튜브 형태의 구조물 내부의 공기 압력을 줄이고 구조물의 기밀성을 유지함으로써 공기저항을 최소화하여 운송체의 속도를 높일 수 있는 진공튜브 구조는 현존하는 운송 시스템을 대체할 수 있는 효과적인 시스템으로 그 관심이 고조되고 있다. 진공튜브 운송 시스템의 기밀성 확보를 위해서는 사용 재료의 기밀성능 확보 이외에 외부에서 가해지는 하중에 의한 영향을 고려해야 하는데, 특히 콘크리트를 재료로 할 경우 하중의 작용에 의해 발생하는 균열이 시스템의 기밀성에 큰 영향을 줄 수 있다. 본 연구에서는 하중에 의해 발생하는 균열이 콘크리트 진공튜브 구조물의 기밀성에 미치는 영향을 해석적으로 평가하였다. 이를 위해 균열폭을 산정할 수 있는 ...
튜브 형태의 구조물 내부의 공기 압력을 줄이고 구조물의 기밀성을 유지함으로써 공기저항을 최소화하여 운송체의 속도를 높일 수 있는 진공튜브 구조는 현존하는 운송 시스템을 대체할 수 있는 효과적인 시스템으로 그 관심이 고조되고 있다. 진공튜브 운송 시스템의 기밀성 확보를 위해서는 사용 재료의 기밀성능 확보 이외에 외부에서 가해지는 하중에 의한 영향을 고려해야 하는데, 특히 콘크리트를 재료로 할 경우 하중의 작용에 의해 발생하는 균열이 시스템의 기밀성에 큰 영향을 줄 수 있다. 본 연구에서는 하중에 의해 발생하는 균열이 콘크리트 진공튜브 구조물의 기밀성에 미치는 영향을 해석적으로 평가하였다. 이를 위해 균열폭을 산정할 수 있는 예측 모델을 채택하고 진공튜브 구조물의 균열 패턴을 분석하였다. 그 후 발생된 균열을 통과하는 공기의 누출률을 평가할 수 있는 해석모델을 개발하였으며 마지막으로 균열 거동과 진공튜브 구조의 기밀성 성능 사이의 관계를 정량적으로 수립하였다.
튜브 형태의 구조물 내부의 공기 압력을 줄이고 구조물의 기밀성을 유지함으로써 공기저항을 최소화하여 운송체의 속도를 높일 수 있는 진공튜브 구조는 현존하는 운송 시스템을 대체할 수 있는 효과적인 시스템으로 그 관심이 고조되고 있다. 진공튜브 운송 시스템의 기밀성 확보를 위해서는 사용 재료의 기밀성능 확보 이외에 외부에서 가해지는 하중에 의한 영향을 고려해야 하는데, 특히 콘크리트를 재료로 할 경우 하중의 작용에 의해 발생하는 균열이 시스템의 기밀성에 큰 영향을 줄 수 있다. 본 연구에서는 하중에 의해 발생하는 균열이 콘크리트 진공튜브 구조물의 기밀성에 미치는 영향을 해석적으로 평가하였다. 이를 위해 균열폭을 산정할 수 있는 예측 모델을 채택하고 진공튜브 구조물의 균열 패턴을 분석하였다. 그 후 발생된 균열을 통과하는 공기의 누출률을 평가할 수 있는 해석모델을 개발하였으며 마지막으로 균열 거동과 진공튜브 구조의 기밀성 성능 사이의 관계를 정량적으로 수립하였다.
Air resistance is very important consideration for any kinds of vehicles that travels in high speed. Vacuum tube transportation system, therefore, can be considered as one of the most effective transportation system. In the system, high speed of the train can be achieved by reducing the air pressure...
Air resistance is very important consideration for any kinds of vehicles that travels in high speed. Vacuum tube transportation system, therefore, can be considered as one of the most effective transportation system. In the system, high speed of the train can be achieved by reducing the air pressure and maintaining the airtightness inside the tube. As the maintenance of the low pressure inside the tube is crucial for the system, the impact of externally applied loads on the air-tightness performance level should be taken into consideration. Therefore, this study aimed at investigating the effect of load-induced cracks on the air-tightness of concrete vacuum tube structures. A predictive model was developed to describe the air flow rate into the concrete tube structures through cracks. The leakage rate of air due to the cracks was then assessed through parametric analysis by varying the crack parameters, i.e., the width, length and number of cracks. Among the three parameters, the crack width shows the greatest effect on system airtightness. The degree of cracking in the tube structure was expressed by defining the crack index and finally, the relationship between the crack behavior and its effect on the air-tightness performance of vacuum tube structure is established.
Air resistance is very important consideration for any kinds of vehicles that travels in high speed. Vacuum tube transportation system, therefore, can be considered as one of the most effective transportation system. In the system, high speed of the train can be achieved by reducing the air pressure and maintaining the airtightness inside the tube. As the maintenance of the low pressure inside the tube is crucial for the system, the impact of externally applied loads on the air-tightness performance level should be taken into consideration. Therefore, this study aimed at investigating the effect of load-induced cracks on the air-tightness of concrete vacuum tube structures. A predictive model was developed to describe the air flow rate into the concrete tube structures through cracks. The leakage rate of air due to the cracks was then assessed through parametric analysis by varying the crack parameters, i.e., the width, length and number of cracks. Among the three parameters, the crack width shows the greatest effect on system airtightness. The degree of cracking in the tube structure was expressed by defining the crack index and finally, the relationship between the crack behavior and its effect on the air-tightness performance of vacuum tube structure is established.
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