본 연구는 아동양육시설 보호종료청소년의 개인적요인 및 사회환경적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술) 간의 관계를 검토하고, 개인적요인 및 사회환경적요인과 자립의 관계가 연령집단에 따라 차이가 있는지 검증하고자 상호작용항을 다중회귀분석에 투입하여 살펴보았다. 본 연구에서는 만18세부터 만30세까지의 만기보호종료청소년 및 연장보호종료청소년을 포함한 보호종료청소년을 대상으로 모바일 온라인 설문조사를 진행하였다. 본 연구대상은 전국 13개 지역의 80개 아동양육시설에서 총 300명이 표집되었으며, 이 중 비동의한 4명을 제외한 총 296명을 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 아동양육시설 보호종료청소년의 개인적요인 및 사회환경적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술) 간의 관계를 검토하고, 개인적요인 및 사회환경적요인과 자립의 관계가 연령집단에 따라 차이가 있는지 검증하고자 상호작용항을 다중회귀분석에 투입하여 살펴보았다. 본 연구에서는 만18세부터 만30세까지의 만기보호종료청소년 및 연장보호종료청소년을 포함한 보호종료청소년을 대상으로 모바일 온라인 설문조사를 진행하였다. 본 연구대상은 전국 13개 지역의 80개 아동양육시설에서 총 300명이 표집되었으며, 이 중 비동의한 4명을 제외한 총 296명을 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 빈도분석, 기술통계분석, T검정, 일원분산분석, 상관관계분석, 다중회귀분석 방법을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술)의 관계를 검증한 결과, 자립정도에서는 보호종료청소년의 자아존중감이 높을수록, 자아탄력성이 높을수록, 도움요청행동 경험이 있는 보호종료청소년이 경험이 없는 보호종료청소년에 비해 자립정도가 높은 것으로 나타났으며, 반면 보호종료청소년이 우울할수록 자립정도는 낮은 것으로 나타났다. 다음으로 자립생활기술에서는 보호종료청소년의 자아존중감이 높을수록, 자아탄력성이 높을수록, 도움요청행동 경험이 있는 보호종료청소년이 경험이 없는 보호종료청소년에 비해 자립생활기술이 높은 것으로 나타났으며, 반면 보호종료청소년이 우울할수록, 삶의 만족도가 높을수록 자립생활기술은 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 사회환경적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술)의 관계를 검증한 결과, 자립정도에서는 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록 자립정도가 높은 것으로 나타났다. 다음으로 자립생활기술에서는 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록, 차별경험이 있는 보호종료청소년이 경험이 없는 보호종료청소년에 비해 자립생활기술이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 연령집단(만24세이하/만25세이상)에 따라 개인적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술)의 관계를 검증한 결과, 만24세이하 보호종료청소년의 자립정도에서는 만24세이하 보호종료청소년의 자아존중감이 높을수록 자립정도가 높은 것으로 나타났으며, 반면 만24세이하 보호종료청소년이 우울할수록 자립정도는 낮은 것으로 나타났다. 또한 만25세이상 보호종료청소년의 자립정도에서는 도움요청행동 경험이 있는 만25세이상 보호종료청소년이 도움요청행동 경험이 없는 만25세이상 보호종료청소년에 비해 자립정도가 높은 것으로 나타났으며, 반면 만25세이상 보호종료청소년이 우울할수록 자립정도는 낮은 것으로 나타났다. 다음으로 만24세이하 보호종료청소년의 자립생활기술에서는 만24세이하 보호종료청소년의 자아존중감이 높을수록, 자아탄력성이 높을수록, 도움요청행동 경험이 있는 만24세이하 보호종료청소년이 경험이 없는 만24세이하 보호종료청소년에 비해 자립생활기술이 높은 것으로 나타났으며, 반면 만24세이하 보호종료청소년이 우울할수록, 삶의 만족도가 높을수록 자립생활기술은 낮은 것으로 나타났다. 또한 만25세이상 보호종료청소년의 자립생활기술에서는 만25세이상 보호종료청소년이 우울할수록 자립생활기술이 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 연령집단(만24세이하/만25세이상)에 따라 사회환경적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술)의 관계를 검증한 결과, 만24세이하 보호종료청소년의 자립정도에서는 만24세이하 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록 자립정도다 높은 것으로 나타났다. 또한 만25세이상 보호종료청소년의 자립정도에서는 만25세이상 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록 자립정도가 높은 것으로 나타난 반면, 차별경험이 있는 만25세이상 보호종료청소년이 경험이 없는 만25세이상 보호종료청소년에 비해 자립정도가 낮은 것으로 나타났다. 다음으로 만24세이하 보호종료청소년의 자립생활기술에서는 만24세이하 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록, 사회참여활동 경험이 있는 만24세이하 보호종료청소년이 경험이 없는 만24세이하 보호종료청소년에 비해 자립생활기술이 높은 것으로 나타났다. 또한 만25세이상 보호종료청소년의 자립생활기술에서는 만25세이상 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록 자립생활기술이 높은 것으로 나타났다. 마지막으로, 자립(자립정도, 자립생활기술)에 대한 개인적요인 및 사회환경적요인과 연령집단(만24세이하/만25세이상) 간의 상호작용항을 투입하여 유의성을 검증한 결과, 자립정도에 대한 사회환경적요인과 연령집단 간의 상호작용에서 차별경험여부 변수만이 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 이는 차별경험여부에 따른 보호종료청소년의 자립정도의 격차가 연령집단에 따라 차이가 있음을 의미하는 것으로, 만24세이하 보호종료청소년이 만25세이상 보호종료청소년에 비해 차별정도에 의해 받는 자립정도의 영향이 더 적은 것으로 나타났다.
본 연구는 아동양육시설 보호종료청소년의 개인적요인 및 사회환경적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술) 간의 관계를 검토하고, 개인적요인 및 사회환경적요인과 자립의 관계가 연령집단에 따라 차이가 있는지 검증하고자 상호작용항을 다중회귀분석에 투입하여 살펴보았다. 본 연구에서는 만18세부터 만30세까지의 만기보호종료청소년 및 연장보호종료청소년을 포함한 보호종료청소년을 대상으로 모바일 온라인 설문조사를 진행하였다. 본 연구대상은 전국 13개 지역의 80개 아동양육시설에서 총 300명이 표집되었으며, 이 중 비동의한 4명을 제외한 총 296명을 최종분석에 사용하였다. 수집된 자료는 빈도분석, 기술통계분석, T검정, 일원분산분석, 상관관계분석, 다중회귀분석 방법을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 개인적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술)의 관계를 검증한 결과, 자립정도에서는 보호종료청소년의 자아존중감이 높을수록, 자아탄력성이 높을수록, 도움요청행동 경험이 있는 보호종료청소년이 경험이 없는 보호종료청소년에 비해 자립정도가 높은 것으로 나타났으며, 반면 보호종료청소년이 우울할수록 자립정도는 낮은 것으로 나타났다. 다음으로 자립생활기술에서는 보호종료청소년의 자아존중감이 높을수록, 자아탄력성이 높을수록, 도움요청행동 경험이 있는 보호종료청소년이 경험이 없는 보호종료청소년에 비해 자립생활기술이 높은 것으로 나타났으며, 반면 보호종료청소년이 우울할수록, 삶의 만족도가 높을수록 자립생활기술은 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 사회환경적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술)의 관계를 검증한 결과, 자립정도에서는 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록 자립정도가 높은 것으로 나타났다. 다음으로 자립생활기술에서는 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록, 차별경험이 있는 보호종료청소년이 경험이 없는 보호종료청소년에 비해 자립생활기술이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 연령집단(만24세이하/만25세이상)에 따라 개인적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술)의 관계를 검증한 결과, 만24세이하 보호종료청소년의 자립정도에서는 만24세이하 보호종료청소년의 자아존중감이 높을수록 자립정도가 높은 것으로 나타났으며, 반면 만24세이하 보호종료청소년이 우울할수록 자립정도는 낮은 것으로 나타났다. 또한 만25세이상 보호종료청소년의 자립정도에서는 도움요청행동 경험이 있는 만25세이상 보호종료청소년이 도움요청행동 경험이 없는 만25세이상 보호종료청소년에 비해 자립정도가 높은 것으로 나타났으며, 반면 만25세이상 보호종료청소년이 우울할수록 자립정도는 낮은 것으로 나타났다. 다음으로 만24세이하 보호종료청소년의 자립생활기술에서는 만24세이하 보호종료청소년의 자아존중감이 높을수록, 자아탄력성이 높을수록, 도움요청행동 경험이 있는 만24세이하 보호종료청소년이 경험이 없는 만24세이하 보호종료청소년에 비해 자립생활기술이 높은 것으로 나타났으며, 반면 만24세이하 보호종료청소년이 우울할수록, 삶의 만족도가 높을수록 자립생활기술은 낮은 것으로 나타났다. 또한 만25세이상 보호종료청소년의 자립생활기술에서는 만25세이상 보호종료청소년이 우울할수록 자립생활기술이 낮은 것으로 나타났다. 넷째, 연령집단(만24세이하/만25세이상)에 따라 사회환경적요인과 자립(자립정도, 자립생활기술)의 관계를 검증한 결과, 만24세이하 보호종료청소년의 자립정도에서는 만24세이하 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록 자립정도다 높은 것으로 나타났다. 또한 만25세이상 보호종료청소년의 자립정도에서는 만25세이상 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록 자립정도가 높은 것으로 나타난 반면, 차별경험이 있는 만25세이상 보호종료청소년이 경험이 없는 만25세이상 보호종료청소년에 비해 자립정도가 낮은 것으로 나타났다. 다음으로 만24세이하 보호종료청소년의 자립생활기술에서는 만24세이하 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록, 사회참여활동 경험이 있는 만24세이하 보호종료청소년이 경험이 없는 만24세이하 보호종료청소년에 비해 자립생활기술이 높은 것으로 나타났다. 또한 만25세이상 보호종료청소년의 자립생활기술에서는 만25세이상 보호종료청소년이 지각한 사회적지지가 높을수록 자립생활기술이 높은 것으로 나타났다. 마지막으로, 자립(자립정도, 자립생활기술)에 대한 개인적요인 및 사회환경적요인과 연령집단(만24세이하/만25세이상) 간의 상호작용항을 투입하여 유의성을 검증한 결과, 자립정도에 대한 사회환경적요인과 연령집단 간의 상호작용에서 차별경험여부 변수만이 통계적으로 유의한 것으로 나타났다. 이는 차별경험여부에 따른 보호종료청소년의 자립정도의 격차가 연령집단에 따라 차이가 있음을 의미하는 것으로, 만24세이하 보호종료청소년이 만25세이상 보호종료청소년에 비해 차별정도에 의해 받는 자립정도의 영향이 더 적은 것으로 나타났다.
The research study examined the influence of personal and social environmental factors on independence (level of independence, independent living skills) of youth discharged from residential child care institutions. In order to validate whether the relationship between personal and social environmen...
The research study examined the influence of personal and social environmental factors on independence (level of independence, independent living skills) of youth discharged from residential child care institutions. In order to validate whether the relationship between personal and social environmental factors differ according to age groups, a cross-level interaction was included in the multiple regression analysis. In this study, a mobile online survey was conducted on youth discharged including the youth discharged following maturity of protection and youth discharged following termination of extended protection from 18 to 30 years of age. A total of 300 people were sampled from 80 residential child care institutions across 13 different cities, and a total of 296 people, excluding the four people who did not consent, were used for the final analysis. The collected data were subjected to frequency analysis, descriptive analysis, t-test, one-way ANOVA analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis methods. The key results of the study are as follows. First of all, the result of the examination on the influence of personal factors on independence (level of independence, independent living skills) show that in case of level of independence, the youth discharged with higher self-esteem, self-elasticity, and experience in requesting for support had higher levels of independence. On the other hand, it was found that the youth discharged that were more depressed showed to have lower levels of independence. In terms of independent living skills, the youth discharged with higher self-esteem, self-elasticity, and experience in requesting for support had higher levels of independence. On the other hand, it was found that the youth discharged that were more depressed showed to have lower independent living skills. Second, the result of the examination on the influence of social environmental factors on independence (level of independence, independent living skills) show that in case of level of independence, the youth discharged with higher perceived social support have higher level of independence. As for independent living skills, the youth discharged with higher perceived social support, the youth discharged with discrimination experiences had lower independent living skills than those without such experiences. Third, the result of the examination on the influence of personal factors on independence (level of independence, independent living skills) by the age group (24 and below, 25 and above), the youth discharged under the age group of 24 and below showed that those with higher level of self-esteem had higher level of independence, whereas the more depressed showed to have lower independent living skills. Furthermore, the level of independence among the age group of 25 and above showed that those with experience in requesting for support had higher levels of independence compared to those without such experiences.Additionally, the youth discharged among the age group of 25 and above that were more depressed showed to have lower levels of independence. The youth discharged among the age group of 24 and below with higher levels of self-esteem, self-elasticity, and experiences in requesting for support have higher independent living skills compared to those without such experiences. Meanwhile, the youth discharged among the age group of 24 and below that were more depressed and yet had higher satisfaction of life showed to have lower level of independent living skills. Also, the youth discharged among the age group of 25 and above that were more depressed showed to have lower levels of independent living skills. Fourth, the result of the examination on the influence of social environmental factors on independence (level of independence, independent living skills) by the age group (24 and below, 25 and above), show that the youth discharged among the age group of 24 and below with higher perceived social support have higher levels of independence. As for independent living skills of the youth discharged among the age group of 25 and above, those with higher perceived social support had higher independent living skills, while the youth discharged with discrimination experiences had lower independent living skills than those without such experiences. Next, the independent living skills of the youth discharged among the age group of 24 and below showed that the higher perceived social support and those with experiences in participation in social activities have higher independent living skills. Also, the independent living skills of the youth discharged among the age group of 25 and above with higher perceived social support had higher levels of independent living skills. Lastly, the result of verifying the significance through correlation analysis on the influence of personal and social environmental factors on independence (level of independence, independent living skills) and by age group (24 and below, 25 and above), discrimation experience was the sole variable that was found to be statistically significant in the correlation between social environmental factor and age group regarding the level of independence. This means that the gap between the level of independence among the youth discharged varies depending on the discrimantion experience according to age groups. In comparison to the age group of 25 and above, the age group of 24 and below with discrimination experineces found be less affected in their level of independence.
The research study examined the influence of personal and social environmental factors on independence (level of independence, independent living skills) of youth discharged from residential child care institutions. In order to validate whether the relationship between personal and social environmental factors differ according to age groups, a cross-level interaction was included in the multiple regression analysis. In this study, a mobile online survey was conducted on youth discharged including the youth discharged following maturity of protection and youth discharged following termination of extended protection from 18 to 30 years of age. A total of 300 people were sampled from 80 residential child care institutions across 13 different cities, and a total of 296 people, excluding the four people who did not consent, were used for the final analysis. The collected data were subjected to frequency analysis, descriptive analysis, t-test, one-way ANOVA analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis methods. The key results of the study are as follows. First of all, the result of the examination on the influence of personal factors on independence (level of independence, independent living skills) show that in case of level of independence, the youth discharged with higher self-esteem, self-elasticity, and experience in requesting for support had higher levels of independence. On the other hand, it was found that the youth discharged that were more depressed showed to have lower levels of independence. In terms of independent living skills, the youth discharged with higher self-esteem, self-elasticity, and experience in requesting for support had higher levels of independence. On the other hand, it was found that the youth discharged that were more depressed showed to have lower independent living skills. Second, the result of the examination on the influence of social environmental factors on independence (level of independence, independent living skills) show that in case of level of independence, the youth discharged with higher perceived social support have higher level of independence. As for independent living skills, the youth discharged with higher perceived social support, the youth discharged with discrimination experiences had lower independent living skills than those without such experiences. Third, the result of the examination on the influence of personal factors on independence (level of independence, independent living skills) by the age group (24 and below, 25 and above), the youth discharged under the age group of 24 and below showed that those with higher level of self-esteem had higher level of independence, whereas the more depressed showed to have lower independent living skills. Furthermore, the level of independence among the age group of 25 and above showed that those with experience in requesting for support had higher levels of independence compared to those without such experiences.Additionally, the youth discharged among the age group of 25 and above that were more depressed showed to have lower levels of independence. The youth discharged among the age group of 24 and below with higher levels of self-esteem, self-elasticity, and experiences in requesting for support have higher independent living skills compared to those without such experiences. Meanwhile, the youth discharged among the age group of 24 and below that were more depressed and yet had higher satisfaction of life showed to have lower level of independent living skills. Also, the youth discharged among the age group of 25 and above that were more depressed showed to have lower levels of independent living skills. Fourth, the result of the examination on the influence of social environmental factors on independence (level of independence, independent living skills) by the age group (24 and below, 25 and above), show that the youth discharged among the age group of 24 and below with higher perceived social support have higher levels of independence. As for independent living skills of the youth discharged among the age group of 25 and above, those with higher perceived social support had higher independent living skills, while the youth discharged with discrimination experiences had lower independent living skills than those without such experiences. Next, the independent living skills of the youth discharged among the age group of 24 and below showed that the higher perceived social support and those with experiences in participation in social activities have higher independent living skills. Also, the independent living skills of the youth discharged among the age group of 25 and above with higher perceived social support had higher levels of independent living skills. Lastly, the result of verifying the significance through correlation analysis on the influence of personal and social environmental factors on independence (level of independence, independent living skills) and by age group (24 and below, 25 and above), discrimation experience was the sole variable that was found to be statistically significant in the correlation between social environmental factor and age group regarding the level of independence. This means that the gap between the level of independence among the youth discharged varies depending on the discrimantion experience according to age groups. In comparison to the age group of 25 and above, the age group of 24 and below with discrimination experineces found be less affected in their level of independence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.