초등 국어과 세미나 수업에서의 육색사고모자 기법 활용 프로그램 개발과 적용 A Study on Development of a Seminar Education Program Utilizing the Strategy of Six Thinking Hats Focusing on Elementary Korean Language Education원문보기
본 연구는 초등학교 국어과 소트라틱 세미나 수업에서 육색사고모자 기법(Six Thinking Hats)을 활용한 프로그램을 개발하여 학생들의 창의적 사고력과 문제해결력에 미치는 교육적인 효과를 알아보기 위한 것이다. 이를 통해 초등학생의 국어교육 등 창의적 사고력 향상을 위한 교육에 효과적인 프로그램을 제공하고 초등 국어과의 토의·토론 등 세미나 형태의 수업에 활용 가능한 교수·학습 방법을 연구하고자 한다. 초등 국어과 소크라틱 세미나 수업에서의 육색사고모자 기법 활용 프로그램은 국가수준의 국어과 성취기준을 달성하기 위해 재구성한 고전문학, 이솝우화 이야기를 기본 골격으로 여섯 가지 색의 특성에 맞는 질문을 구상한 뒤 쟁점이 되는 우수 질문을 선정하여 소크라틱 세미나를 실시한다. 수업의 전개 과정은 크게 세 단계로 1차시에서는 작품 지문을 짝과 함께 읽는다. 이어서 흰색모자(6하 원칙에 따른 객관적 사실 및 정보 파악), 빨간모자(순간적인 감정), 노란모자(긍정적인 생각), 검정모자(부정적인 생각), 초록모자(문제해결을 위한 아이디어 생성), 파란모자(반성, 요약 및 정리)의 순서로 질문을 생성하고 공유하여 토의·토론을 위한 우수 질문을 선정한다. 2차시에서는 1차시에서 선정한 우수 질문을 바탕으로 소크라틱 세미나 형태로 토의·토론 수업을 진행한다. 3차시에서는 1, 2차시를 바탕으로 학생 중심의 다양한 활동을 한다. 이 연구를 진행하기 위하여 경상남도 김해시에 소재하고 있는 K초등학교 5학년 학생들을 대상으로 초등학교 국어과 소트라틱 세미나 수업에서 육색사고모자 기법을 활용한 프로그램을 개발하여 적용하였다. 하나의 학급(학생 27명)에 본 프로그램을 적용한 수업을 실시하였다. 국어과의 5학년 1학기 교육과정 재구성을 통해 총 11차시의 교수학습과정안을 작성하고 이를 실험반의 학생에게 투입하였다. 실험처치 사전 창의적 사고력과 문제해결력과 관련된 설문을 실시했다. 그리고 사후에 창의적 사고력과 문제해결력 설문을 실시하였으며, 담임교사의 일지와 동료교사들의 수업참관 소감문, 학생들의 반응을 설문으로 확인하였다. 이를 통하여 알게 된 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 연구의 주제인 초등 국어과 세미나 수업에서 육색사고모자 기법을 활용한 프로그램은 일반적인 소크라틱 세미나 수업에 비하여 학생들의 창의적 사고력과 문제해결력 증진에 효과가 있었다. 막연하게 학생중심의 활동을 강조하며 학생에게 많은 활동 시간을 부여하는 수업보다 텍스트에 대한 이해 후 체계적인 여섯 가지 사고를 통해 문제 상황을 깊이 있게 통찰하여 소크라틱 세미나에 참여할 수 있었다. 이러한 연구의 결과는 육색사고모자 기법이 발명 산출물을 위한 창의성뿐만 아니라 초등 국어과 토의·토론 수업에 적용하여 창의적 사고력과 문제해결력을 신장시킬 수 있음을 시사한다. 둘째, 육색사고모자 기법은 초등 국어과 소크라틱 세미나 수업에서 문제 상황에 대한 학생중심의 질문 생성에 효과적인 도구였다. 기존의 질문 수업과 ...
본 연구는 초등학교 국어과 소트라틱 세미나 수업에서 육색사고모자 기법(Six Thinking Hats)을 활용한 프로그램을 개발하여 학생들의 창의적 사고력과 문제해결력에 미치는 교육적인 효과를 알아보기 위한 것이다. 이를 통해 초등학생의 국어교육 등 창의적 사고력 향상을 위한 교육에 효과적인 프로그램을 제공하고 초등 국어과의 토의·토론 등 세미나 형태의 수업에 활용 가능한 교수·학습 방법을 연구하고자 한다. 초등 국어과 소크라틱 세미나 수업에서의 육색사고모자 기법 활용 프로그램은 국가수준의 국어과 성취기준을 달성하기 위해 재구성한 고전문학, 이솝우화 이야기를 기본 골격으로 여섯 가지 색의 특성에 맞는 질문을 구상한 뒤 쟁점이 되는 우수 질문을 선정하여 소크라틱 세미나를 실시한다. 수업의 전개 과정은 크게 세 단계로 1차시에서는 작품 지문을 짝과 함께 읽는다. 이어서 흰색모자(6하 원칙에 따른 객관적 사실 및 정보 파악), 빨간모자(순간적인 감정), 노란모자(긍정적인 생각), 검정모자(부정적인 생각), 초록모자(문제해결을 위한 아이디어 생성), 파란모자(반성, 요약 및 정리)의 순서로 질문을 생성하고 공유하여 토의·토론을 위한 우수 질문을 선정한다. 2차시에서는 1차시에서 선정한 우수 질문을 바탕으로 소크라틱 세미나 형태로 토의·토론 수업을 진행한다. 3차시에서는 1, 2차시를 바탕으로 학생 중심의 다양한 활동을 한다. 이 연구를 진행하기 위하여 경상남도 김해시에 소재하고 있는 K초등학교 5학년 학생들을 대상으로 초등학교 국어과 소트라틱 세미나 수업에서 육색사고모자 기법을 활용한 프로그램을 개발하여 적용하였다. 하나의 학급(학생 27명)에 본 프로그램을 적용한 수업을 실시하였다. 국어과의 5학년 1학기 교육과정 재구성을 통해 총 11차시의 교수학습과정안을 작성하고 이를 실험반의 학생에게 투입하였다. 실험처치 사전 창의적 사고력과 문제해결력과 관련된 설문을 실시했다. 그리고 사후에 창의적 사고력과 문제해결력 설문을 실시하였으며, 담임교사의 일지와 동료교사들의 수업참관 소감문, 학생들의 반응을 설문으로 확인하였다. 이를 통하여 알게 된 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 연구의 주제인 초등 국어과 세미나 수업에서 육색사고모자 기법을 활용한 프로그램은 일반적인 소크라틱 세미나 수업에 비하여 학생들의 창의적 사고력과 문제해결력 증진에 효과가 있었다. 막연하게 학생중심의 활동을 강조하며 학생에게 많은 활동 시간을 부여하는 수업보다 텍스트에 대한 이해 후 체계적인 여섯 가지 사고를 통해 문제 상황을 깊이 있게 통찰하여 소크라틱 세미나에 참여할 수 있었다. 이러한 연구의 결과는 육색사고모자 기법이 발명 산출물을 위한 창의성뿐만 아니라 초등 국어과 토의·토론 수업에 적용하여 창의적 사고력과 문제해결력을 신장시킬 수 있음을 시사한다. 둘째, 육색사고모자 기법은 초등 국어과 소크라틱 세미나 수업에서 문제 상황에 대한 학생중심의 질문 생성에 효과적인 도구였다. 기존의 질문 수업과 하브루타 수업에서 간과할 수 있는 질문 생성을 위한 사고력을 육색사고모자 기법이 길러줄 수 있었다. 일방적인 주입식 질문 생성이 아닌 초등학생의 발달 단계에 맞게 색상을 활용한 토의·토론 수업으로 학생들에게는 수업의 진행 방식이 놀이처럼 느껴질 수 있었다. 이를 통해 자칫 지루할 수 있는 국어과 토의·토론 수업이 질문 생성 활동으로 흥미와 사고력 향상을 함께 추구할 수 있었다. 이를 위해 소크라틱 세미나 본 차시 수업 전에 육색사고모자 기법을 통한 문제 상황 이해와 질문 생성의 과정이 필수적이었다. 셋째, 초등 국어과 소크라틱 세미나 수업에서 육색사고모자 기법을 활용한 프로그램을 통해 대다수의 학생들은 육색사고모자 기법에 대한 흥미와 몰입력 향상 등 긍정적인 반응을 보였고, 창의적 사고력과 문제해결력을 바탕으로 한 질문 생성으로 이어지는 소크라틱 세미나에서 활발한 의사소통 활동을 보였다. 이러한 측면에서 본 연구 결과는 학교 수업에서 육색사고기법을 활용한 소크라틱 세미나 수업이 필요하다는 긍정적인 측면을 시사한다.
본 연구는 초등학교 국어과 소트라틱 세미나 수업에서 육색사고모자 기법(Six Thinking Hats)을 활용한 프로그램을 개발하여 학생들의 창의적 사고력과 문제해결력에 미치는 교육적인 효과를 알아보기 위한 것이다. 이를 통해 초등학생의 국어교육 등 창의적 사고력 향상을 위한 교육에 효과적인 프로그램을 제공하고 초등 국어과의 토의·토론 등 세미나 형태의 수업에 활용 가능한 교수·학습 방법을 연구하고자 한다. 초등 국어과 소크라틱 세미나 수업에서의 육색사고모자 기법 활용 프로그램은 국가수준의 국어과 성취기준을 달성하기 위해 재구성한 고전문학, 이솝우화 이야기를 기본 골격으로 여섯 가지 색의 특성에 맞는 질문을 구상한 뒤 쟁점이 되는 우수 질문을 선정하여 소크라틱 세미나를 실시한다. 수업의 전개 과정은 크게 세 단계로 1차시에서는 작품 지문을 짝과 함께 읽는다. 이어서 흰색모자(6하 원칙에 따른 객관적 사실 및 정보 파악), 빨간모자(순간적인 감정), 노란모자(긍정적인 생각), 검정모자(부정적인 생각), 초록모자(문제해결을 위한 아이디어 생성), 파란모자(반성, 요약 및 정리)의 순서로 질문을 생성하고 공유하여 토의·토론을 위한 우수 질문을 선정한다. 2차시에서는 1차시에서 선정한 우수 질문을 바탕으로 소크라틱 세미나 형태로 토의·토론 수업을 진행한다. 3차시에서는 1, 2차시를 바탕으로 학생 중심의 다양한 활동을 한다. 이 연구를 진행하기 위하여 경상남도 김해시에 소재하고 있는 K초등학교 5학년 학생들을 대상으로 초등학교 국어과 소트라틱 세미나 수업에서 육색사고모자 기법을 활용한 프로그램을 개발하여 적용하였다. 하나의 학급(학생 27명)에 본 프로그램을 적용한 수업을 실시하였다. 국어과의 5학년 1학기 교육과정 재구성을 통해 총 11차시의 교수학습과정안을 작성하고 이를 실험반의 학생에게 투입하였다. 실험처치 사전 창의적 사고력과 문제해결력과 관련된 설문을 실시했다. 그리고 사후에 창의적 사고력과 문제해결력 설문을 실시하였으며, 담임교사의 일지와 동료교사들의 수업참관 소감문, 학생들의 반응을 설문으로 확인하였다. 이를 통하여 알게 된 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 연구의 주제인 초등 국어과 세미나 수업에서 육색사고모자 기법을 활용한 프로그램은 일반적인 소크라틱 세미나 수업에 비하여 학생들의 창의적 사고력과 문제해결력 증진에 효과가 있었다. 막연하게 학생중심의 활동을 강조하며 학생에게 많은 활동 시간을 부여하는 수업보다 텍스트에 대한 이해 후 체계적인 여섯 가지 사고를 통해 문제 상황을 깊이 있게 통찰하여 소크라틱 세미나에 참여할 수 있었다. 이러한 연구의 결과는 육색사고모자 기법이 발명 산출물을 위한 창의성뿐만 아니라 초등 국어과 토의·토론 수업에 적용하여 창의적 사고력과 문제해결력을 신장시킬 수 있음을 시사한다. 둘째, 육색사고모자 기법은 초등 국어과 소크라틱 세미나 수업에서 문제 상황에 대한 학생중심의 질문 생성에 효과적인 도구였다. 기존의 질문 수업과 하브루타 수업에서 간과할 수 있는 질문 생성을 위한 사고력을 육색사고모자 기법이 길러줄 수 있었다. 일방적인 주입식 질문 생성이 아닌 초등학생의 발달 단계에 맞게 색상을 활용한 토의·토론 수업으로 학생들에게는 수업의 진행 방식이 놀이처럼 느껴질 수 있었다. 이를 통해 자칫 지루할 수 있는 국어과 토의·토론 수업이 질문 생성 활동으로 흥미와 사고력 향상을 함께 추구할 수 있었다. 이를 위해 소크라틱 세미나 본 차시 수업 전에 육색사고모자 기법을 통한 문제 상황 이해와 질문 생성의 과정이 필수적이었다. 셋째, 초등 국어과 소크라틱 세미나 수업에서 육색사고모자 기법을 활용한 프로그램을 통해 대다수의 학생들은 육색사고모자 기법에 대한 흥미와 몰입력 향상 등 긍정적인 반응을 보였고, 창의적 사고력과 문제해결력을 바탕으로 한 질문 생성으로 이어지는 소크라틱 세미나에서 활발한 의사소통 활동을 보였다. 이러한 측면에서 본 연구 결과는 학교 수업에서 육색사고기법을 활용한 소크라틱 세미나 수업이 필요하다는 긍정적인 측면을 시사한다.
This research is designed to develop programs using Six Thinking Hats in elementary school language and distributional seminar classes to understand the creative thinking and problem solving skills of students. Through these measures, the school provides an effective program for improving creative t...
This research is designed to develop programs using Six Thinking Hats in elementary school language and distributional seminar classes to understand the creative thinking and problem solving skills of students. Through these measures, the school provides an effective program for improving creative thinking skills of elementary school students, including language education, and provides teaching and learning methods that can be used in discussion and discussion classes of elementary language departments. The program to utilize the Six Color Thinking hat technique in the elementary language and plastic seminar classes combines the classic literature and Aesop's Fables, which are reconstructed to achieve national language and achievement standards, with the characteristics of six color questions. The course of development is three major steps, and in the first stage, the fingerprints of the paintings are read with a mate. Create a white hat (to generate objective facts and information based on the six below principles), select a red hat (momentary emotion), a yellow hat (positive thought), and a green hat (negative thinking). In second city, discussion and discussion classes will be held in the form of a Socratic seminar based on outstanding questions chosen by the city. In the third phase, students perform various activities based on the first and second periods. To carry out this research, a program using six-color accident hat was developed for fifth graders in Gimhae, South Gyeongsang Province, using the elementary school language and sorting litatic seminar classes. One class (27 students) was given the application of this program. Through the reorganization of the curriculum for the first semester of the fifth grade in the Korean language department, we prepared a total of 11 classes for professor learning and education and applied them to practical students. We conducted a test for creative thinking and solving problems in advance, a test for creative thinking and solving problems after the experiment, and conducted a survey on the class attendance of the homeroom teacher and peer teachers. The results of these studies are as follows : First, programs that used six-color thought hat techniques in elementary language and plastic seminar classes were effective in enhancing students ' creative thinking skills and problem solving skills compared to regular plastic seminar classes. Six systematic thinking of text rather than a class that gives students more time to work with vague emphasis on student oriented activities, and more in-depth insights into the situation of the problem were provided to the participants. The results of these studies suggest that the technique of six-color thought hat can be applied not only to creativity for invention products but also to elementary language, discussion, and discussion classes to enhance creative thinking skills and problem solving. Second, the six-color thought hat technique was an effective tool to generate student-centered questions about the situation in elementary language and plastic seminar classes. Semi-color thinking hat techniques were able to develop thinking skills for questions that could be overlooked in traditional question classes and in Habruta classes. The discussion and discussion classes, which used color to suit the development stage of elementary school students, rather than creating one-sided questions, made students feel like a game. Through this process, Korean language, discussion, and discussion classes, which could be boring, were able to pursue improvement of interest and thinking skills by generating questions. For this reason, understanding the problem situation and generating questions were essential through the technique of six-color thought hat prior to the seminar. Third, most students showed positive reactions to the six-color thinking hat technique through a program using the Six Color Thinking hat technique in elementary language and plastic seminar classes. In this regard, the study results suggest a positive aspect of the need for a Socratic seminar using the six color accident technique in school classes.
This research is designed to develop programs using Six Thinking Hats in elementary school language and distributional seminar classes to understand the creative thinking and problem solving skills of students. Through these measures, the school provides an effective program for improving creative thinking skills of elementary school students, including language education, and provides teaching and learning methods that can be used in discussion and discussion classes of elementary language departments. The program to utilize the Six Color Thinking hat technique in the elementary language and plastic seminar classes combines the classic literature and Aesop's Fables, which are reconstructed to achieve national language and achievement standards, with the characteristics of six color questions. The course of development is three major steps, and in the first stage, the fingerprints of the paintings are read with a mate. Create a white hat (to generate objective facts and information based on the six below principles), select a red hat (momentary emotion), a yellow hat (positive thought), and a green hat (negative thinking). In second city, discussion and discussion classes will be held in the form of a Socratic seminar based on outstanding questions chosen by the city. In the third phase, students perform various activities based on the first and second periods. To carry out this research, a program using six-color accident hat was developed for fifth graders in Gimhae, South Gyeongsang Province, using the elementary school language and sorting litatic seminar classes. One class (27 students) was given the application of this program. Through the reorganization of the curriculum for the first semester of the fifth grade in the Korean language department, we prepared a total of 11 classes for professor learning and education and applied them to practical students. We conducted a test for creative thinking and solving problems in advance, a test for creative thinking and solving problems after the experiment, and conducted a survey on the class attendance of the homeroom teacher and peer teachers. The results of these studies are as follows : First, programs that used six-color thought hat techniques in elementary language and plastic seminar classes were effective in enhancing students ' creative thinking skills and problem solving skills compared to regular plastic seminar classes. Six systematic thinking of text rather than a class that gives students more time to work with vague emphasis on student oriented activities, and more in-depth insights into the situation of the problem were provided to the participants. The results of these studies suggest that the technique of six-color thought hat can be applied not only to creativity for invention products but also to elementary language, discussion, and discussion classes to enhance creative thinking skills and problem solving. Second, the six-color thought hat technique was an effective tool to generate student-centered questions about the situation in elementary language and plastic seminar classes. Semi-color thinking hat techniques were able to develop thinking skills for questions that could be overlooked in traditional question classes and in Habruta classes. The discussion and discussion classes, which used color to suit the development stage of elementary school students, rather than creating one-sided questions, made students feel like a game. Through this process, Korean language, discussion, and discussion classes, which could be boring, were able to pursue improvement of interest and thinking skills by generating questions. For this reason, understanding the problem situation and generating questions were essential through the technique of six-color thought hat prior to the seminar. Third, most students showed positive reactions to the six-color thinking hat technique through a program using the Six Color Thinking hat technique in elementary language and plastic seminar classes. In this regard, the study results suggest a positive aspect of the need for a Socratic seminar using the six color accident technique in school classes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.