호칭어는 대화의 말꼬를 열어주고 대화를 매끄럽게 이어주는 윤활유 역할을 한다. 그러나 호칭어를 부적절하게 사용하면 대화에 마찰을 빚기도 한다. 특히 인간관계가 복잡한 직장에서 호칭어를 적절히 선택하여 사용하는 것이 직장 생활의 순조로운 여부를 직접적으로 영향을 준다. 호칭어는 한낱 단순한 표현 같지만 한국의 복잡한 사회 구조와 서열 문화를 엿볼 수 있는 한국의 언어문화 요소이다. 한국어 교육에서는 호칭어의 중요성에 주안점을 두면서 이를 한국어 문화 교수요목의 하나로 설정하고 있다. 그러나 외국에서 자체 개발해 사용하는 교재는 차치하고 국내에서 출판되는 한국어 교재만 보더라도 호칭어에 대해 소홀히 다루고 있는 것을 볼 수 있다. 한국어 학습자들은 한국의 호칭어에 담아있는 깊은 문화 의미를 설명 없이 이해하기가 힘들므로 한국 직장 호칭어의 문화적 의미에 대한 교육이 필요하다. 이 연구는 직장 생활을 반영하는 ...
호칭어는 대화의 말꼬를 열어주고 대화를 매끄럽게 이어주는 윤활유 역할을 한다. 그러나 호칭어를 부적절하게 사용하면 대화에 마찰을 빚기도 한다. 특히 인간관계가 복잡한 직장에서 호칭어를 적절히 선택하여 사용하는 것이 직장 생활의 순조로운 여부를 직접적으로 영향을 준다. 호칭어는 한낱 단순한 표현 같지만 한국의 복잡한 사회 구조와 서열 문화를 엿볼 수 있는 한국의 언어문화 요소이다. 한국어 교육에서는 호칭어의 중요성에 주안점을 두면서 이를 한국어 문화 교수요목의 하나로 설정하고 있다. 그러나 외국에서 자체 개발해 사용하는 교재는 차치하고 국내에서 출판되는 한국어 교재만 보더라도 호칭어에 대해 소홀히 다루고 있는 것을 볼 수 있다. 한국어 학습자들은 한국의 호칭어에 담아있는 깊은 문화 의미를 설명 없이 이해하기가 힘들므로 한국 직장 호칭어의 문화적 의미에 대한 교육이 필요하다. 이 연구는 직장 생활을 반영하는 TV 드라마<미생>을 활용하여 드라마에 나타난 한국 직장 호칭어의 사용방식과 문화적 의미 분석을 통해 학습자의 의사소통능력을 향상시킬 효과적인 교육 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. Ⅰ장에서는 연구의 목적 및 필요성, 선행연구와 연구의 방법을 제시하였고, 선행연구에서는 한국 호칭어 교육에 관한 연구와 대중 매체를 활용한 문화 교육 연구 두 부분으로 살펴보았다. 한국 호칭어 교육에 관한 선행연구는 언어학, 사회언어학, 대조언어학, 교육학 등 측면으로 검토하였고, 문화 교육에 관한 선행연구는 드라마나 영화를 활용한 생활 문화 교육, 가치 문화 교육, 전통 문화 교육 등 측면으로 고찰하였다. Ⅱ장에서는 기존 연구를 바탕으로 직장 호칭어의 개념과 유형을 정리하였다. 그리고 호칭어를 연구하는 기본 이론 사화언어학과 문화 간 커뮤니케이션을 구체적으로 살펴보았다. 또한 본문은 TV 드라마를 활용한 직장 호칭어 교육 연구로서 2장에서 드라마와 문화 교육의 관계를 밝혔다. Ⅲ장에서는 <미생>에 나타난 직장 호칭어의 실태와 문화를 분석하였다. 먼저 Ⅲ장 첫 번째 부분에서 <미생>의 줄거리, 등장인물, 사회 문화적 배경을 살펴보았다. 다음은 직장 호칭어를 직위명, 개인명, 의사친족 세 범주로 구분하고 드라마와 연결하여 분석하였다. 각 유형의 호칭어를 크게 상하 직위 호칭어와 동등 직위 호칭어로 구분하고 구체적인 호칭어 사용의 문화적 의미를 분석하였다. 드라마 <미생> 중 각 유형의 호칭어가 나타난 장면을 분석해보면 직위명 호칭어는 조직 문화, 권력 중심 문화, 수직적인 사회 문화, 전통 유교문화 등 문화 특징이 숨겨 있고 개인명 호칭어는 나이 중심 서열 문화, 성 구별하는 문화 특징이 있고, 의사친족 호칭어는 가족주의 문화와 전통 예절을 중시하는 문화가 담겨 있다. 위의 직장 호칭 문화에 대한 연구는 호칭 제약의 원인을 밝힐 수 있고 학습자의 호칭 오류를 줄이는 효과가 있다고 본다. Ⅳ장에서는 TV 드라마를 활용한 직장 호칭어 교육 방안을 제안하였다. 구체적으로 보면 한국 직장 호칭어의 교육 현황 분석을 통해 교수·학습 목표, 모형, 과정안을 제시하였다. 교수·학습 과정안에서 수업을 5차시로 나누었고 활용단계에서 역할극을 사용하였다. 역할극은 학습자의 학습동기와 협동심을 높이고 학습자의 개개인의 개성을 표출할 수 있다. 또한 역할극은 학습자의 함축된 상호작용과 의사소통을 통합하는 형태로 학습의 효과를 높인다. 그리고 직장 호칭어 교육 방안에서 드라마를 활용하여 학습자가 자연스럽게 학습에 참여할 수 있고 직접 연출을 해보는 과정에서 학습 의욕도 고무 시킬 수 있다. Ⅴ장 결론에서는 연구내용과 결과를 정리하고 앞으로의 연구 과제를 제시하였다.
호칭어는 대화의 말꼬를 열어주고 대화를 매끄럽게 이어주는 윤활유 역할을 한다. 그러나 호칭어를 부적절하게 사용하면 대화에 마찰을 빚기도 한다. 특히 인간관계가 복잡한 직장에서 호칭어를 적절히 선택하여 사용하는 것이 직장 생활의 순조로운 여부를 직접적으로 영향을 준다. 호칭어는 한낱 단순한 표현 같지만 한국의 복잡한 사회 구조와 서열 문화를 엿볼 수 있는 한국의 언어문화 요소이다. 한국어 교육에서는 호칭어의 중요성에 주안점을 두면서 이를 한국어 문화 교수요목의 하나로 설정하고 있다. 그러나 외국에서 자체 개발해 사용하는 교재는 차치하고 국내에서 출판되는 한국어 교재만 보더라도 호칭어에 대해 소홀히 다루고 있는 것을 볼 수 있다. 한국어 학습자들은 한국의 호칭어에 담아있는 깊은 문화 의미를 설명 없이 이해하기가 힘들므로 한국 직장 호칭어의 문화적 의미에 대한 교육이 필요하다. 이 연구는 직장 생활을 반영하는 TV 드라마<미생>을 활용하여 드라마에 나타난 한국 직장 호칭어의 사용방식과 문화적 의미 분석을 통해 학습자의 의사소통능력을 향상시킬 효과적인 교육 방안을 제시하는 것을 목적으로 한다. Ⅰ장에서는 연구의 목적 및 필요성, 선행연구와 연구의 방법을 제시하였고, 선행연구에서는 한국 호칭어 교육에 관한 연구와 대중 매체를 활용한 문화 교육 연구 두 부분으로 살펴보았다. 한국 호칭어 교육에 관한 선행연구는 언어학, 사회언어학, 대조언어학, 교육학 등 측면으로 검토하였고, 문화 교육에 관한 선행연구는 드라마나 영화를 활용한 생활 문화 교육, 가치 문화 교육, 전통 문화 교육 등 측면으로 고찰하였다. Ⅱ장에서는 기존 연구를 바탕으로 직장 호칭어의 개념과 유형을 정리하였다. 그리고 호칭어를 연구하는 기본 이론 사화언어학과 문화 간 커뮤니케이션을 구체적으로 살펴보았다. 또한 본문은 TV 드라마를 활용한 직장 호칭어 교육 연구로서 2장에서 드라마와 문화 교육의 관계를 밝혔다. Ⅲ장에서는 <미생>에 나타난 직장 호칭어의 실태와 문화를 분석하였다. 먼저 Ⅲ장 첫 번째 부분에서 <미생>의 줄거리, 등장인물, 사회 문화적 배경을 살펴보았다. 다음은 직장 호칭어를 직위명, 개인명, 의사친족 세 범주로 구분하고 드라마와 연결하여 분석하였다. 각 유형의 호칭어를 크게 상하 직위 호칭어와 동등 직위 호칭어로 구분하고 구체적인 호칭어 사용의 문화적 의미를 분석하였다. 드라마 <미생> 중 각 유형의 호칭어가 나타난 장면을 분석해보면 직위명 호칭어는 조직 문화, 권력 중심 문화, 수직적인 사회 문화, 전통 유교문화 등 문화 특징이 숨겨 있고 개인명 호칭어는 나이 중심 서열 문화, 성 구별하는 문화 특징이 있고, 의사친족 호칭어는 가족주의 문화와 전통 예절을 중시하는 문화가 담겨 있다. 위의 직장 호칭 문화에 대한 연구는 호칭 제약의 원인을 밝힐 수 있고 학습자의 호칭 오류를 줄이는 효과가 있다고 본다. Ⅳ장에서는 TV 드라마를 활용한 직장 호칭어 교육 방안을 제안하였다. 구체적으로 보면 한국 직장 호칭어의 교육 현황 분석을 통해 교수·학습 목표, 모형, 과정안을 제시하였다. 교수·학습 과정안에서 수업을 5차시로 나누었고 활용단계에서 역할극을 사용하였다. 역할극은 학습자의 학습동기와 협동심을 높이고 학습자의 개개인의 개성을 표출할 수 있다. 또한 역할극은 학습자의 함축된 상호작용과 의사소통을 통합하는 형태로 학습의 효과를 높인다. 그리고 직장 호칭어 교육 방안에서 드라마를 활용하여 학습자가 자연스럽게 학습에 참여할 수 있고 직접 연출을 해보는 과정에서 학습 의욕도 고무 시킬 수 있다. Ⅴ장 결론에서는 연구내용과 결과를 정리하고 앞으로의 연구 과제를 제시하였다.
Calling someone's title is a very first step to start a conversation and it polishes dialogues. However, inappropriate appellation may cause conflicts while having a conversation. Especially, at workplaces where there are complicated relationships it is crucial to use appropriate titles to make a sm...
Calling someone's title is a very first step to start a conversation and it polishes dialogues. However, inappropriate appellation may cause conflicts while having a conversation. Especially, at workplaces where there are complicated relationships it is crucial to use appropriate titles to make a smooth atmosphere in the office. Though the appellation may seem as a simple expression, it is a key element of Korean language and culture which reflects the complicated social structure and strict seniority in Korea. The importance of using appropriate titles is emphasized in the education of Korean language, and the appellation is also selected in the syllabus. However, leaving the textbooks written and used in abroad aside, the textbooks published in Korea are not sufficient to educate the appellation. Without any explanation, students studying Korean would struggle to understand the depth of cultural meaning of the appellation, thus it is necessary to teach the cultural meaning of using appropriate titles in the workplace. The purpose of this study is to suggest an effective educational approach to improve students' communication skills by analyzing the cultural meaning and the usage of appellation in the workplace of Korea which reflected in a Korean TV show called . In chapter I, the purpose, the necessity, and the methods of the study, and preceding research are described. In the preceding research, studies on the education of appellation in Korea and the cultural education using mass media are discussed. A preceding study on the education of appellation in Korea reviewed aspects of various fields such as linguistics, sociolinguistics, contrastive linguistics, pedagogy, and etc., and a preceding study on the cultural education considered the education of living culture, value culture, and traditional culture using TV dramas and movies. In chapter II, based on the previous studies, the concept and types of the appellation in workplaces are organized. The basic theory of sciolinguistics and the communication between different cultures are concretely discussed. Also, as the body of the study is about the education of appellation in the workplace through TV dramas, the relationship between dramas and cultural education is clearly discussed. In chapter III, the usage of appellation and the cultural aspects appeared in are analyzed. In the first part of the chapter III, the summary, characters, and the sciocultural background in are described. Next, the appellation in the workplace was classified into position names, personal names, and relatives, and analyzed with the drama. Each type of the appellation was classified into the appellation of the upper/lower sides and those of the same rank, and the cultural significance of using the specific appellation was analyzed. By analyzing the scenes of the drama, which contains each type of the appellation, it was clear that the organizational culture, the centered power culture, the vertical socioculture, traditional Confucianism, and etc. are hidden in the appellation of position names; the age-related strict seniority, and gender discrimination are the features of the appellation of personal names; and the familism and the traditional manners are characteristics of the appellation of relatives. This study on the culture of the appellation in the workplace mentioned above could figure out the causes of the limitation of appellation and was effective to reduce the errors of appellation among the students. In chapter IV, the educational approach of appellation in the workplace by using TV dramas was suggested. Concretely, by analyzing current situation of education on the appellation in the workplace, learning objects, models, and plans of the course were suggested. As the plans of the course, it was divided into 5 sessions, and the role play was used in the application step. The role play would encourage students' motivation and teamwork, and it may express their individuality. Moreover, the role play would improve the effects of the education by integrating students' implied interaction and communication. As the drama was used in the education of appellation in the workplace, students may participate in the class smoothly, and through the process of directing their own scenes, students could also be motivated. In chapter V, as conclusion, the contents and results of the study were discussed, and the further research subject was suggested.
Calling someone's title is a very first step to start a conversation and it polishes dialogues. However, inappropriate appellation may cause conflicts while having a conversation. Especially, at workplaces where there are complicated relationships it is crucial to use appropriate titles to make a smooth atmosphere in the office. Though the appellation may seem as a simple expression, it is a key element of Korean language and culture which reflects the complicated social structure and strict seniority in Korea. The importance of using appropriate titles is emphasized in the education of Korean language, and the appellation is also selected in the syllabus. However, leaving the textbooks written and used in abroad aside, the textbooks published in Korea are not sufficient to educate the appellation. Without any explanation, students studying Korean would struggle to understand the depth of cultural meaning of the appellation, thus it is necessary to teach the cultural meaning of using appropriate titles in the workplace. The purpose of this study is to suggest an effective educational approach to improve students' communication skills by analyzing the cultural meaning and the usage of appellation in the workplace of Korea which reflected in a Korean TV show called . In chapter I, the purpose, the necessity, and the methods of the study, and preceding research are described. In the preceding research, studies on the education of appellation in Korea and the cultural education using mass media are discussed. A preceding study on the education of appellation in Korea reviewed aspects of various fields such as linguistics, sociolinguistics, contrastive linguistics, pedagogy, and etc., and a preceding study on the cultural education considered the education of living culture, value culture, and traditional culture using TV dramas and movies. In chapter II, based on the previous studies, the concept and types of the appellation in workplaces are organized. The basic theory of sciolinguistics and the communication between different cultures are concretely discussed. Also, as the body of the study is about the education of appellation in the workplace through TV dramas, the relationship between dramas and cultural education is clearly discussed. In chapter III, the usage of appellation and the cultural aspects appeared in are analyzed. In the first part of the chapter III, the summary, characters, and the sciocultural background in are described. Next, the appellation in the workplace was classified into position names, personal names, and relatives, and analyzed with the drama. Each type of the appellation was classified into the appellation of the upper/lower sides and those of the same rank, and the cultural significance of using the specific appellation was analyzed. By analyzing the scenes of the drama, which contains each type of the appellation, it was clear that the organizational culture, the centered power culture, the vertical socioculture, traditional Confucianism, and etc. are hidden in the appellation of position names; the age-related strict seniority, and gender discrimination are the features of the appellation of personal names; and the familism and the traditional manners are characteristics of the appellation of relatives. This study on the culture of the appellation in the workplace mentioned above could figure out the causes of the limitation of appellation and was effective to reduce the errors of appellation among the students. In chapter IV, the educational approach of appellation in the workplace by using TV dramas was suggested. Concretely, by analyzing current situation of education on the appellation in the workplace, learning objects, models, and plans of the course were suggested. As the plans of the course, it was divided into 5 sessions, and the role play was used in the application step. The role play would encourage students' motivation and teamwork, and it may express their individuality. Moreover, the role play would improve the effects of the education by integrating students' implied interaction and communication. As the drama was used in the education of appellation in the workplace, students may participate in the class smoothly, and through the process of directing their own scenes, students could also be motivated. In chapter V, as conclusion, the contents and results of the study were discussed, and the further research subject was suggested.
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