본 연구는 직업훈련을 받고 있는 지적장애인을 대상으로 한궁 훈련프로그램을 실시하여 지적장애인의 주의집중력과 손 기민성 향상에 어떠한 효과가 있는지 규명하고 확인하여 지적장애인의 원활한 직업생활과 성장을 촉진시키기 위한 자료를 제공하기 위함이다. 본 연구를 위하여 D지역 장애인 전문 직업훈련기관에서 직업훈련을 받고 있는 장애인 중 20명의 지적장애인을 선정하여 층화임의 추출법을 통해 실험집단 10명, 통제집단 10명 각각 선정하였다. 연구 참여자 선정 후 바로 ...
본 연구는 직업훈련을 받고 있는 지적장애인을 대상으로 한궁 훈련프로그램을 실시하여 지적장애인의 주의집중력과 손 기민성 향상에 어떠한 효과가 있는지 규명하고 확인하여 지적장애인의 원활한 직업생활과 성장을 촉진시키기 위한 자료를 제공하기 위함이다. 본 연구를 위하여 D지역 장애인 전문 직업훈련기관에서 직업훈련을 받고 있는 장애인 중 20명의 지적장애인을 선정하여 층화임의 추출법을 통해 실험집단 10명, 통제집단 10명 각각 선정하였다. 연구 참여자 선정 후 바로 FAIR 주의력 (선택적 주의력, 자기 통제력, 지속적 주의력)검사와 Purdue Pegboard (손 전체 기민성, 손가락 기민성)검사를 실시한 후, 실험집단 10명에게는 직업훈련 종료 후 야간 자유 시간에 독립된 프로그램실에서 8주간 총 20회 한궁 훈련프로그램을 제공하였고, 통제집단 10명에게는 한궁 훈련프로그램을 제공하지 않았다. 한궁 훈련프로그램 종료 후 바로 사전 검사와 동일한 검사를 실시하였다. 사전-사후 차이 검정을 통해 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 한궁 훈련프로그램은 지적장애인에게 주의집중력 중 선택적 주의력 향상에 긍정적인 효과를 보였다. 둘째, 한궁 훈련프로그램은 지적장애인에게 주의집중력 중 자기 통제력 향상에 긍정적인 효과를 보였다. 셋째, 한궁 훈련프로그램은 지적장애인에게 주의집중력 중 지속적 주의력 향상에 긍정적인 효과를 보였다. 넷째, 한궁 훈련프로그램은 지적장애인에게 손 기민성 중 손 전체 움직임 기민성 향상에 긍정적인 효과를 보였다. 다섯째, 한궁 훈련프로그램은 지적장애인에게 손 기민성 중 손가락 움직임 기민성 향상에 긍정적인 효과를 보였다.
본 연구는 직업훈련을 받고 있는 지적장애인을 대상으로 한궁 훈련프로그램을 실시하여 지적장애인의 주의집중력과 손 기민성 향상에 어떠한 효과가 있는지 규명하고 확인하여 지적장애인의 원활한 직업생활과 성장을 촉진시키기 위한 자료를 제공하기 위함이다. 본 연구를 위하여 D지역 장애인 전문 직업훈련기관에서 직업훈련을 받고 있는 장애인 중 20명의 지적장애인을 선정하여 층화임의 추출법을 통해 실험집단 10명, 통제집단 10명 각각 선정하였다. 연구 참여자 선정 후 바로 FAIR 주의력 (선택적 주의력, 자기 통제력, 지속적 주의력)검사와 Purdue Pegboard (손 전체 기민성, 손가락 기민성)검사를 실시한 후, 실험집단 10명에게는 직업훈련 종료 후 야간 자유 시간에 독립된 프로그램실에서 8주간 총 20회 한궁 훈련프로그램을 제공하였고, 통제집단 10명에게는 한궁 훈련프로그램을 제공하지 않았다. 한궁 훈련프로그램 종료 후 바로 사전 검사와 동일한 검사를 실시하였다. 사전-사후 차이 검정을 통해 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 한궁 훈련프로그램은 지적장애인에게 주의집중력 중 선택적 주의력 향상에 긍정적인 효과를 보였다. 둘째, 한궁 훈련프로그램은 지적장애인에게 주의집중력 중 자기 통제력 향상에 긍정적인 효과를 보였다. 셋째, 한궁 훈련프로그램은 지적장애인에게 주의집중력 중 지속적 주의력 향상에 긍정적인 효과를 보였다. 넷째, 한궁 훈련프로그램은 지적장애인에게 손 기민성 중 손 전체 움직임 기민성 향상에 긍정적인 효과를 보였다. 다섯째, 한궁 훈련프로그램은 지적장애인에게 손 기민성 중 손가락 움직임 기민성 향상에 긍정적인 효과를 보였다.
This study is designed to identify the effect of providing HANGUNG training for the intellectual disabilities in order to promote the attention concentration and hand dexterity. For the purpose of this study, 20 people with intellectual disabilities were selected from the vocational competency d...
This study is designed to identify the effect of providing HANGUNG training for the intellectual disabilities in order to promote the attention concentration and hand dexterity. For the purpose of this study, 20 people with intellectual disabilities were selected from the vocational competency development institute specialized for the disabled in Daejeon, and 10 experimental groups and 10 control groups were selected through the satisfied random sampling method. Immediately after the selection of the subjects of this study, the FAIR attention concentration(selective attention, self-control, sustained attention) and Purdue Pegboard(gross manual dexterity, fine manual dexterity) were tested. Afterwards, 10 experimental groups were provided with a total of 20 HANGUNG training during the eight weeks in a separate program room after the end of the vocational training, and 10 control groups was not provided with HANGUNG training. The same test was conducted immediately after HANGUNG training. The pre-post difference test resulted in the following conclusions.
First, HANGUNG training showed a positive effect in improving the selective attention of intellectual disabilities. Second, HANGUNG training showed a positive effect in improving the self-control of intellectual disabilities. Third, HANGUNG training showed a positive effect in improving the sustained attention of intellectual disabilities. Forth, HANGUNG training showed a positive effect in improving the gross manual dexterity of intellectual disabilities. Fifth, HANGUNG training showed a positive effect in improving the fine manual dexterity of intellectual disabilities.
This study is designed to identify the effect of providing HANGUNG training for the intellectual disabilities in order to promote the attention concentration and hand dexterity. For the purpose of this study, 20 people with intellectual disabilities were selected from the vocational competency development institute specialized for the disabled in Daejeon, and 10 experimental groups and 10 control groups were selected through the satisfied random sampling method. Immediately after the selection of the subjects of this study, the FAIR attention concentration(selective attention, self-control, sustained attention) and Purdue Pegboard(gross manual dexterity, fine manual dexterity) were tested. Afterwards, 10 experimental groups were provided with a total of 20 HANGUNG training during the eight weeks in a separate program room after the end of the vocational training, and 10 control groups was not provided with HANGUNG training. The same test was conducted immediately after HANGUNG training. The pre-post difference test resulted in the following conclusions.
First, HANGUNG training showed a positive effect in improving the selective attention of intellectual disabilities. Second, HANGUNG training showed a positive effect in improving the self-control of intellectual disabilities. Third, HANGUNG training showed a positive effect in improving the sustained attention of intellectual disabilities. Forth, HANGUNG training showed a positive effect in improving the gross manual dexterity of intellectual disabilities. Fifth, HANGUNG training showed a positive effect in improving the fine manual dexterity of intellectual disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.