본 연구는 구어 표현의 어려움으로 보완대체의사소통(AAC) 도구를 사용하여 의사소통과 사회생활을 영위하는 뇌병변 성인의 AAC 도구 사용 경험을 살펴보고, 심층 인터뷰를 통하여 AAC 중재 서비스에 대한 요구를 파악하고자 하였다. 연구 진행은 다음과 같았다. 첫째, 보완대체의사소통 도구 사용 경험이 있는 10명의 뇌병변 성인을 선정하여 개인의 능력이나 의사소통의 제한으로 나타나는 접근장벽(access barriers)을 파악하기 위해 의사소통 및 언어능력을 평가하였다. 둘째, 참여 대상자들의 실제 AAC 도구 사용형태를 관찰하여 기능적인 사용 측면의 수준과 요구를 파악하였다. 셋째, AAC 중재 서비스에 대한 요구를 파악하기 위해 개방형 질문을 제시하여 개인별 심층 인터뷰를 진행하였다. 질문의 직접적인 응답은 1차 분석에서 요구 유형별로 빈도 분석하였다. 이는 양적 연구의 모습을 갖췄으나 좀 더 명확하게 가시화하고자 하는 ...
본 연구는 구어 표현의 어려움으로 보완대체의사소통(AAC) 도구를 사용하여 의사소통과 사회생활을 영위하는 뇌병변 성인의 AAC 도구 사용 경험을 살펴보고, 심층 인터뷰를 통하여 AAC 중재 서비스에 대한 요구를 파악하고자 하였다. 연구 진행은 다음과 같았다. 첫째, 보완대체의사소통 도구 사용 경험이 있는 10명의 뇌병변 성인을 선정하여 개인의 능력이나 의사소통의 제한으로 나타나는 접근장벽(access barriers)을 파악하기 위해 의사소통 및 언어능력을 평가하였다. 둘째, 참여 대상자들의 실제 AAC 도구 사용형태를 관찰하여 기능적인 사용 측면의 수준과 요구를 파악하였다. 셋째, AAC 중재 서비스에 대한 요구를 파악하기 위해 개방형 질문을 제시하여 개인별 심층 인터뷰를 진행하였다. 질문의 직접적인 응답은 1차 분석에서 요구 유형별로 빈도 분석하였다. 이는 양적 연구의 모습을 갖췄으나 좀 더 명확하게 가시화하고자 하는 질적 연구의 진행과정이었다. 직접적인 응답 외에 AAC 체계와 관련된 참여자들의 다양한 반응은 2차 분석에서 핵심주제와 의미별 하위주제로 정리하였다. 이는 근거이론을 적용하여 주제들을 범주화하고, 범주간의 끊임없는 상호작용을 통해 중재 서비스의 요구를 탐색하고 해석하며 의미를 부여하고자 하였다.
연구 결과는 다음과 같다. 첫째, AAC 사용과 관련한 개인적인 요구 측면에서 참여자들은 보완대체의사소통 도구를 사용하면서 세상과의 소통과 상호작용의 즐거움을 경험하였고 사용 이전보다 삶의 만족도가 향상되었음을 느끼고 있었다. 그러나 예상과 달리 가족 구성원과 활동보조인 등 가까운 의사소통 상대자들과는 AAC 도구를 많이 사용하지 않는 것으로 나타났다.
둘째, 수요자 중심 지원서비스 요구 측면에서 효율적인 당사자 중심 서비스가 되기 위해 통합시스템 구축을 지향하는 의사소통권리지원센터의 조속한 설립과 생애주기별 서비스 및 환경적인 변화를 희망하였다.
셋째, AAC 교육과 장애 인식개선 요구 측면에서 당사자와 주변인을 위한 양질의 교육 프로그램 개발과 AAC 사용 매뉴얼 개발의 중요성이 강조되었다.
본 연구는 뇌병변 성인들의 보완대체의사소통(AAC)중재 서비스의 요구를 파악하고 분석한 기초자료로서 좀 더 나은 AAC 사용 환경을 만들기 위해 중재 당사자들을 직접 대면하고 그들의 목소리를 구체적으로 전달하고자 시도한 질적 연구이다. AAC 중재 서비스 프로그램의 방향이 의사소통 요구를 충족시키고, 당사자들의 사회적 참여를 증진시키며, 삶의 질 개선에 영향을 줄 수 있는 서비스 전달체계를 구축하기 위한 방안을 제시하였다는 데 본 연구의 의의가 있다.
본 연구는 구어 표현의 어려움으로 보완대체의사소통(AAC) 도구를 사용하여 의사소통과 사회생활을 영위하는 뇌병변 성인의 AAC 도구 사용 경험을 살펴보고, 심층 인터뷰를 통하여 AAC 중재 서비스에 대한 요구를 파악하고자 하였다. 연구 진행은 다음과 같았다. 첫째, 보완대체의사소통 도구 사용 경험이 있는 10명의 뇌병변 성인을 선정하여 개인의 능력이나 의사소통의 제한으로 나타나는 접근장벽(access barriers)을 파악하기 위해 의사소통 및 언어능력을 평가하였다. 둘째, 참여 대상자들의 실제 AAC 도구 사용형태를 관찰하여 기능적인 사용 측면의 수준과 요구를 파악하였다. 셋째, AAC 중재 서비스에 대한 요구를 파악하기 위해 개방형 질문을 제시하여 개인별 심층 인터뷰를 진행하였다. 질문의 직접적인 응답은 1차 분석에서 요구 유형별로 빈도 분석하였다. 이는 양적 연구의 모습을 갖췄으나 좀 더 명확하게 가시화하고자 하는 질적 연구의 진행과정이었다. 직접적인 응답 외에 AAC 체계와 관련된 참여자들의 다양한 반응은 2차 분석에서 핵심주제와 의미별 하위주제로 정리하였다. 이는 근거이론을 적용하여 주제들을 범주화하고, 범주간의 끊임없는 상호작용을 통해 중재 서비스의 요구를 탐색하고 해석하며 의미를 부여하고자 하였다.
연구 결과는 다음과 같다. 첫째, AAC 사용과 관련한 개인적인 요구 측면에서 참여자들은 보완대체의사소통 도구를 사용하면서 세상과의 소통과 상호작용의 즐거움을 경험하였고 사용 이전보다 삶의 만족도가 향상되었음을 느끼고 있었다. 그러나 예상과 달리 가족 구성원과 활동보조인 등 가까운 의사소통 상대자들과는 AAC 도구를 많이 사용하지 않는 것으로 나타났다.
둘째, 수요자 중심 지원서비스 요구 측면에서 효율적인 당사자 중심 서비스가 되기 위해 통합시스템 구축을 지향하는 의사소통권리지원센터의 조속한 설립과 생애주기별 서비스 및 환경적인 변화를 희망하였다.
셋째, AAC 교육과 장애 인식개선 요구 측면에서 당사자와 주변인을 위한 양질의 교육 프로그램 개발과 AAC 사용 매뉴얼 개발의 중요성이 강조되었다.
본 연구는 뇌병변 성인들의 보완대체의사소통(AAC)중재 서비스의 요구를 파악하고 분석한 기초자료로서 좀 더 나은 AAC 사용 환경을 만들기 위해 중재 당사자들을 직접 대면하고 그들의 목소리를 구체적으로 전달하고자 시도한 질적 연구이다. AAC 중재 서비스 프로그램의 방향이 의사소통 요구를 충족시키고, 당사자들의 사회적 참여를 증진시키며, 삶의 질 개선에 영향을 줄 수 있는 서비스 전달체계를 구축하기 위한 방안을 제시하였다는 데 본 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study was to investigate the experience of using Augmentative and Alternative Communication(AAC) tools in the brain lesion adults who have communication and social life using the AAC tool as a difficulty in expressing the spoken words, and to investigate the need for AAC interven...
The purpose of this study was to investigate the experience of using Augmentative and Alternative Communication(AAC) tools in the brain lesion adults who have communication and social life using the AAC tool as a difficulty in expressing the spoken words, and to investigate the need for AAC intervention services through in-depth interviews. The research progress was as follows. First, 10 brain lesion adults with experience using augmentative and alternative communication tools were selected and assessed for communication and language abilities to identify access barriers that appeared to be an individual ability or a limitation of communication. Second, we observed the level and the needs of the functional use aspect by observing the actual use form of AAC tool of participants. Third, in-depth interviews were conducted to identify the need for AAC intervention services. The direct responses to the questions were analyzed frequency by demand type in the first analysis by asking open-ended questions. This was a quantitative research but it was a process of qualitative research to make it more clear. The various responses of the participants related to the AAC system other than the direct response are summarized in the second analysis as a core theme and a semantic sub-theme. It sought to categorize the codes by applying the grounded theory and to seek, interpret, and give meaning to the requirements of the intervention services through interactions with the incessant sources abstained from subjective involvement.
The results of the study are as follows. First, in terms of personal needs related to the use of AAC, participants experienced pleasure of communication and interaction with the world while using augmentative and alternative communication tools and felt that the quality of life was improved than before use. However, unlike the expectation, it appeared that they did not use AAC tools with close communication partners such as family member and activity assistant. Second, in order to become an effective party-oriented service in terms of client-centered support service demand, we hoped to rapidly establish a communication right support center aimed at building an integrated system, and to change life cycle services and social welfare. Third, it emphasized the importance of development of high quality education programs and AAC manuals for the stakeholders and the surrounding people in terms of AAC education and improvement of disability awareness.
This study is a qualitative research which tried to face the intervention parties and communicate their voices specifically, in order to create the environment of using the AAC tool the basic data to grasp and analyze the demand of the AAC intervention service. The significance of this study is to suggest a way that the direction of the AAC intervention service program meets the communication needs, promotes the social participation of the parties, and establishes a service delivery system that can improve the quality of life.
The purpose of this study was to investigate the experience of using Augmentative and Alternative Communication(AAC) tools in the brain lesion adults who have communication and social life using the AAC tool as a difficulty in expressing the spoken words, and to investigate the need for AAC intervention services through in-depth interviews. The research progress was as follows. First, 10 brain lesion adults with experience using augmentative and alternative communication tools were selected and assessed for communication and language abilities to identify access barriers that appeared to be an individual ability or a limitation of communication. Second, we observed the level and the needs of the functional use aspect by observing the actual use form of AAC tool of participants. Third, in-depth interviews were conducted to identify the need for AAC intervention services. The direct responses to the questions were analyzed frequency by demand type in the first analysis by asking open-ended questions. This was a quantitative research but it was a process of qualitative research to make it more clear. The various responses of the participants related to the AAC system other than the direct response are summarized in the second analysis as a core theme and a semantic sub-theme. It sought to categorize the codes by applying the grounded theory and to seek, interpret, and give meaning to the requirements of the intervention services through interactions with the incessant sources abstained from subjective involvement.
The results of the study are as follows. First, in terms of personal needs related to the use of AAC, participants experienced pleasure of communication and interaction with the world while using augmentative and alternative communication tools and felt that the quality of life was improved than before use. However, unlike the expectation, it appeared that they did not use AAC tools with close communication partners such as family member and activity assistant. Second, in order to become an effective party-oriented service in terms of client-centered support service demand, we hoped to rapidly establish a communication right support center aimed at building an integrated system, and to change life cycle services and social welfare. Third, it emphasized the importance of development of high quality education programs and AAC manuals for the stakeholders and the surrounding people in terms of AAC education and improvement of disability awareness.
This study is a qualitative research which tried to face the intervention parties and communicate their voices specifically, in order to create the environment of using the AAC tool the basic data to grasp and analyze the demand of the AAC intervention service. The significance of this study is to suggest a way that the direction of the AAC intervention service program meets the communication needs, promotes the social participation of the parties, and establishes a service delivery system that can improve the quality of life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.