드는 것은 문·이과 통합형 교육과정의 과학 실험에 대한 올바른 개선을 위하여 연구할 가치가 있다. 따라서 본 연구는 첫째, 안전교육 7대 표준안, 과학 실험 안전 매뉴얼(중등), 2015 개정 교육과정을 중심으로 교육부에서 강조하고 있는 안전교육 내용을 분석하였다. 둘째, 안전교육 수업에 적합한 ‘과학탐구실험’ 교과 단원을 설정하고 교육과정의 목표에 알맞은 학습 모형을 선정하였다. 마지막으로 이러한 분석 결과와 학습 모형을 적용하여 안전교육에 최적화된 수업지도안을 개발하였다. 이로써 실제 교육 현장에서 과학과 교사들이 수업시간에 안전교육을 효과적으로 전달하고 이를 통해 궁극적으로 실험실 수업 시간에 실험을 안전하게 수행할 수 있기를 기대한다.
In accordance with the high school education target for the promotion of creative-convergent man power, the focus of science education is expanded to all the students in high school. Every high school student should take ‘science research experiment’ as a common subject. As the result, science teach...
In accordance with the high school education target for the promotion of creative-convergent man power, the focus of science education is expanded to all the students in high school. Every high school student should take ‘science research experiment’ as a common subject. As the result, science teachers need to do the fundamental safety education for the students’ safe science experiment. In this turning point of the curriculum, it is worth analyzing the contents of the safe education in the textbook, and preparing methodical safe education teaching guide for the achievement of the educational purpose in science experiment in the liberal arts and natural science combined curriculum. This study follows several steps. The first step, analyzing the contents of the safe education in reference to ‘The Seven Standards of Safe Education’, ‘Science Experiment Safe Manuel’, and ‘2015 Revised National Curriculum’. The second step, selecting the unit of ‘Science Research Experiment’ and the teaching model which is suitable for safety education. Finally, developing the safe education teaching guide optimized for safety education. Based on the result of this study, it is expected that the science teachers could apply the safe education teaching guide in classes. At last, students could carry out experiments safely with the help of safe education.
In accordance with the high school education target for the promotion of creative-convergent man power, the focus of science education is expanded to all the students in high school. Every high school student should take ‘science research experiment’ as a common subject. As the result, science teachers need to do the fundamental safety education for the students’ safe science experiment. In this turning point of the curriculum, it is worth analyzing the contents of the safe education in the textbook, and preparing methodical safe education teaching guide for the achievement of the educational purpose in science experiment in the liberal arts and natural science combined curriculum. This study follows several steps. The first step, analyzing the contents of the safe education in reference to ‘The Seven Standards of Safe Education’, ‘Science Experiment Safe Manuel’, and ‘2015 Revised National Curriculum’. The second step, selecting the unit of ‘Science Research Experiment’ and the teaching model which is suitable for safety education. Finally, developing the safe education teaching guide optimized for safety education. Based on the result of this study, it is expected that the science teachers could apply the safe education teaching guide in classes. At last, students could carry out experiments safely with the help of safe education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.