에피쿠로스 철학의 주된 목적은 정신적인 고통이나 불안이 배제된 행 복을 얻는 것이다. 이러한 목적을 위해 그는 마음을 포함한 신체적 감 각이야말로 기쁨과 고통에 대해 인식과 함께 확실한 기준점이라고 생각 하여 경험주의적 인식론을 주장한다. 나아가 그는 우리 마음에 내재된 원초적인 불안감을 제거하기 위해 자연을 원자론적 유물론을 기초로 묘 사·분석하고 있으며, 세계의 형성부터 인간 사회의 출현에 이르기까지 진화에 대한 자연주의적 해석을 내리고 있다. 이와 같이 에피쿠로스의 철학은 인간의 행복이라는 목적을 위해, 자연의 전체적인 이론을 다루 는 자연학과 인식론이라고 할 수 있는 규준학, 인간의 삶의 목표는 무 엇이고, 무엇을 추구하고 무엇을 기피해야하는지를 다루는 윤리학으로 이루어져 있는 완전하고 상호의존적 시스템이라고 할 수 있다. 에피쿠로스는 우선 마음의 평온을 위해서 자연학의 탐구와 명료한 철 학적 사유를 강조한다. 우주와 자연에 대한 이해를 통해서 철학적 지혜 라는 덕이 생기게 되면 종교, 신, 죽음, 운명에 대한 두려움으로부터 벗 어나서 마음의 동요가 없는 평정의 쾌락(아타락시아)을 얻게 된다는 것 이 그의 핵심 주장이다. 다음으로 에피쿠로스는 쾌락이 넘치는 행복한 삶을 위하여 절제, 정의 우정 등의 윤리적 덕이 필요함을 강조한다. 에피쿠로스는 육체적 쾌락보다는 정신적 쾌락을 우선시하고, 쾌락의 적극적 추구보다는 고통과 불안의 부재를 중시한다. 그는 가능한 많은 욕구의 충족을 통한 쾌락 추구보다는 절제의 덕을 발휘하여 욕구를 조절할 것을 강조한다. 합리 적으로 욕구를 조절하는 가운데 생존에 필요한 최소한의 욕구를 충족시 키는 소박한 삶에서 자족하는 것, 그는 이것을 우리가 도달할 수 있는 최고의 육체적 쾌락, 즉 고통 없는 육체적 쾌락이라고 본다. 나아가 그 는 사회적 해악으로부터 ...
에피쿠로스 철학의 주된 목적은 정신적인 고통이나 불안이 배제된 행 복을 얻는 것이다. 이러한 목적을 위해 그는 마음을 포함한 신체적 감 각이야말로 기쁨과 고통에 대해 인식과 함께 확실한 기준점이라고 생각 하여 경험주의적 인식론을 주장한다. 나아가 그는 우리 마음에 내재된 원초적인 불안감을 제거하기 위해 자연을 원자론적 유물론을 기초로 묘 사·분석하고 있으며, 세계의 형성부터 인간 사회의 출현에 이르기까지 진화에 대한 자연주의적 해석을 내리고 있다. 이와 같이 에피쿠로스의 철학은 인간의 행복이라는 목적을 위해, 자연의 전체적인 이론을 다루 는 자연학과 인식론이라고 할 수 있는 규준학, 인간의 삶의 목표는 무 엇이고, 무엇을 추구하고 무엇을 기피해야하는지를 다루는 윤리학으로 이루어져 있는 완전하고 상호의존적 시스템이라고 할 수 있다. 에피쿠로스는 우선 마음의 평온을 위해서 자연학의 탐구와 명료한 철 학적 사유를 강조한다. 우주와 자연에 대한 이해를 통해서 철학적 지혜 라는 덕이 생기게 되면 종교, 신, 죽음, 운명에 대한 두려움으로부터 벗 어나서 마음의 동요가 없는 평정의 쾌락(아타락시아)을 얻게 된다는 것 이 그의 핵심 주장이다. 다음으로 에피쿠로스는 쾌락이 넘치는 행복한 삶을 위하여 절제, 정의 우정 등의 윤리적 덕이 필요함을 강조한다. 에피쿠로스는 육체적 쾌락보다는 정신적 쾌락을 우선시하고, 쾌락의 적극적 추구보다는 고통과 불안의 부재를 중시한다. 그는 가능한 많은 욕구의 충족을 통한 쾌락 추구보다는 절제의 덕을 발휘하여 욕구를 조절할 것을 강조한다. 합리 적으로 욕구를 조절하는 가운데 생존에 필요한 최소한의 욕구를 충족시 키는 소박한 삶에서 자족하는 것, 그는 이것을 우리가 도달할 수 있는 최고의 육체적 쾌락, 즉 고통 없는 육체적 쾌락이라고 본다. 나아가 그 는 사회적 해악으로부터 벗어나기 위해서 친구들과 우정을 나누고 정치 와 대중의 관심사에서 거리를 두는 가운데, 정의롭게 살 것을 주장한다. 에피쿠로스의 쾌락주의는 많은 이들이 오해하는 것처럼 세속적인 의 미의 물질적인 쾌락 추구를 주장하는 것이 아니라, 절제된 자기 통제의 쾌락 추구를 주장하였다. 에피쿠로스의 쾌락주의적 이상은 명료한 이성 적 사고로써 사물의 이치를 파악하고 죽음과 신에 대해 올바로 인식함 으로써 우주의 변화나 죽음과 신에 대한 두려움을 갖지 않는 것, 그리 고 욕구를 절제하고 친구와 우정을 나누면서 정의롭게 사는 것, 그래서 육체에 고통이 없고 영혼에 불안이 없는 평정상태에 도달하는 것이다. 에피쿠로스는 정신적 쾌락과 고통의 제거를 강조하였으며, 쾌락 추구 에 있어서 이성과 덕에 기초할 것을 강조하였다. 에피쿠로스의 쾌락주 의는 정신적 쾌락주의, 소극적 쾌락주의, 합리적 쾌락주의, 덕 기반 쾌 락주의로 특징지울 수 있다. 에피쿠로스의 쾌락주의는 행복의 필수조건이자 본질로서 쾌락을 강 조한다. 이것은 쾌락이 없는 행복은 있을 수 없다는 점에서 행복과 쾌 락의 관계에 관한 본질적 통찰 가운데 하나를 강조한 것이다. 하지만 에피쿠로스의 쾌락주의는 쾌락의 이상을 달성하기 위하여 욕구 중에서 도 필연적 욕구만을 충족하고 여타의 욕구에 대해서는 금욕할 것을 주 장한다. 에피쿠로스의 쾌락주의에서 이와 같은 금욕에 대한 강조는 ‘쾌락의 추구 방법으로서의 금욕’을 넘어서서 쾌락과 금욕을 동일시 하는 데까지 나아간다. 에피쿠로스의 쾌락주의에서 금욕은 단순한 쾌락 추구의 방법이 아니라 쾌락의 핵심적 구성 요소가 된다. 에피쿠로스의 쾌락주의는 금욕을 쾌락의 필수적 구성 요소로 봄으로써 ‘금욕적 쾌락주의의 역설’에 빠지게 된다. 하지만 에피쿠로스의 쾌락주의는 고통의 제거와 금욕을 쾌락 추구의 합리적 방법으로 제안하는 점에서 합리적 쾌락주의로서 의의를 갖는다. 또한 명료한 이성적 사고를 통해 마음의 평정을 도모하여 우리에게 진 정한 쾌락 추구의 방법을 제시한다는 점에서 에피쿠로스의 쾌락주의는 과학의 위상이 날로 높아지는 현대 사회에서도 적실성을 갖는다
에피쿠로스 철학의 주된 목적은 정신적인 고통이나 불안이 배제된 행 복을 얻는 것이다. 이러한 목적을 위해 그는 마음을 포함한 신체적 감 각이야말로 기쁨과 고통에 대해 인식과 함께 확실한 기준점이라고 생각 하여 경험주의적 인식론을 주장한다. 나아가 그는 우리 마음에 내재된 원초적인 불안감을 제거하기 위해 자연을 원자론적 유물론을 기초로 묘 사·분석하고 있으며, 세계의 형성부터 인간 사회의 출현에 이르기까지 진화에 대한 자연주의적 해석을 내리고 있다. 이와 같이 에피쿠로스의 철학은 인간의 행복이라는 목적을 위해, 자연의 전체적인 이론을 다루 는 자연학과 인식론이라고 할 수 있는 규준학, 인간의 삶의 목표는 무 엇이고, 무엇을 추구하고 무엇을 기피해야하는지를 다루는 윤리학으로 이루어져 있는 완전하고 상호의존적 시스템이라고 할 수 있다. 에피쿠로스는 우선 마음의 평온을 위해서 자연학의 탐구와 명료한 철 학적 사유를 강조한다. 우주와 자연에 대한 이해를 통해서 철학적 지혜 라는 덕이 생기게 되면 종교, 신, 죽음, 운명에 대한 두려움으로부터 벗 어나서 마음의 동요가 없는 평정의 쾌락(아타락시아)을 얻게 된다는 것 이 그의 핵심 주장이다. 다음으로 에피쿠로스는 쾌락이 넘치는 행복한 삶을 위하여 절제, 정의 우정 등의 윤리적 덕이 필요함을 강조한다. 에피쿠로스는 육체적 쾌락보다는 정신적 쾌락을 우선시하고, 쾌락의 적극적 추구보다는 고통과 불안의 부재를 중시한다. 그는 가능한 많은 욕구의 충족을 통한 쾌락 추구보다는 절제의 덕을 발휘하여 욕구를 조절할 것을 강조한다. 합리 적으로 욕구를 조절하는 가운데 생존에 필요한 최소한의 욕구를 충족시 키는 소박한 삶에서 자족하는 것, 그는 이것을 우리가 도달할 수 있는 최고의 육체적 쾌락, 즉 고통 없는 육체적 쾌락이라고 본다. 나아가 그 는 사회적 해악으로부터 벗어나기 위해서 친구들과 우정을 나누고 정치 와 대중의 관심사에서 거리를 두는 가운데, 정의롭게 살 것을 주장한다. 에피쿠로스의 쾌락주의는 많은 이들이 오해하는 것처럼 세속적인 의 미의 물질적인 쾌락 추구를 주장하는 것이 아니라, 절제된 자기 통제의 쾌락 추구를 주장하였다. 에피쿠로스의 쾌락주의적 이상은 명료한 이성 적 사고로써 사물의 이치를 파악하고 죽음과 신에 대해 올바로 인식함 으로써 우주의 변화나 죽음과 신에 대한 두려움을 갖지 않는 것, 그리 고 욕구를 절제하고 친구와 우정을 나누면서 정의롭게 사는 것, 그래서 육체에 고통이 없고 영혼에 불안이 없는 평정상태에 도달하는 것이다. 에피쿠로스는 정신적 쾌락과 고통의 제거를 강조하였으며, 쾌락 추구 에 있어서 이성과 덕에 기초할 것을 강조하였다. 에피쿠로스의 쾌락주 의는 정신적 쾌락주의, 소극적 쾌락주의, 합리적 쾌락주의, 덕 기반 쾌 락주의로 특징지울 수 있다. 에피쿠로스의 쾌락주의는 행복의 필수조건이자 본질로서 쾌락을 강 조한다. 이것은 쾌락이 없는 행복은 있을 수 없다는 점에서 행복과 쾌 락의 관계에 관한 본질적 통찰 가운데 하나를 강조한 것이다. 하지만 에피쿠로스의 쾌락주의는 쾌락의 이상을 달성하기 위하여 욕구 중에서 도 필연적 욕구만을 충족하고 여타의 욕구에 대해서는 금욕할 것을 주 장한다. 에피쿠로스의 쾌락주의에서 이와 같은 금욕에 대한 강조는 ‘쾌락의 추구 방법으로서의 금욕’을 넘어서서 쾌락과 금욕을 동일시 하는 데까지 나아간다. 에피쿠로스의 쾌락주의에서 금욕은 단순한 쾌락 추구의 방법이 아니라 쾌락의 핵심적 구성 요소가 된다. 에피쿠로스의 쾌락주의는 금욕을 쾌락의 필수적 구성 요소로 봄으로써 ‘금욕적 쾌락주의의 역설’에 빠지게 된다. 하지만 에피쿠로스의 쾌락주의는 고통의 제거와 금욕을 쾌락 추구의 합리적 방법으로 제안하는 점에서 합리적 쾌락주의로서 의의를 갖는다. 또한 명료한 이성적 사고를 통해 마음의 평정을 도모하여 우리에게 진 정한 쾌락 추구의 방법을 제시한다는 점에서 에피쿠로스의 쾌락주의는 과학의 위상이 날로 높아지는 현대 사회에서도 적실성을 갖는다
The main purpose of Epicurus’ philosophy is to get happiness which the mental pain or anxiety is excluded. For this purpose, he advocated the empirical knowledge theory thinking the physical sense including the mind was the obvious datum point together with the recognition on the joy...
The main purpose of Epicurus’ philosophy is to get happiness which the mental pain or anxiety is excluded. For this purpose, he advocated the empirical knowledge theory thinking the physical sense including the mind was the obvious datum point together with the recognition on the joy and pain, advocated, described and analyzed the nature which was based on the materialism of atomic theory to eliminate basic anxiety inherent in our mind, and made the naturalistic interpretation on the evolution from the forming of the world to the appearance of human society. Like this, Epicurus’ philosophy is a perfect and interdependent system composed of three components, that is physica, kanonikon, and ethikon. First, physica deals with overall theories of physikon. Second, kanonikon can be said epistemology, Third, ethikon deals with goals of life and what should seek and avoid for the purpose of people’s happiness. Epicurus’ physics focuses on the biological and psychological issues while dealing with the overall theories of the nature. When the virtue of philosophical wisdom occurs through the understanding on the universe and the nature, people can get the pleasure of ataraxia without being shaken out of the fear for the religion, gods, death, and fate. Next, Epicurus emphasized the necessity of ethical virtues as moderation, justice, friendship to accomplish pleasant happy life. He gave the priority to the mental pleasure rather than the physical pleasure and regarded the lack of pain and anxiety was more important rather than actively seeking the pleasure. Emphasizing humble self-satisfaction rather than fulfilling desires as much as possible, he argued that people could not enjoy the pleasure without having rational, noble, and righteous lives. The ideal of Epicurus’ hedonism is to control the desire rationally, self-satisfied the humble life that satisfies the minimum desire necessary for survival, share friendship with friends, get away from the politics and people’s interests, and have no fear for the change of universe, death, or gods by figuring out principles of things through the clear thinking and recognizing gods correctly to reach in equilibrium without physical pains and anxiety of spirits. Epicurus’ hedonism argued seeking the pleasure of self-control rather than insisting materialistic pleasure of the secular world that lots of people misunderstood. Epicurus emphasized the mental pleasure and eliminating the pain while stressing to be based on the rationality and virtue in seeking of pleasure. Epicurus’ hedonism is characterized in mental hedonism, passive hedonism, reasonable hedonism, and virtue-based hedonism. Epicurus’ hedonism emphasizes the pleasure as the essential condition and the nature of happiness. Since there is no happiness without pleasure, it emphasized one of essential insights on the relationship between happiness and pleasure. However, Epicurus’ hedonism argues to satisfy the inevitable desire to achieve more than pleasures and be ascetic for other desires. The emphasis on the abstinence in Epicurus’ hedonism goes to the position of regarding the pleasure and abstinence the same beyond the ‘abstinence, a way of seeking pleasure.’ In Epicurus’ hedonism, the abstinence becomes a core element of pleasure rather than a way of simply seeking pleasures. As Epicurus’ hedonism sees the abstinence as the essential element of it falls into the ‘paradox of ascetical hedonism’. However, Epicurus’ hedonism has a significance as a reasonable hedonism as it suggests the elimination of pain and seeking of abstinence in a reasonable way. In addition, Epicurus’ hedonism contains its suitability in the modern society that the status of science becomes higher everyday since it suggests to us a trustful way of seeking pleasure by seeking the calmness of mind through the scientific thinking.
The main purpose of Epicurus’ philosophy is to get happiness which the mental pain or anxiety is excluded. For this purpose, he advocated the empirical knowledge theory thinking the physical sense including the mind was the obvious datum point together with the recognition on the joy and pain, advocated, described and analyzed the nature which was based on the materialism of atomic theory to eliminate basic anxiety inherent in our mind, and made the naturalistic interpretation on the evolution from the forming of the world to the appearance of human society. Like this, Epicurus’ philosophy is a perfect and interdependent system composed of three components, that is physica, kanonikon, and ethikon. First, physica deals with overall theories of physikon. Second, kanonikon can be said epistemology, Third, ethikon deals with goals of life and what should seek and avoid for the purpose of people’s happiness. Epicurus’ physics focuses on the biological and psychological issues while dealing with the overall theories of the nature. When the virtue of philosophical wisdom occurs through the understanding on the universe and the nature, people can get the pleasure of ataraxia without being shaken out of the fear for the religion, gods, death, and fate. Next, Epicurus emphasized the necessity of ethical virtues as moderation, justice, friendship to accomplish pleasant happy life. He gave the priority to the mental pleasure rather than the physical pleasure and regarded the lack of pain and anxiety was more important rather than actively seeking the pleasure. Emphasizing humble self-satisfaction rather than fulfilling desires as much as possible, he argued that people could not enjoy the pleasure without having rational, noble, and righteous lives. The ideal of Epicurus’ hedonism is to control the desire rationally, self-satisfied the humble life that satisfies the minimum desire necessary for survival, share friendship with friends, get away from the politics and people’s interests, and have no fear for the change of universe, death, or gods by figuring out principles of things through the clear thinking and recognizing gods correctly to reach in equilibrium without physical pains and anxiety of spirits. Epicurus’ hedonism argued seeking the pleasure of self-control rather than insisting materialistic pleasure of the secular world that lots of people misunderstood. Epicurus emphasized the mental pleasure and eliminating the pain while stressing to be based on the rationality and virtue in seeking of pleasure. Epicurus’ hedonism is characterized in mental hedonism, passive hedonism, reasonable hedonism, and virtue-based hedonism. Epicurus’ hedonism emphasizes the pleasure as the essential condition and the nature of happiness. Since there is no happiness without pleasure, it emphasized one of essential insights on the relationship between happiness and pleasure. However, Epicurus’ hedonism argues to satisfy the inevitable desire to achieve more than pleasures and be ascetic for other desires. The emphasis on the abstinence in Epicurus’ hedonism goes to the position of regarding the pleasure and abstinence the same beyond the ‘abstinence, a way of seeking pleasure.’ In Epicurus’ hedonism, the abstinence becomes a core element of pleasure rather than a way of simply seeking pleasures. As Epicurus’ hedonism sees the abstinence as the essential element of it falls into the ‘paradox of ascetical hedonism’. However, Epicurus’ hedonism has a significance as a reasonable hedonism as it suggests the elimination of pain and seeking of abstinence in a reasonable way. In addition, Epicurus’ hedonism contains its suitability in the modern society that the status of science becomes higher everyday since it suggests to us a trustful way of seeking pleasure by seeking the calmness of mind through the scientific thinking.
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