한중 수교 이후 양국 관계는 급속도로 발전했다. 한중은 고위층 왕래를 지속하고 상호 교류를 증진하며 협력 분야를 넓혀 나가며 협력 차원을 심화시키고 있다. 경제의 세계화에 따라 양국이 서로 우호적으로 왕래하며 무역 교류가 활발해지고 있다. 하지만 2017년 2월 27일 한국 롯데 그룹이 사드 배치를 빌미로 한중 위기를 촉발한 것은 양국 간 긴장이 고조되고 있다. 이 때문에 양국 무역은 어느 정도 타격을 받았다. 한국 화장품도 양국의 위기로 인해 중국 시장에서 영향을 받았다. 근데 2018년부터 한국 화장품은 중국 소비자에게 점점 회복하고 있다. 그리고 일본 화장품도 최근 몇 년 동안 중국 소비자들의 인기가 많이 받고 있고, 점차 한국과의 격차를 줄였다. 그래서 본 논문은 일반적으로 한국(일본)화장품 제품의 품질지각, 가격지각, 광고지각, 서비스지각, 소비자의 태도와 소비자의 ...
한중 수교 이후 양국 관계는 급속도로 발전했다. 한중은 고위층 왕래를 지속하고 상호 교류를 증진하며 협력 분야를 넓혀 나가며 협력 차원을 심화시키고 있다. 경제의 세계화에 따라 양국이 서로 우호적으로 왕래하며 무역 교류가 활발해지고 있다. 하지만 2017년 2월 27일 한국 롯데 그룹이 사드 배치를 빌미로 한중 위기를 촉발한 것은 양국 간 긴장이 고조되고 있다. 이 때문에 양국 무역은 어느 정도 타격을 받았다. 한국 화장품도 양국의 위기로 인해 중국 시장에서 영향을 받았다. 근데 2018년부터 한국 화장품은 중국 소비자에게 점점 회복하고 있다. 그리고 일본 화장품도 최근 몇 년 동안 중국 소비자들의 인기가 많이 받고 있고, 점차 한국과의 격차를 줄였다. 그래서 본 논문은 일반적으로 한국(일본)화장품 제품의 품질지각, 가격지각, 광고지각, 서비스지각, 소비자의 태도와 소비자의 구매의도에 대한 연구를 진행했다. 중국 소비자는 한국(일본) 화장품에 대한 어떤 영향을 가지고 있는지를 알아보고자 한다. 그리고 중국 소비자들의 한국 화장품에 대한 중국 시장에서 미래의 마케팅 전략 방향을 제시하고자 한다. 그리고 한국 화장품과 일본 화장품은 어떤 차이가 있는지 알아야 한다. 본 논문의 연구는 2가지 있다. 첫째는 한국 화장품에 대한 중국 소비자 대상으로 설문지를 조사했다. 조사 시간은 2018년 5월 8일부터 5월 18일까지 진행하고 총 277부를 분석을 하고 이용했다. 둘째는 일본 화장품에 대한 중국 소비자 대상으로 설문지를 조사했다. 조사 시간은 2018년 6월 2일부터 6월 12일까지 진행하고 총 319부를 분석을 하고 이용했다. 그리고 조사된 설문지를 SPSS으로 데이터를 분석하고, 표본의 인구통계학분석, 신뢰도분석, 타당성분석 등의 기초분석을 실시한 후에 연구가설을 검증하고, AMOS으로 연구 모형의 적합도를 도출했다. 그 결과에 따라서 중국소비자가 인지하는 한국 화장품의 품질지각, 가격지각, 서비스 지각, 광고지각과 소비자태도에 대하여 구매의도는 모두 긍정적인 영향을 미치고 있다. 일본 화장품에 대한 서비스 지각과 소비자의 태도는 긍정적인 영향은 안 나왔고 품질지각, 가격지각, 광고지각과 소비자 태도에 대하여 구매의도는 긍정적인 영향을 미치고 있다. 한, 일 회장품의 연구결과를 살펴보면 가격지각, 서비스지각, 소비자 태도에 대한 평가에 있어서 일본화장품은 한국화장품보다 더욱 높게 나타났다. 그러나 품질지각, 광고지각, 구매의도에 대한 평가에 있어서 일본화장품과 한국화장품은 중국소비자에 대한 평가가 차이가 없는 것으로 나타났다. 그래서 일본 화장품이 미래의 중국 시장에서 한국 화장품의 최대 경쟁자이다.
주제어: 화장품, 품질지각, 가격지각, 광고지각, 서비스지각, 소비자의 태도, 구매의도, 중국 소비자
한중 수교 이후 양국 관계는 급속도로 발전했다. 한중은 고위층 왕래를 지속하고 상호 교류를 증진하며 협력 분야를 넓혀 나가며 협력 차원을 심화시키고 있다. 경제의 세계화에 따라 양국이 서로 우호적으로 왕래하며 무역 교류가 활발해지고 있다. 하지만 2017년 2월 27일 한국 롯데 그룹이 사드 배치를 빌미로 한중 위기를 촉발한 것은 양국 간 긴장이 고조되고 있다. 이 때문에 양국 무역은 어느 정도 타격을 받았다. 한국 화장품도 양국의 위기로 인해 중국 시장에서 영향을 받았다. 근데 2018년부터 한국 화장품은 중국 소비자에게 점점 회복하고 있다. 그리고 일본 화장품도 최근 몇 년 동안 중국 소비자들의 인기가 많이 받고 있고, 점차 한국과의 격차를 줄였다. 그래서 본 논문은 일반적으로 한국(일본)화장품 제품의 품질지각, 가격지각, 광고지각, 서비스지각, 소비자의 태도와 소비자의 구매의도에 대한 연구를 진행했다. 중국 소비자는 한국(일본) 화장품에 대한 어떤 영향을 가지고 있는지를 알아보고자 한다. 그리고 중국 소비자들의 한국 화장품에 대한 중국 시장에서 미래의 마케팅 전략 방향을 제시하고자 한다. 그리고 한국 화장품과 일본 화장품은 어떤 차이가 있는지 알아야 한다. 본 논문의 연구는 2가지 있다. 첫째는 한국 화장품에 대한 중국 소비자 대상으로 설문지를 조사했다. 조사 시간은 2018년 5월 8일부터 5월 18일까지 진행하고 총 277부를 분석을 하고 이용했다. 둘째는 일본 화장품에 대한 중국 소비자 대상으로 설문지를 조사했다. 조사 시간은 2018년 6월 2일부터 6월 12일까지 진행하고 총 319부를 분석을 하고 이용했다. 그리고 조사된 설문지를 SPSS으로 데이터를 분석하고, 표본의 인구통계학분석, 신뢰도분석, 타당성분석 등의 기초분석을 실시한 후에 연구가설을 검증하고, AMOS으로 연구 모형의 적합도를 도출했다. 그 결과에 따라서 중국소비자가 인지하는 한국 화장품의 품질지각, 가격지각, 서비스 지각, 광고지각과 소비자태도에 대하여 구매의도는 모두 긍정적인 영향을 미치고 있다. 일본 화장품에 대한 서비스 지각과 소비자의 태도는 긍정적인 영향은 안 나왔고 품질지각, 가격지각, 광고지각과 소비자 태도에 대하여 구매의도는 긍정적인 영향을 미치고 있다. 한, 일 회장품의 연구결과를 살펴보면 가격지각, 서비스지각, 소비자 태도에 대한 평가에 있어서 일본화장품은 한국화장품보다 더욱 높게 나타났다. 그러나 품질지각, 광고지각, 구매의도에 대한 평가에 있어서 일본화장품과 한국화장품은 중국소비자에 대한 평가가 차이가 없는 것으로 나타났다. 그래서 일본 화장품이 미래의 중국 시장에서 한국 화장품의 최대 경쟁자이다.
주제어: 화장품, 품질지각, 가격지각, 광고지각, 서비스지각, 소비자의 태도, 구매의도, 중국 소비자
Relations between the two countries have developed rapidly since Korea and China established diplomatic ties. South Korea and China have continued to visit high-ranking officials, promote bilateral exchanges, expanded cooperation, and deepened cooperation. With the globalization of the economy, the ...
Relations between the two countries have developed rapidly since Korea and China established diplomatic ties. South Korea and China have continued to visit high-ranking officials, promote bilateral exchanges, expanded cooperation, and deepened cooperation. With the globalization of the economy, the two countries are making friendly contact with each other and increasing trade exchanges. However, tension between the two countries is escalating as the Korean Lotte Group launched the Korea-China crisis on February 27, 2017, citing the deployment of THAAD. As a result, trade between the two countries has been hurt to some extent. Korean cosmetics were also influenced by the Chinese market due to the crisis between the two countries. However, since 2018, Korean cosmetics have been gradually recovering to Chinese consumers. And Japanese cosmetics have been popular with Chinese consumers in recent years, and have gradually narrowed the gap with Korea. Therefore, this paper conducted a study on the quality perception, price perception, advertising perception, service perception, and consumer attitude and consumer intention of cosmetics products in Korea (Japan). Chinese consumers want to find out how it affects Korean cosmetics. And it wants to provide future marketing strategies in the Chinese market for Korean cosmetics by Chinese consumers. And you need to know the difference between Korean and Japanese cosmetics. There are two studies of this thesis. First, the survey asked Chinese consumers about Korean cosmetics. The research was conducted from May 8 to May 18, 2018, and a total of 277 copies were analyzed and used. Second, it surveyed Chinese consumers about Japanese cosmetics. The survey was conducted from June 2 to June 12, 2018 and a total of 319 parts were analyzed and used. The surveyed questionnaire was then analyzed with SPSS, a basic analysis of population statistics, reliability analysis, and feasibility analysis of the sample, and then a study hypothesis was verified with AMOS's. As a result, the purchase intention has all had a positive effect on the perceived quality perception, price perception, service perception, and advertisement angle and consumer attitude of Korean cosmetics products. The service perception and consumer attitude towards Japanese cosmetics have not been positively affected, and the buying intention has had a positive effect on quality perception, price perception, and advertisement and consumer attitude. A study of Korean and Japanese products showed that Japanese cosmetics were higher than Korean cosmetics in terms of price perception, service perception and consumer attitude. However, when it comes to evaluating quality perception, advertising perception and buying intent, there was no difference between Japanese and Korean cosmetics in their assessment of Chinese consumers. So Japanese cosmetics are the biggest competitors of Korean cosmetics in the Chinese market of the future.
KEY WORDS: cosmetics, quality perception, price perception, advertising perception, service perception, consumer attitude, purchase intent, Chinese consumer
Relations between the two countries have developed rapidly since Korea and China established diplomatic ties. South Korea and China have continued to visit high-ranking officials, promote bilateral exchanges, expanded cooperation, and deepened cooperation. With the globalization of the economy, the two countries are making friendly contact with each other and increasing trade exchanges. However, tension between the two countries is escalating as the Korean Lotte Group launched the Korea-China crisis on February 27, 2017, citing the deployment of THAAD. As a result, trade between the two countries has been hurt to some extent. Korean cosmetics were also influenced by the Chinese market due to the crisis between the two countries. However, since 2018, Korean cosmetics have been gradually recovering to Chinese consumers. And Japanese cosmetics have been popular with Chinese consumers in recent years, and have gradually narrowed the gap with Korea. Therefore, this paper conducted a study on the quality perception, price perception, advertising perception, service perception, and consumer attitude and consumer intention of cosmetics products in Korea (Japan). Chinese consumers want to find out how it affects Korean cosmetics. And it wants to provide future marketing strategies in the Chinese market for Korean cosmetics by Chinese consumers. And you need to know the difference between Korean and Japanese cosmetics. There are two studies of this thesis. First, the survey asked Chinese consumers about Korean cosmetics. The research was conducted from May 8 to May 18, 2018, and a total of 277 copies were analyzed and used. Second, it surveyed Chinese consumers about Japanese cosmetics. The survey was conducted from June 2 to June 12, 2018 and a total of 319 parts were analyzed and used. The surveyed questionnaire was then analyzed with SPSS, a basic analysis of population statistics, reliability analysis, and feasibility analysis of the sample, and then a study hypothesis was verified with AMOS's. As a result, the purchase intention has all had a positive effect on the perceived quality perception, price perception, service perception, and advertisement angle and consumer attitude of Korean cosmetics products. The service perception and consumer attitude towards Japanese cosmetics have not been positively affected, and the buying intention has had a positive effect on quality perception, price perception, and advertisement and consumer attitude. A study of Korean and Japanese products showed that Japanese cosmetics were higher than Korean cosmetics in terms of price perception, service perception and consumer attitude. However, when it comes to evaluating quality perception, advertising perception and buying intent, there was no difference between Japanese and Korean cosmetics in their assessment of Chinese consumers. So Japanese cosmetics are the biggest competitors of Korean cosmetics in the Chinese market of the future.
KEY WORDS: cosmetics, quality perception, price perception, advertising perception, service perception, consumer attitude, purchase intent, Chinese consumer
주제어
#화장품, 품질지각, 가격지각, 광고지각, 서비스지각, 소비자의 태도, 구매의도, 중국 소비자
학위논문 정보
저자
LIU XIMIN
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과
발행연도
2018
총페이지
110pp
키워드
화장품, 품질지각, 가격지각, 광고지각, 서비스지각, 소비자의 태도, 구매의도, 중국 소비자
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