본 연구는 웹툰을 활용한 한국 관념문화 교육 방안을 제시하였다. 본 논문의 목적은 사회 구성원의 행동 양식을 지배하는 관념문화를 이해하기 위해 학습자 중심 교수법에 기반을 둔 한국 관념문화 교육 방안을 모색하되 웹툰을 활용하여 교육 방안을 마련해 보는 것이다. 외국어 학습자가 목표어 화자와 의사소통을 하는 과정에서 어휘, 문법을 틀리는 문법적 오류는 실수로 용인될 수 있다. 하지만 사회 규범이나 관습 규범에 어긋나는 문화적 오류를 범한다면 학습자는 무례한 사람이라는 오해를 받을 수 있다. 따라서 언어 교육에서 문화 교육은 필수적으로 수반되어야 하며 문화 중에서도 사회 구성원의 모든 행동 양식을 지배하는 관념문화에 대한 이해가 선행되어야 한다. 관념문화란 한 사회의 구성원이 공통으로 가지고 있는 가치관, 민족성, 정서, 사상, 신앙 등으로 그 사회를 이해하는 데에 적합하기 때문이다. 이에 따라 본 연구에서는 저승관을 바탕으로 관념문화를 연구하였다. 죽음이란 육체적, 정신적 소멸로 인간이 생전에 쌓아올린 모든 것을 한 순간에 소멸시킨다. 따라서 죽음을 어떻게 생각하는지 살펴보는 것은 가장 원초적인 문화 집단의 의식을 확인하는 방법이다. 한편 본 논문에서는 관념문화 교육 자료로서 웹툰을 주목하였다. 웹툰은 접근성이 용이하다는 점, 시각적인 매체인 동시에 유머적인 요소를 포함한다는 점, 흥미롭고 다양한 소재로 창작된다는 점, 구어적 특성이 강한 자료라는 점, 교사가 수업 자료를 준비하기에 용이한 매체라는 점, 상호작용을 통한 문화교육이 가능하다는 점, 다양한 OSMU로 활용이 가능하다는 점에서 교육적 자료로 활용 가치가 크다고 판단하였다. 본 연구에서 구체적으로 활용된 웹툰은 <신과 함께> (주호민)이다. 해당 작품은 교육목적을 가지고 창작된 만큼 학문적으로 정확성을 지니고 있기 때문에 교육적으로 유익한 웹툰이라고 판단하였다. 더불어 인류라면 어느 민족이나 갖고 있는 죽음 이후의 세계를 소재로 하기 때문에 인류의 보편적인 사유 체계가 담겨있는 동시에 한국 민족만의 특수한 사유체계를 함유하고 있어서 좋은 문화 학습 자료가 될 것이라고 판단하였다. 본 논문에서는 구체적이고 추상적인 관념문화를 보다 재미있고 쉽게 제시하는 동시에 학습자 스스로 과제를 이끌어 ...
본 연구는 웹툰을 활용한 한국 관념문화 교육 방안을 제시하였다. 본 논문의 목적은 사회 구성원의 행동 양식을 지배하는 관념문화를 이해하기 위해 학습자 중심 교수법에 기반을 둔 한국 관념문화 교육 방안을 모색하되 웹툰을 활용하여 교육 방안을 마련해 보는 것이다. 외국어 학습자가 목표어 화자와 의사소통을 하는 과정에서 어휘, 문법을 틀리는 문법적 오류는 실수로 용인될 수 있다. 하지만 사회 규범이나 관습 규범에 어긋나는 문화적 오류를 범한다면 학습자는 무례한 사람이라는 오해를 받을 수 있다. 따라서 언어 교육에서 문화 교육은 필수적으로 수반되어야 하며 문화 중에서도 사회 구성원의 모든 행동 양식을 지배하는 관념문화에 대한 이해가 선행되어야 한다. 관념문화란 한 사회의 구성원이 공통으로 가지고 있는 가치관, 민족성, 정서, 사상, 신앙 등으로 그 사회를 이해하는 데에 적합하기 때문이다. 이에 따라 본 연구에서는 저승관을 바탕으로 관념문화를 연구하였다. 죽음이란 육체적, 정신적 소멸로 인간이 생전에 쌓아올린 모든 것을 한 순간에 소멸시킨다. 따라서 죽음을 어떻게 생각하는지 살펴보는 것은 가장 원초적인 문화 집단의 의식을 확인하는 방법이다. 한편 본 논문에서는 관념문화 교육 자료로서 웹툰을 주목하였다. 웹툰은 접근성이 용이하다는 점, 시각적인 매체인 동시에 유머적인 요소를 포함한다는 점, 흥미롭고 다양한 소재로 창작된다는 점, 구어적 특성이 강한 자료라는 점, 교사가 수업 자료를 준비하기에 용이한 매체라는 점, 상호작용을 통한 문화교육이 가능하다는 점, 다양한 OSMU로 활용이 가능하다는 점에서 교육적 자료로 활용 가치가 크다고 판단하였다. 본 연구에서 구체적으로 활용된 웹툰은 <신과 함께> (주호민)이다. 해당 작품은 교육목적을 가지고 창작된 만큼 학문적으로 정확성을 지니고 있기 때문에 교육적으로 유익한 웹툰이라고 판단하였다. 더불어 인류라면 어느 민족이나 갖고 있는 죽음 이후의 세계를 소재로 하기 때문에 인류의 보편적인 사유 체계가 담겨있는 동시에 한국 민족만의 특수한 사유체계를 함유하고 있어서 좋은 문화 학습 자료가 될 것이라고 판단하였다. 본 논문에서는 구체적이고 추상적인 관념문화를 보다 재미있고 쉽게 제시하는 동시에 학습자 스스로 과제를 이끌어 갈 수 있도록 학습자 중심 교육의 교수 방법을 제안하여 교육적 효과를 높이고자 하였다. 그리고 이를 바탕으로 실제 수업 방안까지 구성해 보았다는 의의가 있다.
본 연구는 웹툰을 활용한 한국 관념문화 교육 방안을 제시하였다. 본 논문의 목적은 사회 구성원의 행동 양식을 지배하는 관념문화를 이해하기 위해 학습자 중심 교수법에 기반을 둔 한국 관념문화 교육 방안을 모색하되 웹툰을 활용하여 교육 방안을 마련해 보는 것이다. 외국어 학습자가 목표어 화자와 의사소통을 하는 과정에서 어휘, 문법을 틀리는 문법적 오류는 실수로 용인될 수 있다. 하지만 사회 규범이나 관습 규범에 어긋나는 문화적 오류를 범한다면 학습자는 무례한 사람이라는 오해를 받을 수 있다. 따라서 언어 교육에서 문화 교육은 필수적으로 수반되어야 하며 문화 중에서도 사회 구성원의 모든 행동 양식을 지배하는 관념문화에 대한 이해가 선행되어야 한다. 관념문화란 한 사회의 구성원이 공통으로 가지고 있는 가치관, 민족성, 정서, 사상, 신앙 등으로 그 사회를 이해하는 데에 적합하기 때문이다. 이에 따라 본 연구에서는 저승관을 바탕으로 관념문화를 연구하였다. 죽음이란 육체적, 정신적 소멸로 인간이 생전에 쌓아올린 모든 것을 한 순간에 소멸시킨다. 따라서 죽음을 어떻게 생각하는지 살펴보는 것은 가장 원초적인 문화 집단의 의식을 확인하는 방법이다. 한편 본 논문에서는 관념문화 교육 자료로서 웹툰을 주목하였다. 웹툰은 접근성이 용이하다는 점, 시각적인 매체인 동시에 유머적인 요소를 포함한다는 점, 흥미롭고 다양한 소재로 창작된다는 점, 구어적 특성이 강한 자료라는 점, 교사가 수업 자료를 준비하기에 용이한 매체라는 점, 상호작용을 통한 문화교육이 가능하다는 점, 다양한 OSMU로 활용이 가능하다는 점에서 교육적 자료로 활용 가치가 크다고 판단하였다. 본 연구에서 구체적으로 활용된 웹툰은 <신과 함께> (주호민)이다. 해당 작품은 교육목적을 가지고 창작된 만큼 학문적으로 정확성을 지니고 있기 때문에 교육적으로 유익한 웹툰이라고 판단하였다. 더불어 인류라면 어느 민족이나 갖고 있는 죽음 이후의 세계를 소재로 하기 때문에 인류의 보편적인 사유 체계가 담겨있는 동시에 한국 민족만의 특수한 사유체계를 함유하고 있어서 좋은 문화 학습 자료가 될 것이라고 판단하였다. 본 논문에서는 구체적이고 추상적인 관념문화를 보다 재미있고 쉽게 제시하는 동시에 학습자 스스로 과제를 이끌어 갈 수 있도록 학습자 중심 교육의 교수 방법을 제안하여 교육적 효과를 높이고자 하였다. 그리고 이를 바탕으로 실제 수업 방안까지 구성해 보았다는 의의가 있다.
This study presents a learning process in which people can familiarize themselves with Korean ideology culture via web comics. The paper aims to provide educational guidelines in order to assist in understanding of ideology culture, which dominates behaviour patterns of members of society, by utiliz...
This study presents a learning process in which people can familiarize themselves with Korean ideology culture via web comics. The paper aims to provide educational guidelines in order to assist in understanding of ideology culture, which dominates behaviour patterns of members of society, by utilizing web comics and learner-centered teaching techniques. It is generally accepted as a common mistake when foreign language students communicate in a target language and make vocabulary or grammatical errors. However, students may be wrongly accused of disrespectfulness if they make a cultural mistake pertaining to social norms or customs. Therefore, every language education must involve cultural education and understanding ideology culture has to be prioritized among other cultural aspects as it dominates all behaviour patterns of members of society. Ideology culture is a useful tool in understanding a society since it is a common factor of members of society which includes ethnicity, public sentiment, idea, religious beliefs, and values. This study investigates ideology culture based on views on afterlife. Death is an end to body and mind that puts man’s achievements into oblivion. Considering how a society handles such a marking event in one’s life can be used to look into primal cultural consciousness. Also, this study focuses on web comics as a medium to educate ideology culture. Web comics are easy to access, are visual media which are also humorous, can be created from a variety of interesting subject matters, use spoken language, can be used to interactively educate culture, and can be utilized as OSMU; thus are valuable teaching materials. This study specifically makes use of the web comic . The comic was originally created with an educational purpose in mind and is academically accurate and considered educationally sound. This study proposes ideology culture in an entertaining and easy way using web comics. In addition, the study aims to maximize educational effectiveness by utilizing learner-centered teaching techniques so that students are able to lead the process on their own. The study can be said to be have educational significance as it proposes actual teaching methods.
This study presents a learning process in which people can familiarize themselves with Korean ideology culture via web comics. The paper aims to provide educational guidelines in order to assist in understanding of ideology culture, which dominates behaviour patterns of members of society, by utilizing web comics and learner-centered teaching techniques. It is generally accepted as a common mistake when foreign language students communicate in a target language and make vocabulary or grammatical errors. However, students may be wrongly accused of disrespectfulness if they make a cultural mistake pertaining to social norms or customs. Therefore, every language education must involve cultural education and understanding ideology culture has to be prioritized among other cultural aspects as it dominates all behaviour patterns of members of society. Ideology culture is a useful tool in understanding a society since it is a common factor of members of society which includes ethnicity, public sentiment, idea, religious beliefs, and values. This study investigates ideology culture based on views on afterlife. Death is an end to body and mind that puts man’s achievements into oblivion. Considering how a society handles such a marking event in one’s life can be used to look into primal cultural consciousness. Also, this study focuses on web comics as a medium to educate ideology culture. Web comics are easy to access, are visual media which are also humorous, can be created from a variety of interesting subject matters, use spoken language, can be used to interactively educate culture, and can be utilized as OSMU; thus are valuable teaching materials. This study specifically makes use of the web comic . The comic was originally created with an educational purpose in mind and is academically accurate and considered educationally sound. This study proposes ideology culture in an entertaining and easy way using web comics. In addition, the study aims to maximize educational effectiveness by utilizing learner-centered teaching techniques so that students are able to lead the process on their own. The study can be said to be have educational significance as it proposes actual teaching methods.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.