유가와 도가 사상의 묘미는 심신을 대상으로 한 ‘수양’을 중시하는 성향을 지닌다는 점이다. 동양학의 心學이 갖는 매력이 이와 관련되며, 공맹의 수양론적 성향에 걸맞게 노장의 수양론적 성향도 그러한 心學의 정체성을 거부하지 않는다.
본 연구는 수양론으로서 이 같은 심학의 정체성을 담보하면서, 장자의 다양한 수양 방법을 통해 得道에 이르는 길을 제시하는데 초점을 맞추었다. 그것이 도가철학, 즉 道德經과 莊子의 전반 사상에 나타나 있기 때문에 가능한 일이다.
도가의 古典에서 발견할 수 있듯이 정신문화의 중요성으로서 심신의 수양이 부각되며, 이는 몸과 마음을 대상으로 해서 이루어진다. 몸 수양은 곧 신체이자 감관기관의 당체로서 본능적 감각활동을 제어해야 하는 당위성을 지닌다. 그러한 당위성은 마음수양으로 이어져 마음의 고요함을 지향하지만, 심신의 수양과 동떨어진 삶을 살아갈 경우 외경의 욕망과 내면의 시비분별 등으로 道의 체득에서 멀어지고 만다.
따라서 심신을 온전히 수양해야 한다는 것은 건강하고 자연과 합일하는 삶과 관련되며, 여기에는 道의 성격을 이해하는 것이 필요하다. 도의 성격을 규명함으로써 수양의 방향은 몸과 마음을 어떻게 하면 건강하게 유지하느냐와 관련되어 있다. 몸을 유연하고 바른 형체를 유지할 경우 육신 건강으로 이어지며, 그것은 온전한 마음상태를 유지하는 방향과 직결되어 있다. 형체는 外物에 유혹됨이 없어야 바르게 되고 마음 역시 분별성과 인위성이 없어야 맑고 고요함으로 전개되어 도가에서 추구하는 심신건강과 得道에 다가설 수 있기 때문이다.
이러한 득도 수양론을 강조함에는 得道를 왜 해야 하는가를 깨달아야 한다. 깨달음을 통해 득도의 중요성을 인지할 때 득도의 방법론 접근은 용이해질 수 있을 것이다. 득도의 의의를 새기면서 우선적으로 접근해야 할 것으로는, 우리의 육신이 일상에서 어떠한 外物의 유혹에 노출되지 않고 처신을 잘 해야 할 것인가의 문제의식이다. 그것은 육체를 외부적 현상에 유혹되지 않는 것에 있다. 육신이 산만한 경계에 분산되지 않도록 수양을 해야 육신의 건강이 지속될 수 있기 때문이다. 육체의 수양으로써 장자는 忘形과 喪我 등의 여러 방법이 거론하였으며 그것은 도의 체득을 통해서 온전한 몸을 보전하려는 뜻이다.
이에 대하여 마음 수양의 방법으로 장자는 坐忘과 心齋 등을 언급하였다. 이러한 마음 수양법은 마음이 외물에 이끌려가는 ‘坐馳’가 된 상태에서는 道가 가려지므로 이를 극복하기 위함이다.
심신 수양의 방법 실천에 앞서 장자 수양론에서 마음 수양은 단계적 접근을 주장하였다. 첫 단계는 마음을 미혹하게 만드는 요인을 아는 ‘知’의 단계이며, 다음 단계는 미혹하게 만드는 요인을 마음에서 소멸시켜 평정해진 ‘靜’의 단계이며, 그리고 궁극의 단계는 道와 하나 되어 분리되지 않는 ‘止(定)’의 단계이다. 단계적 수행의 목적은 道에로의 회귀, 곧 反本과 復本을 하자는 것이다.
장자는 道의 근원으로 회귀해야 한다고 했다. 그 이유로는 개인적으로 도의 모습을 회복한 眞人이 되고, 이 진인과 더불어 무위의 경지를 누릴 수 있는 공동체적 無何有之鄕을 건설하기 위함이다. 장자가 언급한 天子는 天民을 외면하지 않고 그들과 함께 이상적 공동체를 형성하며 모두가 천자로 거듭나게 이끌어 가는 인품을 지닌 자라는 점을 환기해 보자는 것이다.
이러한 인품을 견지, 무위이화의 경지에 이름으로써 득도한 자는 執道德全의 사회 속에서 자연무위의 도를 수용하며 결국 장자가 지향한 자연 무위의 행위로 이어진다. 그것이 道樂과 관련되는 것으로 득도자가 누리는 이상향이다. 득도 수행을 통해 物我一體가 되어 執道德全을 실천하는 경지가 여기에서 발견된다.
유가와 도가 사상의 묘미는 심신을 대상으로 한 ‘수양’을 중시하는 성향을 지닌다는 점이다. 동양학의 心學이 갖는 매력이 이와 관련되며, 공맹의 수양론적 성향에 걸맞게 노장의 수양론적 성향도 그러한 心學의 정체성을 거부하지 않는다.
본 연구는 수양론으로서 이 같은 심학의 정체성을 담보하면서, 장자의 다양한 수양 방법을 통해 得道에 이르는 길을 제시하는데 초점을 맞추었다. 그것이 도가철학, 즉 道德經과 莊子의 전반 사상에 나타나 있기 때문에 가능한 일이다.
도가의 古典에서 발견할 수 있듯이 정신문화의 중요성으로서 심신의 수양이 부각되며, 이는 몸과 마음을 대상으로 해서 이루어진다. 몸 수양은 곧 신체이자 감관기관의 당체로서 본능적 감각활동을 제어해야 하는 당위성을 지닌다. 그러한 당위성은 마음수양으로 이어져 마음의 고요함을 지향하지만, 심신의 수양과 동떨어진 삶을 살아갈 경우 외경의 욕망과 내면의 시비분별 등으로 道의 체득에서 멀어지고 만다.
따라서 심신을 온전히 수양해야 한다는 것은 건강하고 자연과 합일하는 삶과 관련되며, 여기에는 道의 성격을 이해하는 것이 필요하다. 도의 성격을 규명함으로써 수양의 방향은 몸과 마음을 어떻게 하면 건강하게 유지하느냐와 관련되어 있다. 몸을 유연하고 바른 형체를 유지할 경우 육신 건강으로 이어지며, 그것은 온전한 마음상태를 유지하는 방향과 직결되어 있다. 형체는 外物에 유혹됨이 없어야 바르게 되고 마음 역시 분별성과 인위성이 없어야 맑고 고요함으로 전개되어 도가에서 추구하는 심신건강과 得道에 다가설 수 있기 때문이다.
이러한 득도 수양론을 강조함에는 得道를 왜 해야 하는가를 깨달아야 한다. 깨달음을 통해 득도의 중요성을 인지할 때 득도의 방법론 접근은 용이해질 수 있을 것이다. 득도의 의의를 새기면서 우선적으로 접근해야 할 것으로는, 우리의 육신이 일상에서 어떠한 外物의 유혹에 노출되지 않고 처신을 잘 해야 할 것인가의 문제의식이다. 그것은 육체를 외부적 현상에 유혹되지 않는 것에 있다. 육신이 산만한 경계에 분산되지 않도록 수양을 해야 육신의 건강이 지속될 수 있기 때문이다. 육체의 수양으로써 장자는 忘形과 喪我 등의 여러 방법이 거론하였으며 그것은 도의 체득을 통해서 온전한 몸을 보전하려는 뜻이다.
이에 대하여 마음 수양의 방법으로 장자는 坐忘과 心齋 등을 언급하였다. 이러한 마음 수양법은 마음이 외물에 이끌려가는 ‘坐馳’가 된 상태에서는 道가 가려지므로 이를 극복하기 위함이다.
심신 수양의 방법 실천에 앞서 장자 수양론에서 마음 수양은 단계적 접근을 주장하였다. 첫 단계는 마음을 미혹하게 만드는 요인을 아는 ‘知’의 단계이며, 다음 단계는 미혹하게 만드는 요인을 마음에서 소멸시켜 평정해진 ‘靜’의 단계이며, 그리고 궁극의 단계는 道와 하나 되어 분리되지 않는 ‘止(定)’의 단계이다. 단계적 수행의 목적은 道에로의 회귀, 곧 反本과 復本을 하자는 것이다.
장자는 道의 근원으로 회귀해야 한다고 했다. 그 이유로는 개인적으로 도의 모습을 회복한 眞人이 되고, 이 진인과 더불어 무위의 경지를 누릴 수 있는 공동체적 無何有之鄕을 건설하기 위함이다. 장자가 언급한 天子는 天民을 외면하지 않고 그들과 함께 이상적 공동체를 형성하며 모두가 천자로 거듭나게 이끌어 가는 인품을 지닌 자라는 점을 환기해 보자는 것이다.
이러한 인품을 견지, 무위이화의 경지에 이름으로써 득도한 자는 執道德全의 사회 속에서 자연무위의 도를 수용하며 결국 장자가 지향한 자연 무위의 행위로 이어진다. 그것이 道樂과 관련되는 것으로 득도자가 누리는 이상향이다. 득도 수행을 통해 物我一體가 되어 執道德全을 실천하는 경지가 여기에서 발견된다.
The essentials of Confucian and Taoist philosophy are that their ultimate priority lies in self-disciplining the mind and body. That is also where Eastern mind philosophy’s attractiveness comes from, and the Confucius-Mencius and Lao-Chung’s self-disciplinary perspective is not an exception of such ...
The essentials of Confucian and Taoist philosophy are that their ultimate priority lies in self-disciplining the mind and body. That is also where Eastern mind philosophy’s attractiveness comes from, and the Confucius-Mencius and Lao-Chung’s self-disciplinary perspective is not an exception of such mainstream.
This research focuses on specifically addressing Chuang-Tzu’s self-disciplinary methods in order to achieve enlightenment while keeping its identity as philosophy for mind and body. What is addressed in Tao Te Ching(道德經) and Chuang-Tzu(莊子) will be analyzed again in more practical and methodological way.
The emphasis on the mind in old texts of Taoism brings up the importance of cultivation of mind and body, which is indeed addressed throughout the text. Cultivating the body is to control the instinctive activity which is the core of body itself and what is composing our sensory organs. It leads to controling the mind to be in a stillness state, but it’s to be emphasized that the trainee should not separate his or her mind state from their realistic daily lives. In other words the way to Tao will be lost if internal conflict occurs.
Thus cultivating mind and body means to be healthy and reunite with nature, and it is done by understanding natural properties of the Tao. If the physique is flexible and in right form it leads to natural health. That is directly continued to maintaining the right mind. The form is not to be enticed and the mind is not to be filled with judgement and being artificial. That is how Taoism addresses how we can approach the Tao.
One should not be less emphasized about why we should approach the Tao in the first place. Methodological approach to Tao is accepted under the enlightenment of importance of Tao itself, and when one is done with that it’s time he or she raises the question of how to cope with external stimulus when following the Tao. The answer is putting your physique unaffected. The body is not to be dispersed through ambiguous boundaries made by external stimulus. Chuang-Tzu suggests several ways including ‘forgetting the form’(忘形) and ‘dying self’(喪我) in order to get inside Tao and keep the right form of the body.
To keep the mind at stillness state, Chuang-Tzu is suggested ways such as ‘sit and forget’(坐忘) and ‘cleaning mind’(心齋) Those mind disciplining methods are designed to get over the state ‘dragged by external being’(坐馳), which is how we are blinded from Tao.
Prior to self-disciplining we should know that according to Zhuangzi’s rules mind disciplining is done by stepwise procedure. The first is to know the cause of internal conflict, ji(知). The second is annihilation of that cause from the mind, jeong(靜). The last procedure is getting into the state where you join Tao and don’t get separated, ji(止). Stepwise procedure was designed to help go back to Tao, that is, go back to root. Chuang-Tzu proposed that we go back to the root of Tao. The reason is to become the ‘right man‘(眞人) and along this man to build a community that pursues the nature as it is. According to Chuang-Tzu the right man builds the ideal community along with the people who seeks Tao, even if they belong to the lowest class, and paves the way for them being to follow his or her way.
Having this kind of character, the man who approached the ‘state of naturalness’(無爲而化) and reached the Tao, he makes actions natural as it is while accepting the nature’s Tao inside ‘Tao and virtue’(執道德全) society. That is the ideal of where he or she finds true happiness. With self-discipline for Tao, we can achieve ‘state of unity’(物我一體) and make actions according to ‘Tao and virtue’(執道德全).
The essentials of Confucian and Taoist philosophy are that their ultimate priority lies in self-disciplining the mind and body. That is also where Eastern mind philosophy’s attractiveness comes from, and the Confucius-Mencius and Lao-Chung’s self-disciplinary perspective is not an exception of such mainstream.
This research focuses on specifically addressing Chuang-Tzu’s self-disciplinary methods in order to achieve enlightenment while keeping its identity as philosophy for mind and body. What is addressed in Tao Te Ching(道德經) and Chuang-Tzu(莊子) will be analyzed again in more practical and methodological way.
The emphasis on the mind in old texts of Taoism brings up the importance of cultivation of mind and body, which is indeed addressed throughout the text. Cultivating the body is to control the instinctive activity which is the core of body itself and what is composing our sensory organs. It leads to controling the mind to be in a stillness state, but it’s to be emphasized that the trainee should not separate his or her mind state from their realistic daily lives. In other words the way to Tao will be lost if internal conflict occurs.
Thus cultivating mind and body means to be healthy and reunite with nature, and it is done by understanding natural properties of the Tao. If the physique is flexible and in right form it leads to natural health. That is directly continued to maintaining the right mind. The form is not to be enticed and the mind is not to be filled with judgement and being artificial. That is how Taoism addresses how we can approach the Tao.
One should not be less emphasized about why we should approach the Tao in the first place. Methodological approach to Tao is accepted under the enlightenment of importance of Tao itself, and when one is done with that it’s time he or she raises the question of how to cope with external stimulus when following the Tao. The answer is putting your physique unaffected. The body is not to be dispersed through ambiguous boundaries made by external stimulus. Chuang-Tzu suggests several ways including ‘forgetting the form’(忘形) and ‘dying self’(喪我) in order to get inside Tao and keep the right form of the body.
To keep the mind at stillness state, Chuang-Tzu is suggested ways such as ‘sit and forget’(坐忘) and ‘cleaning mind’(心齋) Those mind disciplining methods are designed to get over the state ‘dragged by external being’(坐馳), which is how we are blinded from Tao.
Prior to self-disciplining we should know that according to Zhuangzi’s rules mind disciplining is done by stepwise procedure. The first is to know the cause of internal conflict, ji(知). The second is annihilation of that cause from the mind, jeong(靜). The last procedure is getting into the state where you join Tao and don’t get separated, ji(止). Stepwise procedure was designed to help go back to Tao, that is, go back to root. Chuang-Tzu proposed that we go back to the root of Tao. The reason is to become the ‘right man‘(眞人) and along this man to build a community that pursues the nature as it is. According to Chuang-Tzu the right man builds the ideal community along with the people who seeks Tao, even if they belong to the lowest class, and paves the way for them being to follow his or her way.
Having this kind of character, the man who approached the ‘state of naturalness’(無爲而化) and reached the Tao, he makes actions natural as it is while accepting the nature’s Tao inside ‘Tao and virtue’(執道德全) society. That is the ideal of where he or she finds true happiness. With self-discipline for Tao, we can achieve ‘state of unity’(物我一體) and make actions according to ‘Tao and virtue’(執道德全).
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