본고에서는 한국어 관용 표현 중에서 신체 어휘 ‘눈, 손’의 관용 표현 양상을 살펴보기 위해 대학별 교육기관의 한국어 교재와 한국어 사전류들을 분석했다. 이를 통해서 신체 관용 표현을 효과적으로 교육할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.
제1장에서는 연구 목적과 연구사 검토를 통해 관용 표현의 연구 내용과 방법을 제시하였다. 제2장에서는 신체어 관련 관용 표현을 ‘눈, 손’을 중심으로 개념과 유형을 분석해 보았다. 사전류와 한국어교재 분석을 통해서 신체어 ‘눈, 손’을 활용한 관용 표현의 목록을 선정하여 제시하였다. 한국...
본고에서는 한국어 관용 표현 중에서 신체 어휘 ‘눈, 손’의 관용 표현 양상을 살펴보기 위해 대학별 교육기관의 한국어 교재와 한국어 사전류들을 분석했다. 이를 통해서 신체 관용 표현을 효과적으로 교육할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.
제1장에서는 연구 목적과 연구사 검토를 통해 관용 표현의 연구 내용과 방법을 제시하였다. 제2장에서는 신체어 관련 관용 표현을 ‘눈, 손’을 중심으로 개념과 유형을 분석해 보았다. 사전류와 한국어교재 분석을 통해서 신체어 ‘눈, 손’을 활용한 관용 표현의 목록을 선정하여 제시하였다. 한국어 교재들을 분석한 결과 총 5종의 교재에서 제시되고 있는 관용 표현이 매우 상이하다는 것을 확인 할 수 있었다. 그리고 관용 표현은 다의어의 의미 확장으로 한국 사회 공동체에서 상황에 따라 다양하게 쓰이고 있는 관습적 표현으로 둘 이상의 단어의 결합으로 각각의 단어들의 기본의미와는 다른 제3 의의미를 나타내는 의미적 특징이 있다는 것을 확인하였다. 제3장에서는 신체 관련 관용 표현의 효과적이고 체계적인 학습을 위해 의미 전달 단계, 확인 학습 단계, 통합 활용 단계로 학습 모형을 구성하여 제시하였다. 이를 통해 한국어 학습자로 하여금 신체 관련 관용 표현을 제대로 이해하고 대화 상황에서 적절하게 사용하여 의사소통을 효과적으로 할 수 있도록 유도하였다.
하지만 이 연구에는 신체 관련 관용 표현의 통일성 있는 등급별 학습목록과 수준별 학습량을 제시하지 못하였다. 한국어 학습자들이 더 체계적이고 효과적인 신체어 관용 표현 교육을 받을 수 있도록 다양한 교수․학습 방법이 개발되어야 할 것이다. 그리하여 외국인 한국어 학습자들이 우리나라 문화와 한국어에 대해 더 많은 관심을 가질 수 있게 되기를 기대해 본다.
본고에서는 한국어 관용 표현 중에서 신체 어휘 ‘눈, 손’의 관용 표현 양상을 살펴보기 위해 대학별 교육기관의 한국어 교재와 한국어 사전류들을 분석했다. 이를 통해서 신체 관용 표현을 효과적으로 교육할 수 있는 방안을 제시하고자 하였다.
제1장에서는 연구 목적과 연구사 검토를 통해 관용 표현의 연구 내용과 방법을 제시하였다. 제2장에서는 신체어 관련 관용 표현을 ‘눈, 손’을 중심으로 개념과 유형을 분석해 보았다. 사전류와 한국어교재 분석을 통해서 신체어 ‘눈, 손’을 활용한 관용 표현의 목록을 선정하여 제시하였다. 한국어 교재들을 분석한 결과 총 5종의 교재에서 제시되고 있는 관용 표현이 매우 상이하다는 것을 확인 할 수 있었다. 그리고 관용 표현은 다의어의 의미 확장으로 한국 사회 공동체에서 상황에 따라 다양하게 쓰이고 있는 관습적 표현으로 둘 이상의 단어의 결합으로 각각의 단어들의 기본의미와는 다른 제3 의의미를 나타내는 의미적 특징이 있다는 것을 확인하였다. 제3장에서는 신체 관련 관용 표현의 효과적이고 체계적인 학습을 위해 의미 전달 단계, 확인 학습 단계, 통합 활용 단계로 학습 모형을 구성하여 제시하였다. 이를 통해 한국어 학습자로 하여금 신체 관련 관용 표현을 제대로 이해하고 대화 상황에서 적절하게 사용하여 의사소통을 효과적으로 할 수 있도록 유도하였다.
하지만 이 연구에는 신체 관련 관용 표현의 통일성 있는 등급별 학습목록과 수준별 학습량을 제시하지 못하였다. 한국어 학습자들이 더 체계적이고 효과적인 신체어 관용 표현 교육을 받을 수 있도록 다양한 교수․학습 방법이 개발되어야 할 것이다. 그리하여 외국인 한국어 학습자들이 우리나라 문화와 한국어에 대해 더 많은 관심을 가질 수 있게 되기를 기대해 본다.
In this article, This study analyzed the korean textbook and korean dictionaries of college education organization to look at aspects of Idiomatic expression of body vocabulary ‘eyes, hands’ in korean idomatic expression. Through this try to suggest effective way to educate the expression of body id...
In this article, This study analyzed the korean textbook and korean dictionaries of college education organization to look at aspects of Idiomatic expression of body vocabulary ‘eyes, hands’ in korean idomatic expression. Through this try to suggest effective way to educate the expression of body idiomatic expressions. In chapter Ⅰ the content and methods of idiomatic expression are presented. In chapter Ⅱ, It analyzed concepts and types, and studied ways to teach idiomatic expressions with ‘eyes, hands’. A list of idiomatic expressions with ‘eyes, hands’ was selected. And presented through analysis of dictionaries and korean textbooks. So, this article looked at the following, variant language and idiomatic expression derived from the expansion of meaning of the variant language, they are variety of expressions that are used variously according to the situation in korean society, as a combination of two or more words they have the meaning characteristics of third meaning different the basic meaning.
Also, as a result analysis the korean textbooks, this article can confirm that the idiomatic expressions presented in the five kinds of textbooks are very different. In chapter Ⅲ as a result a study of step-by-step teaching and learning methods, in order to systematically learn the expression of body idiomatic three learning steps were proposed. So, step 1 step of sematic delivery, step 2 step of confirmation learning, step 3 suggested education as a integrated utilization step.
Through this systematic education, the foreign learners should understand the related expressions related to the body related idiomatic expressions, they can be used effectively in dialogue situations to communicate effectively.
Howeaer, this study did not provide uniform class-level learning lists and class-level amount of learning of body-related expressions. In oder for foreign learners to receive more systematic education, we hope that many foreign learners will have a lot of interest in our culture an korean language, and they can have confidence about using korean by promoting their willingness to learn.
In this article, This study analyzed the korean textbook and korean dictionaries of college education organization to look at aspects of Idiomatic expression of body vocabulary ‘eyes, hands’ in korean idomatic expression. Through this try to suggest effective way to educate the expression of body idiomatic expressions. In chapter Ⅰ the content and methods of idiomatic expression are presented. In chapter Ⅱ, It analyzed concepts and types, and studied ways to teach idiomatic expressions with ‘eyes, hands’. A list of idiomatic expressions with ‘eyes, hands’ was selected. And presented through analysis of dictionaries and korean textbooks. So, this article looked at the following, variant language and idiomatic expression derived from the expansion of meaning of the variant language, they are variety of expressions that are used variously according to the situation in korean society, as a combination of two or more words they have the meaning characteristics of third meaning different the basic meaning.
Also, as a result analysis the korean textbooks, this article can confirm that the idiomatic expressions presented in the five kinds of textbooks are very different. In chapter Ⅲ as a result a study of step-by-step teaching and learning methods, in order to systematically learn the expression of body idiomatic three learning steps were proposed. So, step 1 step of sematic delivery, step 2 step of confirmation learning, step 3 suggested education as a integrated utilization step.
Through this systematic education, the foreign learners should understand the related expressions related to the body related idiomatic expressions, they can be used effectively in dialogue situations to communicate effectively.
Howeaer, this study did not provide uniform class-level learning lists and class-level amount of learning of body-related expressions. In oder for foreign learners to receive more systematic education, we hope that many foreign learners will have a lot of interest in our culture an korean language, and they can have confidence about using korean by promoting their willingness to learn.
주제어
#Korean language education Body Idiomatic Foreign learners
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.