2015 개정 수학과 교육 과정에 따른 교과서 비교 · 분석 : <수학> 순열과 조합 단원의 핵심역량을 중심으로 A Comparative Analysis of Mathematics with emphasis on the Key Competencies of Permutation and Combinations of the Revised mathematics curriculum in 2015원문보기
개정 교육과정은 미래사회의 변화에 대응하기 위한 창의·융합 형 인재 양성이라는 국가 사회적 요구를 학교 교육과정에 반영하는 한편, 학교 현장에서 제기되는 다양한 문제들을 개선하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 개정교육과정의 변화를 고등학교 중심으로 살펴보면 문·이과 통합을 위한 과목신설, 교육과정 편성·운영의 자율성 확대 및 다양한 선택과목의 개설, 학생들의 핵심역량 함양을 위한 교수·학습 및 평가 방법의 일관성 강조 등이 있다. 2015 ...
개정 교육과정은 미래사회의 변화에 대응하기 위한 창의·융합 형 인재 양성이라는 국가 사회적 요구를 학교 교육과정에 반영하는 한편, 학교 현장에서 제기되는 다양한 문제들을 개선하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 개정교육과정의 변화를 고등학교 중심으로 살펴보면 문·이과 통합을 위한 과목신설, 교육과정 편성·운영의 자율성 확대 및 다양한 선택과목의 개설, 학생들의 핵심역량 함양을 위한 교수·학습 및 평가 방법의 일관성 강조 등이 있다. 2015 개정 교육 과정에서는 교과 역량의 함양을 강조 하고 있으며, 수학과 교과 역량은 2009개정 교육과정에서 제시한 수학적 과정인 ‘문제해결’, ‘추론’, ‘의사소통’, 에 ‘창의·융합’,‘정보처리’,‘태도 및 실천’ 세 가지를 새롭게 추가 하였다. 이에 본 연구는 2015 개정 수학과 교육과정에 따라서 새롭게 집필된 교과서들에 교과역량과 평가 방법 및 유의 사항이 적절히 반영되었는지 분석하고 그에 따른 개선책을 제시하여 현직 교사들의 교수에 도움을 주고자 한다.
개정 교육과정은 미래사회의 변화에 대응하기 위한 창의·융합 형 인재 양성이라는 국가 사회적 요구를 학교 교육과정에 반영하는 한편, 학교 현장에서 제기되는 다양한 문제들을 개선하기 위한 목적으로 진행되었다. 이러한 개정교육과정의 변화를 고등학교 중심으로 살펴보면 문·이과 통합을 위한 과목신설, 교육과정 편성·운영의 자율성 확대 및 다양한 선택과목의 개설, 학생들의 핵심역량 함양을 위한 교수·학습 및 평가 방법의 일관성 강조 등이 있다. 2015 개정 교육 과정에서는 교과 역량의 함양을 강조 하고 있으며, 수학과 교과 역량은 2009개정 교육과정에서 제시한 수학적 과정인 ‘문제해결’, ‘추론’, ‘의사소통’, 에 ‘창의·융합’,‘정보처리’,‘태도 및 실천’ 세 가지를 새롭게 추가 하였다. 이에 본 연구는 2015 개정 수학과 교육과정에 따라서 새롭게 집필된 교과서들에 교과역량과 평가 방법 및 유의 사항이 적절히 반영되었는지 분석하고 그에 따른 개선책을 제시하여 현직 교사들의 교수에 도움을 주고자 한다.
The revised curriculum reflects the national social demands of creativity and convergent talent development to cope with the changes in the meeting. On the other hand, it was conducted with the purpose of improving various problems raised at the school site. If we look at the change of the r...
The revised curriculum reflects the national social demands of creativity and convergent talent development to cope with the changes in the meeting. On the other hand, it was conducted with the purpose of improving various problems raised at the school site. If we look at the change of the revised curriculum centered on high school, it will expand the autonomy of curriculum, and the opening of various elective courses, and emphasizing the consistency of teaching, learning and assessment methods for students' core competency content. The 2015 revised curriculum emphasizes the content capacity of the curriculum, we have newly added three kinds of mathematical processes: 'problem solving', 'inference', 'communication', 'creative, convergence', 'information processing', 'attitude and practice'. Therefore, this study is based on the revised textbooks of 2015 revised mathematics curriculum, and to provide suggestions for improvements to help teachers of current teachers.
The revised curriculum reflects the national social demands of creativity and convergent talent development to cope with the changes in the meeting. On the other hand, it was conducted with the purpose of improving various problems raised at the school site. If we look at the change of the revised curriculum centered on high school, it will expand the autonomy of curriculum, and the opening of various elective courses, and emphasizing the consistency of teaching, learning and assessment methods for students' core competency content. The 2015 revised curriculum emphasizes the content capacity of the curriculum, we have newly added three kinds of mathematical processes: 'problem solving', 'inference', 'communication', 'creative, convergence', 'information processing', 'attitude and practice'. Therefore, this study is based on the revised textbooks of 2015 revised mathematics curriculum, and to provide suggestions for improvements to help teachers of current teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.