본 연구는 스크린골프 참여자의 인구통계학적 특성과 이용집단에 따른 스크린골프장 서비스품질 인식차이를 규명하는데 그 목적이 있다. 분석결과를 토대로 각 스크린골프장을 운영함에 있어 각 요인에 따라 다양한 대안을 제시하여 고객이 원하는 양질의 서비스를 받으며 스크린골프를 즐길 수 있게 하는데 시사점을 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 네트워크, 지도자, 다과, 고객응대, 현실성, 대여, 이벤트, 예약 등 8개 요인으로 구성된 설문지를 서울과 경기도지역에 위치한 6개의 스크린골프장에 다니는 3개월 이상 레슨을 받은 만20세 이상 성인을 ...
국문초록
스크린골프 참여자의 인구통계학적 특성과 이용집단에 따른 스크린골프장 서비스품질 인식차이
김 영 일 한국체육대학교 사회체육대학원 스포츠 산업·경영 전공
본 연구는 스크린골프 참여자의 인구통계학적 특성과 이용집단에 따른 스크린골프장 서비스품질 인식차이를 규명하는데 그 목적이 있다. 분석결과를 토대로 각 스크린골프장을 운영함에 있어 각 요인에 따라 다양한 대안을 제시하여 고객이 원하는 양질의 서비스를 받으며 스크린골프를 즐길 수 있게 하는데 시사점을 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 네트워크, 지도자, 다과, 고객응대, 현실성, 대여, 이벤트, 예약 등 8개 요인으로 구성된 설문지를 서울과 경기도지역에 위치한 6개의 스크린골프장에 다니는 3개월 이상 레슨을 받은 만20세 이상 성인을 편의표집에 의해 209명의 이용자를 표본으로 추출하였다. 자료분석을 위해서는 Window SPSS 21.0 Version 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 기술통계분석, 일원변량분석(one-way ANOVA)를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 서비스품질의 인식에는 차이가 나타났다.성별과 연령에서는 예약에 유의한 차이가 나타났고, 구력에 따라 지도자에 유의한 차이가 나타났다. 월 평균 이용빈도에 따라 네트워크, 지도자, 고객응대에 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 이용집단에 따른 서비스 품질의 인식에는 차이가 나타났다. 이용목적에 따라 다과에만 유의한 차이가 나타났고, 동행인에 따라 현실성에만 유의한 차이가 나타났다. 또한 스크린 평균타수에 따라 고객응대와 현실성에 유의한 차이가 나타났고, 필드 평균타수에 따라 네트워크, 지도자, 고객응대, 현실성에 유의한 차이가 나타났다.
주요어 : 스크린골프, 이용집단, 서비스품질
국문초록
스크린골프 참여자의 인구통계학적 특성과 이용집단에 따른 스크린골프장 서비스품질 인식차이
김 영 일 한국체육대학교 사회체육대학원 스포츠 산업·경영 전공
본 연구는 스크린골프 참여자의 인구통계학적 특성과 이용집단에 따른 스크린골프장 서비스품질 인식차이를 규명하는데 그 목적이 있다. 분석결과를 토대로 각 스크린골프장을 운영함에 있어 각 요인에 따라 다양한 대안을 제시하여 고객이 원하는 양질의 서비스를 받으며 스크린골프를 즐길 수 있게 하는데 시사점을 제공하고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 네트워크, 지도자, 다과, 고객응대, 현실성, 대여, 이벤트, 예약 등 8개 요인으로 구성된 설문지를 서울과 경기도지역에 위치한 6개의 스크린골프장에 다니는 3개월 이상 레슨을 받은 만20세 이상 성인을 편의표집에 의해 209명의 이용자를 표본으로 추출하였다. 자료분석을 위해서는 Window SPSS 21.0 Version 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 기술통계분석, 일원변량분석(one-way ANOVA)를 실시한 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계학적 특성에 따른 서비스품질의 인식에는 차이가 나타났다.성별과 연령에서는 예약에 유의한 차이가 나타났고, 구력에 따라 지도자에 유의한 차이가 나타났다. 월 평균 이용빈도에 따라 네트워크, 지도자, 고객응대에 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 이용집단에 따른 서비스 품질의 인식에는 차이가 나타났다. 이용목적에 따라 다과에만 유의한 차이가 나타났고, 동행인에 따라 현실성에만 유의한 차이가 나타났다. 또한 스크린 평균타수에 따라 고객응대와 현실성에 유의한 차이가 나타났고, 필드 평균타수에 따라 네트워크, 지도자, 고객응대, 현실성에 유의한 차이가 나타났다.
Difference in Screen Golf Practice Centers' Service Quality according to Participants' Demographics and User Group
Young-Ill Kim Major in Sports Industry Management Graduate School of Korea National Sport University
The purpose of this ...
Abstract
Difference in Screen Golf Practice Centers' Service Quality according to Participants' Demographics and User Group
Young-Ill Kim Major in Sports Industry Management Graduate School of Korea National Sport University
The purpose of this study was to identify the difference in screen golf practice centers' service quality according to participants' demographics and user group. In order to achieve this purpose, a total of 209 users were selected as study participants from 6 screen golf centers in the Seoul and Gyonggi area using the convenience sampling method. The instrument for data collection was questionnaire, and descriptive analysis, exploratory factor analysis, reliablity analysis, one-way ANOVA, and LSD post hoc analysis were conducted using SPSS Window statistical package program(version 21.0). The followings are the results. First, reservation differ significantly according to demographic characteristic. Second, free food differs significantly according to purpose of use. And reality differs significantly according to companion. And instructor differs significantly according to career of golf. And customer response, reality differ significantly according to screen golf average. And network, instructor, customer response, reality differ significantly according to field round average. Network, instructor, customer response differ significantly according to frequency of monthly average.
Keywords : screen golf, user group, service quality
Abstract
Difference in Screen Golf Practice Centers' Service Quality according to Participants' Demographics and User Group
Young-Ill Kim Major in Sports Industry Management Graduate School of Korea National Sport University
The purpose of this study was to identify the difference in screen golf practice centers' service quality according to participants' demographics and user group. In order to achieve this purpose, a total of 209 users were selected as study participants from 6 screen golf centers in the Seoul and Gyonggi area using the convenience sampling method. The instrument for data collection was questionnaire, and descriptive analysis, exploratory factor analysis, reliablity analysis, one-way ANOVA, and LSD post hoc analysis were conducted using SPSS Window statistical package program(version 21.0). The followings are the results. First, reservation differ significantly according to demographic characteristic. Second, free food differs significantly according to purpose of use. And reality differs significantly according to companion. And instructor differs significantly according to career of golf. And customer response, reality differ significantly according to screen golf average. And network, instructor, customer response, reality differ significantly according to field round average. Network, instructor, customer response differ significantly according to frequency of monthly average.
Keywords : screen golf, user group, service quality
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