본 연구의 목적은 서울올림픽과 평창동계올림픽 시설운영을 통한 향후 레거시 창출 방안을 규명하는 것이다. 이를 구체적으로 규명하기 위한 연구 방법으로는 문헌고찰을 활용하였다. 문헌고찰을 통해 결과로 제시하고 논의 할 내용의 구체화를 위하여 국내외 올림픽 유산관리 관련 문헌의 1차 자료와 2차 자료를 광범위하게 수집하고 정리하여 분석을 실시하였다. 그리고 이를 체계화하는데 해당 분야의 전문가 집단의 협의가 자료의 다각적 검증법의 수단으로 활용되었다. 본 연구는 역대 올림픽의 사후활용 계획 분석과 함께 현재 제안된 평창동계올림픽 사후활용 계획에 관한 국내 연구 자료들의 ...
본 연구의 목적은 서울올림픽과 평창동계올림픽 시설운영을 통한 향후 레거시 창출 방안을 규명하는 것이다. 이를 구체적으로 규명하기 위한 연구 방법으로는 문헌고찰을 활용하였다. 문헌고찰을 통해 결과로 제시하고 논의 할 내용의 구체화를 위하여 국내외 올림픽 유산관리 관련 문헌의 1차 자료와 2차 자료를 광범위하게 수집하고 정리하여 분석을 실시하였다. 그리고 이를 체계화하는데 해당 분야의 전문가 집단의 협의가 자료의 다각적 검증법의 수단으로 활용되었다. 본 연구는 역대 올림픽의 사후활용 계획 분석과 함께 현재 제안된 평창동계올림픽 사후활용 계획에 관한 국내 연구 자료들의 내용분석을 중심으로 이루어졌다. 이를 바탕으로 결과를 제시하면 다음과 같다. 먼저 사후활용 계획 수립 및 적용의 구체적인 실행 기본 방향성을 올림픽 개최 지역사회와의 협업을 위하는 방향으로 명료하게 구성해야 한다. 이를 위해 제안할 수 있는 것은 첫째, 지역주민의 사후 활용 활동 참여의 동기유발 프로그램의 구성이 필요하다. 둘째, 올림픽 유산의 활용 가치를 긍정적으로 인식하는 공감대 형성이 지역사회 내에 자생하는 것이 필요하다. 셋째, 올림픽 유산을 활용한 지역사회 복지 사업과 생활 경제에 도움이 되는 사업 파생에 힘써야 한다. 마지막으로 구체적인 사업의 내용이 지역경제 및 사회문화와 융합하여 지속가능한 환경을 지니도록 올림픽 유산관리의 방향성을 재검토할 필요가 있다. 특히 북한의 참가로 인하여 21세기 평화의 상징이 된 평창동계올림픽의 상징성을 향상시키기 위한 노력이 다시금 이루어져야 한다. 이를 위해 제안한 수 있는 전략은 다음과 같다. 첫째, 가시적인 수익성을 우선시하여 관리 주체를 선정하는데 주력하기 보다는 국민체육진흥공단의 사업목적 및 설립 근거 등을 변경하여 실질적 운영 가능한 기관으로의 관리 이양을 가능하도록 해야 할 것이다. 둘째, 선행 조건의 실행이 가능할 경우, 미래 비즈니스에 활용하여 발생되는 수익을 국내외 스포츠계 공공부문에 환원할 수 있는 체계를 마련해야 할 것이다. 셋째, 향후 남한, 북한, 중국, 그리고 유라시아 대륙으로 이어지는 글로벌 관광지역 클러스터 개발을 고려한 준비가 지금부터 이루어질 필요가 있다. 넷째, 스포츠시설로서의 활용 방안과 문화재 또는 관광시설로서의 목적을 명확히 구분하여 활용하는 방안을 재조정 할 필요가 있다. 올림픽 개최를 통한 유산 창출 방법은 여러 가지가 있겠지만 특수한 우리의 여건 등을 감안 할 때 서울올림픽과 평창동계올림픽의 시설이 향후 북한과 공동개최하고 미래에 통일 한국, 단일 국가에서 개최하는 하계올림픽과 동계올림픽에 시설로써 재사용될 수 있는 유산으로 남겨질 수 있도록 잘 보존해야 할 것이다. 그리고 올림픽 이념에 부합하는 세계 평화의 유산으로 기억되도록 한반도의 민족 모두가 합심하여 정책과 제도 및 실천 과제를 만들기 위해 노력해야 할 것이다. 그것이 진정한 올림픽 운동의 실현이다. 향후에도 올림픽과 같은 메가 스포츠 이벤트의 유치와 개최, 그리고 사후활용에 대한 국민적 관심과 정부의 실행 의지는 계속 될 것이다. 따라서 이번 평창동계올림픽 폐막 후 사후관리 방안의 실천은 앞으로 메가 스포츠 이벤트들의 개최와 사후관리에 지대한 영향을 미칠 것이다. 그러므로 사후 관리에 대한 준비가 유치 단계 초기부터 동시에 이루어져 부수적인 경제 사회적 논란을 최소화하는 노력이 필요할 것이다.
본 연구의 목적은 서울올림픽과 평창동계올림픽 시설운영을 통한 향후 레거시 창출 방안을 규명하는 것이다. 이를 구체적으로 규명하기 위한 연구 방법으로는 문헌고찰을 활용하였다. 문헌고찰을 통해 결과로 제시하고 논의 할 내용의 구체화를 위하여 국내외 올림픽 유산관리 관련 문헌의 1차 자료와 2차 자료를 광범위하게 수집하고 정리하여 분석을 실시하였다. 그리고 이를 체계화하는데 해당 분야의 전문가 집단의 협의가 자료의 다각적 검증법의 수단으로 활용되었다. 본 연구는 역대 올림픽의 사후활용 계획 분석과 함께 현재 제안된 평창동계올림픽 사후활용 계획에 관한 국내 연구 자료들의 내용분석을 중심으로 이루어졌다. 이를 바탕으로 결과를 제시하면 다음과 같다. 먼저 사후활용 계획 수립 및 적용의 구체적인 실행 기본 방향성을 올림픽 개최 지역사회와의 협업을 위하는 방향으로 명료하게 구성해야 한다. 이를 위해 제안할 수 있는 것은 첫째, 지역주민의 사후 활용 활동 참여의 동기유발 프로그램의 구성이 필요하다. 둘째, 올림픽 유산의 활용 가치를 긍정적으로 인식하는 공감대 형성이 지역사회 내에 자생하는 것이 필요하다. 셋째, 올림픽 유산을 활용한 지역사회 복지 사업과 생활 경제에 도움이 되는 사업 파생에 힘써야 한다. 마지막으로 구체적인 사업의 내용이 지역경제 및 사회문화와 융합하여 지속가능한 환경을 지니도록 올림픽 유산관리의 방향성을 재검토할 필요가 있다. 특히 북한의 참가로 인하여 21세기 평화의 상징이 된 평창동계올림픽의 상징성을 향상시키기 위한 노력이 다시금 이루어져야 한다. 이를 위해 제안한 수 있는 전략은 다음과 같다. 첫째, 가시적인 수익성을 우선시하여 관리 주체를 선정하는데 주력하기 보다는 국민체육진흥공단의 사업목적 및 설립 근거 등을 변경하여 실질적 운영 가능한 기관으로의 관리 이양을 가능하도록 해야 할 것이다. 둘째, 선행 조건의 실행이 가능할 경우, 미래 비즈니스에 활용하여 발생되는 수익을 국내외 스포츠계 공공부문에 환원할 수 있는 체계를 마련해야 할 것이다. 셋째, 향후 남한, 북한, 중국, 그리고 유라시아 대륙으로 이어지는 글로벌 관광지역 클러스터 개발을 고려한 준비가 지금부터 이루어질 필요가 있다. 넷째, 스포츠시설로서의 활용 방안과 문화재 또는 관광시설로서의 목적을 명확히 구분하여 활용하는 방안을 재조정 할 필요가 있다. 올림픽 개최를 통한 유산 창출 방법은 여러 가지가 있겠지만 특수한 우리의 여건 등을 감안 할 때 서울올림픽과 평창동계올림픽의 시설이 향후 북한과 공동개최하고 미래에 통일 한국, 단일 국가에서 개최하는 하계올림픽과 동계올림픽에 시설로써 재사용될 수 있는 유산으로 남겨질 수 있도록 잘 보존해야 할 것이다. 그리고 올림픽 이념에 부합하는 세계 평화의 유산으로 기억되도록 한반도의 민족 모두가 합심하여 정책과 제도 및 실천 과제를 만들기 위해 노력해야 할 것이다. 그것이 진정한 올림픽 운동의 실현이다. 향후에도 올림픽과 같은 메가 스포츠 이벤트의 유치와 개최, 그리고 사후활용에 대한 국민적 관심과 정부의 실행 의지는 계속 될 것이다. 따라서 이번 평창동계올림픽 폐막 후 사후관리 방안의 실천은 앞으로 메가 스포츠 이벤트들의 개최와 사후관리에 지대한 영향을 미칠 것이다. 그러므로 사후 관리에 대한 준비가 유치 단계 초기부터 동시에 이루어져 부수적인 경제 사회적 논란을 최소화하는 노력이 필요할 것이다.
The purpose of this study is to identify the post-deploy strategies for 1988 Seoul Olympics and the 2018 Pyeongchang Winter Olympics facility. For the research method, a literature review was used to clarify specifically. To specify the contents to suggest and negotiate with the result that we've go...
The purpose of this study is to identify the post-deploy strategies for 1988 Seoul Olympics and the 2018 Pyeongchang Winter Olympics facility. For the research method, a literature review was used to clarify specifically. To specify the contents to suggest and negotiate with the result that we've got from the literature review, we started to collect and organized the extensive analysis of primary and secondary sources of documents related to the management of national and overseas Olympic heritage. And the consultation between the expert group in the field was used as a means for the multiple verification methods of the data. The results of the studies identified through the progress of the research methods to achieve the above are as follows : This study is focused on analyzing the post-delivery plans Olympic games of all times and on the analysis of the contents of the currently proposed post utilization plans for Pyeongchang Winter Olympics. Based on this, the results are as follows. First, the implementation-basic direction of the post-use planning and application should be clearly configured to work with the PyeongChang hosting community for cooperation. suggestion. Firstly, it is necessary to create an incentive program in post-use activities to engage local residents. Second, it is necessary for the formation of consensus to positively recognize the value of the use of the Olympic heritage to be indigenous to the community. Third, efforts should be made to derive projects that contribute to local social welfare projects and the livelihood and economy using the Olympic heritage. Finally, it is necessary to review the orientation of Olympic heritage management to ensure that the concrete business contents are fused with local economic and social cultures to create a sustainable environment. Especially, efforts should be made to improve like 2018 Pyeongchang Winter Olympics, which has become a symbol of peace in the 21st century by North Korea's participation. Here are some strategies for the following. Firstly, rather than focusing on selecting a management entity with priority for visible profitability, it should be possible to change management objectives of the National Sports Promotion Corporation and the basis for establishment so that management can be transferred to a practically manageable organization. Secondly, if the preconditions can be implemented, a system should be established to return the profits generated by future business to domestic and foreign sports public sectors. Thirdly, it needs to prepare to develop a global tourism zone that will run into South Korea, North Korea, China, and Eurasia. And lastly, utilization plans should be reorganized by clearly dividing the purpose of as a sports facilities or as cultural tourism facilities. The Seoul Olympic and Pyeongchang Winter Olympic facilities should be well preserved as a legacy that can be reused as a useful facility for the Summer Olympics and Winter Olympics co-organized by North Korea. And all the peoples of the Korean peninsula should cooperate with each other to make policy, system, and action task to be remembered as a legacy of world peace in accordance with the Olympic ideology. In the future, the public's interest in hosting and holding mega-sports events such as the Olympics, and their willingness to practice them afterward will persist. Therefore, the implementation of post-management measures after the Winter Olympics in Pyeongchang will have a significant impact on the hosting and follow-up of mega-sports events in the future, so from the initial stage of hosting post management efforts.
The purpose of this study is to identify the post-deploy strategies for 1988 Seoul Olympics and the 2018 Pyeongchang Winter Olympics facility. For the research method, a literature review was used to clarify specifically. To specify the contents to suggest and negotiate with the result that we've got from the literature review, we started to collect and organized the extensive analysis of primary and secondary sources of documents related to the management of national and overseas Olympic heritage. And the consultation between the expert group in the field was used as a means for the multiple verification methods of the data. The results of the studies identified through the progress of the research methods to achieve the above are as follows : This study is focused on analyzing the post-delivery plans Olympic games of all times and on the analysis of the contents of the currently proposed post utilization plans for Pyeongchang Winter Olympics. Based on this, the results are as follows. First, the implementation-basic direction of the post-use planning and application should be clearly configured to work with the PyeongChang hosting community for cooperation. suggestion. Firstly, it is necessary to create an incentive program in post-use activities to engage local residents. Second, it is necessary for the formation of consensus to positively recognize the value of the use of the Olympic heritage to be indigenous to the community. Third, efforts should be made to derive projects that contribute to local social welfare projects and the livelihood and economy using the Olympic heritage. Finally, it is necessary to review the orientation of Olympic heritage management to ensure that the concrete business contents are fused with local economic and social cultures to create a sustainable environment. Especially, efforts should be made to improve like 2018 Pyeongchang Winter Olympics, which has become a symbol of peace in the 21st century by North Korea's participation. Here are some strategies for the following. Firstly, rather than focusing on selecting a management entity with priority for visible profitability, it should be possible to change management objectives of the National Sports Promotion Corporation and the basis for establishment so that management can be transferred to a practically manageable organization. Secondly, if the preconditions can be implemented, a system should be established to return the profits generated by future business to domestic and foreign sports public sectors. Thirdly, it needs to prepare to develop a global tourism zone that will run into South Korea, North Korea, China, and Eurasia. And lastly, utilization plans should be reorganized by clearly dividing the purpose of as a sports facilities or as cultural tourism facilities. The Seoul Olympic and Pyeongchang Winter Olympic facilities should be well preserved as a legacy that can be reused as a useful facility for the Summer Olympics and Winter Olympics co-organized by North Korea. And all the peoples of the Korean peninsula should cooperate with each other to make policy, system, and action task to be remembered as a legacy of world peace in accordance with the Olympic ideology. In the future, the public's interest in hosting and holding mega-sports events such as the Olympics, and their willingness to practice them afterward will persist. Therefore, the implementation of post-management measures after the Winter Olympics in Pyeongchang will have a significant impact on the hosting and follow-up of mega-sports events in the future, so from the initial stage of hosting post management efforts.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.