본 연구는 외국인 유학생을 위한 특화된 문화 교육에 주목하여 요구조사를 바탕으로 항목을 선정하고, 내용을 제시하는 것에 목적을 두고 있다. 본고는 두 가지의 연구 문제 및 가설을 설정하였다. 첫째, 국내 대학(원)에서 수학하고 있는 외국인 유학생에게 행해진 혹은 행해지고 있는 한국문화 교육이 충분하지 않아 특수화된 학문 목적 한국문화 교육이 필요하다. 둘째, 대학(원)을 배경으로 하는 학문 목적 한국문화 교육항목을 선정하고 접근 방식을 제시함으로써 외국인 유학생들의 한국문화 이해 및 학업 적응을 도울 수 있다. 본 연구에서는 먼저 현재 한국 대학(원)에서 수학하고 있는 외국인 유학생들에게 대학 차원에서 어떠한 문화 교육이 행해지고 있는지를 살펴보았다. 대부분 한국어를 중심으로 외국인 유학생 전용 강의가 개설되어 있는 가운데에 전공 혹은 교양 과목으로 개설된 외국인 유학생 전용 한국문화 강의 현황을 살펴보았다. 학문 목적 한국문화를 다루고 있는 강의는 경희대학교에서 이루어지고 있는 신입생세미나, 글로벌세미나가 일정 부분 다루는 것 외에 없음을 확인하였다. 이상의 연구 문제를 밝히기 위해 본 연구에서는 두 차례의 학습자 요구 조사를 실시 및 분석하여 외국인 유학생들이 원하고, 실제로 효과가 있다고 여길 만한 문화 교육 항목을 살펴보았다. 먼저 서울 소재 대학(원)에 재학 중인 외국인 유학생 65명을 대상으로 대학(원) 생활 경험을 바탕으로 문화 교육에 대한 인식 및 학업 적응을 위해 배워야 하는 문화 항목 등을 조사하였다. 유학생들은 대학(원) 생활을 관통하는 지속적인 문화 교육이 필요하다고 보았으며, 직접 체험 및 실행의 방식으로 학문 목적 한국문화를 다루는 교육이 이루어질 것을 원했다. 본 조사는 212명의 외국인 유학생을 대상으로 학문 목적 한국문화 항목을 나열하고 해당 항목에 대해 문화 교육이 필요하다고 보는지, 필요하다면 어떤 방식이 적합할 것인지를 묻는 방식으로 진행하였다. 필요성이 높다고 본 항목으로는 논문 작성이나 수강신청, 교수님과의 소통 예절, 학점제도, 출입국관리사무소 등이 있었다. 반면, 대학(원) 내 자체 학생회나 농촌 체험 활동, 대자보 문화, 한국인들의 사투리 사용, 경조사 참석 예절 등에 대해서는 교육이 필요하다고 보지 않았다. 문화 교육 방식에 대해서는 대체로 시청각 자료 활용에 대한 선호도가 가장 낮았고, 강의 방식 및 직접 체험 방식은 항목의 주제나 특성에 따라 구분되는 경향을 보였다. 이러한 요구 조사를 바탕으로 본 연구에서는 실제 대학(원) 현장에서 사용할 수 있는 프로그램을 예비대학, ...
본 연구는 외국인 유학생을 위한 특화된 문화 교육에 주목하여 요구조사를 바탕으로 항목을 선정하고, 내용을 제시하는 것에 목적을 두고 있다. 본고는 두 가지의 연구 문제 및 가설을 설정하였다. 첫째, 국내 대학(원)에서 수학하고 있는 외국인 유학생에게 행해진 혹은 행해지고 있는 한국문화 교육이 충분하지 않아 특수화된 학문 목적 한국문화 교육이 필요하다. 둘째, 대학(원)을 배경으로 하는 학문 목적 한국문화 교육항목을 선정하고 접근 방식을 제시함으로써 외국인 유학생들의 한국문화 이해 및 학업 적응을 도울 수 있다. 본 연구에서는 먼저 현재 한국 대학(원)에서 수학하고 있는 외국인 유학생들에게 대학 차원에서 어떠한 문화 교육이 행해지고 있는지를 살펴보았다. 대부분 한국어를 중심으로 외국인 유학생 전용 강의가 개설되어 있는 가운데에 전공 혹은 교양 과목으로 개설된 외국인 유학생 전용 한국문화 강의 현황을 살펴보았다. 학문 목적 한국문화를 다루고 있는 강의는 경희대학교에서 이루어지고 있는 신입생세미나, 글로벌세미나가 일정 부분 다루는 것 외에 없음을 확인하였다. 이상의 연구 문제를 밝히기 위해 본 연구에서는 두 차례의 학습자 요구 조사를 실시 및 분석하여 외국인 유학생들이 원하고, 실제로 효과가 있다고 여길 만한 문화 교육 항목을 살펴보았다. 먼저 서울 소재 대학(원)에 재학 중인 외국인 유학생 65명을 대상으로 대학(원) 생활 경험을 바탕으로 문화 교육에 대한 인식 및 학업 적응을 위해 배워야 하는 문화 항목 등을 조사하였다. 유학생들은 대학(원) 생활을 관통하는 지속적인 문화 교육이 필요하다고 보았으며, 직접 체험 및 실행의 방식으로 학문 목적 한국문화를 다루는 교육이 이루어질 것을 원했다. 본 조사는 212명의 외국인 유학생을 대상으로 학문 목적 한국문화 항목을 나열하고 해당 항목에 대해 문화 교육이 필요하다고 보는지, 필요하다면 어떤 방식이 적합할 것인지를 묻는 방식으로 진행하였다. 필요성이 높다고 본 항목으로는 논문 작성이나 수강신청, 교수님과의 소통 예절, 학점제도, 출입국관리사무소 등이 있었다. 반면, 대학(원) 내 자체 학생회나 농촌 체험 활동, 대자보 문화, 한국인들의 사투리 사용, 경조사 참석 예절 등에 대해서는 교육이 필요하다고 보지 않았다. 문화 교육 방식에 대해서는 대체로 시청각 자료 활용에 대한 선호도가 가장 낮았고, 강의 방식 및 직접 체험 방식은 항목의 주제나 특성에 따라 구분되는 경향을 보였다. 이러한 요구 조사를 바탕으로 본 연구에서는 실제 대학(원) 현장에서 사용할 수 있는 프로그램을 예비대학, 온라인 교육, 보완된 세미나 형태로 제안하였다.
본 연구는 외국인 유학생을 위한 특화된 문화 교육에 주목하여 요구조사를 바탕으로 항목을 선정하고, 내용을 제시하는 것에 목적을 두고 있다. 본고는 두 가지의 연구 문제 및 가설을 설정하였다. 첫째, 국내 대학(원)에서 수학하고 있는 외국인 유학생에게 행해진 혹은 행해지고 있는 한국문화 교육이 충분하지 않아 특수화된 학문 목적 한국문화 교육이 필요하다. 둘째, 대학(원)을 배경으로 하는 학문 목적 한국문화 교육항목을 선정하고 접근 방식을 제시함으로써 외국인 유학생들의 한국문화 이해 및 학업 적응을 도울 수 있다. 본 연구에서는 먼저 현재 한국 대학(원)에서 수학하고 있는 외국인 유학생들에게 대학 차원에서 어떠한 문화 교육이 행해지고 있는지를 살펴보았다. 대부분 한국어를 중심으로 외국인 유학생 전용 강의가 개설되어 있는 가운데에 전공 혹은 교양 과목으로 개설된 외국인 유학생 전용 한국문화 강의 현황을 살펴보았다. 학문 목적 한국문화를 다루고 있는 강의는 경희대학교에서 이루어지고 있는 신입생세미나, 글로벌세미나가 일정 부분 다루는 것 외에 없음을 확인하였다. 이상의 연구 문제를 밝히기 위해 본 연구에서는 두 차례의 학습자 요구 조사를 실시 및 분석하여 외국인 유학생들이 원하고, 실제로 효과가 있다고 여길 만한 문화 교육 항목을 살펴보았다. 먼저 서울 소재 대학(원)에 재학 중인 외국인 유학생 65명을 대상으로 대학(원) 생활 경험을 바탕으로 문화 교육에 대한 인식 및 학업 적응을 위해 배워야 하는 문화 항목 등을 조사하였다. 유학생들은 대학(원) 생활을 관통하는 지속적인 문화 교육이 필요하다고 보았으며, 직접 체험 및 실행의 방식으로 학문 목적 한국문화를 다루는 교육이 이루어질 것을 원했다. 본 조사는 212명의 외국인 유학생을 대상으로 학문 목적 한국문화 항목을 나열하고 해당 항목에 대해 문화 교육이 필요하다고 보는지, 필요하다면 어떤 방식이 적합할 것인지를 묻는 방식으로 진행하였다. 필요성이 높다고 본 항목으로는 논문 작성이나 수강신청, 교수님과의 소통 예절, 학점제도, 출입국관리사무소 등이 있었다. 반면, 대학(원) 내 자체 학생회나 농촌 체험 활동, 대자보 문화, 한국인들의 사투리 사용, 경조사 참석 예절 등에 대해서는 교육이 필요하다고 보지 않았다. 문화 교육 방식에 대해서는 대체로 시청각 자료 활용에 대한 선호도가 가장 낮았고, 강의 방식 및 직접 체험 방식은 항목의 주제나 특성에 따라 구분되는 경향을 보였다. 이러한 요구 조사를 바탕으로 본 연구에서는 실제 대학(원) 현장에서 사용할 수 있는 프로그램을 예비대학, 온라인 교육, 보완된 세미나 형태로 제안하였다.
This study focuses on specialized cultural education for foreign students in Korea, and aims to select items and present contents based on demand research. This study sets up two research problems and hypotheses. First, there is not enough Korean cultural education for foreign students studying at K...
This study focuses on specialized cultural education for foreign students in Korea, and aims to select items and present contents based on demand research. This study sets up two research problems and hypotheses. First, there is not enough Korean cultural education for foreign students studying at Korean universities. Korean culture education focusing on specialized academic purpose is needed for university students and graduate students. Second, by selecting Korean cultural education items based on college and graduate school and suggesting education methods, it can help foreign students understand Korean culture and adapt to study. This study first examines the cultural education at university level for foreign students studying at Korean universities or graduate schools. Most foreign language lectures were teaching Korean. There were few Korean culture lectures dedicated to foreign students at major or liberal arts courses. Only 'Freshmen Seminar' and 'Global Seminar' at KyungHee University deals about Korean culture education focusing on specialized academic purpose. In order to investigate the above research problems, this study conducted two learner needs analysis. The demand survey is aimed at knowing the cultural education items that international students want and actually think are effective. The first demand survey was conducted on foreign students attending universities or graduate schools in Seoul. The first demand survey examined cultural education needs and cultural items to learn for academic adaptation based on college or graduate life experience. International students felt that continuous cultural education through college life was necessary, and that they wanted to conduct education that deals with Korean culture in a way that they could experience and practice directly. The second demand survey was conducted on 212 international students by listing Korean cultural items related to academic purposes, asking whether cultural education is necessary, and if so, which method would be appropriate. There were high expectations for foreign students, such as 'writing thesis', 'enrollment application', 'manners for professors', 'credit system', and 'immigration office'. On the other hand, foreign students did not think that education was necessary for 'college student council', 'rural experience activity', 'use of dialect of Koreans'. For culture education methods, the preference for using multy media materials was the lowest, and the lecture method and the direct experience method tended to be classified according to the topic or characteristics of the items. Based on the demand survey, this study proposed programs that can be used in real university or graduate school in the form of pre - university, online education, and supplemented seminar.
This study focuses on specialized cultural education for foreign students in Korea, and aims to select items and present contents based on demand research. This study sets up two research problems and hypotheses. First, there is not enough Korean cultural education for foreign students studying at Korean universities. Korean culture education focusing on specialized academic purpose is needed for university students and graduate students. Second, by selecting Korean cultural education items based on college and graduate school and suggesting education methods, it can help foreign students understand Korean culture and adapt to study. This study first examines the cultural education at university level for foreign students studying at Korean universities or graduate schools. Most foreign language lectures were teaching Korean. There were few Korean culture lectures dedicated to foreign students at major or liberal arts courses. Only 'Freshmen Seminar' and 'Global Seminar' at KyungHee University deals about Korean culture education focusing on specialized academic purpose. In order to investigate the above research problems, this study conducted two learner needs analysis. The demand survey is aimed at knowing the cultural education items that international students want and actually think are effective. The first demand survey was conducted on foreign students attending universities or graduate schools in Seoul. The first demand survey examined cultural education needs and cultural items to learn for academic adaptation based on college or graduate life experience. International students felt that continuous cultural education through college life was necessary, and that they wanted to conduct education that deals with Korean culture in a way that they could experience and practice directly. The second demand survey was conducted on 212 international students by listing Korean cultural items related to academic purposes, asking whether cultural education is necessary, and if so, which method would be appropriate. There were high expectations for foreign students, such as 'writing thesis', 'enrollment application', 'manners for professors', 'credit system', and 'immigration office'. On the other hand, foreign students did not think that education was necessary for 'college student council', 'rural experience activity', 'use of dialect of Koreans'. For culture education methods, the preference for using multy media materials was the lowest, and the lecture method and the direct experience method tended to be classified according to the topic or characteristics of the items. Based on the demand survey, this study proposed programs that can be used in real university or graduate school in the form of pre - university, online education, and supplemented seminar.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.