[학위논문]공유경제의 서비스 요인과 소비자 요인이 운영성과에 미치는 영향 : 중국 공유자전거를 중심으로 The Impacts of Service Characteristics and User Characteristics on Sharing Economy Performance -Focused on Bicycle Sharing Service in China원문보기
공유경제는 생산된 제품을 여러 번 공유해 쓰는 협업소비를 기본으로 하는 경제적 방식이다(Lessig, 2008). 중국 인터넷의 급속적인 발전은 미래지향적인 소비문화 변화를 이끌고 있으며 이에 공유경제는 정부와 사회에서 주목받고 있다. 공유자전거는 중국소비자가 가장 많이 알고 있는 공유경제 형식중 하나로서 아주 큰 발전 잠재력이 있다. 공유자전거는 공유경제의 일반 속성으로 포함될 뿐만 아니라 친환경속성에도 포함된다. 국내외 공유경제 상업모형 또한 공유경제하에 소비자 심리와 행위에 대한 연구가 아직 부족하다. 본 연구는 중국 소비자가 공유자전거에 대한 만족도의 영향을 검증하여 공유자전거 서비스 활성화 방안을 제안하는 목적이 있다. 선행연구들을 기반으로 각 변수들을 도출하여 연구모델을 만들어 가설을 설정했다. 공유자전거 서비스 요인의 경제적 가치와 편재성, 신뢰성 그리고 서비스 요인의 ...
공유경제는 생산된 제품을 여러 번 공유해 쓰는 협업소비를 기본으로 하는 경제적 방식이다(Lessig, 2008). 중국 인터넷의 급속적인 발전은 미래지향적인 소비문화 변화를 이끌고 있으며 이에 공유경제는 정부와 사회에서 주목받고 있다. 공유자전거는 중국소비자가 가장 많이 알고 있는 공유경제 형식중 하나로서 아주 큰 발전 잠재력이 있다. 공유자전거는 공유경제의 일반 속성으로 포함될 뿐만 아니라 친환경속성에도 포함된다. 국내외 공유경제 상업모형 또한 공유경제하에 소비자 심리와 행위에 대한 연구가 아직 부족하다. 본 연구는 중국 소비자가 공유자전거에 대한 만족도의 영향을 검증하여 공유자전거 서비스 활성화 방안을 제안하는 목적이 있다. 선행연구들을 기반으로 각 변수들을 도출하여 연구모델을 만들어 가설을 설정했다. 공유자전거 서비스 요인의 경제적 가치와 편재성, 신뢰성 그리고 서비스 요인의 주관적 규범, 친환경의식을 독립변수로, 만족도는 매개변수, 재이용의도와 구전의도를 종속변수로 하여 구조방정식을 실시하여 그 영향관계를 분석하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 중국 공유경제 서비스에서 가장 주목 받는 분야인 공유자전거를 이용하는 소비자 대상으로 설문을 진행했다. 설문대상은 중국 공유자전거에 대해 관심이 있고 실제로 공유자전거를 이용해본 적이 있는 중국 소비자를 설정했다. 본 연구의 실증 연구결과는 첫째, 공유자전거 서비스 요인의 경제적 가치, 편재성, 신뢰성은 만족도에 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 서비스 요인의 주관적 규범, 친환경의식은 만족도에 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 만족도는 재 이용의도와 구전의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 재 이용의도가 구전의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 이러한 가설검정 결과를 토대로 공유자전거 서비스에 대한 소비자의 재이용의도 형성을 위한 기업의 실행 가능한 전략을 논하였고, 연구의 시사점 및 향후 연구방향을 제시하였다.
주제어: "공유경제", "공유자전거", "친환경의식", "만족도"
공유경제는 생산된 제품을 여러 번 공유해 쓰는 협업소비를 기본으로 하는 경제적 방식이다(Lessig, 2008). 중국 인터넷의 급속적인 발전은 미래지향적인 소비문화 변화를 이끌고 있으며 이에 공유경제는 정부와 사회에서 주목받고 있다. 공유자전거는 중국소비자가 가장 많이 알고 있는 공유경제 형식중 하나로서 아주 큰 발전 잠재력이 있다. 공유자전거는 공유경제의 일반 속성으로 포함될 뿐만 아니라 친환경속성에도 포함된다. 국내외 공유경제 상업모형 또한 공유경제하에 소비자 심리와 행위에 대한 연구가 아직 부족하다. 본 연구는 중국 소비자가 공유자전거에 대한 만족도의 영향을 검증하여 공유자전거 서비스 활성화 방안을 제안하는 목적이 있다. 선행연구들을 기반으로 각 변수들을 도출하여 연구모델을 만들어 가설을 설정했다. 공유자전거 서비스 요인의 경제적 가치와 편재성, 신뢰성 그리고 서비스 요인의 주관적 규범, 친환경의식을 독립변수로, 만족도는 매개변수, 재이용의도와 구전의도를 종속변수로 하여 구조방정식을 실시하여 그 영향관계를 분석하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 중국 공유경제 서비스에서 가장 주목 받는 분야인 공유자전거를 이용하는 소비자 대상으로 설문을 진행했다. 설문대상은 중국 공유자전거에 대해 관심이 있고 실제로 공유자전거를 이용해본 적이 있는 중국 소비자를 설정했다. 본 연구의 실증 연구결과는 첫째, 공유자전거 서비스 요인의 경제적 가치, 편재성, 신뢰성은 만족도에 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 서비스 요인의 주관적 규범, 친환경의식은 만족도에 각각 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 만족도는 재 이용의도와 구전의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 재 이용의도가 구전의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 이러한 가설검정 결과를 토대로 공유자전거 서비스에 대한 소비자의 재이용의도 형성을 위한 기업의 실행 가능한 전략을 논하였고, 연구의 시사점 및 향후 연구방향을 제시하였다.
Sharing Economy is one of the economic methods based on cooperative consumption. With the rapid development of China's internet and the gradual rise of a sustainable consumer culture, the sharing economy has received extensive attention from the government and society in China. As one of the most fa...
Sharing Economy is one of the economic methods based on cooperative consumption. With the rapid development of China's internet and the gradual rise of a sustainable consumer culture, the sharing economy has received extensive attention from the government and society in China. As one of the most familiar sharing economy forms for Chinese consumers, Bicycle sharing have great potential for development. Bicycle sharing has not only the general characteristics of sharing economy, but also the special significance of environmental protection. However, the research on the business model of sharing economy and the psychological and behavioral model of users in sharing economy is still relatively rare at home and abroad. this paper takes bicycle sharing as the research object, and studies the satisfaction of Chinese consumers with bicycle sharing as well as their willingness to use and behavioral model, which has very important theoretical and practical significance for the future development of the bicycle sharing industry. Based on the existing mature theories, this paper uses empirical research methods to investigate the satisfaction, willingness to reuse and behavior of bicycle sharing consumers. First of all, the related theories and research such as sharing economy and bicycle sharing with technology acceptance model are combed and summarized. Secondly, on the basis of literature review, the research variables of this research project are established, the research model is constructed, and the corresponding measurement indexes of the research variables are also determined. Finally, through questionnaire survey and data analysis, all the hypotheses of this research were tested, and some conclusions were drawn. based on these, several management suggestions were put forward. According to the results of empirical research, firstly, the economic value, convenience and credibility of bicycle sharing service factors have a positive correlation with the satisfaction of users. Secondly, the supervisor's standardization and pro-environment in consumer factors have a positive correlation with consumer satisfaction. Thirdly, consumer satisfaction has a positive correlation with the reuse intention and oral transmission intention of bicycle sharing. Fourthly, consumers' reuse intention to bicycle sharing has a positive correlation with oral transmission intention. In order to improve consumers' reuse intention of bicycle sharing, a series of feasible enterprise strategies can be drawn from the results verified by the above hypotheses. at the same time, the enlightenment of this research on the development of bicycle sharing industry in the future and the feasible direction of future research are put forward.
key words: Sharing Economy, Bicycle Sharing, satisfaction of users, pro-environment
Sharing Economy is one of the economic methods based on cooperative consumption. With the rapid development of China's internet and the gradual rise of a sustainable consumer culture, the sharing economy has received extensive attention from the government and society in China. As one of the most familiar sharing economy forms for Chinese consumers, Bicycle sharing have great potential for development. Bicycle sharing has not only the general characteristics of sharing economy, but also the special significance of environmental protection. However, the research on the business model of sharing economy and the psychological and behavioral model of users in sharing economy is still relatively rare at home and abroad. this paper takes bicycle sharing as the research object, and studies the satisfaction of Chinese consumers with bicycle sharing as well as their willingness to use and behavioral model, which has very important theoretical and practical significance for the future development of the bicycle sharing industry. Based on the existing mature theories, this paper uses empirical research methods to investigate the satisfaction, willingness to reuse and behavior of bicycle sharing consumers. First of all, the related theories and research such as sharing economy and bicycle sharing with technology acceptance model are combed and summarized. Secondly, on the basis of literature review, the research variables of this research project are established, the research model is constructed, and the corresponding measurement indexes of the research variables are also determined. Finally, through questionnaire survey and data analysis, all the hypotheses of this research were tested, and some conclusions were drawn. based on these, several management suggestions were put forward. According to the results of empirical research, firstly, the economic value, convenience and credibility of bicycle sharing service factors have a positive correlation with the satisfaction of users. Secondly, the supervisor's standardization and pro-environment in consumer factors have a positive correlation with consumer satisfaction. Thirdly, consumer satisfaction has a positive correlation with the reuse intention and oral transmission intention of bicycle sharing. Fourthly, consumers' reuse intention to bicycle sharing has a positive correlation with oral transmission intention. In order to improve consumers' reuse intention of bicycle sharing, a series of feasible enterprise strategies can be drawn from the results verified by the above hypotheses. at the same time, the enlightenment of this research on the development of bicycle sharing industry in the future and the feasible direction of future research are put forward.
key words: Sharing Economy, Bicycle Sharing, satisfaction of users, pro-environment
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.