육색 사고모 사전토론 전략을 활용한 토론 교육 프로그램 개발에 관한 연구 (A) Study on development of a discussion education program utilizing the strategy of six thinking hats pre-discussion원문보기
본 연구는 토론과 토론교육에 관해 살펴봄으로써 토론 교육의 교수·학습에 대한 방향성을 찾고, 현행 초등 토론 교육의 실태를 조사하여 토론 전단계의 필요성을 파악한 후 육색사고모 사전토론 전략을 활용한 토론 교육 프로그램을 제안함으로써 초등학생의 토론 능력을 신장시킬 수 있는 하나의 방안을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 이 연구에서 논의하였던 점을 밝히면 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장에서는 토론과 토론교육에 대해 살펴보았다. 토론이란 하나의 논제에 대해 찬성자와 반대자가 논리적 근거를 바탕으로 한 의사소통을 통해 고등 사고 능력을 향상시키는 과정이다. 토론은 상대방의 의견을 이해하고 존중하는 마음을 바탕으로 자신의 주장을 상대방에게 입증시키는 의사소통 능력을 신장시켜주고, 상대방이 제시한 주장이나 정보의 평가를 통해 비판적이고 종합적인 사고력을 기를 수 있게 해주며, 학생이 능동적으로 학습에 참여하게 되므로 학습 능력을 향상시킬 수 있다는 점에서 교육적 의의가 있다. 이러한 토론을 교수·학습 내용으로서 학습하도록 고안된 것이 국어과에서 지향하는 토론 교육이며, 이를 통해서 토론 능력인 비판적 사고력, 의사소통 능력, 자료 조사 능력, 토론에 대한 긍정적인 태도를 향상시키는 것이 토론 교육의 최종 목표이다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장의 논의를 바탕으로 토론 교육의 실태를 조사해 본 결과, 학생은 토론하는 것 자체를 흥미있게 생각하므로 토론 수업 자체가 ...
본 연구는 토론과 토론교육에 관해 살펴봄으로써 토론 교육의 교수·학습에 대한 방향성을 찾고, 현행 초등 토론 교육의 실태를 조사하여 토론 전단계의 필요성을 파악한 후 육색사고모 사전토론 전략을 활용한 토론 교육 프로그램을 제안함으로써 초등학생의 토론 능력을 신장시킬 수 있는 하나의 방안을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 이 연구에서 논의하였던 점을 밝히면 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장에서는 토론과 토론교육에 대해 살펴보았다. 토론이란 하나의 논제에 대해 찬성자와 반대자가 논리적 근거를 바탕으로 한 의사소통을 통해 고등 사고 능력을 향상시키는 과정이다. 토론은 상대방의 의견을 이해하고 존중하는 마음을 바탕으로 자신의 주장을 상대방에게 입증시키는 의사소통 능력을 신장시켜주고, 상대방이 제시한 주장이나 정보의 평가를 통해 비판적이고 종합적인 사고력을 기를 수 있게 해주며, 학생이 능동적으로 학습에 참여하게 되므로 학습 능력을 향상시킬 수 있다는 점에서 교육적 의의가 있다. 이러한 토론을 교수·학습 내용으로서 학습하도록 고안된 것이 국어과에서 지향하는 토론 교육이며, 이를 통해서 토론 능력인 비판적 사고력, 의사소통 능력, 자료 조사 능력, 토론에 대한 긍정적인 태도를 향상시키는 것이 토론 교육의 최종 목표이다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장의 논의를 바탕으로 토론 교육의 실태를 조사해 본 결과, 학생은 토론하는 것 자체를 흥미있게 생각하므로 토론 수업 자체가 동기 유발이 되어서 학습 효과를 높일 수 있음을 알게 되었다. 그러나 모든 학생이 토론 수업에 자신감을 가지고 참여할 수 있도록 실제 토론을 하기 전에 모둠별로 말할 내용을 선정하고 조직해보는 활동이 필요하며, 모둠별 토론에서 나왔던 근거를 바탕으로 자신의 입장을 더욱 확고히 할 수 있는 자료를 확보할 수 있도록 실제 토론 전에 충분한 시간과 교사의 적절한 안내가 포함되어야 할 뿐만 아니라, 토론에 관한 자세한 자료 및 전략이 포함된 토론 학습 내용이 요구됨을 알 수 있었다. 이러한 점에 주목하여 토론전 단계를 제안하였다. 토론전 단계란 토론을 수행하기 전 아이디어를 생성하고 조직하는 단계를 말한다. 이는 말할 내용에 대해 미리 충분한 준비를 하게 하여 모든 학생이 토론에 자신감을 가지고 참여함으로써 말하기 불안을 최소화할 수 있다는 점과 배경지식을 활성화시킬 수 있는 사전토론을 경험함으로써 다양한 근거 마련, 반박에 대비할 수 있는 능력 및 자료 조사 능력 등의 토론 능력을 신장시킬 수 있다는 점에서 그 의의가 있다. 이러한 토론전 단계의 전략으로 본 연구에서는 육색 사고모 기법과 토론망 쓰기를 제안하였다. 육색 사고모 기법은 서로 다른 사고의 유형을 의미하는 여섯 색깔의 각기 다른 색으로 만들어진 모자를 쓰고, 자신이 쓰고 있는 모자의 색깔이 표상하는 유형의 사고를 하게 하는 것이다. 의도적인 모자쓰기는 한가지 사고에 주의집중하는 것을 도우며, 각각의 색깔이 특정한 사고 의지를 불러일으키도록 할 뿐만 아니라 일상적인 사고의 틀과는 다른 각도에서 사고할 수 있도록 해주는 구체적인 틀을 제공함으로써, 체계적이고 철저하게 주제를 탐색하게 한다. 냉정을 상징하는 파란색은 사고 과정을 통제할 수 있는 사회자의 역할을, 밝고 긍정적인 것을 상징하는 노란색은 찬성 의견을, 그리고 우울하고 부정적인 것을 상징하는 검은색은 반대 의견을 의미한다. 중립과 객관을 상징하는 흰색은 사실이나 근거를, 분노와 감정을 상징하는 빨간색은 반박을, 그리고 풍성하고 싱그러움을 상징하는 초록색은 대안 제시를 의미한다. 이러한 육색 사고 기법을 통해 소집단 모둠원이 한 문제를 여러 관점에서 다양하게 조망하며 아이디어를 생성한 후 토론망 학습지에 메모하도록 하였다. 토론망 학습지를 이용하면 사고 과정을 시각화함으로써 불일치되고 모순되는 요소를 제거하여 사고를 명확하게 할 수 있다. Ⅳ장에서는 육색 사고모 사전토론 전략이 포함된 토론 교육 프로그램을 설계하고 실제로 적용해 봄으로써 그 효과를 분석하였다. 육색 사고모 사전토론 전략이 포함된 토론 프로그램은 스키마 활성화의 원리, 평행적 사고의 원리, 자기 주도적 학습의 원리, 비계 설정의 원리로 구성되었다. 이를 바탕으로 크게 ‘토론을 이해하기 단계’와 ‘토론을 수행하기 단계’로 나누어 프로그램을 구성하였다. ‘토론을 이해하기 단계’는 토론에 대한 전반적인 지식과 원리에 관해 학습하는 단계이므로 직접 교수법 모형을 통해 익히도록 하였고, ‘토론을 수행하기 단계’는 준비하기, 토론전, 토론중, 토론후 단계로 세분하여 실제로 토론을 체험하도록 하였다. 육색 사고 기법과 토론망 쓰기의 토론전 단계를 거쳐 초등학교 실정에 맞게 변형한 반대신문식 토론을 한 뒤 토론에 관한 평가를 하는 토론후 단계를 수업에 적용해 본 결과, 학생의 반응일지와 실제 토론하는 모습을 통해 비판적 사고력, 의사소통능력, 자료 조사 능력, 토론에 대한 긍정적 태도인 토론 능력 신장에 긍정적인 영향을 끼쳤음을 알 수 있었다. 본 연구는 토론전 단계의 필요성에 대해 환기시키고, 육색사고 사전토론 전략을 활용한 토론 교육 프로그램을 개발하여 제시함으로써 학생의 토론 능력을 효과적으로 신장시킬 수 있는 방안을 제시하였다는 데 그 의미가 있다고 하겠다.
본 연구는 토론과 토론교육에 관해 살펴봄으로써 토론 교육의 교수·학습에 대한 방향성을 찾고, 현행 초등 토론 교육의 실태를 조사하여 토론 전단계의 필요성을 파악한 후 육색사고모 사전토론 전략을 활용한 토론 교육 프로그램을 제안함으로써 초등학생의 토론 능력을 신장시킬 수 있는 하나의 방안을 제안하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 이 연구에서 논의하였던 점을 밝히면 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장에서는 토론과 토론교육에 대해 살펴보았다. 토론이란 하나의 논제에 대해 찬성자와 반대자가 논리적 근거를 바탕으로 한 의사소통을 통해 고등 사고 능력을 향상시키는 과정이다. 토론은 상대방의 의견을 이해하고 존중하는 마음을 바탕으로 자신의 주장을 상대방에게 입증시키는 의사소통 능력을 신장시켜주고, 상대방이 제시한 주장이나 정보의 평가를 통해 비판적이고 종합적인 사고력을 기를 수 있게 해주며, 학생이 능동적으로 학습에 참여하게 되므로 학습 능력을 향상시킬 수 있다는 점에서 교육적 의의가 있다. 이러한 토론을 교수·학습 내용으로서 학습하도록 고안된 것이 국어과에서 지향하는 토론 교육이며, 이를 통해서 토론 능력인 비판적 사고력, 의사소통 능력, 자료 조사 능력, 토론에 대한 긍정적인 태도를 향상시키는 것이 토론 교육의 최종 목표이다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장의 논의를 바탕으로 토론 교육의 실태를 조사해 본 결과, 학생은 토론하는 것 자체를 흥미있게 생각하므로 토론 수업 자체가 동기 유발이 되어서 학습 효과를 높일 수 있음을 알게 되었다. 그러나 모든 학생이 토론 수업에 자신감을 가지고 참여할 수 있도록 실제 토론을 하기 전에 모둠별로 말할 내용을 선정하고 조직해보는 활동이 필요하며, 모둠별 토론에서 나왔던 근거를 바탕으로 자신의 입장을 더욱 확고히 할 수 있는 자료를 확보할 수 있도록 실제 토론 전에 충분한 시간과 교사의 적절한 안내가 포함되어야 할 뿐만 아니라, 토론에 관한 자세한 자료 및 전략이 포함된 토론 학습 내용이 요구됨을 알 수 있었다. 이러한 점에 주목하여 토론전 단계를 제안하였다. 토론전 단계란 토론을 수행하기 전 아이디어를 생성하고 조직하는 단계를 말한다. 이는 말할 내용에 대해 미리 충분한 준비를 하게 하여 모든 학생이 토론에 자신감을 가지고 참여함으로써 말하기 불안을 최소화할 수 있다는 점과 배경지식을 활성화시킬 수 있는 사전토론을 경험함으로써 다양한 근거 마련, 반박에 대비할 수 있는 능력 및 자료 조사 능력 등의 토론 능력을 신장시킬 수 있다는 점에서 그 의의가 있다. 이러한 토론전 단계의 전략으로 본 연구에서는 육색 사고모 기법과 토론망 쓰기를 제안하였다. 육색 사고모 기법은 서로 다른 사고의 유형을 의미하는 여섯 색깔의 각기 다른 색으로 만들어진 모자를 쓰고, 자신이 쓰고 있는 모자의 색깔이 표상하는 유형의 사고를 하게 하는 것이다. 의도적인 모자쓰기는 한가지 사고에 주의집중하는 것을 도우며, 각각의 색깔이 특정한 사고 의지를 불러일으키도록 할 뿐만 아니라 일상적인 사고의 틀과는 다른 각도에서 사고할 수 있도록 해주는 구체적인 틀을 제공함으로써, 체계적이고 철저하게 주제를 탐색하게 한다. 냉정을 상징하는 파란색은 사고 과정을 통제할 수 있는 사회자의 역할을, 밝고 긍정적인 것을 상징하는 노란색은 찬성 의견을, 그리고 우울하고 부정적인 것을 상징하는 검은색은 반대 의견을 의미한다. 중립과 객관을 상징하는 흰색은 사실이나 근거를, 분노와 감정을 상징하는 빨간색은 반박을, 그리고 풍성하고 싱그러움을 상징하는 초록색은 대안 제시를 의미한다. 이러한 육색 사고 기법을 통해 소집단 모둠원이 한 문제를 여러 관점에서 다양하게 조망하며 아이디어를 생성한 후 토론망 학습지에 메모하도록 하였다. 토론망 학습지를 이용하면 사고 과정을 시각화함으로써 불일치되고 모순되는 요소를 제거하여 사고를 명확하게 할 수 있다. Ⅳ장에서는 육색 사고모 사전토론 전략이 포함된 토론 교육 프로그램을 설계하고 실제로 적용해 봄으로써 그 효과를 분석하였다. 육색 사고모 사전토론 전략이 포함된 토론 프로그램은 스키마 활성화의 원리, 평행적 사고의 원리, 자기 주도적 학습의 원리, 비계 설정의 원리로 구성되었다. 이를 바탕으로 크게 ‘토론을 이해하기 단계’와 ‘토론을 수행하기 단계’로 나누어 프로그램을 구성하였다. ‘토론을 이해하기 단계’는 토론에 대한 전반적인 지식과 원리에 관해 학습하는 단계이므로 직접 교수법 모형을 통해 익히도록 하였고, ‘토론을 수행하기 단계’는 준비하기, 토론전, 토론중, 토론후 단계로 세분하여 실제로 토론을 체험하도록 하였다. 육색 사고 기법과 토론망 쓰기의 토론전 단계를 거쳐 초등학교 실정에 맞게 변형한 반대신문식 토론을 한 뒤 토론에 관한 평가를 하는 토론후 단계를 수업에 적용해 본 결과, 학생의 반응일지와 실제 토론하는 모습을 통해 비판적 사고력, 의사소통능력, 자료 조사 능력, 토론에 대한 긍정적 태도인 토론 능력 신장에 긍정적인 영향을 끼쳤음을 알 수 있었다. 본 연구는 토론전 단계의 필요성에 대해 환기시키고, 육색사고 사전토론 전략을 활용한 토론 교육 프로그램을 개발하여 제시함으로써 학생의 토론 능력을 효과적으로 신장시킬 수 있는 방안을 제시하였다는 데 그 의미가 있다고 하겠다.
This study aims to look for a correct direction for teaching-learning in discussion education by examining debate and discussion education, and to propose a plan for increasing elementary school students’ debate ability by proposing a discussion education program utilizing the strategy of six thinki...
This study aims to look for a correct direction for teaching-learning in discussion education by examining debate and discussion education, and to propose a plan for increasing elementary school students’ debate ability by proposing a discussion education program utilizing the strategy of six thinking hats pre-discussion after grasping the necessity of a pre-step of debate. For this purpose, the discussion in this study can be clarified as follows. Chapter 2 investigates debate and discussion education. A debate is a process in which the advocate and the objector cultivate the advanced thinking ability through communication on the basis of logical grounds. The debate has educational significance to the effect that based on the mind understanding and respecting the opposed party, the debate cultivates the communicative ability to prove one’s claim to the other, and grows critical and synthetic thinking ability through evaluation of the other’s claim and information, and increase students’ learning ability as they actively participate in learning. It is discussion education toward which Korean language education is oriented that is designed to be learned as a content of teaching-learning. Though this, the final goal of discussion education is to increase debate abilities like critical thinking power, communicative ability, and data investigation ability, and positive attitude to debate. As a result of investigation of conditions of discussion education on the basis of the discussion in chapter 2, chapter 3 finds out that debate class itself can motivate to increase learning effects as students get interested in debating. However, it is found out that activities in which each group selects and organizes what should be said are needed before the actual debate in order for students to participate in the debate class with confidence, and that not only enough time and the teacher’s proper guidance should be included before the actual debate in order to secure data with which students can corroborate their own positions on the ground of the bases drawn from group discussion, but also contents of debate learning including detailed data and strategies about debate are required. Noticing this point, I present a pre-step of debate. The pre-step of debate is a step in which one generates and organizes his/her ideas before engaging in the debate. It has significance to the effect that as all the students are sufficiently prepared for what should be said, and then participate in the debate with confidence, they can minimize their concerns with talking, and that experiencing a pre-discussion in which they can activate their background knowledge, they can increase their ability to prepare various grounds, cope with reputation, and investigate data. As strategies for pre-step of debate, this study proposes the technique of six color caps and usage of the debate network. The technique of six color caps let students wear 6 differently colored caps, which imply different types of thinking, and respectively carry out the types of thinking that are represented by the colors of the caps they wear. To wear a cap deliberately not only helps the student concentrated on one thought and brings about a specific thinking will with its color, but also allows him/her to explore the theme systematically and thoroughly. The blue symbolizing coolness means the role of the president who can control the process of thinking, the yellow the opinion in agreement, and the black symbolizing gloominess and negativity the opinion in opposition. The white symbolizing neutrality and objectivity means fact or ground, the red symbolizing anger and emotion the reputation, and the green the presentation of alternatives. After generating ideas while diversely seeing a problem from various perspectives through these 6 ways of thinking, members of the small groups are led to make memos on their learning notebooks. With the debate network learning notebook, students can clarify their thinking by visualizing the process of thinking and eliminating non-agreed and conflicting elements. By designing and actually applying a discussion education including the six thinking hats strategy for pre-discussion, chapter 4 analyzes its effects. The strategy of six thinking hats strategy for pre-discussion consists of the principles of schema activation, parallel thinking, and self-led learning. Based on them, I compose the program by dividing it into ‘the step of understanding debate,’ and ‘the step of implementing debate.’ In ‘the step of understanding debate,’ a step where students learn general knowledge and principles of debate, they are led to be acquainted with the knowledge and principles through the model of direct teaching, and actually experience a debate through detailed steps of preparation, pre-discussion, ongoing debate, and post-discussion. As a result of the application to class of the pre-discussion step with the six thinking hats technique and debate network writing, the post-discussion step where students evaluate their debate after carrying out a cross-examination style debate modified in accordance with conditions of elementary school, we can find out from students’response journals and actual debates that the program has positive influence on students critical thinking ability, communicative ability, data investigation ability, and debate ability with a positive attitude toward debate. This study has significance in that it presents a plan for effectively increase students’ debate ability by calling attention to the necessity of the pre-discussion step, and developing and presenting a discussion education program utilizing the six thinking hats strategy for pre-discussion.
This study aims to look for a correct direction for teaching-learning in discussion education by examining debate and discussion education, and to propose a plan for increasing elementary school students’ debate ability by proposing a discussion education program utilizing the strategy of six thinking hats pre-discussion after grasping the necessity of a pre-step of debate. For this purpose, the discussion in this study can be clarified as follows. Chapter 2 investigates debate and discussion education. A debate is a process in which the advocate and the objector cultivate the advanced thinking ability through communication on the basis of logical grounds. The debate has educational significance to the effect that based on the mind understanding and respecting the opposed party, the debate cultivates the communicative ability to prove one’s claim to the other, and grows critical and synthetic thinking ability through evaluation of the other’s claim and information, and increase students’ learning ability as they actively participate in learning. It is discussion education toward which Korean language education is oriented that is designed to be learned as a content of teaching-learning. Though this, the final goal of discussion education is to increase debate abilities like critical thinking power, communicative ability, and data investigation ability, and positive attitude to debate. As a result of investigation of conditions of discussion education on the basis of the discussion in chapter 2, chapter 3 finds out that debate class itself can motivate to increase learning effects as students get interested in debating. However, it is found out that activities in which each group selects and organizes what should be said are needed before the actual debate in order for students to participate in the debate class with confidence, and that not only enough time and the teacher’s proper guidance should be included before the actual debate in order to secure data with which students can corroborate their own positions on the ground of the bases drawn from group discussion, but also contents of debate learning including detailed data and strategies about debate are required. Noticing this point, I present a pre-step of debate. The pre-step of debate is a step in which one generates and organizes his/her ideas before engaging in the debate. It has significance to the effect that as all the students are sufficiently prepared for what should be said, and then participate in the debate with confidence, they can minimize their concerns with talking, and that experiencing a pre-discussion in which they can activate their background knowledge, they can increase their ability to prepare various grounds, cope with reputation, and investigate data. As strategies for pre-step of debate, this study proposes the technique of six color caps and usage of the debate network. The technique of six color caps let students wear 6 differently colored caps, which imply different types of thinking, and respectively carry out the types of thinking that are represented by the colors of the caps they wear. To wear a cap deliberately not only helps the student concentrated on one thought and brings about a specific thinking will with its color, but also allows him/her to explore the theme systematically and thoroughly. The blue symbolizing coolness means the role of the president who can control the process of thinking, the yellow the opinion in agreement, and the black symbolizing gloominess and negativity the opinion in opposition. The white symbolizing neutrality and objectivity means fact or ground, the red symbolizing anger and emotion the reputation, and the green the presentation of alternatives. After generating ideas while diversely seeing a problem from various perspectives through these 6 ways of thinking, members of the small groups are led to make memos on their learning notebooks. With the debate network learning notebook, students can clarify their thinking by visualizing the process of thinking and eliminating non-agreed and conflicting elements. By designing and actually applying a discussion education including the six thinking hats strategy for pre-discussion, chapter 4 analyzes its effects. The strategy of six thinking hats strategy for pre-discussion consists of the principles of schema activation, parallel thinking, and self-led learning. Based on them, I compose the program by dividing it into ‘the step of understanding debate,’ and ‘the step of implementing debate.’ In ‘the step of understanding debate,’ a step where students learn general knowledge and principles of debate, they are led to be acquainted with the knowledge and principles through the model of direct teaching, and actually experience a debate through detailed steps of preparation, pre-discussion, ongoing debate, and post-discussion. As a result of the application to class of the pre-discussion step with the six thinking hats technique and debate network writing, the post-discussion step where students evaluate their debate after carrying out a cross-examination style debate modified in accordance with conditions of elementary school, we can find out from students’response journals and actual debates that the program has positive influence on students critical thinking ability, communicative ability, data investigation ability, and debate ability with a positive attitude toward debate. This study has significance in that it presents a plan for effectively increase students’ debate ability by calling attention to the necessity of the pre-discussion step, and developing and presenting a discussion education program utilizing the six thinking hats strategy for pre-discussion.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.