본 연구는 국내 지진 피해사례가 증대함에 따라 일본의 선진 연구를 토대로 하고, 부산시 방재공원 13곳을 대상으로 공원의 입지, 공간구성 및 시설 현황을 조사 및 분석하였다. 또한 분석의 틀을 토대로 도출된 문제점에 대해 개선방향을 제안하였다. 연구 결과는 향후 새로운 방재공원 조성에 있어 입지계획과 공간구성 및 시설 계획의 부문에 바탕이 되는 기초자료로서 그 목적이 있다.
부산광역시 총 13곳의 방재공원을 대상으로 입지 및 공간구성과 시설을 분석한 결과, 먼저 모든 방재공원이 ‘그렇다’에 해당되는 항목은 ‘대상지의 중앙 ...
본 연구는 국내 지진 피해사례가 증대함에 따라 일본의 선진 연구를 토대로 하고, 부산시 방재공원 13곳을 대상으로 공원의 입지, 공간구성 및 시설 현황을 조사 및 분석하였다. 또한 분석의 틀을 토대로 도출된 문제점에 대해 개선방향을 제안하였다. 연구 결과는 향후 새로운 방재공원 조성에 있어 입지계획과 공간구성 및 시설 계획의 부문에 바탕이 되는 기초자료로서 그 목적이 있다.
부산광역시 총 13곳의 방재공원을 대상으로 입지 및 공간구성과 시설을 분석한 결과, 먼저 모든 방재공원이 ‘그렇다’에 해당되는 항목은 ‘대상지의 중앙 공간에 놀이광장(또는 잔디광장)과 휴게공간을 인접하게 배치하여 피난광장 공간을 마련하였는가?’와 ‘방재관련 시설공간은 피난광장과 인접하게 배치되었는가?’이었다. 모든 대상지는 소공원에 해당되기 때문에 놀이 및 휴게공간이 서로 인접하게 배치되어 있어 피난광장 공간이 마련되는 것으로 분석되었다. 방재관련 시설 공간 또한 피난광장과 시설물이 인접하게 배치되어 있었다.
반면에 대상지 13곳 중 7곳 미만으로 분석된 항목인 ‘방화수종을 고려하여 식재하였는가?’, ‘단차를 지양하고 안전한 이동이 가능한가?’, ‘접근성이 좋은 평탄한 지역인가?’, ‘자가발전시설물을 설치하였는가?’에 대한 개선방향이 필요할 것으로 판단된다. 또한 모든 대상지는 내진성 수조와 기능형 및 가변형 시설물 미설치, 방화수림대가 식재되지 않은 것으로 분석되어 개선이 필요한 것으로 판단되었다. 도출된 문제점에 대한 개선방향 제안은 다음과 같다.
첫째, 급경사지를 개발할 경우 부지의 폭원을 고려한 법면을 계획해야 하며 주기적인 안전점검 및 유지관리를 실시하여야 한다. 이를 바탕으로 범일동 방재공원의 급경사 및 진입부 단차부분을 절토 및 성토하여 개선하는 것을 제시하였다.
둘째, 방화수림대 및 방화식재의 식재계획을 구체적으로 계획하여야 한다. 방화수림으로 권장되는 수종은 은행나무, 동백나무, 굴참나무, 사철나무, 아왜나무 등이며 관목과 아교목, 교목을 혼합한 차폐식재 방식을 활용하여 식재할 것을 제안함으로써 향후 방재공원 계획 시 반영되도록 하였다.
셋째, 방재공원 법률 및 제도에 있어서 방재시설 적용을 위한 제도 개선을 하여야 한다. 먼저 ⌜공원녹지법⌟의 제1조 목적 및 제2조 정의에 방재(안전관리)내용을 추가하며 ⌜공원녹지법 시행규칙⌟의 공원시설 유형 중 피난 및 구호 관련 및 피난용도 시설에 대한 설치 기준을 개정할 것을 제안하였다. 이를 통해 방재공원의 관리 및 예산 확보, 시설물 설치 조치를 개선해야 할 필요가 있다.
본 연구는 국내 조성된 방재공원의 현황과 입지 및 공간구성과 시설을 분석하고 도출된 문제점에 따라 개선방향을 제안함으로써 향후 새로운 방재공원의 계획 및 설계의 기초자료로서 그 의의가 있다. 하지만 방재공원과 관련된 법적인 제도가 수반되지 않은 채 일본의 방재공원 가이드라인을 바탕으로 연구한 바, 국내 실정과 부합하지 않는 한계가 있을 수 있다. 향후 본 연구에서 한정한 지진뿐만 아니라 도시의 폭우 및 침수, 해일, 화재, 토사붕괴 등 총체적 예방을 위한 연구가 필요할 것으로 판단된다.
본 연구는 국내 지진 피해사례가 증대함에 따라 일본의 선진 연구를 토대로 하고, 부산시 방재공원 13곳을 대상으로 공원의 입지, 공간구성 및 시설 현황을 조사 및 분석하였다. 또한 분석의 틀을 토대로 도출된 문제점에 대해 개선방향을 제안하였다. 연구 결과는 향후 새로운 방재공원 조성에 있어 입지계획과 공간구성 및 시설 계획의 부문에 바탕이 되는 기초자료로서 그 목적이 있다.
부산광역시 총 13곳의 방재공원을 대상으로 입지 및 공간구성과 시설을 분석한 결과, 먼저 모든 방재공원이 ‘그렇다’에 해당되는 항목은 ‘대상지의 중앙 공간에 놀이광장(또는 잔디광장)과 휴게공간을 인접하게 배치하여 피난광장 공간을 마련하였는가?’와 ‘방재관련 시설공간은 피난광장과 인접하게 배치되었는가?’이었다. 모든 대상지는 소공원에 해당되기 때문에 놀이 및 휴게공간이 서로 인접하게 배치되어 있어 피난광장 공간이 마련되는 것으로 분석되었다. 방재관련 시설 공간 또한 피난광장과 시설물이 인접하게 배치되어 있었다.
반면에 대상지 13곳 중 7곳 미만으로 분석된 항목인 ‘방화수종을 고려하여 식재하였는가?’, ‘단차를 지양하고 안전한 이동이 가능한가?’, ‘접근성이 좋은 평탄한 지역인가?’, ‘자가발전시설물을 설치하였는가?’에 대한 개선방향이 필요할 것으로 판단된다. 또한 모든 대상지는 내진성 수조와 기능형 및 가변형 시설물 미설치, 방화수림대가 식재되지 않은 것으로 분석되어 개선이 필요한 것으로 판단되었다. 도출된 문제점에 대한 개선방향 제안은 다음과 같다.
첫째, 급경사지를 개발할 경우 부지의 폭원을 고려한 법면을 계획해야 하며 주기적인 안전점검 및 유지관리를 실시하여야 한다. 이를 바탕으로 범일동 방재공원의 급경사 및 진입부 단차부분을 절토 및 성토하여 개선하는 것을 제시하였다.
둘째, 방화수림대 및 방화식재의 식재계획을 구체적으로 계획하여야 한다. 방화수림으로 권장되는 수종은 은행나무, 동백나무, 굴참나무, 사철나무, 아왜나무 등이며 관목과 아교목, 교목을 혼합한 차폐식재 방식을 활용하여 식재할 것을 제안함으로써 향후 방재공원 계획 시 반영되도록 하였다.
셋째, 방재공원 법률 및 제도에 있어서 방재시설 적용을 위한 제도 개선을 하여야 한다. 먼저 ⌜공원녹지법⌟의 제1조 목적 및 제2조 정의에 방재(안전관리)내용을 추가하며 ⌜공원녹지법 시행규칙⌟의 공원시설 유형 중 피난 및 구호 관련 및 피난용도 시설에 대한 설치 기준을 개정할 것을 제안하였다. 이를 통해 방재공원의 관리 및 예산 확보, 시설물 설치 조치를 개선해야 할 필요가 있다.
본 연구는 국내 조성된 방재공원의 현황과 입지 및 공간구성과 시설을 분석하고 도출된 문제점에 따라 개선방향을 제안함으로써 향후 새로운 방재공원의 계획 및 설계의 기초자료로서 그 의의가 있다. 하지만 방재공원과 관련된 법적인 제도가 수반되지 않은 채 일본의 방재공원 가이드라인을 바탕으로 연구한 바, 국내 실정과 부합하지 않는 한계가 있을 수 있다. 향후 본 연구에서 한정한 지진뿐만 아니라 도시의 폭우 및 침수, 해일, 화재, 토사붕괴 등 총체적 예방을 위한 연구가 필요할 것으로 판단된다.
As the number of domestic earthquake damage cases has increased, This study examined location, spatial composition, and facility status on 13 disaster prevention parks in Busan through advanced Japanese studies. It proposed improvement direction for problems derived from the framework of the analysi...
As the number of domestic earthquake damage cases has increased, This study examined location, spatial composition, and facility status on 13 disaster prevention parks in Busan through advanced Japanese studies. It proposed improvement direction for problems derived from the framework of the analysis and aims to create basic data based on the location and spatialcom position and facility planning areas in the future development of new disaster prevention parks. According to analysis of the location and spatial composition and facilities of13 disaster parks in Busan, all the disaster prevention parks were 'yes' to these questions: 'Has the area been located adjacent to the playground(orgrass square) and the rest area to provide shelter space?' and 'Is the disaster prevention facility space located adjacent to the evacuation plaza?'. Because of the small size of all parks, the play and rest areas were located adjacent to each other to provide shelter plaza spaces. The disaster prevention facility space was also located adjacent to the evacuation plaza and facilities. On the other hand, It was analyzed that the questions that Seven of the thirteen sites indicated in 'yes' analyzed would need improvement directions:'Have been take in consideration the species of plant for fire prevention?', 'Incase of emergency, can a person move up the stairs without difficulty?','There is a flat area with good accessibility?', and 'Have been installed self-generating facilities?'. In addition, all the sites were analyzed to be improved because of the lack of waterproof tank, functional type, variable type facility, and fire protection forest were planted. Suggestions for improving the problems are as follows. First, when developing a rapidly moving zone, a statutory plane that takes into account the source of the site damage and performs regular safety checks and maintenance. Based on this, it is suggested to improve Beom-II Fire Prevention Parks with the use of cut and stuffing in stepped part of the steep slope and entrance part. Second, a research on the development of fire-related forest trees should bean analyzed. As a forest fire, it is recommended that the trees of ginkgo, camellia, Cork Oak, Japanese spindle, and Sweet Arrowwood. It suggested planting trees using a combination of shrubs, arborescent and trees to be reflected in the plan for disaster prevention parks. Third, the National Emergency Management Park Act and the system should be improved to apply the disaster prevention facilities. First, the first addition of the provisions in Article 1 and Article 2 of the Park Green House Act is the provision of prevention (safety management) contents, and the establishment of facilities related to evacuation and relief and evacuation standards among the types of parks proposed in the Enforcement Rule of the Park Green Park Service Act. Through this, it is expected that the government will improve the management of disaster prevention parks, secure budget, and install facilities. This research is meaningful as a basic data for planning and design of new disaster prevention parks in the future by analyzing the current status, spatial composition, and facilities of disaster prevention parks established in Korea, and proposing improvement plans based on issues derived from them. However, there is a limit to the extent to which Japan does not comply with the domestic situation, based on the Japan's guidelines for disaster prevention parks without a legal system associated with the park. In the future, it is considered necessary to study not only the earthquakes, but also the heavy rain and flooding, tidal waves, fire, and soil failures in the city to prevent the damage.
As the number of domestic earthquake damage cases has increased, This study examined location, spatial composition, and facility status on 13 disaster prevention parks in Busan through advanced Japanese studies. It proposed improvement direction for problems derived from the framework of the analysis and aims to create basic data based on the location and spatialcom position and facility planning areas in the future development of new disaster prevention parks. According to analysis of the location and spatial composition and facilities of13 disaster parks in Busan, all the disaster prevention parks were 'yes' to these questions: 'Has the area been located adjacent to the playground(orgrass square) and the rest area to provide shelter space?' and 'Is the disaster prevention facility space located adjacent to the evacuation plaza?'. Because of the small size of all parks, the play and rest areas were located adjacent to each other to provide shelter plaza spaces. The disaster prevention facility space was also located adjacent to the evacuation plaza and facilities. On the other hand, It was analyzed that the questions that Seven of the thirteen sites indicated in 'yes' analyzed would need improvement directions:'Have been take in consideration the species of plant for fire prevention?', 'Incase of emergency, can a person move up the stairs without difficulty?','There is a flat area with good accessibility?', and 'Have been installed self-generating facilities?'. In addition, all the sites were analyzed to be improved because of the lack of waterproof tank, functional type, variable type facility, and fire protection forest were planted. Suggestions for improving the problems are as follows. First, when developing a rapidly moving zone, a statutory plane that takes into account the source of the site damage and performs regular safety checks and maintenance. Based on this, it is suggested to improve Beom-II Fire Prevention Parks with the use of cut and stuffing in stepped part of the steep slope and entrance part. Second, a research on the development of fire-related forest trees should bean analyzed. As a forest fire, it is recommended that the trees of ginkgo, camellia, Cork Oak, Japanese spindle, and Sweet Arrowwood. It suggested planting trees using a combination of shrubs, arborescent and trees to be reflected in the plan for disaster prevention parks. Third, the National Emergency Management Park Act and the system should be improved to apply the disaster prevention facilities. First, the first addition of the provisions in Article 1 and Article 2 of the Park Green House Act is the provision of prevention (safety management) contents, and the establishment of facilities related to evacuation and relief and evacuation standards among the types of parks proposed in the Enforcement Rule of the Park Green Park Service Act. Through this, it is expected that the government will improve the management of disaster prevention parks, secure budget, and install facilities. This research is meaningful as a basic data for planning and design of new disaster prevention parks in the future by analyzing the current status, spatial composition, and facilities of disaster prevention parks established in Korea, and proposing improvement plans based on issues derived from them. However, there is a limit to the extent to which Japan does not comply with the domestic situation, based on the Japan's guidelines for disaster prevention parks without a legal system associated with the park. In the future, it is considered necessary to study not only the earthquakes, but also the heavy rain and flooding, tidal waves, fire, and soil failures in the city to prevent the damage.
주제어
#지진방재공원, 공간구성 및 시설, 재난, 안전, 옥외대피공간
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.