로알드 달의 작품 중에서 그동안 논의가 많지 않았지만 달이 가장 애착을 가졌던 작품 중의 하나인 『내 친구 꼬마 거인』과 이를 원작으로 매체 전환한 브라이언 코스그로브 감독의 애니메이션 <The BFG>와 스티븐 스필버그의 영화 <마이 리틀 자이언트>를 포스트휴먼 관점에서 탐구하였다. 포스트휴먼 철학은 신생 과학기술을 기반으로 하여 인간의 능력이 향상되고 한계를 극복하게 된다는 가능성이 커지면서 논의가 더욱 심화되고 있다. 아직까지 포스트휴먼에 대한 개념이 합의된 바는 없고, 인간의 본질이 무엇이며, 포스트휴먼 시대에 인간의 가치는 어디에 두어야 할지 고려해 보는 것이 요구된다. 포스트휴먼적 사고의 특징으로는 다양한 존재들에게 목소리를 부여하는 것으로써 인간중심주의를 해체하고 서로에 대한 차이점을 강조하는 것으로 유일성과 주체성을 가지도록 한다. 이러한 포스트휴먼의 특성은 아동문학, 특히 판타지 분야에서 잘 찾아볼 수 있는데 여기에서 등장인물들은 포스트휴먼의 특성을 내포하고 있는 경우가 많다. 달의 『내 친구 꼬마 거인』에서 선꼬거나 소피는 포스트휴먼적 인물로 제시되고 있으며 특히 선꼬거는 인간과 거인 사이의 경계선에 있으면서 다양한 특징적 요소를 동시에 가지고 있는 복잡한 인물이다. 원작의 이러한 특징은 영상으로 각색이 되면서 일정부분 변화가 불가피하다. 코스그로브의 <The BFG>는 선꼬거와 소피가 상호관계를 맺어가는 과정에 보다 집중하여 두 인물의 우정이 부각된다. 서로가 서로에게 부족한 부분을 채워주는 관계로써 두 인물의 목소리는 대등하게 들린다. 결국 선꼬거와 소피는 거인의 나라에서 함께 살게 되었는데, 두 인물은 포스트휴먼으로서 경계적 인물로 영원히 함께 사는 것으로 결말을 맺었다. 스필버그의 <마이 리틀 자이언트>는 매체 전환 과정에서 다양한 에피소드들이 추가되었는데, 이를 통해 선꼬거의 포스트휴먼적인 생동감은 사라지고 소피의 캐릭터가 두드러지면서 소피의 성장 드라마로 각색되었다. 소피는 가정을 가지는 것과 세속적인 성공에 대한 욕망을 가지고 있어서 선꼬거는 소피에게 도움을 주는 부수적인 인물이 되어버렸다. 스필버그의 작품은 포스트휴먼 철학보다는 소피라는 인간이 중심이 된 휴머니즘을 구현하는 쪽으로 기울어졌다. 아동문학 작품인 원작과 영상 매체로 각색된 두 작품을 포스트휴먼 관점에서 분석해 보는 것은 아동문학에 등장하는 많은 존재론적 다양성과 개별성을 지니고 있는 인물들을 다른 관점에서 바라보는 것이다. 그것은 이 인물들이 서로 동등한 가치와 네트워크적 ...
로알드 달의 작품 중에서 그동안 논의가 많지 않았지만 달이 가장 애착을 가졌던 작품 중의 하나인 『내 친구 꼬마 거인』과 이를 원작으로 매체 전환한 브라이언 코스그로브 감독의 애니메이션 <The BFG>와 스티븐 스필버그의 영화 <마이 리틀 자이언트>를 포스트휴먼 관점에서 탐구하였다. 포스트휴먼 철학은 신생 과학기술을 기반으로 하여 인간의 능력이 향상되고 한계를 극복하게 된다는 가능성이 커지면서 논의가 더욱 심화되고 있다. 아직까지 포스트휴먼에 대한 개념이 합의된 바는 없고, 인간의 본질이 무엇이며, 포스트휴먼 시대에 인간의 가치는 어디에 두어야 할지 고려해 보는 것이 요구된다. 포스트휴먼적 사고의 특징으로는 다양한 존재들에게 목소리를 부여하는 것으로써 인간중심주의를 해체하고 서로에 대한 차이점을 강조하는 것으로 유일성과 주체성을 가지도록 한다. 이러한 포스트휴먼의 특성은 아동문학, 특히 판타지 분야에서 잘 찾아볼 수 있는데 여기에서 등장인물들은 포스트휴먼의 특성을 내포하고 있는 경우가 많다. 달의 『내 친구 꼬마 거인』에서 선꼬거나 소피는 포스트휴먼적 인물로 제시되고 있으며 특히 선꼬거는 인간과 거인 사이의 경계선에 있으면서 다양한 특징적 요소를 동시에 가지고 있는 복잡한 인물이다. 원작의 이러한 특징은 영상으로 각색이 되면서 일정부분 변화가 불가피하다. 코스그로브의 <The BFG>는 선꼬거와 소피가 상호관계를 맺어가는 과정에 보다 집중하여 두 인물의 우정이 부각된다. 서로가 서로에게 부족한 부분을 채워주는 관계로써 두 인물의 목소리는 대등하게 들린다. 결국 선꼬거와 소피는 거인의 나라에서 함께 살게 되었는데, 두 인물은 포스트휴먼으로서 경계적 인물로 영원히 함께 사는 것으로 결말을 맺었다. 스필버그의 <마이 리틀 자이언트>는 매체 전환 과정에서 다양한 에피소드들이 추가되었는데, 이를 통해 선꼬거의 포스트휴먼적인 생동감은 사라지고 소피의 캐릭터가 두드러지면서 소피의 성장 드라마로 각색되었다. 소피는 가정을 가지는 것과 세속적인 성공에 대한 욕망을 가지고 있어서 선꼬거는 소피에게 도움을 주는 부수적인 인물이 되어버렸다. 스필버그의 작품은 포스트휴먼 철학보다는 소피라는 인간이 중심이 된 휴머니즘을 구현하는 쪽으로 기울어졌다. 아동문학 작품인 원작과 영상 매체로 각색된 두 작품을 포스트휴먼 관점에서 분석해 보는 것은 아동문학에 등장하는 많은 존재론적 다양성과 개별성을 지니고 있는 인물들을 다른 관점에서 바라보는 것이다. 그것은 이 인물들이 서로 동등한 가치와 네트워크적 관계성을 가지고 있는 캐릭터로서의 의의를 새롭게 발견하는 것이다. 이는 아동문학의 교육적 측면에서 혹은 단순히 아동 독자들의 미성숙한 사고방식에서 기인하는 것으로 해석할 것이 아니라 오로지 존재 그 자체의 독립성과 중요성을 강조하는 것으로 아동문학이 가지고 있는 문학성의 한 요소로서 읽을 수 있을 것이다.
로알드 달의 작품 중에서 그동안 논의가 많지 않았지만 달이 가장 애착을 가졌던 작품 중의 하나인 『내 친구 꼬마 거인』과 이를 원작으로 매체 전환한 브라이언 코스그로브 감독의 애니메이션 <The BFG>와 스티븐 스필버그의 영화 <마이 리틀 자이언트>를 포스트휴먼 관점에서 탐구하였다. 포스트휴먼 철학은 신생 과학기술을 기반으로 하여 인간의 능력이 향상되고 한계를 극복하게 된다는 가능성이 커지면서 논의가 더욱 심화되고 있다. 아직까지 포스트휴먼에 대한 개념이 합의된 바는 없고, 인간의 본질이 무엇이며, 포스트휴먼 시대에 인간의 가치는 어디에 두어야 할지 고려해 보는 것이 요구된다. 포스트휴먼적 사고의 특징으로는 다양한 존재들에게 목소리를 부여하는 것으로써 인간중심주의를 해체하고 서로에 대한 차이점을 강조하는 것으로 유일성과 주체성을 가지도록 한다. 이러한 포스트휴먼의 특성은 아동문학, 특히 판타지 분야에서 잘 찾아볼 수 있는데 여기에서 등장인물들은 포스트휴먼의 특성을 내포하고 있는 경우가 많다. 달의 『내 친구 꼬마 거인』에서 선꼬거나 소피는 포스트휴먼적 인물로 제시되고 있으며 특히 선꼬거는 인간과 거인 사이의 경계선에 있으면서 다양한 특징적 요소를 동시에 가지고 있는 복잡한 인물이다. 원작의 이러한 특징은 영상으로 각색이 되면서 일정부분 변화가 불가피하다. 코스그로브의 <The BFG>는 선꼬거와 소피가 상호관계를 맺어가는 과정에 보다 집중하여 두 인물의 우정이 부각된다. 서로가 서로에게 부족한 부분을 채워주는 관계로써 두 인물의 목소리는 대등하게 들린다. 결국 선꼬거와 소피는 거인의 나라에서 함께 살게 되었는데, 두 인물은 포스트휴먼으로서 경계적 인물로 영원히 함께 사는 것으로 결말을 맺었다. 스필버그의 <마이 리틀 자이언트>는 매체 전환 과정에서 다양한 에피소드들이 추가되었는데, 이를 통해 선꼬거의 포스트휴먼적인 생동감은 사라지고 소피의 캐릭터가 두드러지면서 소피의 성장 드라마로 각색되었다. 소피는 가정을 가지는 것과 세속적인 성공에 대한 욕망을 가지고 있어서 선꼬거는 소피에게 도움을 주는 부수적인 인물이 되어버렸다. 스필버그의 작품은 포스트휴먼 철학보다는 소피라는 인간이 중심이 된 휴머니즘을 구현하는 쪽으로 기울어졌다. 아동문학 작품인 원작과 영상 매체로 각색된 두 작품을 포스트휴먼 관점에서 분석해 보는 것은 아동문학에 등장하는 많은 존재론적 다양성과 개별성을 지니고 있는 인물들을 다른 관점에서 바라보는 것이다. 그것은 이 인물들이 서로 동등한 가치와 네트워크적 관계성을 가지고 있는 캐릭터로서의 의의를 새롭게 발견하는 것이다. 이는 아동문학의 교육적 측면에서 혹은 단순히 아동 독자들의 미성숙한 사고방식에서 기인하는 것으로 해석할 것이 아니라 오로지 존재 그 자체의 독립성과 중요성을 강조하는 것으로 아동문학이 가지고 있는 문학성의 한 요소로서 읽을 수 있을 것이다.
This study investigated the The BFG, one of the most favorite works of Roald Dahl while it was not examined much among his works, and the animation film by the film director Brian Cosgrove, and the , the film by Steven Spielberg which converted the The BFG original into the films, with the posthuma...
This study investigated the The BFG, one of the most favorite works of Roald Dahl while it was not examined much among his works, and the animation film by the film director Brian Cosgrove, and the , the film by Steven Spielberg which converted the The BFG original into the films, with the posthuman viewpoint. The discussion on the posthuman philosophy has been more intensified as the human ability has been improved on the basis of the new science and technology and it gets highly possible for human beings to overcome their limits. There is consensus on the posthuman concepts up to now. Then, it is required to consider what is the human nature and what is the human value in the posthuman era. The posthuman thinking is characterized by giving a voice to various kinds of existences. It is to make a human being have the uniqueness and identity by dismantling the anthropocentricism and emphasizing the difference with others. Such a feature of posthuman is easily found in the children’s literature, in particular, in the fantasy category. The characters in the fantasy category contain the feature of posthuman in most cases. The BFG or Sophie in the The BFG of Dahl are presented as the posthuman characters. In particular, the BFG is the complex character having various kinds of characteristic elements at the same time between a human being and a giant. The features in the original work described above can’t help being changed to some extent when the original is adapted to a film. Cosgrove’s emphasized the friendship between the BFG and Sophie by focusing more on the process which the BFG and Sophie built the relationship. The voices of two characters sound on a equal basis since they making up for the other’s deficiency each other in their relationship. After all, the BFG and Sophie lived in the Giant Land. The conclusion is that they live together eternally as the posthuman and boundary characters. Spielberg’s added diverse episodes in the adaptation process. As the vitality of the BFG as the posthuman disappeared and the character ‘Sophie’ was highlighted, the film was adapted as the drama showing the growth of Sophie. Since Sophie had the desire to have a family and to realize worldly success, the BFG became the subordinate character just helping Sophie. Spielberg’s leaned to the direction implementing the humanism as focusing on a human being ‘Sophie’ rather than reflecting the posthuman philosophy. The analysis on the original work as the children’s literature and two adaptations as film media with the posthuman viewpoint is to observe the characters with a number of existential diversity and individuality through different viewpoints. It is to identify new meaning of characters as the characters with the equal values and network-like relationship. The analysis is not based on the educational aspects of juvenile literature or immature thinking method of young readers, but can be understood as one of literary values contained in the children’s literature as emphasizing independence and importance of existence itself.
This study investigated the The BFG, one of the most favorite works of Roald Dahl while it was not examined much among his works, and the animation film by the film director Brian Cosgrove, and the , the film by Steven Spielberg which converted the The BFG original into the films, with the posthuman viewpoint. The discussion on the posthuman philosophy has been more intensified as the human ability has been improved on the basis of the new science and technology and it gets highly possible for human beings to overcome their limits. There is consensus on the posthuman concepts up to now. Then, it is required to consider what is the human nature and what is the human value in the posthuman era. The posthuman thinking is characterized by giving a voice to various kinds of existences. It is to make a human being have the uniqueness and identity by dismantling the anthropocentricism and emphasizing the difference with others. Such a feature of posthuman is easily found in the children’s literature, in particular, in the fantasy category. The characters in the fantasy category contain the feature of posthuman in most cases. The BFG or Sophie in the The BFG of Dahl are presented as the posthuman characters. In particular, the BFG is the complex character having various kinds of characteristic elements at the same time between a human being and a giant. The features in the original work described above can’t help being changed to some extent when the original is adapted to a film. Cosgrove’s emphasized the friendship between the BFG and Sophie by focusing more on the process which the BFG and Sophie built the relationship. The voices of two characters sound on a equal basis since they making up for the other’s deficiency each other in their relationship. After all, the BFG and Sophie lived in the Giant Land. The conclusion is that they live together eternally as the posthuman and boundary characters. Spielberg’s added diverse episodes in the adaptation process. As the vitality of the BFG as the posthuman disappeared and the character ‘Sophie’ was highlighted, the film was adapted as the drama showing the growth of Sophie. Since Sophie had the desire to have a family and to realize worldly success, the BFG became the subordinate character just helping Sophie. Spielberg’s leaned to the direction implementing the humanism as focusing on a human being ‘Sophie’ rather than reflecting the posthuman philosophy. The analysis on the original work as the children’s literature and two adaptations as film media with the posthuman viewpoint is to observe the characters with a number of existential diversity and individuality through different viewpoints. It is to identify new meaning of characters as the characters with the equal values and network-like relationship. The analysis is not based on the educational aspects of juvenile literature or immature thinking method of young readers, but can be understood as one of literary values contained in the children’s literature as emphasizing independence and importance of existence itself.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.