인공지능과 로봇의 발달에 따라 인간의 고유한 능력이 강조되고 있는 4차 산업혁명시대에 접어들면서 인간 고유의 감성적 지능 중 공감력 함양에 대한 교육방법에 대한 관심이 커지고 있다. 교육에 있어서 급격한 사회변화에 따라 교수자로부터의 일방적인 교육방식이 아닌 학습자 중심의 교육방법의 대표적 교수학습모형으로 PBL이 공감력을 함양시킬 수 있다는 여러 국외연구사례를 통해 언급되면서 PBL의 교육효과에 대해 재조명 받고 있다. 이에 본 연구에서는 PBL이 공감력 함양에 어떠한 영향을 끼치는지 알아보고자 하였다. 연구 목적을 달성하기 위해서, 2018년 3월 7일부터 4월 25일까지 매주 수요일, 8차시에 걸쳐 PBL로 이루어지는 B대학교의 교직과목을 관찰하였다. 또한 수업에 참여한 40명의 학습자들을 대상으로 사전․사후 공감 연구 설문지, 성찰일지, 면담의 자료를 수집하여 PBL이 공감력 함양에 어떠한 영향을 미치는지, 또한 영향을 미친다면 공감의 구성요소인 인지적, 정서적, 태도적 요소 중 어떤 요소에 영향을 미치는지 분석하였다. 그 결과 PBL이 공감력 함양에 어떠한 영향을 끼치는지에 대한 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 양적분석자료로서 PBL수업 사전․사후 공감 연구 설문지를 시행하고 분석한 결과 공감의 구성요소 중 인지적 요소의 ‘역할수용’과 정서적 요소의 ‘감정공명’, ‘대리감정’에서 통계적으로 유의미한 결과를 확인할 수 있었다. 둘째, 질적분석자료로서 PBL수업 중에 도출된 학습자의 성찰일지와 면담의 자료는 공감력 함양에 대한 주제어에 따라 ...
인공지능과 로봇의 발달에 따라 인간의 고유한 능력이 강조되고 있는 4차 산업혁명시대에 접어들면서 인간 고유의 감성적 지능 중 공감력 함양에 대한 교육방법에 대한 관심이 커지고 있다. 교육에 있어서 급격한 사회변화에 따라 교수자로부터의 일방적인 교육방식이 아닌 학습자 중심의 교육방법의 대표적 교수학습모형으로 PBL이 공감력을 함양시킬 수 있다는 여러 국외연구사례를 통해 언급되면서 PBL의 교육효과에 대해 재조명 받고 있다. 이에 본 연구에서는 PBL이 공감력 함양에 어떠한 영향을 끼치는지 알아보고자 하였다. 연구 목적을 달성하기 위해서, 2018년 3월 7일부터 4월 25일까지 매주 수요일, 8차시에 걸쳐 PBL로 이루어지는 B대학교의 교직과목을 관찰하였다. 또한 수업에 참여한 40명의 학습자들을 대상으로 사전․사후 공감 연구 설문지, 성찰일지, 면담의 자료를 수집하여 PBL이 공감력 함양에 어떠한 영향을 미치는지, 또한 영향을 미친다면 공감의 구성요소인 인지적, 정서적, 태도적 요소 중 어떤 요소에 영향을 미치는지 분석하였다. 그 결과 PBL이 공감력 함양에 어떠한 영향을 끼치는지에 대한 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 양적분석자료로서 PBL수업 사전․사후 공감 연구 설문지를 시행하고 분석한 결과 공감의 구성요소 중 인지적 요소의 ‘역할수용’과 정서적 요소의 ‘감정공명’, ‘대리감정’에서 통계적으로 유의미한 결과를 확인할 수 있었다. 둘째, 질적분석자료로서 PBL수업 중에 도출된 학습자의 성찰일지와 면담의 자료는 공감력 함양에 대한 주제어에 따라 코딩 분석을 실시하였고, 그 결과 공감의 구성요소로서 인지적 요소, 태도적 요소, 정서적 요소의 순으로 도출되었다. 좀 더 세분화하여 구성요소의 하위요소의 코딩빈도 결과는 인지적 요소의 역할수용, 정서적 요소의 대리감정, 태도적 요소의 경청, 인지적 요소의 감정파악, 정서적 요소의 감정공명, 태도적 요소의 진정성의 순으로 도출되었음을 확인하였다. 셋째, 학습자들은 PBL에서 문제제시에 따른 문제에 접근할 때와 문제해결과정, 그리고 팀활동 과정이 공감력 함양에 영향을 끼치는 것을 확인하였고, 아울러 PBL수업기간과 팀원간의 친밀도에 따라 공감력 함양에도 영향이 있음을 확인할 수 있었다. 결론적으로 PBL이 공감의 구성요소인 인지적, 정서적, 태도적 요소의 모든 부분에 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 본 연구는 4차산업혁명시대에서 요구하는 다양한 역량 중 인간만의 고유한 능력이라 할 수 있는 감성적 지능 중 하나인 공감력을 함양할 수 있다는 점에서 PBL은 시대적 요구를 반영하는 교육에 있어서 효과적임을 확인하였다. 이에 따라 앞으로의 교육현장에서, 기존 PBL을 효과성을 뒷받침하는 연구자들에게 의미 있는 연구가 되기를 기대한다.
인공지능과 로봇의 발달에 따라 인간의 고유한 능력이 강조되고 있는 4차 산업혁명시대에 접어들면서 인간 고유의 감성적 지능 중 공감력 함양에 대한 교육방법에 대한 관심이 커지고 있다. 교육에 있어서 급격한 사회변화에 따라 교수자로부터의 일방적인 교육방식이 아닌 학습자 중심의 교육방법의 대표적 교수학습모형으로 PBL이 공감력을 함양시킬 수 있다는 여러 국외연구사례를 통해 언급되면서 PBL의 교육효과에 대해 재조명 받고 있다. 이에 본 연구에서는 PBL이 공감력 함양에 어떠한 영향을 끼치는지 알아보고자 하였다. 연구 목적을 달성하기 위해서, 2018년 3월 7일부터 4월 25일까지 매주 수요일, 8차시에 걸쳐 PBL로 이루어지는 B대학교의 교직과목을 관찰하였다. 또한 수업에 참여한 40명의 학습자들을 대상으로 사전․사후 공감 연구 설문지, 성찰일지, 면담의 자료를 수집하여 PBL이 공감력 함양에 어떠한 영향을 미치는지, 또한 영향을 미친다면 공감의 구성요소인 인지적, 정서적, 태도적 요소 중 어떤 요소에 영향을 미치는지 분석하였다. 그 결과 PBL이 공감력 함양에 어떠한 영향을 끼치는지에 대한 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 양적분석자료로서 PBL수업 사전․사후 공감 연구 설문지를 시행하고 분석한 결과 공감의 구성요소 중 인지적 요소의 ‘역할수용’과 정서적 요소의 ‘감정공명’, ‘대리감정’에서 통계적으로 유의미한 결과를 확인할 수 있었다. 둘째, 질적분석자료로서 PBL수업 중에 도출된 학습자의 성찰일지와 면담의 자료는 공감력 함양에 대한 주제어에 따라 코딩 분석을 실시하였고, 그 결과 공감의 구성요소로서 인지적 요소, 태도적 요소, 정서적 요소의 순으로 도출되었다. 좀 더 세분화하여 구성요소의 하위요소의 코딩빈도 결과는 인지적 요소의 역할수용, 정서적 요소의 대리감정, 태도적 요소의 경청, 인지적 요소의 감정파악, 정서적 요소의 감정공명, 태도적 요소의 진정성의 순으로 도출되었음을 확인하였다. 셋째, 학습자들은 PBL에서 문제제시에 따른 문제에 접근할 때와 문제해결과정, 그리고 팀활동 과정이 공감력 함양에 영향을 끼치는 것을 확인하였고, 아울러 PBL수업기간과 팀원간의 친밀도에 따라 공감력 함양에도 영향이 있음을 확인할 수 있었다. 결론적으로 PBL이 공감의 구성요소인 인지적, 정서적, 태도적 요소의 모든 부분에 영향을 미치는 것으로 확인하였다. 본 연구는 4차산업혁명시대에서 요구하는 다양한 역량 중 인간만의 고유한 능력이라 할 수 있는 감성적 지능 중 하나인 공감력을 함양할 수 있다는 점에서 PBL은 시대적 요구를 반영하는 교육에 있어서 효과적임을 확인하였다. 이에 따라 앞으로의 교육현장에서, 기존 PBL을 효과성을 뒷받침하는 연구자들에게 의미 있는 연구가 되기를 기대한다.
In the era of the 4th industrial revolution when human intelligence is being emphasized due to the development of robots and artificialintelligence(AI), there is a growing interest in the way of fostering empathy, one of human emotional intelligence. The effect of PBL is spotlighted by various natio...
In the era of the 4th industrial revolution when human intelligence is being emphasized due to the development of robots and artificialintelligence(AI), there is a growing interest in the way of fostering empathy, one of human emotional intelligence. The effect of PBL is spotlighted by various national and international researches in that PBL which is not one-way teaching by instructors but learner-centered methodology is a representative instructional strategy to enhance one’s empathy in a rapidly changing society. Therefore, this study examined how PBL impacts on fostering empathy. In order to achieve research objectives, the 8 lectures in PBL at B University from March 7th to April 25th 2018 were observed. In addition, the pre - and post-impact empathy study surveys, reflective journals, and interview data collected from the 40 students who had participated in the classes were analyzed whether PBL influences the development of empathy, and if it does, which empathy factors among cognitive, attitudinal, and emotional elements, it affects. From the analysis, the following conclusions were reached on how PBL had an effect on fostering empathy. Firstly, as quantitative analysis, the empathy study survey which was conducted before and after the PBL classes identified the statistically significant relationship between "role-taking" of cognitive factors and “vicarious emotion”, "emotional resonance" of emotional factors. Secondly, as qualitative analysis, it was found that empathy consists of three elements, in the order of cognitive, attitudinal, emotional element, by coding the keyword “fostering empathy” of the data derived from the students’ reflective journals and the interview data during PBL classes. More specifically, by coding the frequency of its sub-components it was noticed that empathy contains the elements in the order of “role-taking” of cognitive elements, “vicarious emotion” of emotional elements, “listening” of attitudinal elements, “emotion recognition” of cognitive elements, “emotional resonance” of emotional elements, and “authenticity” of attitudinal elements. Thirdly, it was identified that when learners approach a problem to solve in PBL classes, both the problem resolution process and the team activity process had an effect on fostering empathy and also enhancing empathy was affected by the intimacy level between team members. In conclusion, PBL has a major impact on all the aspects of the cognitive, attitudinal, and emotional elements which are empathy factors, through the analysis. This study investigated PBL is effective in that it can foster empathy, one of the emotional intelligence among the various capabilities required in the era of the 4th Industrial Revolution. Therefore, I am expecting that this research is meaningful for those who support the effectiveness of PBL in the future education field.
In the era of the 4th industrial revolution when human intelligence is being emphasized due to the development of robots and artificialintelligence(AI), there is a growing interest in the way of fostering empathy, one of human emotional intelligence. The effect of PBL is spotlighted by various national and international researches in that PBL which is not one-way teaching by instructors but learner-centered methodology is a representative instructional strategy to enhance one’s empathy in a rapidly changing society. Therefore, this study examined how PBL impacts on fostering empathy. In order to achieve research objectives, the 8 lectures in PBL at B University from March 7th to April 25th 2018 were observed. In addition, the pre - and post-impact empathy study surveys, reflective journals, and interview data collected from the 40 students who had participated in the classes were analyzed whether PBL influences the development of empathy, and if it does, which empathy factors among cognitive, attitudinal, and emotional elements, it affects. From the analysis, the following conclusions were reached on how PBL had an effect on fostering empathy. Firstly, as quantitative analysis, the empathy study survey which was conducted before and after the PBL classes identified the statistically significant relationship between "role-taking" of cognitive factors and “vicarious emotion”, "emotional resonance" of emotional factors. Secondly, as qualitative analysis, it was found that empathy consists of three elements, in the order of cognitive, attitudinal, emotional element, by coding the keyword “fostering empathy” of the data derived from the students’ reflective journals and the interview data during PBL classes. More specifically, by coding the frequency of its sub-components it was noticed that empathy contains the elements in the order of “role-taking” of cognitive elements, “vicarious emotion” of emotional elements, “listening” of attitudinal elements, “emotion recognition” of cognitive elements, “emotional resonance” of emotional elements, and “authenticity” of attitudinal elements. Thirdly, it was identified that when learners approach a problem to solve in PBL classes, both the problem resolution process and the team activity process had an effect on fostering empathy and also enhancing empathy was affected by the intimacy level between team members. In conclusion, PBL has a major impact on all the aspects of the cognitive, attitudinal, and emotional elements which are empathy factors, through the analysis. This study investigated PBL is effective in that it can foster empathy, one of the emotional intelligence among the various capabilities required in the era of the 4th Industrial Revolution. Therefore, I am expecting that this research is meaningful for those who support the effectiveness of PBL in the future education field.
주제어
#문제기반학습(Problem-Based Learning: PBL), 공감력(Empathy), PBL 효과
학위논문 정보
저자
전용찬
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과
발행연도
2018
총페이지
83 p.p
키워드
문제기반학습(Problem-Based Learning: PBL), 공감력(Empathy), PBL 효과
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.