본 연구의 주제는 펜싱의 뉴스포츠화 방안에 대한 연구이다. 펜싱의 뉴스포츠화는 펜싱이 일부 엘리트 선수나 코치의 전유물이 아니라 국민 모두가 참여하는 스포츠로 발전해야 한다는 생각에서 출발하였다. 펜싱의 저변 확대는 생활체육으로의 발전이다. 생활체육의 저변에는 학교 체육에서의 활성화에 있다. 펜싱 뉴스포츠는 전통 스포츠와 더불어 큰 역할을 담당할 것이다. 이에 편승하여 학교 체육에서 투기 종목의 부재는 펜싱 뉴스포츠 도입으로 활성화 될 것이며, 학교 체육 활성화 측면에서 역할을 담당할 것으로 생각한다. 펜싱은 뉴스포츠 관련 단체가 없을 뿐 ‘펜싱으로 놀기’라는 형식은 갖추고 있다. 예를 들어 엘리트 스포츠 활동 중 짜투리 시간, 또는 일부 교사들이 체육 시간에 놀이의 방편으로 간단한 도구를 만들어 활용하고 있다. 그러므로 펜싱(Fencing)과 플레이(Play) 곧 ‘펜플(Fen-pl)’은 ‘펜싱으로 놀기’라는 뉴스포츠로서 새로운 용어가 될 수 있다. 이에 새로운 펜싱, ‘펜플(Fen-pl)’의 활성화라는 목적 달성과 발전을 위해 양적 연구보다는 ...
펜싱의 뉴스포츠화 방안
이 명 장 한국체육대학교 교육대학원 학교체육교육 전공
본 연구의 주제는 펜싱의 뉴스포츠화 방안에 대한 연구이다. 펜싱의 뉴스포츠화는 펜싱이 일부 엘리트 선수나 코치의 전유물이 아니라 국민 모두가 참여하는 스포츠로 발전해야 한다는 생각에서 출발하였다. 펜싱의 저변 확대는 생활체육으로의 발전이다. 생활체육의 저변에는 학교 체육에서의 활성화에 있다. 펜싱 뉴스포츠는 전통 스포츠와 더불어 큰 역할을 담당할 것이다. 이에 편승하여 학교 체육에서 투기 종목의 부재는 펜싱 뉴스포츠 도입으로 활성화 될 것이며, 학교 체육 활성화 측면에서 역할을 담당할 것으로 생각한다. 펜싱은 뉴스포츠 관련 단체가 없을 뿐 ‘펜싱으로 놀기’라는 형식은 갖추고 있다. 예를 들어 엘리트 스포츠 활동 중 짜투리 시간, 또는 일부 교사들이 체육 시간에 놀이의 방편으로 간단한 도구를 만들어 활용하고 있다. 그러므로 펜싱(Fencing)과 플레이(Play) 곧 ‘펜플(Fen-pl)’은 ‘펜싱으로 놀기’라는 뉴스포츠로서 새로운 용어가 될 수 있다. 이에 새로운 펜싱, ‘펜플(Fen-pl)’의 활성화라는 목적 달성과 발전을 위해 양적 연구보다는 질적 연구방법을 활용하여 방안을 모색하였다. 이에 펜싱 지도자 경험이 있고 학교 체육 교사로서 활동하는 7인을 연구 참여자로 선택하였다. 본 연구의 자료 수집은 설문지를 활용한 내용 분석을 통해 이루어졌으며, 연구 참여자의 다양한 경험에 대한 기술, 연구자의 반성 일지, 문헌 자료, 면접 노트 등을 활용하였다. 또한 심층 면담과 단체 면담은 참여자의 동의 하에 녹음을 하였으며, 수집된 자료는 전사(transcription), 주제별 약호화(coding), 의미 생성의 과정을 거쳤다. 그리고 연구의 타당도와 신뢰도를 높이기 위해 오랜 연구 활동과 연구 기간을 설정, 운영하였고, 삼각측정법, 연구 참여자들 사이의 검토, 동료 연구자와 전문가 조언, 심층적 기술 등으로 다양한 결과를 제시하였다. 펜싱의 뉴스포츠화 방안을 위한 본 연구는 연구 참여자들의 의견을 종합하여, 학교 체육에서의 펜싱 뉴스포츠 적용, 펜싱 뉴스포츠의 도입 저해 요인, 펜싱의 뉴스포츠 활성화 방안이라는 주제로 분류하여 다음과 같은 결과를 도출하였다.
1. 학교 체육에서의 펜싱 뉴스포츠 적용 일반 학생들은 체육과 뉴스포츠를 의미 있고 가치 있는 활동이라고 생각하나, 펜싱은 생소한 종목으로 알고 있었다. 교사들은 학교 체육의 운영에서 다양한 뉴스포츠 활동이 긍정적 역할을 담당하고 있으며, 학교 체육의 문제점은 시설 및 미세먼지 같은 환경적 요인, 전통 스포츠 위주의 수업 운영 등이라고 생각하고 있었다. 또한 체육교육의 인식 변화 등이 학교 체육의 정상화에 도움을 준다고 하였다. 펜싱의 가치는 기사도를 바탕으로 학교 체육 활동에 긍정적 영향을 줄 것으로 생각되며, 펜싱의 활성화에도 긍정적으로 기여할 것으로 보았다. 마지막으로 펜싱 뉴스포츠의 학교 체육 적용 측면에서 펜싱 뉴스포츠가 만들어진다면 교사 및 학생이 쉽게 접근 가능한 형태의 교육적 설계가 이루어져야 한다고 하였으며, 현재 학교 체육의 문제점 해소에 긍정적 역할을 할 것이라 하였다. 2. 펜싱 뉴스포츠의 도입 저해 요인 첫 번째 저해 요인은 펜싱에 대한 일반 학생들의 인식에서 찾을 수 있었다. 일반 학생들은 시설 및 장비의 과다, 경기 규칙 및 펜싱 동작의 어려움, 안전사고 문제, 편견, 이질감, 그리고 어려운 용어 등을 이유로 펜싱을 꺼려하였고, 특히 여학생들은 장비 착용의 어려움을 호소하였다. 두 번째 저해 요인은 펜싱 관련 단체에서 찾을 수 있었다. 과도한 엘리트 스포츠에 대한 관심, 펜싱의 저변 확대에 대한 관심 부족, 평생체육, 생활체육으로의 관심 부족, 학교 체육교육에서 펜싱 교육 활성화에 대한 관심 부족 등이 도입을 저해하는 것으로 나타났다. 그밖에 저해 요인으로는 고가의 장비에 대한 예산 확보 문제, 가르칠 교육 프로그램의 미비, 일반 체육 교사들의 선호 종목에 대한 의식의 문제, 그에 따른 연수의 부재, 그리고 교사와 학생에 대한 동기 유발의 어려움 등이 있었다.
3. 펜싱의 뉴스포츠 활성화 방안 첫 번째, 행정 조직 및 정책의 변화가 이뤄져야 한다. 펜싱 관련 단체는 행정조직의 변화, 정책의 변화를 통해 엘리트체육 자원의 고갈, 엘리트 체육과 생활체육의 단절, 학교 체육의 위기, 국민체육진흥법과 정관의 불일치 등을 극복하여 펜싱 스포츠의 범국민화, 학교 체육의 사회 체육으로의 진흥, 국민의 체력 향상 및 의료비 절감, 엘리트 체육의 진흥에 일조해야 한다. 두 번째, 펜싱인들의 인식 개선이 필요하다. 펜싱인은 생활체육으로서의 뉴스포츠화에 대한 노력이 우선시되어야 하며, 전문 체육, 엘리트 체육의 원천은 생활체육이라는 것을 인지해야 한다. 엘리트 체육과 생활체육 상호간의 선순환구조 및 협력 채널을 구축하여 체육은 하나이고, 상호 협력하지 않으면 외면당할 수밖에 없음을 인식해야 할 것이다. 세 번째, 시설(장비), 규칙, 용어의 변화와 지도자 육성 및 프로그램 개발이 필요하다. 먼저 시설 및 장비는 간소화하고, 규칙 및 용어는 단순화하며, 안전 물품 확충에 노력해야 한다. 그리고 펜싱의 뉴스포츠화를 위해 지도자 육성 프로그램과 교육 프로그램 개발이 필요하다. 교사, 학생, 펜싱에 대한 관심을 가지고 있는 일반인을 대상으로 한 프로그램을 간단하면서도 명료한 매뉴얼로 개발하여야 한다. 마지막으로 학교 체육교육 적용의 수월성을 위해 현장 활용 측면에서 교사 및 학생들의 흥미를 부여할 수 있는 방법의 모색, 교사 대상 다양한 연수 운영을 통한 홍보, 장비 및 룰의 간소화 그리고 다양하고 구체적인 게임 및 연습 방법의 모색이 필요하다. 더불어 교육적 효과를 높이기 위해 펜싱 뉴스포츠의 목표를 인지적 측면에서는 펜싱 용어의 명칭 변경 및 설명에 따른 펜싱 세부 종목의 특성과 경기 규칙 및 역사 등을 강조하는 것으로 하고, 심동적 측면에서는 기초체력 향상과 펜싱의 기초 기능 및 복합 기능의 향상 등에 둘 필요가 있으며, 정의적 측면에서는 예절, 인내, 배려, 사과하는 태도, 스포츠맨십, 페어플레이 정신, 기사도 정신 등에 두어야겠다.
주요어 : 펜싱, 뉴스포츠, 펜플(Fen-pl), 학교 체육
Plans for Fencing as a Part of New Sports
Lee Myung-jang Korean National Sport University Graduate School of Education Department of School Physical Education
The topic of this study was to find ways to make fencing a part of new sports. The idea of making fencing a part of new sports was conceived by a need for it to develop into sports that all the people participate in instead of being exclusive only to some elite players or coaches. The expansion of the fencing base means its development as part of sports for all, whose base lies in its activation in school physical education. Fencing as new sports will play huge roles along with traditional sports. The absence of one-on-one physical match events in school physical education will be replaced with its activation by the introduction of fencing as new sports, which will play a role in the activation of school physical education. There is no new sports-related organization in fencing, but it has a form called "playing with fencing." It is, for instance, used as a means of play during spare time in elite sports activities or physical education lessons by some teachers based on some simple tools. Fencing and play or "fen-pl" can be a new term as new sports of "play with fencing." This study employed qualitative methodology rather than quantitative research to achieve and develop the goal of activating new fencing or "fen-pl." The subjects include seven school physical education teachers with an experience as a fencing instructor. Data was collected with a questionnaire for content analysis along with the participants' descriptions about their diverse experiences and the investigator's reflection logs, literature review and interview notes. In-depth and group interviews were recorded based on the content of the participants, transcribed, and went through coding and signification by the topic. Long research activities and periods were set and managed to increase the research validity and reliability. Various results were presented with triangulation, review among the participants, advice from peer researchers and experts, and profound technology. Under the goal of searching for ways to make fencing a part of new sports, the present study put together opinions from the participants and generated the following results by the topics of application of fencing to school physical education as new sports, obstacles to the introduction of fencing as new sports, and activation plans for fencing as new sports:
1. Application of Fencing to School Physical Education as New Sports General students thought that physical education and new sports were meaningful and valuable activities, but fencing is an unfamiliar event to them. Teachers said that various new sports activities played positive roles in the management of school physical education and that problems with school physical education lied in such environmental factors as facilities and fine dusts and traditional sports-centric lesson management. They believed that changes to the perceptions of physical education teachers would contribute to the normalization of school physical education. The values of fencing would have positive impacts on activities in school physical education based on chivalry and make positive contributions to the activation of fencing. Finally, if fencing is developed as new sports in the application of fencing to school physical education as new sports, it will need an educational design easily accessible by teachers and students and play a positive role in solving current problems with school physical education.
2. Obstacles to the Introduction of Fencing as New Sports The first obstacle was found in the perceptions of fencing among common students, who avoided fencing for excessive facilities and gear, difficult rules and movements in fencing, safety accident issues, prejudices, a sense of difference and difficult terms. Girls, in particular, complained about the difficulty of putting on the gear. The second obstacle was found in fencing-related organizations. The introduction of fencing as new sports was hindered by excessive interest in it as elite sports, lack of interest in the expansion of its base, lifelong sports, shortage of interest in it as sports for all, and lack of interest in the activation of fencing education in school physical education. Other obstacles included lack of budget for high-priced gear, poor educational programs used in lessons, problems with general physical education teachers' perceptions of favorite events, absence of in-service teaching training, and difficulties with the motivation of teachers and students.
3. Activation Plans for Fencing as New Sports First, there should be changes to the administrative organizations and policies. Through changes to their administrative organizations and policies, fencing-related groups should overcome the exhaustion of elite sports resources, disconnection between elite sports and sports for all, crisis of school physical education, and disagreement between their articles of association and the National Sports Promotion Act to make fencing sports popular among the people, promote school physical education as social education, increase the fitness of the people, reduce medical expenses, and contribute to the promotion of elite sports. Second, fencing players need to improve their perceptions. They should put first their efforts to make fencing a part of new sports as sports for all and recognize that the source of professional sports and elite sports is sports for all. A virtuous cycle should be established along with a collaboration channel between elite sports and sports for all so that they realize that sports is one and that they will be ignored without working together each other. Third, there is a need to change the facilities(gear), rules, and terms, bring up new instructors, and develop programs. The facilities and gear should be simplified along with the rules and terms. Efforts should be made to expand safe items. It is needed to develop programs for instructors and education to make fencing a part of new sports. There is a need to develop programs for common people with interest in teachers, students, and fencing based on a simple and clear manual. Lastly, it is required to search for ways to stimulate the interest of teachers and students, promote fencing through various in-service training programs for teachers, simplify the gear and rules, and find various specific game and practice methods in the aspect of its utilization in the field so that its application to school physical education will be easier. In addition, fencing as new sports should set new goals for higher educational effects, and they include putting an emphasis on the characteristics, game rules, and history of specific events in fencing according to the changed names and explanations of fencing terms in the cognitive aspect, improving the basic physical strength and enhancing the basic and complex functions of fencing in the psychomotor aspect, and working on manners, patience, consideration, apologetic attitude, sportsmanship, fair play spirit and chivalry in the affective aspect.
Keywords: fencing, new sports, fen-pl, school physical education
펜싱의 뉴스포츠화 방안
이 명 장 한국체육대학교 교육대학원 학교체육교육 전공
본 연구의 주제는 펜싱의 뉴스포츠화 방안에 대한 연구이다. 펜싱의 뉴스포츠화는 펜싱이 일부 엘리트 선수나 코치의 전유물이 아니라 국민 모두가 참여하는 스포츠로 발전해야 한다는 생각에서 출발하였다. 펜싱의 저변 확대는 생활체육으로의 발전이다. 생활체육의 저변에는 학교 체육에서의 활성화에 있다. 펜싱 뉴스포츠는 전통 스포츠와 더불어 큰 역할을 담당할 것이다. 이에 편승하여 학교 체육에서 투기 종목의 부재는 펜싱 뉴스포츠 도입으로 활성화 될 것이며, 학교 체육 활성화 측면에서 역할을 담당할 것으로 생각한다. 펜싱은 뉴스포츠 관련 단체가 없을 뿐 ‘펜싱으로 놀기’라는 형식은 갖추고 있다. 예를 들어 엘리트 스포츠 활동 중 짜투리 시간, 또는 일부 교사들이 체육 시간에 놀이의 방편으로 간단한 도구를 만들어 활용하고 있다. 그러므로 펜싱(Fencing)과 플레이(Play) 곧 ‘펜플(Fen-pl)’은 ‘펜싱으로 놀기’라는 뉴스포츠로서 새로운 용어가 될 수 있다. 이에 새로운 펜싱, ‘펜플(Fen-pl)’의 활성화라는 목적 달성과 발전을 위해 양적 연구보다는 질적 연구방법을 활용하여 방안을 모색하였다. 이에 펜싱 지도자 경험이 있고 학교 체육 교사로서 활동하는 7인을 연구 참여자로 선택하였다. 본 연구의 자료 수집은 설문지를 활용한 내용 분석을 통해 이루어졌으며, 연구 참여자의 다양한 경험에 대한 기술, 연구자의 반성 일지, 문헌 자료, 면접 노트 등을 활용하였다. 또한 심층 면담과 단체 면담은 참여자의 동의 하에 녹음을 하였으며, 수집된 자료는 전사(transcription), 주제별 약호화(coding), 의미 생성의 과정을 거쳤다. 그리고 연구의 타당도와 신뢰도를 높이기 위해 오랜 연구 활동과 연구 기간을 설정, 운영하였고, 삼각측정법, 연구 참여자들 사이의 검토, 동료 연구자와 전문가 조언, 심층적 기술 등으로 다양한 결과를 제시하였다. 펜싱의 뉴스포츠화 방안을 위한 본 연구는 연구 참여자들의 의견을 종합하여, 학교 체육에서의 펜싱 뉴스포츠 적용, 펜싱 뉴스포츠의 도입 저해 요인, 펜싱의 뉴스포츠 활성화 방안이라는 주제로 분류하여 다음과 같은 결과를 도출하였다.
1. 학교 체육에서의 펜싱 뉴스포츠 적용 일반 학생들은 체육과 뉴스포츠를 의미 있고 가치 있는 활동이라고 생각하나, 펜싱은 생소한 종목으로 알고 있었다. 교사들은 학교 체육의 운영에서 다양한 뉴스포츠 활동이 긍정적 역할을 담당하고 있으며, 학교 체육의 문제점은 시설 및 미세먼지 같은 환경적 요인, 전통 스포츠 위주의 수업 운영 등이라고 생각하고 있었다. 또한 체육교육의 인식 변화 등이 학교 체육의 정상화에 도움을 준다고 하였다. 펜싱의 가치는 기사도를 바탕으로 학교 체육 활동에 긍정적 영향을 줄 것으로 생각되며, 펜싱의 활성화에도 긍정적으로 기여할 것으로 보았다. 마지막으로 펜싱 뉴스포츠의 학교 체육 적용 측면에서 펜싱 뉴스포츠가 만들어진다면 교사 및 학생이 쉽게 접근 가능한 형태의 교육적 설계가 이루어져야 한다고 하였으며, 현재 학교 체육의 문제점 해소에 긍정적 역할을 할 것이라 하였다. 2. 펜싱 뉴스포츠의 도입 저해 요인 첫 번째 저해 요인은 펜싱에 대한 일반 학생들의 인식에서 찾을 수 있었다. 일반 학생들은 시설 및 장비의 과다, 경기 규칙 및 펜싱 동작의 어려움, 안전사고 문제, 편견, 이질감, 그리고 어려운 용어 등을 이유로 펜싱을 꺼려하였고, 특히 여학생들은 장비 착용의 어려움을 호소하였다. 두 번째 저해 요인은 펜싱 관련 단체에서 찾을 수 있었다. 과도한 엘리트 스포츠에 대한 관심, 펜싱의 저변 확대에 대한 관심 부족, 평생체육, 생활체육으로의 관심 부족, 학교 체육교육에서 펜싱 교육 활성화에 대한 관심 부족 등이 도입을 저해하는 것으로 나타났다. 그밖에 저해 요인으로는 고가의 장비에 대한 예산 확보 문제, 가르칠 교육 프로그램의 미비, 일반 체육 교사들의 선호 종목에 대한 의식의 문제, 그에 따른 연수의 부재, 그리고 교사와 학생에 대한 동기 유발의 어려움 등이 있었다.
3. 펜싱의 뉴스포츠 활성화 방안 첫 번째, 행정 조직 및 정책의 변화가 이뤄져야 한다. 펜싱 관련 단체는 행정조직의 변화, 정책의 변화를 통해 엘리트체육 자원의 고갈, 엘리트 체육과 생활체육의 단절, 학교 체육의 위기, 국민체육진흥법과 정관의 불일치 등을 극복하여 펜싱 스포츠의 범국민화, 학교 체육의 사회 체육으로의 진흥, 국민의 체력 향상 및 의료비 절감, 엘리트 체육의 진흥에 일조해야 한다. 두 번째, 펜싱인들의 인식 개선이 필요하다. 펜싱인은 생활체육으로서의 뉴스포츠화에 대한 노력이 우선시되어야 하며, 전문 체육, 엘리트 체육의 원천은 생활체육이라는 것을 인지해야 한다. 엘리트 체육과 생활체육 상호간의 선순환구조 및 협력 채널을 구축하여 체육은 하나이고, 상호 협력하지 않으면 외면당할 수밖에 없음을 인식해야 할 것이다. 세 번째, 시설(장비), 규칙, 용어의 변화와 지도자 육성 및 프로그램 개발이 필요하다. 먼저 시설 및 장비는 간소화하고, 규칙 및 용어는 단순화하며, 안전 물품 확충에 노력해야 한다. 그리고 펜싱의 뉴스포츠화를 위해 지도자 육성 프로그램과 교육 프로그램 개발이 필요하다. 교사, 학생, 펜싱에 대한 관심을 가지고 있는 일반인을 대상으로 한 프로그램을 간단하면서도 명료한 매뉴얼로 개발하여야 한다. 마지막으로 학교 체육교육 적용의 수월성을 위해 현장 활용 측면에서 교사 및 학생들의 흥미를 부여할 수 있는 방법의 모색, 교사 대상 다양한 연수 운영을 통한 홍보, 장비 및 룰의 간소화 그리고 다양하고 구체적인 게임 및 연습 방법의 모색이 필요하다. 더불어 교육적 효과를 높이기 위해 펜싱 뉴스포츠의 목표를 인지적 측면에서는 펜싱 용어의 명칭 변경 및 설명에 따른 펜싱 세부 종목의 특성과 경기 규칙 및 역사 등을 강조하는 것으로 하고, 심동적 측면에서는 기초체력 향상과 펜싱의 기초 기능 및 복합 기능의 향상 등에 둘 필요가 있으며, 정의적 측면에서는 예절, 인내, 배려, 사과하는 태도, 스포츠맨십, 페어플레이 정신, 기사도 정신 등에 두어야겠다.
주요어 : 펜싱, 뉴스포츠, 펜플(Fen-pl), 학교 체육
Plans for Fencing as a Part of New Sports
Lee Myung-jang Korean National Sport University Graduate School of Education Department of School Physical Education
The topic of this study was to find ways to make fencing a part of new sports. The idea of making fencing a part of new sports was conceived by a need for it to develop into sports that all the people participate in instead of being exclusive only to some elite players or coaches. The expansion of the fencing base means its development as part of sports for all, whose base lies in its activation in school physical education. Fencing as new sports will play huge roles along with traditional sports. The absence of one-on-one physical match events in school physical education will be replaced with its activation by the introduction of fencing as new sports, which will play a role in the activation of school physical education. There is no new sports-related organization in fencing, but it has a form called "playing with fencing." It is, for instance, used as a means of play during spare time in elite sports activities or physical education lessons by some teachers based on some simple tools. Fencing and play or "fen-pl" can be a new term as new sports of "play with fencing." This study employed qualitative methodology rather than quantitative research to achieve and develop the goal of activating new fencing or "fen-pl." The subjects include seven school physical education teachers with an experience as a fencing instructor. Data was collected with a questionnaire for content analysis along with the participants' descriptions about their diverse experiences and the investigator's reflection logs, literature review and interview notes. In-depth and group interviews were recorded based on the content of the participants, transcribed, and went through coding and signification by the topic. Long research activities and periods were set and managed to increase the research validity and reliability. Various results were presented with triangulation, review among the participants, advice from peer researchers and experts, and profound technology. Under the goal of searching for ways to make fencing a part of new sports, the present study put together opinions from the participants and generated the following results by the topics of application of fencing to school physical education as new sports, obstacles to the introduction of fencing as new sports, and activation plans for fencing as new sports:
1. Application of Fencing to School Physical Education as New Sports General students thought that physical education and new sports were meaningful and valuable activities, but fencing is an unfamiliar event to them. Teachers said that various new sports activities played positive roles in the management of school physical education and that problems with school physical education lied in such environmental factors as facilities and fine dusts and traditional sports-centric lesson management. They believed that changes to the perceptions of physical education teachers would contribute to the normalization of school physical education. The values of fencing would have positive impacts on activities in school physical education based on chivalry and make positive contributions to the activation of fencing. Finally, if fencing is developed as new sports in the application of fencing to school physical education as new sports, it will need an educational design easily accessible by teachers and students and play a positive role in solving current problems with school physical education.
2. Obstacles to the Introduction of Fencing as New Sports The first obstacle was found in the perceptions of fencing among common students, who avoided fencing for excessive facilities and gear, difficult rules and movements in fencing, safety accident issues, prejudices, a sense of difference and difficult terms. Girls, in particular, complained about the difficulty of putting on the gear. The second obstacle was found in fencing-related organizations. The introduction of fencing as new sports was hindered by excessive interest in it as elite sports, lack of interest in the expansion of its base, lifelong sports, shortage of interest in it as sports for all, and lack of interest in the activation of fencing education in school physical education. Other obstacles included lack of budget for high-priced gear, poor educational programs used in lessons, problems with general physical education teachers' perceptions of favorite events, absence of in-service teaching training, and difficulties with the motivation of teachers and students.
3. Activation Plans for Fencing as New Sports First, there should be changes to the administrative organizations and policies. Through changes to their administrative organizations and policies, fencing-related groups should overcome the exhaustion of elite sports resources, disconnection between elite sports and sports for all, crisis of school physical education, and disagreement between their articles of association and the National Sports Promotion Act to make fencing sports popular among the people, promote school physical education as social education, increase the fitness of the people, reduce medical expenses, and contribute to the promotion of elite sports. Second, fencing players need to improve their perceptions. They should put first their efforts to make fencing a part of new sports as sports for all and recognize that the source of professional sports and elite sports is sports for all. A virtuous cycle should be established along with a collaboration channel between elite sports and sports for all so that they realize that sports is one and that they will be ignored without working together each other. Third, there is a need to change the facilities(gear), rules, and terms, bring up new instructors, and develop programs. The facilities and gear should be simplified along with the rules and terms. Efforts should be made to expand safe items. It is needed to develop programs for instructors and education to make fencing a part of new sports. There is a need to develop programs for common people with interest in teachers, students, and fencing based on a simple and clear manual. Lastly, it is required to search for ways to stimulate the interest of teachers and students, promote fencing through various in-service training programs for teachers, simplify the gear and rules, and find various specific game and practice methods in the aspect of its utilization in the field so that its application to school physical education will be easier. In addition, fencing as new sports should set new goals for higher educational effects, and they include putting an emphasis on the characteristics, game rules, and history of specific events in fencing according to the changed names and explanations of fencing terms in the cognitive aspect, improving the basic physical strength and enhancing the basic and complex functions of fencing in the psychomotor aspect, and working on manners, patience, consideration, apologetic attitude, sportsmanship, fair play spirit and chivalry in the affective aspect.
Keywords: fencing, new sports, fen-pl, school physical education
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