이미 알고 있듯이, 여러 해 동안 남중국해(베트남 국민들은 ‘동해’로 칭함)문제는 아시아지역 및 국제사회의 포럼에서 항상 뜨거운 이슈였으며 각 지역 언론의 주요 관심사 및 해결해야 할 시급한 문제 중 하나였다. 베트남 역시 중국과 남중국해를 놓고 해묵은 갈등이 이어지고 있다. 왜냐하면 남중국해는 동남아에 위치한 국가의 경제적 번영과 무역당사국들을 위해 필수적인 역할을 할 뿐 아니라 각 국가들의 정치 및 안보 문제와 운송수단을 위한 전략적 위치를 선점하고 있기 때문이다. 남중국해분쟁은 현재 이 해역에서 중국과 베트남을 비롯해 대만, 필리핀, 말레이시아, 브루나이 등 6개 국가가 영유권 및 해양 관할권을 주장하는 해양영토분쟁이다. 특히 현재 중국이 남중국해의 군사기지화 작업에 속도를 내고 있는 가운데, 베트남이 남중국해에서 석유 시추에 나서면서 기싸움이 확대되고 있다. 베트남과 중국 간의 영토관련 갈등문제는 세 가지가 있다. 첫째, 1979 년 중국과 베트남의 국경전쟁으로부터 역사적 경각심을 얻었던 중국과의 육상국경문제, 둘째 베트남 북부지역인 북부만(통킹만)의 영토주권의 확정문제, 셋째, 남중국해와 관련된 갈등문제이다. 본 논문은 남중국해분쟁과 관련된 문제만 언급하기로 하며 특히 스프래틀리군(베트남어명: 쯔엉사군도, 영어명: Spratly Islands, 중국어명: 남사군도, 필리핀어명: 칼라얀군도, 말레이시아어명: 스프래틀리군도) 및 파라셀군도(영어명: Paracel Islands, 중국어명: 서사군도, 베트남어명: 호앙사)에 관련한 분쟁만을 대상으로 한다. 그리고 중국은 남중국해 주변을 따라 U자 형태로 '구단선'(또한 "소혀'라고 부름)을 그어 남중국해 전체의 90%가 자국 영해라고 주장하며, 인접국과 영유권 분쟁을 벌이는 암초 등을 ...
이미 알고 있듯이, 여러 해 동안 남중국해(베트남 국민들은 ‘동해’로 칭함)문제는 아시아지역 및 국제사회의 포럼에서 항상 뜨거운 이슈였으며 각 지역 언론의 주요 관심사 및 해결해야 할 시급한 문제 중 하나였다. 베트남 역시 중국과 남중국해를 놓고 해묵은 갈등이 이어지고 있다. 왜냐하면 남중국해는 동남아에 위치한 국가의 경제적 번영과 무역당사국들을 위해 필수적인 역할을 할 뿐 아니라 각 국가들의 정치 및 안보 문제와 운송수단을 위한 전략적 위치를 선점하고 있기 때문이다. 남중국해분쟁은 현재 이 해역에서 중국과 베트남을 비롯해 대만, 필리핀, 말레이시아, 브루나이 등 6개 국가가 영유권 및 해양 관할권을 주장하는 해양영토분쟁이다. 특히 현재 중국이 남중국해의 군사기지화 작업에 속도를 내고 있는 가운데, 베트남이 남중국해에서 석유 시추에 나서면서 기싸움이 확대되고 있다. 베트남과 중국 간의 영토관련 갈등문제는 세 가지가 있다. 첫째, 1979 년 중국과 베트남의 국경전쟁으로부터 역사적 경각심을 얻었던 중국과의 육상국경문제, 둘째 베트남 북부지역인 북부만(통킹만)의 영토주권의 확정문제, 셋째, 남중국해와 관련된 갈등문제이다. 본 논문은 남중국해분쟁과 관련된 문제만 언급하기로 하며 특히 스프래틀리군(베트남어명: 쯔엉사군도, 영어명: Spratly Islands, 중국어명: 남사군도, 필리핀어명: 칼라얀군도, 말레이시아어명: 스프래틀리군도) 및 파라셀군도(영어명: Paracel Islands, 중국어명: 서사군도, 베트남어명: 호앙사)에 관련한 분쟁만을 대상으로 한다. 그리고 중국은 남중국해 주변을 따라 U자 형태로 '구단선'(또한 "소혀'라고 부름)을 그어 남중국해 전체의 90%가 자국 영해라고 주장하며, 인접국과 영유권 분쟁을 벌이는 암초 등을 인공섬으로 조성하고 군사기지화하고 있다. 이러한 일련의 현상들에 대해 베트남 정부는 “주변국과의 우호관계 및 동해에 대한 평화와 안정을 유지하고자 하는 국제법과 영토주권 보호 원칙에 따라 평화적으로 문제를 해결하고자 하는 입장을 견지한다”라 전명하여 왔다. 더불어, 베트남 내 각 조직 및 단체도 중국의 잘못된 행위에 반대하며 중국에게 베트남의 해안 상에서 위법행위를 즉각 중단하고 재발하지 않을 것을 요구하고 있으며 아세안 회원국 내 법률조도 중국이 은 각 국가의 독립적인 주권과 온전한 영토보전에 대한 존중, 세계 평화와 안보 유지, 공평하고 문명화된 민주주의 세계를 구현하기 위해 국제법 및 정의를 보호할 책임을 질 것을 제기하여 왔다. 중국이 오래 전부터 독단적으로 진행해 온 일련의 행동들은 남중국해 분쟁을 둘러싸고 끊임없이 파문을 일으키고 있다. 이러한 행위들은 중국이 국제법의 원칙이나 이해당사국들이 체결한 행동강령을 무시하고 있다는 것을 보여준다. 남중국해 분쟁은 새삼 새로운 이슈는 아니지만 복잡한 국면이 가져오는 국제적 시사성, 풀어야 할 과제들, 그리고 위협이 내재되어 있다. 이에 따라 남중국해는 현재 국가주권 수호와 영토보전을 위하여 필요한 적기의 행동들을 촉구하며 우리에게 경각심을 일으키고 있다. 따라서 남중국해 및 관련 분쟁에 대한 이해, 해상에서의 국가주권을 확립할 수 있는 수단에 대한 연구와 영토분쟁 해결에 관한 법률규정의 마련 등 남중국해분쟁에 대한 해결은 시급한 과제로 떠오르며 더 많은 사회적 관심을 요하고 있다. 본 연구는 남중국해분쟁을 개관하고 그 해결방식을 강조하는 연구로서 이론적 참고 가치를 제공하며 각 이해당사국의 이익충돌의 해소 및 남중국해해역에서의 신질서의 수립을 목적으로 한다. 베트남의 입장에서는 현 단계의 양국의 갈등상황과 중국과의 영유권 분쟁을 해결함으로써 동남아시아 지역에서 영향력을 유지하는 것이 중요한 일이다. 그 중에서도 베트남은 지정학적으로 중국과 육로와 해양경계선을 맞대고 있어서 중국의 입장에서는 베트남과의 평화적 관계유지는 전략적으로도 중요하다. 베트남 입장에서도 이념적 동지이자, 경제적 파트너인 중국과의 평화적 관계의 유지는 발전을 위해 필수적인 요소이다. 베트남은 중국과 영토 및 영해가 접해 있어 중국의 행동으로부터 가장 많은 영향을 받고 있는 국가로서 남중국해에서 중국의 위협에 대해 다양한 수단을 통해 대응해 나가고 있다. 또한 베트남은 역내 평화와 안정의 실마리를 찾고 있는 동시에 끊임없는 노력을 통해 중국과의 관계 악화를 방지하고 있다. 본 논문은 이러한 배경하에서 남중국해분쟁의 해결수단에 대하여 고찰하고 분석한다. 따라서 본 논문은 영토분쟁과 관련된 이론을 약술하고 선행연구사례를 검토한다. 또한, 남중국해 상황을 개관한 후 남중국해 분쟁의 현황에 대한 고찰한다. 본 논문은 관한 도서의 주권귀속문제에 있어 각 당사국의 주장과 근거에 대해 정리하고 분석하여 역사적 및 법적 근거로 나누어 베트남의 입장에서 주권주장의 합리성과 합법성을 증명하며, 경계획정 문제에 있어 해양경계획정의 발전과 관련된 국제법적 원칙들을 고찰하며, 중국이 주장한 ‘구단선’의 법적 성질에 대해 분석한다. 본 논문의 핵심부분은 남중국해에서의 베트남의 대응전략이다. 베트남의 남중국해분쟁의 해결방안을 제시함에 있어 평화적 방안, 국제기구를 통한 해결방안 및 사법적 해결이라는 3가지 측면으로 검토한다. 가장 원활하고 융통성을 지니고 있는 평화적 해결방안은 흔히 분쟁당사국들이 우선적으로 선택하는 방법이지만 한계가 있다. 현재 베트남은 국제기구를 통한 해결에 모색을 기대하고 있는데 특히 지역적 국제기구(영어명:Association of South East Asian Nations, 약어: ASEAN)가 체택한 '남중국해에서 우발적인 충돌을 피하기 위한 행동규칙'(영어명: The Code of Conduct for the South China Sea, 약어: 'COC')에 대해 분석한다. 위의 두 방안이 효과적이지 않은 경우, 본 논문은 사법적 해결방법에 의한 것을 제안한다. 이 방안에 대해서는 국제중재법정, 국제사법재판소 및 국제해양법재판소에 의한 방식으로 나누어서 각자의 실효성을 제시한 후 사법적 해결방법 시행의 현실적 어려움에 대해 살펴본다.
이미 알고 있듯이, 여러 해 동안 남중국해(베트남 국민들은 ‘동해’로 칭함)문제는 아시아지역 및 국제사회의 포럼에서 항상 뜨거운 이슈였으며 각 지역 언론의 주요 관심사 및 해결해야 할 시급한 문제 중 하나였다. 베트남 역시 중국과 남중국해를 놓고 해묵은 갈등이 이어지고 있다. 왜냐하면 남중국해는 동남아에 위치한 국가의 경제적 번영과 무역당사국들을 위해 필수적인 역할을 할 뿐 아니라 각 국가들의 정치 및 안보 문제와 운송수단을 위한 전략적 위치를 선점하고 있기 때문이다. 남중국해분쟁은 현재 이 해역에서 중국과 베트남을 비롯해 대만, 필리핀, 말레이시아, 브루나이 등 6개 국가가 영유권 및 해양 관할권을 주장하는 해양영토분쟁이다. 특히 현재 중국이 남중국해의 군사기지화 작업에 속도를 내고 있는 가운데, 베트남이 남중국해에서 석유 시추에 나서면서 기싸움이 확대되고 있다. 베트남과 중국 간의 영토관련 갈등문제는 세 가지가 있다. 첫째, 1979 년 중국과 베트남의 국경전쟁으로부터 역사적 경각심을 얻었던 중국과의 육상국경문제, 둘째 베트남 북부지역인 북부만(통킹만)의 영토주권의 확정문제, 셋째, 남중국해와 관련된 갈등문제이다. 본 논문은 남중국해분쟁과 관련된 문제만 언급하기로 하며 특히 스프래틀리군(베트남어명: 쯔엉사군도, 영어명: Spratly Islands, 중국어명: 남사군도, 필리핀어명: 칼라얀군도, 말레이시아어명: 스프래틀리군도) 및 파라셀군도(영어명: Paracel Islands, 중국어명: 서사군도, 베트남어명: 호앙사)에 관련한 분쟁만을 대상으로 한다. 그리고 중국은 남중국해 주변을 따라 U자 형태로 '구단선'(또한 "소혀'라고 부름)을 그어 남중국해 전체의 90%가 자국 영해라고 주장하며, 인접국과 영유권 분쟁을 벌이는 암초 등을 인공섬으로 조성하고 군사기지화하고 있다. 이러한 일련의 현상들에 대해 베트남 정부는 “주변국과의 우호관계 및 동해에 대한 평화와 안정을 유지하고자 하는 국제법과 영토주권 보호 원칙에 따라 평화적으로 문제를 해결하고자 하는 입장을 견지한다”라 전명하여 왔다. 더불어, 베트남 내 각 조직 및 단체도 중국의 잘못된 행위에 반대하며 중국에게 베트남의 해안 상에서 위법행위를 즉각 중단하고 재발하지 않을 것을 요구하고 있으며 아세안 회원국 내 법률조도 중국이 은 각 국가의 독립적인 주권과 온전한 영토보전에 대한 존중, 세계 평화와 안보 유지, 공평하고 문명화된 민주주의 세계를 구현하기 위해 국제법 및 정의를 보호할 책임을 질 것을 제기하여 왔다. 중국이 오래 전부터 독단적으로 진행해 온 일련의 행동들은 남중국해 분쟁을 둘러싸고 끊임없이 파문을 일으키고 있다. 이러한 행위들은 중국이 국제법의 원칙이나 이해당사국들이 체결한 행동강령을 무시하고 있다는 것을 보여준다. 남중국해 분쟁은 새삼 새로운 이슈는 아니지만 복잡한 국면이 가져오는 국제적 시사성, 풀어야 할 과제들, 그리고 위협이 내재되어 있다. 이에 따라 남중국해는 현재 국가주권 수호와 영토보전을 위하여 필요한 적기의 행동들을 촉구하며 우리에게 경각심을 일으키고 있다. 따라서 남중국해 및 관련 분쟁에 대한 이해, 해상에서의 국가주권을 확립할 수 있는 수단에 대한 연구와 영토분쟁 해결에 관한 법률규정의 마련 등 남중국해분쟁에 대한 해결은 시급한 과제로 떠오르며 더 많은 사회적 관심을 요하고 있다. 본 연구는 남중국해분쟁을 개관하고 그 해결방식을 강조하는 연구로서 이론적 참고 가치를 제공하며 각 이해당사국의 이익충돌의 해소 및 남중국해해역에서의 신질서의 수립을 목적으로 한다. 베트남의 입장에서는 현 단계의 양국의 갈등상황과 중국과의 영유권 분쟁을 해결함으로써 동남아시아 지역에서 영향력을 유지하는 것이 중요한 일이다. 그 중에서도 베트남은 지정학적으로 중국과 육로와 해양경계선을 맞대고 있어서 중국의 입장에서는 베트남과의 평화적 관계유지는 전략적으로도 중요하다. 베트남 입장에서도 이념적 동지이자, 경제적 파트너인 중국과의 평화적 관계의 유지는 발전을 위해 필수적인 요소이다. 베트남은 중국과 영토 및 영해가 접해 있어 중국의 행동으로부터 가장 많은 영향을 받고 있는 국가로서 남중국해에서 중국의 위협에 대해 다양한 수단을 통해 대응해 나가고 있다. 또한 베트남은 역내 평화와 안정의 실마리를 찾고 있는 동시에 끊임없는 노력을 통해 중국과의 관계 악화를 방지하고 있다. 본 논문은 이러한 배경하에서 남중국해분쟁의 해결수단에 대하여 고찰하고 분석한다. 따라서 본 논문은 영토분쟁과 관련된 이론을 약술하고 선행연구사례를 검토한다. 또한, 남중국해 상황을 개관한 후 남중국해 분쟁의 현황에 대한 고찰한다. 본 논문은 관한 도서의 주권귀속문제에 있어 각 당사국의 주장과 근거에 대해 정리하고 분석하여 역사적 및 법적 근거로 나누어 베트남의 입장에서 주권주장의 합리성과 합법성을 증명하며, 경계획정 문제에 있어 해양경계획정의 발전과 관련된 국제법적 원칙들을 고찰하며, 중국이 주장한 ‘구단선’의 법적 성질에 대해 분석한다. 본 논문의 핵심부분은 남중국해에서의 베트남의 대응전략이다. 베트남의 남중국해분쟁의 해결방안을 제시함에 있어 평화적 방안, 국제기구를 통한 해결방안 및 사법적 해결이라는 3가지 측면으로 검토한다. 가장 원활하고 융통성을 지니고 있는 평화적 해결방안은 흔히 분쟁당사국들이 우선적으로 선택하는 방법이지만 한계가 있다. 현재 베트남은 국제기구를 통한 해결에 모색을 기대하고 있는데 특히 지역적 국제기구(영어명:Association of South East Asian Nations, 약어: ASEAN)가 체택한 '남중국해에서 우발적인 충돌을 피하기 위한 행동규칙'(영어명: The Code of Conduct for the South China Sea, 약어: 'COC')에 대해 분석한다. 위의 두 방안이 효과적이지 않은 경우, 본 논문은 사법적 해결방법에 의한 것을 제안한다. 이 방안에 대해서는 국제중재법정, 국제사법재판소 및 국제해양법재판소에 의한 방식으로 나누어서 각자의 실효성을 제시한 후 사법적 해결방법 시행의 현실적 어려움에 대해 살펴본다.
As we already know, for many years, the dispute of the South China Sea (called “East Sea” by Vietnamese) has been always an important issue in Asian region and international forums, which is one of the major concerns of local media and an urgent issue to address. Vietnam is also continuing conflict ...
As we already know, for many years, the dispute of the South China Sea (called “East Sea” by Vietnamese) has been always an important issue in Asian region and international forums, which is one of the major concerns of local media and an urgent issue to address. Vietnam is also continuing conflict state between China over the South China Sea. This is because the South China Sea not only plays an essential role for the economic prosperity and trading partners of the countries located in Southeast Asia, but it also occupies strategic positions for political and security issues and transportation in each country. The dispute of the South China Sea is a maritime territorial dispute in which six countries, including China, Vietnam, Taiwan, the Philippines, Malaysia, and Brunei, claim ownership and maritime jurisdiction. In particular, as China is speeding up its construction of military bases in the South China Sea, the conflict state is intensifying with the involvement of Vietnam in oil drilling in the South China Sea. There are three kinds of conflicts related with the territorial issue between Vietnam and China. First, the issue of land border with China, which has gained historical awareness from the border war between China and Vietnam in 1979; second, the determination of territorial sovereignty of northern bay(Gulf of Tonkin) in northern Vietnam; and third, conflicts related with the South China Sea. This paper will address issues related to the dispute of the South China Sea, especially the Spratly Islands (Vietnamese: Quần đảo Trường Sa, Chinese: 南沙群岛, Filipino: Kalayaan, Malay: Kepulauan Spratly) and the Paracel Islands (Chinese: 西沙群岛, Vietnamese: Hoàng Sa) In addition, China annexed the South China Sea by ‘Nine-Dash Line’ (also called the ‘Ox’s tongue’) in the U-shape along the South China Sea, claiming that 90% of the South China Sea is the territorial waters of China and making reefs that are being disputed territorial rights with neighboring countries into artificial islands and military bases. Regarding these series of phenomena, the Vietnamese government stated that "We maintain a position to resolve the issue peacefully in accordance with international law and the principle of territorial sovereignty to maintain peace and stability in the East Sea and friendly relations with neighboring countries". Also, many associations and organizations in Vietnam are opposing China's wrongdoing and demanding to immediately abandon and not to recur illegal acts on the Vietnamese coast. And the legal organization in ASEAN member nations have claimed the responsibility of China to protect international law and justice in order to respect the independent sovereignty and each country's maintenance of the national territorial integrity and maintain world peace and security, create a fair and civilized democratic world. A series of actions China has been proceeding arbitrarily for a long time are constantly raging about the South China Sea dispute. These practices show that China is ignoring the principles of international law or the code of conduct of interested parties. The South China Sea dispute is not a new issue, but it has a complicated phase giving rise to international suggestion, challenges to be solved, and threat. Accordingly, the South China Sea dispute is now urging the necessary and timely actions for national sovereignty and territorial integrity. Therefore, the resolution of disputes in the South China Sea, including the understanding of the South China Sea and related disputes, the studies of means for establishing national sovereignty at the sea, and the provision of laws and regulations for settlement of territorial disputes, are emerging as urgent tasks and require more social attention. The purpose of this study is to provide a theoretical reference value as a research which emphasizes the solution method of the South China Sea dispute and aims to resolve the conflict of each interested countries and to establish a new order in the South China Sea area. With Vietnam, it is important to maintain influence in the Southeast Asian region by resolving territorial disputes between China. Especially, Vietnam is geopolitically confronted with China's land and sea boundaries, so maintaining a peaceful relationship with Vietnam is also strategically important with China. And also in Vietnam, maintaining peaceful relations with China, an ideological comrade and economic partner at the same time, is an essential element for the development of the country. Vietnam is the country most affected by China's behavior because of its proximity to the territory and territorial waters of China, so is responding to the threat of China through various means in the South China Sea. Furthermore, Vietnam is seeking solutions to keep peace and stability in the region, preventing the deterioration of relations with China through endless efforts. This paper examines and analyzes the means of resolving disputes in the South China Sea under these backgrounds. Therefore, this paper outlines the theories related to territorial disputes and examines precedent research cases. After the overview of the South China Sea situation, it will examine the current situation of the South China Sea dispute. Also, it proposes the rationality and legitimacy with the claim of sovereignty from the standpoint of Vietnam by classifying and analyzing the arguments and grounds of each country's claim on the sovereignty issue of the islands, dividing it into historical and legal grounds, and examines the international legal principles related to the development of the delimitation of maritime boundaries, and analyzes the legal nature of the 'Nine-Dash Line' which is claimed by China. A key part of this paper is Vietnam's response strategy in the South China Sea. For the solution of the South China Sea dispute with Vietnam, we consider the three aspects which are peaceful solutions, solutions through international organizations and last, judicial solutions. The peaceful solution, the most harmonious and flexible way, is often preferred method among the related countries but there’s a limitation. Currently, Vietnam expects to seek solutions through international organizations, especially the "Code of Conduct for the South China Sea" (abbreviated as COC) adopted by the Association of South East Asian Nations (abbreviated as ASEAN). This paper suggests a judicial solution if the above two approaches are not effective. And it examines the practical difficulties of implementing judicial solutions after proposing the effectiveness of each method by International Court of Arbitration, the International Court of Justice, and the International Tribunal for the Law of the Sea.
As we already know, for many years, the dispute of the South China Sea (called “East Sea” by Vietnamese) has been always an important issue in Asian region and international forums, which is one of the major concerns of local media and an urgent issue to address. Vietnam is also continuing conflict state between China over the South China Sea. This is because the South China Sea not only plays an essential role for the economic prosperity and trading partners of the countries located in Southeast Asia, but it also occupies strategic positions for political and security issues and transportation in each country. The dispute of the South China Sea is a maritime territorial dispute in which six countries, including China, Vietnam, Taiwan, the Philippines, Malaysia, and Brunei, claim ownership and maritime jurisdiction. In particular, as China is speeding up its construction of military bases in the South China Sea, the conflict state is intensifying with the involvement of Vietnam in oil drilling in the South China Sea. There are three kinds of conflicts related with the territorial issue between Vietnam and China. First, the issue of land border with China, which has gained historical awareness from the border war between China and Vietnam in 1979; second, the determination of territorial sovereignty of northern bay(Gulf of Tonkin) in northern Vietnam; and third, conflicts related with the South China Sea. This paper will address issues related to the dispute of the South China Sea, especially the Spratly Islands (Vietnamese: Quần đảo Trường Sa, Chinese: 南沙群岛, Filipino: Kalayaan, Malay: Kepulauan Spratly) and the Paracel Islands (Chinese: 西沙群岛, Vietnamese: Hoàng Sa) In addition, China annexed the South China Sea by ‘Nine-Dash Line’ (also called the ‘Ox’s tongue’) in the U-shape along the South China Sea, claiming that 90% of the South China Sea is the territorial waters of China and making reefs that are being disputed territorial rights with neighboring countries into artificial islands and military bases. Regarding these series of phenomena, the Vietnamese government stated that "We maintain a position to resolve the issue peacefully in accordance with international law and the principle of territorial sovereignty to maintain peace and stability in the East Sea and friendly relations with neighboring countries". Also, many associations and organizations in Vietnam are opposing China's wrongdoing and demanding to immediately abandon and not to recur illegal acts on the Vietnamese coast. And the legal organization in ASEAN member nations have claimed the responsibility of China to protect international law and justice in order to respect the independent sovereignty and each country's maintenance of the national territorial integrity and maintain world peace and security, create a fair and civilized democratic world. A series of actions China has been proceeding arbitrarily for a long time are constantly raging about the South China Sea dispute. These practices show that China is ignoring the principles of international law or the code of conduct of interested parties. The South China Sea dispute is not a new issue, but it has a complicated phase giving rise to international suggestion, challenges to be solved, and threat. Accordingly, the South China Sea dispute is now urging the necessary and timely actions for national sovereignty and territorial integrity. Therefore, the resolution of disputes in the South China Sea, including the understanding of the South China Sea and related disputes, the studies of means for establishing national sovereignty at the sea, and the provision of laws and regulations for settlement of territorial disputes, are emerging as urgent tasks and require more social attention. The purpose of this study is to provide a theoretical reference value as a research which emphasizes the solution method of the South China Sea dispute and aims to resolve the conflict of each interested countries and to establish a new order in the South China Sea area. With Vietnam, it is important to maintain influence in the Southeast Asian region by resolving territorial disputes between China. Especially, Vietnam is geopolitically confronted with China's land and sea boundaries, so maintaining a peaceful relationship with Vietnam is also strategically important with China. And also in Vietnam, maintaining peaceful relations with China, an ideological comrade and economic partner at the same time, is an essential element for the development of the country. Vietnam is the country most affected by China's behavior because of its proximity to the territory and territorial waters of China, so is responding to the threat of China through various means in the South China Sea. Furthermore, Vietnam is seeking solutions to keep peace and stability in the region, preventing the deterioration of relations with China through endless efforts. This paper examines and analyzes the means of resolving disputes in the South China Sea under these backgrounds. Therefore, this paper outlines the theories related to territorial disputes and examines precedent research cases. After the overview of the South China Sea situation, it will examine the current situation of the South China Sea dispute. Also, it proposes the rationality and legitimacy with the claim of sovereignty from the standpoint of Vietnam by classifying and analyzing the arguments and grounds of each country's claim on the sovereignty issue of the islands, dividing it into historical and legal grounds, and examines the international legal principles related to the development of the delimitation of maritime boundaries, and analyzes the legal nature of the 'Nine-Dash Line' which is claimed by China. A key part of this paper is Vietnam's response strategy in the South China Sea. For the solution of the South China Sea dispute with Vietnam, we consider the three aspects which are peaceful solutions, solutions through international organizations and last, judicial solutions. The peaceful solution, the most harmonious and flexible way, is often preferred method among the related countries but there’s a limitation. Currently, Vietnam expects to seek solutions through international organizations, especially the "Code of Conduct for the South China Sea" (abbreviated as COC) adopted by the Association of South East Asian Nations (abbreviated as ASEAN). This paper suggests a judicial solution if the above two approaches are not effective. And it examines the practical difficulties of implementing judicial solutions after proposing the effectiveness of each method by International Court of Arbitration, the International Court of Justice, and the International Tribunal for the Law of the Sea.
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